Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، از حدود دو ماه پیش و از زمان انتصاب ژنرال «جوزف عون» به عنوان فرماندهی ارتش لبنان، عملیات ویژه نظامی و امنیتی ارتش با هماهنگی نیروهای مقاومت، در برابر تروریست های موجود در ارتفاعات مرزهای سوریه تا مناطق «القاع» و «راس بعلبک» و «عرسال» شدت گرفته است و جولان بالگردها در این منطقه عرصه را بر تروریست ها در این منطقه تنگ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ارتش لبنان در راستای اجرای دستورهای دولت در حمایت از مرزها و مقابله با تروریسم، از چند هفته پیش عملیات نظامی خود در بلندی های عرسال و راس بعلبک و القاع واقع در رشته کوه های شرقی لبنان را شدت بخشیده است.
ژنرال جوزف عون تا پیش از عهده دار شدن فرماندهی ارتش، هدایت عملیات در ارتفاعات شرقی لبنان را بر عهده داشت؛ منطقه ای که تروریست ها با سوء استفاده از وجود اردوگاه های پناهجویان سوری که تعدادشان بالغ بر 5 هزار پناهجوی زن و مرد و کودک است درصدد اقدامات خرابکارانه در منطقه هستند. این در حالی است که ارتش لبنان با همکاری مقاومت و برخی اهالی عرسال، ورود و خروج عناصر مسلح به این منطقه را تحت کنترل دارد.
پاکسازی شهرهای مرزی لبنان از حضور تروریست ها در حالی است که همزمان در آنسوی مرزها یعنی در خاک سوریه، بسیاری از مناطق مرزی نیز از دست تروریست ها خارج شده است. به تازگی و در پی توافقاتی، نیروهای مسلح از «مظایا» و «الزبدانی» عقب خارج شدند. به عبارت دیگر پاکسازی مناطق مرزی لبنان و سوریه در هر دو کشور در حال انجام است و این می تواند دستاوردی مهم از نظر امنیتی و حتی سیاسی باشد.

**شرایط به نفع معادله «ارتش، ملت، مقاومت» تمام شده است
سرتیپ «عبدالرحمن شحیتلی» ژنرال بازنشسته ارتش در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد که وضع ارتش امروز به مراتب بهتر از سه سال پیش است که برای اولین بار در این منطقه حضور پیدا کرده بود. در حال حاضر شرایط تازه ای در این منطقه حکمفرماست و فرصتی فراهم شده تا مرحله دوم از عملیات بیرون راندن عناصر مسلح از مرزهای لبنان و کنترل مرزها به اجرا گذاشته شود و جلوی سوء استفاده عناصر مسلح وابسته به «احرار الشام» و «جبهه النصره» (که تعدادشان در حدود 350 مسلح تخمین زده می شود) از اردوگاه های سوری موجود در بلندی های عرسال به طور کامل گرفته شود به گونه ای که افراد مسلح دیگر امکان رفت و آمد به این اردوگاه ها را که در نقطه تماس با ارتش واقع شده نداشته باشند.
وی افزود: جنگ با تروریسم یک عملیات ممتد است که تا آزاد سازی کامل خاک کشور و اسیران لبنانی متوقف نخواهد شد. شرایط تازه ای فراهم شده تا برادران نظامی ربوده شده خود را که در اسارت تروریست های داعشی به سر می برند آزاد کرده و شهر عرسال و بلندی های اطراف آن را به طور کامل به دامان کشور برگردانیم.
ژنرال بازنشسته ارتش افزود: بعد از انتخاب «میشل عون» برای ریاست جمهوری و انتصاب ژنرال جوزف عون به فرماندهی ارتش، ارتش اطلاعات زیادی درباره جغرافیای منطقه و نحوه آرایش نیروها در آن پیدا کرده و توانایی بالایی در انتقال از خطوط دفاعی به خط حمله کسب کرده است و عملیات ویژه اخیر نیز گویای این آمادگی بالای ارتش است.
سرتیپ شحیتلی درباره وضعیت هجومی ارتش و چارچوب های آن نیز گفت: تعقیب تروریست ها حق قانونی ارتش است و منافع مشترک لبنان و سوریه در کنار مصلحت های منطقه ای و بین المللی ایجاب می کند با تروریست ها تا نابودی کامل آنها مبارزه صورت گیرد. برای همین فکر نمی کنم نظام سوریه مشکلی با عملیات ارتش در آن سوی مرزها داشته باشد اگر آزاد سازی اسیران لبنانی منوط به این کار باشد. با این وجود بهتر بود دو طرف لبنانی و سوری به صورت رسمی با یکدیگر همکاری می کردند و توجیهی برای قطع رابطه بین دو طرف وجود ندارد به ویژه اینکه رژیم صهیونیستی و تروریست ها از این مساله سوء استفاده می کنند.
وی افزود: شرایط امروز تغییر کرده و با دیروز تفاوت دارد به ویژه اینکه تروریست ها امروز در محاصره و شکست قرار گرفته اند. سخنان اخیر «ایمن الظواهری» رهبر القاعده که تروریست ها را توصیه به در پیش گرفتن شیوه نبردهای چریکی کرده بود به خوبی گویای این مطلب است.
شحیتلی ادامه داد: با وجود احترامی که برای همه فرماندهان ارتش قائلم فکر می کنم امروز ارتش نیرو و توان مضاعفی پیدا کرده است. رئیس جمهوری جدید لبنان، فرماندهی کل نیروهای مسلح را بر عهده دارد و با موضع گیری ها و تصمیم ها و امکانات مختلف از ارتش حمایت می شود که در مجموع به نفع معادله «ارتش، ملت، مقاومت» تمام شده است.
سرتیپ شحیتلی در پایان گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: عرسال و بلندی های اطراف آن به طور حتم از دست تروریست ها آزاد خواهد شد و زمان پیروزی نهایی فرارسیده است. همه چیز نشان از آن دارد که این شهر به زمان پیش از اشغال توسط گروه های تروریستی باز خواهد گشت و این شهر همواره در کنار ارتش و مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیستی ایستادگی کرده است. دولت نیز باید رسیدگی به این شهر را در دستور کار خود قرار دهد چرا که عرسال بعد از چند سال گرفتار شدن در دست تروریست ها نیاز مبرمی به دولت دارد.

**نگاه محتاطانه به پیروزی های اخیر
«ولید سکریه» ژنرال بازنشسته ارتش و نماینده پارلمان لبنان برخلاف سرتیپ شحیتلی، موضع محتاطانه ای در این قضیه دارد. وی در گفت و گو با ایرنا مسئولیت باقی ماندن تروریست ها در منطقه عرسال تا به امروز را متوجه آمریکا و مزدوران منطقه ای و لبنانی آن دانست و این سوال را مطرح کرد که آیا تصمیم بر این است که مانند موصل، تروریسم در دو سوی رشته کوه های شرقی لبنان و در مرزهای سوریه به طور کامل نابود شود؟ وی در پاسخ به این پرسش خود گفت: نمی دانم!
ژنرال بازنشسته لبنانی در ادامه با استقبال از روند مصالحه و تفاهم ها برای عقب نشینی و خروج عناصر مسلح از عرسال و بلندی های اطراف آن گفت: اگر عناصر مسلح جبهه النصره و احرار الشام تحت نظارت ترکیه و قطر مانند مناطق دیگر حاضر به خروج از «الخربه» شوند معلوم نیست داعش حاضر به این کار شده و به سمت الرقه عقب نشینی کند. معلوم نیست این عقب نشینی چگونه و از چه راهی قابل اجراست و چه کسی بر آن اشراف خواهد داشت و آیا آمریکا با عقب نشینی یا حمله به آنها موافقت کرده است.
نماینده پارلمان لبنان افزود: در سال های پیش زمانی که «تمام سلام» نخست وزیر وقت مشغول تشکیل کابینه خود بود آمریکا به گروه 14 مارس فشار آورد تا وارد دولت شوند. تا پیش از آن، 14 مارسی ها ورود در دولت را منوط به خروج حزب الله از سوریه کرده بودند. آمریکا همچنین از آنها خواست تا طرح امنیتی برای شمال لبنان آماده کنند تا ارتش با ورود به «جبل محسن» و «باب التبانه» تروریست ها را در این منطقه هدف قرار دهد. آیا این اتفاق در عرسال هم تکرار خواهد شد و آمریکا تصمیم به نابودی تروریست ها در این منطقه گرفته است؟
وی در پایان گفت و گو با ایرنا از همکاری بین ارتش و مقاومت و اهالی عرسال و بعلبک و القاع و الهرمل که همگی در مخالفت با تروریست ها موضع گیری کرده اند قدردانی کرد و خواهان موضع گیری های بیشتر در این زمینه و ایجاد وحدت ملی و کنار گذاشتن تعصب های مذهبی شد.
«باسل الحجیری» رئیس شورای شهر عرسال نیز در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد که عرسال به خاطر وجود تروریست ها امنیت و منابع اقتصادی و همبستگی با محیط پیرامون خود را از دست داده است. دست تروریست ها به قتل و ذبح و اعدام نیروهای ارتش و پلیس و مردم عرسال و همسایگان آلوده شده و این شهر امروز می خواهد به هر قیمتی هست از دست این تروریسم عجیب و غریب خلاص شود.
خاورم*386*390*2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۱۴۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس

آمریکایی ها با پشتیبانی گسترده تر از هسته های مخفی و مزدور داعش در تلاش هستند دولت سوریه را زیر فشار قرار دهند تا حملات نیروهای مقاومت علیه مواضع تحت اشغال آنان متوقف شود.

سرویس جهان مشرق - در هفته های اخیر درگیری های پراکنده میان نیروهای ارتش سوریه و عناصر گروهک تروریستی که به صورت مستقیم از سوی ائتلاف غربی، عبری، عربی حمایت می شوند، افزایش یافته و بیشترین تنش ها از استان های حلب، الرقه و دیرالزور گزارش شده است.

براساس اطلاعات به دست آمده، حومه جنوبی شهر الرقه (در جنوب استان الرقه) یکی از مناطقی به شمار می آید که هسته ها و عناصر مخفی داعش تحرکات دارند و حملات غافلگیرانه ای را علیه مواضع نیروهای ارتش و دفاع ملی سوریه در منطقه الرصافه و المنصوره ترتیب دادند.

به گفته منابع میدانی، نیروهای سوری مستقر در منطقه پس از چند ساعت درگیری موفق شدند حملات تروریست ها را در این محور دفع کنند؛ شماری از عناصر تروریستی داعش در جریان درگیری ها کشته و زخمی شدند و تعدادی دیگر هم پس از متحمل شدن خسارت از منطقه متواری شدند.

جنگنده های روسی همزمان با درگیری ها، مواضع تروریست ها را در این محور هدف قرار دادند؛ در جریان دفع حملات عناصر تروریستی داعش در منطقه الرصافه در حومه جنوبی شهر الرقه، ۷ تن از نیروهای ارتش و دفاع ملی سوریه شهید و زخمی شدند.

برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

منطقه راهبردی الرصافه در ۴۰ کیلومتری مرکز استان الرقه واقع شده و یکی از دروازه های جنوبی شهر الرقه محسوب می شود و شهر حماه را به شهر الرقه متصل می‌کند و از شمال غرب هم به فرودگاه الطبقه و از محور جنوبی و جنوب شرقی هم به استان های دیرالزور و حمص متصل می شود و حومه این منطقه سرشار از منابع نفتی است.

یک منبع میدانی که تحولات را در سوریه از نزدیک دنبال می کند به چرایی افزایش حملات عناصر مخفی داعش اشاره کرد و گفت: حملات تروریست ها واکنشی به عملیات های نیروهای مقاومت علیه مواضع و پایگاه ارتش ارتش رژیم تروریستی آمریکا در شرق سوریه (مناطق اشغالی در استان دیرالزور) و هم مرز با عراق (منطقه اشغالی التنف) است.

این منبع میدانی افزود: در هفت ماه گذشته نیروهای مقاومت در عراق و سوریه خسارت های سنگینی را به آمریکایی ها در مناطق اشغالی شرق سوریه و نقاط مرزی مشترک با عراق وارد آورده اند و حالا واشنگتن با حمایت بیشتر از تروریست ها در تلاش است میزان آسیب پذیری نیروهای خود را کاهش دهد.

به گفته این منبع میدانی، آمریکایی ها با پشتیبانی گسترده از نیروهای نیابتی خود (تروریست های داعش) قصد دارند به نیروهای مقاومت و دولت سوریه فشار وارد کنند تا عملیات علیه نیروهای آنان در مناطق اشغالی متوقف شود اما تاکنون ناکام مانده و به نتیجه ای نرسیدند.

به گزارش مشرق، عناصر تروریستی که از ابتدای جنگ علیه دولت سوریه از سوی ائتلاف غربی، عبری، عربی حمایت می شدند حالا در قالب هسته های مخفی مزدور در قبال دریافت پول و تجهیزات نظامی بیشتر از آمریکایی ها، حملاتی را علیه مواضع نیروهای سوری و مقاومت انجام می دهند.

دیگر خبرها

  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • حملات توپخانه‌ای ارتش عربستان به سوی شهروندان یمنی | ۱۰ یمنی زخمی‌ شدند
  • زخمی‌ شدن ۱۰ یمنی در حملات ساعات گذشته ارتش عربستان
  • زخمی‌شدن ۱۰ یمنی در حملات ساعات گذشته ارتش عربستان
  • روسیه: ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردیم
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کرد
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه را منهدم کرد
  • ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه منهدم شد
  • انهدام ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه
  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس