Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخبار دانشگاهی را از«کانالاخبار دانشگاهیSNN.ir»دنبال کنید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، مناظره با عنوان «بررسی عملکرد دولت یازدهم در اقتصاد» با حضور غلامرضا کاتب، دبیر هیئت رئیسه مجلس و هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس توسط جامعه اسلامی در تالار دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد، برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاتب، در ابتدای جلسه، گفت: مسئله مهم و تاثیرگذار در سرنوشت مردم، اداره کشور به صورت عقلانی و مطابق با واقعیت‌های موجود در جامعه است، در این صورت دیگر افراد برای ما مهم نخواهد بود.

وی، یکی از چالش‌های کشور را هزینه‌های جاری دانست و افزود: هر ساله این هزینه‌ها در حال افزایش است، مثلا در سال 95 هزینه‌های جاری بیش از 214 هزار میلیارد تومان بوده است و در سال 96 این رقم به 245 هزار میلیارد تومان رسیده است.

دبیر هیئت رئیسه مجلس، بیان کرد: دولت آینده باید پاسخگو باشد که آیا این هزینه‌ها کشور را می‌توانند، اداره کنند، یا خیر؟

نماینده مردم گرمسار در مجلس در ادامه سخنان خود، با اشاره به این‌که یکی دیگر از واقعیت‌های جامعه ایجاد ارتباط با بیرون و داخل کشور است، خاطرنشان کرد: دولت روحانی در ارتباط گیری با خارج از کشور، بحث برجام و تحریم‌های سخت را داشت.

کاتب، در ادامه خطاب به منتقدان برجام، متذکر شد: در حال حاضر نقدهای بسیاری در خصوص برجام صورت می‌گیرد، در حالی که برجام حاصل جمعی مجلس و دولت است.

وی، گفت: باید توجه داشت که در قبل توافق برجام صادرات نفتی بیش از یک میلیون و 300 هزار بشکه بود و به جای دریافت در آمد نفتی به صورت نقدی از کشورهای صار کننده، کالا دریافت می‌کردیم؛ اما در بعد از برجام این شرایط تغییر کرد.

دبیر هیئت رئیسه مجلس، افزود: به این دلیل صادرات نفت را نهادهای حقیقی و حقوقی انجام می‌دادند که این امر منجر به ایجاد فساد شد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس، بیان کرد: اکنون صادرات نفتی به چهار میلیون بشکه رسیده و مهمتر این‌که درآمد نفتی را به صورت نقدی دریافت می‌کنیم و دیگر مجبور نیستیم که به جای دریافت پول از کشورهای صادر کننده،کالا وارد کنیم.

دولت فعلی باید تداوم پیدا کند

در ادامه جلسه هادی قوامی، به این موضوع که موضع من نسبت به دولت روحانی مثبت است، گفت: به نظر من دولت فعلی باید تداوم پیدا کند، در غیر این‌صورت هزینه‌های بسیاری برای کشور به وجود خواهد آمد.

وی، افزود: البته این سخن به این معنا نیست که دولت راحت بتواند، صندلی دولت را بگیرد، بلکه در مقابل دادن فرصت باید نقدهای سازنده نسبت به او نیز صورت بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، درضمن سخنان خود به عملکرد اقتصادی دولت یازدهم اشاره و بیان کرد: در ابتدای این دولت تورم در مرز 50 درصد بود که اکنون این عدد، تک رقمی شده که بخشی از این موفقیت مربوط به اقدامات دولت بوده است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس، خاطرنشان کرد: در این دولت کشور با رکود مواجه شد که بیکاری 12 درصد به بالا را به وجود آورد.

قوامی، خطاب به کاندیدهای ریاست جمهوری، متذکر شد: پیشنهادهای نامزدهای ریاست جمهوری باید محمل قانونی داشته باشد و در قالب لایحه بتوانند، به مجلس ارائه کنند، وعدهای غیر قانونی منجر به افزایش مطالبات مردمی می‌شود و در صورتی اجرایی نشدن، آسیب جدی به جامعه وارد می‌کند.

افزایش 20درصدی نقدینگی یکی از مشکلات امروز است

وی، یکی دیگر از مشکلات امروز را افزایش 20 درصدی نقدینگی دانست و گفت: در کنار این نقدینگی، نقدینگی بر دارایی نیز وجود دارد که تولید را سمی کرده است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، بیان کرد: متاسفانه 62 درصد نقدینگی در تهران است که این برخلاف اصل 96 قانون است، دولت آینده باید الگوی استقرار نقدینگی را ارائه بدهد و بگوید که چگونه این استقرار را بهینه سازی می‌کند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر این مسئله که نقدینگی به تولید هویت می‌بخشد، خاطرنشان کرد: اکنون کشور گرفتار نقدینگی شده که مولد نیست، در حالی که نقدینگی باید وارد تولید شود.

قوامی، متذکر شد: دولت همچنین شاخص فضای کسب و کار را از 150 به 120 رساند و ارز را توانست ثابت کند.

باید وابستگی اقتصادی به نفت را کاهش دهیم

وی، در خصوص برجام، گفت: با توجه به سیاست ایران نسبت به استکبار جهانی، چناچنه اقتصاد مقاومتی را اجرایی می‌کردیم، برجام در خارج از کشور تاثیرات بسیاری برای ملت داشت.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس،در خصوص صادرات نفت، افزود: نفت زمانی ارزش پیدا می‌کند که آن را تبدیل به ارزش افزوده کنیم، نباید خام فروشی کنیم، بلکه باید وابستگی اقتصادی را نسبت به آن کاهش دهیم.

نقدینگی جامعه ارتباطی به منابع دولت ندارد

کاتب، در ادامه جلسه، خطاب به قوامی در خصوص صادر نکردن، نفت خام به خارج از کشور، گفت: این‌که نفت خام صادر نکنیم، یک ایده ال است که در37 سال بعد از انقلاب اسلامی محقق نشده است،

دبیر هیئت رئیسه مجلس، افزود: کشور با منابع مالیاتی و نفتی اداره می‌شود، در صورت عدم فروش نفت خام جامعه را باید چگونه اداره کنیم؟

نماینده مردم گرمسار در مجلس، در ضمن سخنان خود، با بیان این‌که نقدینگی جامعه ارتباطی به منابع دولت ندارد، بیان کرد: همچنین کاهش نرخ بیکاری کار آسانی نیست، بنابراین وعده ایجاد اشتغال پنج میلیونی یک شبهه است.

نقدینگی باعث افزایش قیمت کالاها شده است

در ادامه مناظره قوامی، به این نکته که نقدینگی با کسری بودجه دولت مرتبط است، گفت: نقدینگی باعث افزایش قیمت کالاها شده است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به این موضوع که دولت ها هر زمان که با کسری بودجه مواجه شوند، از منابع بانک مرکز برداشت می‌کنند، افزود: دولت قبل 50 هزار میلیارد تومان از این منابع را خرج مسکن مهر کرد.

وی، با اشاره به این مطلب که نقدینگی در دولت فعلی به 450هزار میلیارد تومان رسیده است، خاطرنشان کرد: این عدد تا پایان سال 96 به 1500 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. این رقم بزرگی است و منبع آن کسری بودجه دولت ها می‌باشد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس، اقتصاد تولید محور را خوب دانست و خاطرنشان کرد: این نوع اقتصاد دولت را وابسته به مردم می‌کند، در این صورت از نفت خلاص خواهیم شد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با یادآوری این نکته که اقتصاد ایران رانتی است، تاکید کرد: باید به سمت اقتصاد تولید محور برویم.

باید فضای کارآفرینی را به وجود آوریم

در ادامه، مناظره کاتب، در خصوص صادرات غیر نفتی، گفت: صادرات غیر نفتی در سال‌های اخیر افزایش یافته، البته باید بگویم که بخشی از این صادرات فرآوردهای نفتی بوده است.

وی، خاطرنشان کرد: 70 درصد صادرات غیر نفتی دولت ها ایران از فرآوردهای نفتی بوده است. باید تلاش کرد که محصول نهایی را صادر کرد و برای رسیدن به این امر باید فضای کارآفرینی را به وجود آوریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۱۶۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیلات و نبود نقدینگی عمده مشکلات واحد‌های صنعتی در قوچان است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قوچان در حاشیه بازدید از برخی واحد‌های صنعتی و تولیدی این شهرستان به مناسبت هفته کار و کارگری، گفت: کمیسیون کار و کارگری که با حضور دستگاه‌های مرتبط به‌صورت ماهانه برگزاری جلسات تخصصی دارد به دنبال حل مشکلات کارگران و واحد‌های تولیدی و صنعتی در این شهرستان است.
حسین ولایتی  با اشاره به بررسی‌های انجام‌شده درزمینه مشکلات شرکت‌های تولیدی و خدماتی،افزود: تنها دو شرکت حدود دو ماه معوقه پرداخت حقوق کارگران خود را دارند و مابقی واحد‌های صنعتی و تولیدی در قوچان پرداخت حقوق کارگران و کارکنانشان را به‌روز و ماهیانه انجام می‌دهند و مشکل دیگری در حوزه کار و کارگری در سطح شهرستان وجود ندارد.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قوچان گفت: موضوعات و مباحث دیگری درزمینه درخواست‌ها و مشکلات واحد‌های صنعتی و تولیدی هم موردبررسی قرار می‌گیرد که عمده آن به پرداخت تسهیلات، نبود نقدینگی و بدهی به تأمین اجتماعی، مالیات و دارایی و شرکت گاز مرتبط است و باید با همکاری و هماهنگی بین دستگاهی این مشکلات نیز مرتفع شود.

دیگر خبرها

  • پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
  • جلسات دولت و مجلس برای اتخاذ تدابیر ارزی به کجا رسید؟
  • تسهیلات و نبود نقدینگی عمده مشکلات واحد‌های صنعتی در قوچان است
  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی
  • مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد 
  • آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • جدول درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • رئیسی: رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل است
  • حل مشکلات در گرو ارتباط تنگاتنگ مجلس و دولت است/ هرگونه اختلاف افکنی بازی در پازل دشمن است