Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار فارس در همایش شوراها گفت: برای اینکه نهاد نوپای شوراهای اسلامی شهر و روستا موفق عمل کند باید کسانی حضور پیدا کنند که نسبت به قانون آگاه باشند؛ نیاز جامعه ما حاکمیت قانون است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش شیرازه، همایش گرامیداشت سالروز تاسیس شوراهای اسلامی شهر و روستا با حضور مسئولین ارشد استانی، مدیران اجرایی و نمایندگان شوراهای شهری و روستایی شهرستان‌های شیراز، کوار، مرودشت، سپیدان و فیروزآباد در سالن صدرا و سینا شیراز برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


الزامات تقویت شوراها: حاکمیت قانون و افراد پایبند به قانون
محمد علی افشانی استاندار فارس با بیان اینکه شهروند معنای عمیقی دارد، اظهار داشت: شهروند فراتر از آن کسی است که در شهر سکونت می کند بلکه حق حکومت دارد و این حاکمیت داشتن به خاطر قدرت حق رای مردم است.

استاندار فارس افزود: وظیفه ما این است که از حق مردم دفاع و انتخابات را درست برگزار کنیم زیرا خون های زیادی برای به دست آوردن حق رای مردم ریخته شده و هزینه فراوانی پرداخت شده تا رای مردم مبنای اداره ی امور شهر و روستاها قرار بگیرد.

افشانی ادامه داد: برای اینکه نهاد نوپای شوراهای اسلامی شهر و روستا موفق عمل کند باید کسانی حضور پیدا کنند که نسبت به قانون آگاه باشند؛ نیاز جامعه ما حاکمیت قانون است.

رقم خوردن سرنوشت مردم به دست خودشان با تشکیل شوراها
فرماندار شیراز با اشاره به حضور مردم در صحنه انتخابات افزود: یکی از وظایف شوراها تشویق مردم جهت تحقق مشارکت حداکثری است تا امنیت نظام جمهوری اسلامی تامین شود.

حیدر عالیشوندی با تاکید بر اینکه یکی از اصول معطل مانده در قانون اساسی جمهوری اسلامی اصل شوراها بود، گفت: با اجرایی شدن قانون شوراها سرنوشت و امور مردم به دست خودشان رقم ‌خورد و در این چهار دوره، شوراها توانستند مشکلات مردم را رفع کنند. اگر چه در این مدت در زمینه رسیدگی به امور مردم نارسایی‌هایی وجود داشته اما توفیقات خوبی کسب شده است.

شوراهای اسلامی از مهم‌ترین ارکان تصمیم‌‌گیری در جمهوری اسلامی
سید نقی طبیب لقمانی با بیان اهمیت جایگاه و مسئولیت شوراهای اسلامی از بعد تاریخی و قانونی گفت: شوراهای اسلامی مجموعه‌ای است که در قانون اساسی بیش از 10 اصل را به خود اختصاص داده و از ارکان مهم تصمیم‌گیری در جمهوری اسلامی محسوب ‌می‌شود.

مدیر کل جدید دفتر امور روستایی فارس ادامه داد: حال که با تمام شدن دوره چهارم شوراها در آستانه ورود به پنجمین دوره این نهاد هستیم باید با واگذاری اختیارات بیشتر عمده امور غیرحاکمیتی از طریق نمایندگان مردم در شوراها حل شود.

لقمانی خاطر نشان کرد: نمایندگان شوراهای شهر و روستا بعنوان حلقه واسط میان مردم و حاکمیت هستند و با توجه به نقش ویژه‌ای که دارند لازم است با همت ویژه نمایندگان مجلس موضوع مدیریت جامع روستایی به قانون تبدیل شود.

فلسفه وجود شوراها روان سازی زندگی مردم
حسین نعمتی، رئیس شوراهای اسلامی فارس نیز در این جلسه اظهار داشت: فلسفه وجود شوراها روان‌سازی زندگی مردم است و برای پیشبرد سریع امور عمرانی، رفاهی و جلوگیری از تبعیض، اختیارات قانونی به شوراها واگذار شده است و مسئولین دولتی موظف‌اند مصوبات قانونی شوراها را اجرا کنند.
وی افزود: اگر می‌خواهیم مشکلات جامعه حل شود باید مدیریت شورایی در کشور تقویت شود و در این راستا لازم است شوراهای اسلامی بعنوان یک نهاد نوپا تقویت شود. شوراها باید با تعریف سند چشم‌انداز و تدوین نقشه راه منافذ تولید ثروت را شناسایی و جهت فراهم آوردن زندگی مطلوب مردم به کار بگیرند. همچنین با برنامه‌ریزی در تولید و اشتغال نقش‌آفرینی داشته باشند.

کم‌توجهی مسئولین باعث تضعیف جایگاه شوراهای روستاها
نائلی، عضو شورای اسلامی روستای شهرستان فیروزآباد با ابراز تاسف از کم توجهی مسئولین و بعضی ادارات که باعث تضعیف جایگاه شوراهای روستا شده است به مشکلات معیشتی، آموزشی، بهداشتی و عدم گازرسانی و کم آبی روستاها اشاره کرد و گفت: در شهرستان فیروزآباد با توجه به اینکه شغل مردم کشاورزی است، متاسفانه پدیده خشکسالی باعث شده کشاورزی به کلی از بین برود و علی‌رغم مصوبات حمایت از کشاورزان هیچگونه حمایتی در شهرستان فیروزآباد از کشاورزان نمی شود.

وی ادامه داد: عدم دسترسی مناسب به امکانات آموزشی و نبود مدرسه در برخی روستاها و اجرای طرح روستا محوری صدمات زیادی را به خانواده‌ها وارد کرده و متاسفانه دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان به خاطر مشکلات مالی ناچار به ترک تحصیل می شوند.

عضو شورای اسلامی روستای شهرستان فیروزآباد با بیان اینکه کدام یک از مسئولین حاضر است فرزندش با چنین مشکلاتی مواجه شود، افزود: حل نشدن مشکلات مردم روستا و کم توجهی به آنها باعث میشود که مردم به شهرها مهاجرت کنند و پدیده حاشیه نشینی با معضلات فراوان گریبان‌گیر آنها شود.

نائلی با اشاره به تحت پوشش کمیته امداد بودن برخی خانواده ها خاطر نشان کرد: از طرح‌های جدید این نهاد وام دهی به خانواده ها برای اشتغال زایی و قطع حقوق ماهیانه است که مناسب نیست.

افزایش اختیارات نمایندگان مردم در شوراها از ملزومات رسیدگی به مطالبات مردم
نعمتی، نماینده شورای بخش مرکزی کوار گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا بعنوان پیشانی برخورد و ارتباط مردم با حاکمیت، اولین نهادی است که مردم به آن دسترسی دارند.

وی ادامه داد: نمایندگان شورای روستاها به حسب وظیفه پاسخگوی مطالبات و انتظارات روستائیان هستند و به همین دلیل لازم است قانون و مسائل مربوط به شوراها بهتر تدوین شود و اختیارات نمایندگان مردم افزایش یابد. متاسفانه در اکثر مواقع برای اجرای طرح‌های مصوب در روستاها با مشکلات فراوانی روبرو هستیم و هیچ منبع درآمدی نداریم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۱۷۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند

فرماندار شهرستان میرآباد گفت: شوراهای شهر نباید تنها شورای شهرداری باشند بلکه باید در تمام جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فعال باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حسین خضری، امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در آئین تجلیل از شوراهای اسلامی شهر میرآباد اظهار کرد: خدمت کردن با عشق، اخلاص و بدون منت به مردم سرلوحه همه کارهای شوراها و مسئولان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا، مردمانی نظیر مردم این شهرستان وجود ندارد و لایق و شایسته بهترین خدمات هستند، افزود: خدمت کردن با عشق، اخلاص و بدون منت به مردم سرلوحه همه کارهای شوراها و مسئولان قرار گیرد.

فرماندار شهرستان میرآباد با اشاره به اینکه تأسیس نهاد مردمی شوراها یکی از برکات ارزشمند انقلاب اسلامی است تا مردم در فرآیند اداره امور جامعه نقش و مشارکت بیشتری داشته باشند، گفت: شوراهای اسلامی به عنوان نهادی برآمده از رأی مستقیم مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند.

خضری با تاکید به تعامل و مشارکت آگاهانه شوراهای اسلامی شهر و روستا با مسئولان اجرایی در شهرستان در جهت تحقق سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم و گره‌گشائی از مشکلات مردم ادامه داد: تعامل سازنده به یقین راه‌گشا و بنیادین خواهد بود و می‌تواند زمینه را برای توسعه و پیشرفت شهرستان فراهم کند.

وی با تقدیر از اقدامات انجام شده در این دوره شورا نظیر آغاز احداث کمربندی، روکش آسفالت خیابان امام، ساماندهی پارک راهیان نور، زیباسازی شهر و نصب دوربین‌های پایشی گفت: امیدواریم در زمان باقیمانده کارهای نیمه‌تمام به اتمام برسد و پروژه‌های دیگری که ضروری است، شروع شود.

خضری خاطرنشان کرد: از اعضای شورای اسلامی شهرها و روستاها می‌خواهیم که نسبت به نقش نظارتی خود به عنوان وظیفه اصلی اهتمام جدی داشته باشند و شوراهای شهر نباید تنها شورای شهرداری باشند، بلکه باید در تمام جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فعال باشند.

کد خبر 749039

دیگر خبرها

  • آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد
  • اولویت شوراها در شهریار گره‌گشایی مشکلات مردم باشد
  • قانون‌گریزی شوراها آسیب‌های این نهاد را افزایش می‌دهد
  • شوراهای فرادستی مشکل ساختاری دارند
  • مصوبات شوراها بر جذب سرمایه‌گذار معطوف شود
  • چند خبر کوتاه از بردسکن و رخ
  • استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  • شوراها به بالندگی شهر و روستا کمک می‌کنند
  • شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند
  • شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند