Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشخبرگزاری برنا، بهمن نامورمطلق،معاون صنایع‌دستی کشور، با اشارهبه مناظره‌های انتخاباتی، گفت: «در دکوراسیون مناظره‌ دیروز جای صنایع‌دستی خالی بود. ما حاضریم که اگر صداوسیما بپذیرد حداقل جادستمال‌کاغذی خاتمرا جایگزین جادستمال‌کاغذی پلاستیکی در استودیوهای مناظرات انتخاباتی بکنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئله برای فعالان حوزه صنایع‌دستی مهم است که دیده شوند. صنایع‌دستی یک صنعت روبه‌رشد است و برای برطرف کردن مسائلی که در همین مناظرات عنوان می‌شود، مانند بیکاری، هویت، ارزآوری و مسائل مربوط به محیط‌زیست، صنایع‌دستی می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. امیدواریم صنایع‌دستی در این مناظرات دیده شود و نامزدها هم برنامه‌های خودرا در این‌باره اعلام کنند.»

او افزود: «سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه صنایع‌دستی انجام شد و در حوزه‌های مختلف نظیر بازرگانی داخلی و خارجی رشد داشتیم. در بازارگانی داخلی با رشد 16درصدی و در بازرگانی خارجی با رشد 36درصدی ــکه بالاترین رشد در چهارسال اخیر بودــ مواجه بودیم. به‌طور کلی در سال95 بیشترین رشدرا درطولدهه‌های اخیر داشتیم.»

نامورمطلق خاطرنشان کرد: «در حوزه اشتغال هم رشد زیادی داشتیم. در نمایشگاه خارجی با 25نمایشگاه خارجی رشد 67درصدی، با 19نمایشگاه ملی داخلی 27درصد رشد، با 978بازارچه موقت صنایع‌دستی رشد 28درصدی داشتیم.»

او با اشارهبه اقدامات خوبی به‌منظور گفتمان‌سازی و مدل‌سازی برای هدایا صورت گرفت گفت: «با حمایت زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طرحی اجرا شد و پیرو آن برای اولینبار مدل‌سازی برای هدایا انجام شد و هدایای صنایع‌دستی برای مسافران درنظر گرفته شد. برای آن‌دسته از صنایع‌دستی که کاربردی بود نمونه‌ای مینیاتوری، با توجه به‌عنوان برند هراستان، به مسافران عرضه شد.»

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تأکید کرد: «با رشد 7درصدی نسبت به سال گذشته، بیش از 7هزارغرفه در نوروز فعالیت داشتند. درزمینه فروش نوروزی هم با گذر از 42میلیارد رشد 32درصدی داشتیم. این‌ها نشان‌دهنده این است که توجه به صنایع‌دستی و فضاسازی و گفتمان‌سازی در این حوزه بیشتر شده و صنایع‌دستی نیز بیشتر پاسخ‌گوی نیازهای مردم شده است.»

صنایع‌دستی ایرانی درحالیادگیری زبان زیبایی‌شناسی مردم دنیاست

او با بیان اینکه صنایع‌دستی کاربردی‌تر با زیبایی‌شناسی مردم هماهنگ‌تر شده است گفت: «همچنین ما دوباره درحالیادگیری زبان زیبایی‌شناسی مردم دنیا هستیم؛ همین نکته می‌تواند بستر فعالیت‌های بیشتررا برای آینده فراهم کند. یکی از کارهای انجام‌شده در حوزه صنایع‌دستی فضاسازی و کالبدسازی است. در سال گذشته، خانه‌های صنایع‌دستی رشد داشته است. امیدواریم این فضاها موجب هویت‌زایی برای صنایع‌دستی می‌شود.»

نامورمطلق، با اشارهبه اینکه در سال95 صنایع‌دستی جهانی‌تر شده است گفت: «سال جهانی بی‌نظیریرا از سر گذراندیم. در سال گذشته چندین نشست آسیایی در حوزه صنایع‌دستی و برای اولینبار اجلاس جهانی شورای جهانی صنایع‌دستیرا برگزار کردیم. این فعالیت‌ها به‌‌نوعی بازگشت صنایع‌دستی به عرصه جهانی بود.»

او تصریح کرد: «کم‌کم صنایع‌دستی به‌سمت جهانی‌تر شدن رفته است. کشور ما به‌عنوان برند صنایع‌دستی دنیا درکنار هند، چین، مراکش و تایلند درحالمعرفی و جاافتادن است.»

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشارهبه دانش‌بنیان‌تر کردن صنایع‌دستی در سال95 گفت: «اگر صنایع‌دستی دانش‌بنیان نشود ماندگار و پویا و شکوفا نمی‌شود. برگزاری همایش‌های علمی مشترک با دانشگاه‌ها و ارتباط تنگاتنگ با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به این موضوع کمک شایانی می‌کند. با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مراکز دانش‌بنیان صنایع‌دستی را‌ه‌اندازی می‌شوند. برای شروع‌به‌فعالیت یک مرکز در تهران (خانه استادبهزاد) و یک مرکز در اصفهان (خانه قزوینی‌ها) راه‌اندازی خواهد شد.»

او با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در حوزه دانش‌بنیان برگزاری مجمع و همایش بزرگ با فارغ‌التحصیلان صنایع‌دستی بود افزود: «همچنین برنامه‌ای تحت‌عنوان گنجینه‌ هنرهای ایرانی با دانشگاه هنر داشتیم که ارتباط مارا با دانشجویان بیشتر کرد. مسابقه بزرگ طراحی هم کمک بسیار زیادی به دانش‌بنیان‌ کردن صنایع‌دستی کرد. همچنین با همکاری یکی از شرکت‌ها طرح بزرگ زبردستانرا بنا نهادیم.»

با چهار شهر صنایع‌دستی دومین کشور در جهان هستیم

او درباره فعالیت‌های انجام شده در حوزه فضا‌سازی و جهانی‌تر کردن صنایع‌دستی در سال گذشته گفت: «بحث شهرهای جهانی یکی از این فعالیت‌ها بود. اکنون چهارشهر جهانی داریم که یعنی بعد از چین دومینکشور جهان از نظر بیشترین تعداد شهر جهانی هستیم. همچنین مقرر شده است که قبل از شهرهای جهانی شهرهای ملی ایجاد کنیم. شورای عالی صنایع‌دستی نیز این طرحرا پذیرفت. همچنین پیشنهاد شد که روستاهای جهانی نیز داشته باشیم تا بتوانیم برای اولینبار روستای جهانی صنایع‌دستیرا معرفی کنیم و ایران اولین کشوری خواهد بود که روستاهای جهانیرا معرفی می‌کند.»

نامورمطلق، با اشارهبه انیکه اقداماتی از ایندست به هویت‌بخشی به شهرها روستاها و جهانی‌تر کردن آن‌ها کمک می‌کند، گفت: «صنایع‌دستی به برندسازی و و ایجاد نشان‌های جغرافیایی کمک شایانی می‌کند. در حوزه نشان‌های جغرافیایی در دوسال اخیر 23نشان جغرافیایی اعطا شد و 10نشان دردستمطالعه است. در سال گذشته در حوزه نشان‌ها 10نشان بین‌المللی اصالت ازسوی شورای جهانی صنایع‌دستی دریافت کردیم و از 14موردی که معرفی کردیم 10مورد موفق به دریافت نشان بین‌المللی شدند. قبل ما نیز چین و هند قرار دارند.»

او با اشارهبه برگزاری اولین جشنواره صنایع‌دستی فجر گفت: «جای خالی این جشنواره احساس می‌شد، زیرا صنایع‌دستی که با تارو پود این کشور درهم تنیده شده است، جایی در جشن انقلاب نداشت. این جشنواره یکی از جشنواره‌های خوب سال گذشته بود.»

راه‌اندازی اولین دهکده صنایع‌دستی در سال گذشته

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: «در سال گذشته، اولین دهکده صنایع‌دستی در شیراز راه‌اندازی شد. قصد داریم که راه‌اندازی این دهکده‌هارا به شهرهای قم، تهرانوجزآن گسترش دهیم. سال گذشته اولین مرکز بین‌المللی فروش صنایع‌دستی ایرانی در خارج از کشور نیز در کشور هلند راه‌اندازی شد؛ همچنین ماه گذشته یکنمایشگاه خوب در هلند برگزار شد.»

او با بیان اینکه عیدانه به‌عنوان اولین نمایشگاه بزرگ در ایام عید بسیار موردتوجه قرار گرفت افزود: «امیدواریم بتوانیم در سال جاری این نمایشگاه عیدانهرا گسترش دهیم. قصد داریم صنایع‌دستیرا از همشکلبودن و هم‌گراشدن دور کنیم و صنایع‌دستی به خاطره شخصی افراد تبدیل شود. فعالیت‌های خوبی هم در این زمینه صورت گرفته است. صنایع‌دستی کم‌کم به‌عنوان گفتمانی، اگرنهقوی، باری متوسط در کشور موردتوجه قرار گرفته و از حاشیه خارج و به متن نزدیک شده است و صنایع‌دستی از حیات نباتی فراتر رفته است.»

نامورمطلق تأکید کرد: «امیدواریم صنایع‌دستی با رفع بعضی مسائل نظیر جدایی از سایر اعضای پیکرش ــهمچون فرش، ‌زیورآلات و مبلمان سنتیــ انسجام ساختاری پیدا کند. از طرفی، با رفع برخی از مشکلات نظیر بیمه صنایع‌دستی بتواند بیش‌ازپیش از هنرمندان حمایت کند. بیمه یکی از نقاط ضعف دوره مدیریتی ماست، زیرا حل نشده است؛ اما امیدواریم که بتوانیم این مسئلهرا حل کنیم. البته مشکل مستمری هم وجود داشت که خوشبختانه توانستیم آنرا به‌صورت ساختمند حل کنیم.»

موزه و گالری ملی صنایع‌دستی نیز در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی شود
او با اشاره به برگزاری نخستین جشن ملی تولید با همکاری مدیرکل دفتر توسعه‌ای صنایع‌دستی ادامه داد: «اولین دبیرخانه منطقه‌ای صنایع‌دستی در ایران در ساختمان کوشک راه‌اندازی شد. در حوزه ارزش‌یابی، کمیته ارزش‌یابی با رشد مناسبی فعالیت‌هایش را ادامه داد. ارزش‌یابی هنرمندان به‌خوبی دنبال می‌شود.»

نامورمطلق، با اعلام این خبر که انتخاب سهشهر به‌عنوان شهر ملی صنایع‌دستی قطعی شده است، گفت: «شهر نودشه کرمانشاه به‌عنوان شهر ملی گیوه، شهر گنبد کاووس گلستان به‌عنوان شهر ملی قالی و زیور‌آلات ترکمن، و شهرضای اصفهان به‌عنوان شهر ملی سفال در نشست اولیه اعلام شده است. چند پرونده نظیر یکشهر در همدان، یکشهر در فارس و یکشهر در آذربایجان‌غربی نیز قرار است شهر ملی شوند.»

او با اعلام اینکه هولدینگی برای صنایع‌دستی ایجاد می‌شود گفت: «کارهای اولیه مربوط به این هولدینگ انجام شده و با همکاری شرکت حامیان ظرف یکیادوماه آینده به‌صورت رسمی این هولدینگ معرفی خواهد شد.»

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگریخبر داد: «سند ملی توسعه صنایع‌دستی درحالتدوین است و امیدواریم تا پایان دولت بتوانیم اینرا به شورای عالی انقلاب فرهنگی عرضه کنیم.»

طرح کاروان پیوند و 73 روستای طرح ضربتی تولید و اشتغال
نامورمطلق، با بیان اینکه امسال «سال حصیربافی» اعلام شده، گفت: «درقالب”طرح کاروان پیوند“مراکز تولیدی حصیررا شناسایی و حصیرهای باکیفیت مناطق محرومرا به‌صورت تضمینی خریداری می‌کنیم و در شهرهای شمالی کشور به‌فروش خواهیم رساند.»

او تأکید کرد: «73روستا به‌عنوان پایلوت در سهحوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درحالتقویت‌اند و در آینده نزدیک به روستاهای نمونه‌ای در این سهحوزه تبدیل خواهند شد.»‎

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۱۸۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی

معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: با تورهای غیرمجاز گردشگری در استان بدون اغماض برخورد جدی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، مسعود فرخی اظهار کرد: سومین جلسه کارگروه امنیت گردشگران با حضور نمایندگانی از حوزه سیاسی امنیتی استانداری، کانون اتومبیلرانی و جهانگردی انجمن صنفی دفاتر، انجمن تشکل حرفه‌ای راهنمایان و کارشناسان حوزه گردشگری اداره کل با موضوع بررسی و شناسایی تورهای غیر مجازی که به صورت کلوپ سافاری فعالیت دارند، برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه افراد و یا گروه‌هایی که به صورت غیر مجاز اجرا کننده تورهای کلوپ سافاری هستند از طریق واحد حقوقی پیگیری حقوقی و به پلیس فتا معرفی می‌شوند افزود: آئین نامه‌های مرتبط با کانون اتومبیلرانی و جهانگردی در این جلسه بررسی و بر لزوم رعایت موارد قانونی تاکید شد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، پیگیری قضائی و شکایات از افراد اجرا کننده تورهای غیر مجاز، معرفی افراد اجرا کننده تورهای غیر مجاز به پلیس فتا به منظور بستن صفحات مجازی و شماره تماس‌های تبلیغاتی آنها و همچنین معرفی این افراد به پلیس اماکن عمومی با هدف بستن فضاهای تبلیغاتی آنان، را از اقدامات این اداره کل در راستای جلوگیری از تورهایی که بدون مجوز قانونی اجرایی می‌شوند دانست.

فرخی گفت: تا کنون سه جلسه تحت عنوان کارگروه امنیت گردشگران برگزار شده که در این کارگروه دستگاه‌های قضائی، انتظامی، نظارتی و ادارات و نهادهای مرتبط عضو هستند.

وی تصریح کرد: تورهای غیرمجاز گردشگری در استان دفتر فیزیکی ندارند و فعالیت‌های آن‌ها به صورت آنلاین و در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و لازم است پلیس فتا با آن‌ها برخورد کند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه متولیان تورهای غیرمجاز شناخت کافی از گردشگری ندارند افزود: این نوع تورها هیچ گونه پوشش بیمه‌ای برای گردشگر قرار نمی‌دهند و در صورتی که در طول سفر مخاطره‌ای برای مسافران پیش بیاید و یا صدمه‌ای ببینند، کسی مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد.

فرخی تاکید کرد: با تورهای غیرمجاز گردشگری در استان بدون اغماض برخورد جدی خواهد شد.

وی اظهار کرد: امید می‌رود با همکاری نهادهای مربوطه به ویژه اداره نظارت بر اماکن عمومی، پلیس‌راه و فعالان بخش خصوصی شاهد امنیت و رضایتمندی گردشگران و مسافران در منطقه باشیم.

کد خبر 750911

دیگر خبرها

  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • پخش مناظره‌های انتخاباتی از صدا و سیمای فارس
  • پخش مناظره‌های انتخاباتی نامزد‌های مجلس ۱۲ از قاب شبکه همدان
  • پخش مناظره انتخاباتی دو کاندیدای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای اردبیل
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین + تصاویر
  • جدول پخش برنامه‌های انتخاباتی شبکه تهران 
  • جدول پخش برنامه‌های انتخاباتی شبکه تهران
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند
  • قرعه کشی زمان پخش برنامه‌های انتخاباتی نامزد‌ها در شبکه شهند