Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-28@05:47:12 GMT

تأمین امنیت سیر قطارها یک فرایند چندوجهی است

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۱۹۷۰۶

تأمین امنیت سیر قطارها یک فرایند چندوجهی است

فرمانده پلیس راه آهن کشور گفت : تأمین امنیت سیر قطارها یک فرایند چندوجهی است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سردار پاسدار اکبر شاهی افزود: به منظور پیشگیری و مهار معضل سنگپرانی، پلیس راه آهن طرح شناسایی نقاط آسیب پذیر و تهیه فراوانی دقیق سنگپرانی را به انجام رسانده است و آمار کاملی از بلاک‌های پرحادثه را در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرمانده پلیس‌راه آهن کشور بابیان اینکه یکی از معضلات و پدیده‌های هنجار شکنانه‌ای که از دیرباز در حوزه حمل‌ونقل ریلی دارای سابقه طولانی بوده، سنگ‌پرانی به قطار‌ها در مسیر حرکت آن‌هاست، گفت: سالیان متوالی است که سنگ‌پرانی علاوه بر خسارت‌های تحمیلی، امنیت روحی و روانی مسافران را نیز تهدید و موجب بروز صدمه‌های جبران‌ناپذیر و یا نقص عضو برخی از آنان شده است.
سردار پاسدار اکبر شاهی خاطرنشان کرد: باهدف فرهنگ‌سازی، آموزش همگانی، نهادینه کردن نظم و قانون و همچنین توجیه ساکنان حاشیه خطوط ریلی نسبت به ایمنی راه‌آهن و عواقب آن، اقداماتی، چون شناسایی مدارس و مؤسسات آموزشی حاشیه خطوط ریلی و اعزام افسران آموزش همگانی به واحدهای آموزشی، حضور در مساجد و برگزاری جلسات مستمر با شوراهای محلی، راه‌اندازی قطار نظم و دوستی ویژه مدارس حاشیه خطوط انجام‌شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پیشگیری و مهار معضل سنگ‌پرانی به قطارهای مسافری نیازمند بسیج تمامی امکانات و ظرفیت‌های موجود در شبکه حمل‌ونقل ریلی بوده، بنابراین تأمین امنیت سیر قطار‌ها یک فرایند چندوجهی است که به‌تنهایی از عهده یک سازمان درنخواهد آمد.
سردار پاسدار اکبر شاهی گفت: همچنین به‌منظور پیشگیری و مهار معضل سنگ‌پرانی، پلیس راه‌آهن، طرح شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و تهیه فراوانی دقیق سنگ‌پرانی را به انجام رسانده و بر این اساس آمار کاملی از بلاک‌های پرحادثه را در اختیار دارد.
فرمانده پلیس راه‌آهن کشور گفت: اداره کل راه‌آهن تهران با ۲۲۵ مورد سنگ‌پرانی در سال ۹۵ بیشترین فراوانی و حوزه ریلی جنوب شرق و شرق کشور هیچ‌گونه مورد سنگ‌پرانی نداشته‌اند.
آمار مقایسه‌ای سنگ‌پرانی در بازه زمانی سال ۹۴ و ۹۵ نشان می‌دهد که در سال ۹۴ حدود ۵۰۹ مورد سنگ‌پرانی و دستگیری ۶۱ نفر و همچنین ۴۷۹ مورد در سال ۹۵ و دستگیری ۱۱۳ نفر وجود داشته و خوشبختانه کاهش ۶ درصدی در این زمینه را شاهد بوده‌ایم.
وی افزود: برابر بررسی‌های به‌عمل‌آمده انگیزه‌های بازیگوشی، روحیه تهاجمی و پرخاشگرانه، مسابقه نشانه‌گیری، احساس پیروزی و غلبه، مورد تشویق قرار گرفتن از سوی دیگران و خودنمایی، کمبود محیط‌های تفریحی و ورزشی، محرومیت‌ها و محدودیت‌ها، عدم آشنایی بااهمیت قطار در توسعه کشور، ناآگاهی از عواقب سنگ‌پرانی به‌قطار، به‌عنوان مهم‌ترین عواقب ارتکاب این‌گونه اعمال از سوی کودکان و نوجوانان ساکن در حاشیه خطوط ریلی محسوب می‌شود.
فرمانده پلیس راه‌آهن کشور عنوان کرد: ضعف کنترل‌های فیزیکی و اجتماعی و پاسخ به انگیزه‌های محیطی در بروز رفتار سنگ‌پرانی به‌قطار بی‌تأثیر نبوده و عواملی، چون عدم حصار کشی مناسب در اطراف خطوط ریلی، در دسترس بودن قطار، تنفر از قطار به خاطر ایجاد سروصدا و بر هم زدن آرامش در ساعات مختلف شبانه‌روز، عدم امکان توقف فوری و برخورد با عوامل سنگ‌پران موجب بروز چنین اعمالی از سوی گروه سنی هدف افراد ۱۵ تا ۱۶ سال ساکن در حاشیه خطوط ریلی است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۱۹۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلیط قطار و هواپیما برای این افراد نیم بهاست

تین نیوز

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: امکان خرید بلیت نیم بها از سامانه های حمل ونقل ریلی و هوایی برای افراد دارای معلولیت شدید فراهم شده ‎است.​

به گزارش تین نیوز به نقل  از ایرنا؛ فاطمه عباسی افزود: ۱۳۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید شناسایی شده اند که می توانند بلیت نیم بها از سامانه های حمل و نقل ریلی و هوایی به صورت افتتاح حساب بانکی و ارائه سماکارت را بخرند.

وی با بیان اینکه این اقدام در اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان انجام شده است، اظهار داشت: براساس این بند از قانون، استفاده افراد دارای معلولیت شدید از سامانه های حمل و نقل ریلی و اتوبوس رانی درون شهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه های برون شهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی نیم بها است. وزارت مکلف است جهت اجرای این تبصره نسبت به پیش بینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالانه اقدام و سازمان برنامه و بودجه در لایحه سالانه بودجه منظور کند.

عباسی تصریح کرد: نیم بها شدن بلیط حمل و نقل ریلی و هوایی برای افراد دارای معلولیت شدید در اجرای تفاهم نامه چهارجانبه سازمان بهزیستی کشور، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بانک پارسیان طی سال گذشته عملیاتی شد.

امکان خرید بلیت نیم بها از سامانه های حمل ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید

علی محمدقادری رئیس سازمان بهزیستی کشور پیش از این درباره این تفاهم نامه گفته بود که این تفاهم نامه یک ائتلاف جدی بین دستگاه های متولی است. وظیفه ای که مسوولیت دولت ها بود اما سال ها روی زمین گذاشته شده بود امروز توسط دولت سیزدهم انجام شد تا افراد دچار معلولیت شدید بتوانند بلیت اتوبوس درون شهری را رایگان دریافت و دیگر بلیت های حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی بین شهری را به شکل نیم بها خریداری کنند.​

با امضای تفاهم نامه بین وزارت تعاون، وزارت میراث فرهنگی، سازمان بهزیستی و بانک پارسیان، مبلغ ۲ میلیون تومان برای خرید بلیت های حمل ونقل هوایی، زمینی و ریلی به صورت نیم بها به حساب افراد دچار معلولیت شدید واریز خواهد شد. بانک پارسیان در این طرح فقط عاملیت را پذیرفته و از بسترهای مجازی استفاده می کند تا این افراد نیازی به احراز هویت حضوری در شعب نداشته باشند.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • راه آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است؛ افغانستان به دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • راه‌آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است/ افغانستان به‌دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • ایستگاه راه‌ آهن همدان کجاست؟
  • بلیط قطار و هواپیما برای این افراد نیم بهاست
  • راه آهن: کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن نیت ما سوءاستفاده کرد
  • قطار پیشرفت در ایستگاه همدان
  • ◄ اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره
  • راه‌آهن:کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن‌نیت ما سوء استفاده کرد
  • بهترین قطار برای سفر شما کدام است؟ راهنمای انتخاب قطار مناسب
  • دلیل توقف قطار افغانستان _ترکیه / تکذیبیه مسئولین راه آهن از سر بی اطلاعی بود+فیلم