Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-09@02:04:50 GMT

دولت‌ها باید هنرمند باشند تا قدر هنرمندان را بدانند

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۲۰۴۱۵

دولت‌ها باید هنرمند باشند تا قدر هنرمندان را بدانند

شهردار کانشهر رشت از هنر بعنوان یک دولت نامبرد و گفت: قطعاً دولت ها باید هنرمند باشند تا قدر هنرمندان را بدانند.

به گزارش ایلنا از رشت، آیین رونمایی از سردیس استاد ناصر مسعودی و اکبر رادی باحضور ثابت قدم، موسوی روزان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر ، عاطفی شهردار منطقه دو رشت، خانواده های اساتید مذکور، جمعی از فرهیختگان و هنرمندان و جمع کثیری از شهروندان درسبزه میدان رشت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدمحمد علی ثابت قدم به توانایی دربحث بازآفرینی شهری برنگاه ویژه و رویکرد متمرکز به حوزه فرهنگ وهنرپس از غفلت بالغ بریک دهه از شورای اول اشاره وابراز امیدواری کرد درقالب یک نماد، مسیر ماندگار کردن تصویر عزیزان گیلان برای شهروندان، پایدار باشد.

شهردار رشت با اشاره به اینکه حوزه شعر و موسیقی و تئاتر، تلفیقی از انواع هنرها را در ذهن ما گیلانیان مشروطه‌خواه تداعی‌می‌کند،بیان‌داشت:قاعدتاً پایه‌های مشروطه در محدوده ایران، گیلان و رشت بر مبنای آزادگی و آزاد اندیشی پایدار، گذاشته شد که موجب می‌شود کورکورانه چیزی را نپذیریم و سبب می‌شودبرای موضوعات، استدلال و استنتاج مبتنی بر واقعیت، خردگرایی وتوسعه بر اساس عقلانیت داشته باشیم.

ثابت قدم به استفاده از ابزار و ارائه هنر بعنوان بهترین ابزار برای عقلانی کردن عوام و خواص هرجامعه ای درمسیر توسعه نام برد.

شهردار رشت با تاکید به مد نظر قراردادن ابزار هنر در شهر رشت که پیش زمینه بسیار مناسب و پیشرو درسطح ملی و فرا ملی برای کشور دارد،اظهار داشت: این اتفاق، جز با پذیرش پاسداشت گذشتگانو ماندگاران پیشرو در این زمینه اتفاق نمی‌افتد تا شاید آیندگان ما نیز این مسیر را طی کنند و به انحای مختلف از قدم گذاشتن درمسیر هنر، عقب ننشینند.

ثابت قدم باتقدیر از هنرمندان و ادیبانی که در راستای تجلی بخشی به هنر استان تلاش کردندتاکید کرد :باید بهپاسداشتامور ماندگار گذشتگان، بانگاه به آیندگان وحفظ افرادی که دربین ماهستند سرعت بخشید و برای عدم شکافت در این مسیر، درحداکثر، حضور داشت تاتجربیات سینه به سینه درعرصه فرهنگ وهنر باوجود شعرا وادبا اشاعه یابد.

ثابت قدم از هر هنر بعنوان یک دولت نامبرد واظهار داشت :قطعاً دولت ها باید هنرمند باشند تا قدر هنرمندان رابدانند.

ثابت قدم ابراز امیدواری کرد:امید است بتوانیمدولتمردانی داشته باشیم کههنرمندان دولت ساز، در پناه این دولت‌ها پایدار بمانند و قدر این عزیزان را در زمان حیاتشان بدانیم.

عاطفی شهردار منطقه دو رشت نیز در این مراسم ضمن تجلیل از هنرمندان فراملی و کشوری شهر رشت بیان داشت :مدیریت شهری با ادامه راهبردثابت قدم مبنی برمباحث فرهنگی واجتماعی شهر باهدف زنده نگهداشتن یاد وپاسداشت بزرگان که جدا از مسائل عمرانی وخدماتی می تواندسرآمد تمام فعالیت‌ها باشد، به پیش می رود.

وی ضمن تشکر از حضار،برای شرکت در اینمراسم گفت: به زودی اولین خانه تئاتر رشت بنام خانه تئاتر اکبر رادی افتتاح می‌شود.

شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد با تقدیر از مبتکر ان چنین برنامه ای اظهار داشت :امروزه بیش از هرزمان به نمادهای فرهنگی نیازمندیم.

وی بااشاره به اینکه دیگر کشورها به دنبال مصادره چهره های فرهنگی هستند گفت :اگر کشور نروژ، ایبسن وروسیه، چخوف دارد، مانیز باید اینچنینیاداکبر رادی رابرای مردم معاصر و فرای مرزها زنده نگه داریم.

کوپال نماینده بنیاد رادی ضمن سپاسگزاری ازحضار، درتبیین هدف تشکیل بنیاد رادی گفت : این موسسه برای حمایت معنوی نویسنده‌ای که به هنر،تئاتر ورشت خدمت می‌کرد تشکیل شد.

وی گفت: به عنوان یک رشتی از بزرگواری شهردار رشت که چنین مراسمی برپاست، افتخار می کنم.

استاد ناصر مسعودی با ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم خطاب به حضارگفت: اثر، همیشه ماندگار است، امیدوارم جوانان به هنرمندان خود تاسی کنند چرا که ما هر چه داریم از بزرگان و گذشتگان است و اینگونه هنرموسیقی و تئاتر جایگاه خود را پیدا می‌کند.

وی ضمن تشکر فراوان از ثابت قدم از عاطفی شهردار منطقه دو رشت تقدیر کرد.

حمیده رادی همسر استاد اکبررادی گفت: امروز جشنی برپاست ورونمایی از تندیس مردی رادی نام و من درعین خرسندی افسوس می خورم ایکاش می بود ومی دید ولی پیش از هر سخنی سپاس خدمت شهردار که این مهم با همت ایشان سامان یافت و بی گمان پیامدهای ارزشمندی درپی خواهد داشت.

وی افزود: گیلان چه بخت بلندی داشته است که خاستگاه نامورانی چون پرفسور رضا، پرفسور سمیعی، محمد معین، استاد پورداوود، محمود بهزاد واکبر رادی است.

درپایان این مراسم از سردیس این دواستاد رونمایی شد.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۲۰۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلاقیت هنرمند سملقانی در کار با شیشه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ مهمترین دغدغه محمد کاظم زاهدی در کنار شغلش رها سازی ضایعات شیشه و آینه در طبیعت و آسیب رساندن به محیط زیست است.

این هنرمند پرتلاش ۱۳سال پیش از دغدغه خود فرصتی برای هنری نو و حفظ محیط زیست ساخت و با ضایعات شیشه های رنگارنگ ساختمانی و آینه ها شروع به ساخت ماکت های شیشه ای همچون(مسجد،آرامگاه حافظ و سعدی،برج آزادی، سازهای موسیقی و اشکال هندسی) کرد.

این کارآفرین با استعداد ساخت اولین ماکت‌های شیشه ای در کشور را راه اندازی کرد و ماهانه از ۱۲۰ کیلو گرم رها سازی ضایعات به محیط زیست جلوگیری می کند.

آقای زاهدی علاوه بر اشتغال برای ۳نفر، سالانه بصورت میانگین ۲۰۰ میلیون تومان از این راه کسب درآمد می کند.

با وجود این هنر ماندگار و علی رغم پی گیری های این هنرمند جوان از دستگاه های مربوطه همچون میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری هنوز برای این شغل کد رشته ای تعریف نشده است و مسئولان استانی و کشوری با مشاهده آثار فاخر این جوان قول همکاری هایی در حد شعار می دهند .

این هنرمند فعال تنها از طریق پارک علم و فناوری توانسته مجوز صنایع خلاق را کسب کند که در این مورد مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری شهرستان مانه و سملقان افزود:

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به واحد‌های نو آور مجوز صنایع خلاق رو اختصاص میدهد که واحد آقای زاهدی اولین و تنها واحد فناور ساخت ماکت های شیشه ای در کشور است که توانسته این مجوز را کسب کند.

احمدی گفت: این کارآفرین پر استعداد توانسته این هنر را با ظرافت بالا و اندازه های بسیار دقیق آثاری ماندگار خلق کند.

آقای زاهدی تا کنون علاوه بر خراسان شمالی ساخت این آثار هنرمندانه متقاضی این آثار را از استان های خراسان رضوی،گلستان،تهران و همچنین کشور عراق و ترکمنستان دریافت کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • ۳۵۰ هنرمند یزدی بیمه می‌شوند
  • جامعه پزشکی در حال خالی شدن است/ مسئولین قدر سرمایه‌های فاخر کشور را بدانند
  • فلسطینی‌ها ثابت کردند اسرائیل ببر کاغذی است!
  • رویداد هنری بنت الهدی در البرز برگزار شد
  • ۱۷۴ هنرمند صنایع‌دستی مازندران بیمه شدند
  • خوشنویسی ایران نیاز به حمایت دارد/ تاثیر بخش خصوصی در چرخه اقتصاد
  • تأیید بیمه تأمین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد مقدس
  • ۱۳۰۰ هنرمند صنایع دستی مشهد بیمه شدند‌
  • خلاقیت هنرمند سملقانی در کار با شیشه
  • درخشش آثار هنرمند خراسانی در نمایشگاه جهانی هنر امارات