Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@19:55:47 GMT

برگزاری مسابقه خاطره‌نویسی با موضوع «نماز» در همدان

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۲۰۴۶۷

دبیر ستاد اقامه نماز استان همدان از برگزاری مسابقه خاطره‌نویسی با موضوع «نماز» در استان خبر داد و گفت: ترویج و اشاعه نماز راهی برای تحقق «تربیت» در جامعه است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسنی‌حلم یک‌شنبه 10 اردیبهشت در جمع خبرنگاران، تصریح کرد: در فرهنگ اسلامی اوج کارها و فعالیت‌های همه مسئولان اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و دینی به منظور تربیت آحاد جامعه است که با ترویج و اشاعه نماز در جامعه می‌توان به این مهم دست یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به نقش رسانه‌ها در ترویج و تبلیغ نماز در استان همدان اشاره کرد و افزود: ستاد اقامه نماز استان همدان در سال گذشته در امر نماز حائز رتبه برتر شد که بخشی از این توفیقات مرهون زحمات رسانه‌ها بوده است.

حسنی‌حلم با بیان اینکه همه زحمات جامعه اسلامی برای تحقق واژه مقدس تربیت است به طوریکه نماز هم فرد را در وادی تربیت قرار می‌دهد، ادامه داد: از طریق تبلیغ نماز به دنبال تربیت افراد جامعه هستیم تا بدی‌ها و زشتی‌ها از جامعه رخت بربندد.

وی عنوان کرد: اگر نماز را به معنای واقعی اشاعه دهیم تمام آنچه در جامعه به دنبالش هستیم رخ می‌نماید و باید بدانیم متولیان فرهنگی مسئولیت مضاعفی برای ترویج و تبلیغ نماز دارند.

دبیر ستاد اقامه نماز استان همدان در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های آینده ستاد اقامه نماز استان اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری برای تبلیغ نماز برای این است که جامعه نمازی را شکل دهیم.

وی از برگزاری اجلاس سراسری نماز در استان هرمزگان در سالجاری خبر داد و اظهار کرد: این اجلاس سراسری با عنوان «نماز و فضای مجازی» برگزار خواهد و سعی بر آن است از فضای مجازی به عنوان یک فرصت برای ترویج نماز استفاده شود.

حسنی‌حلم در ادامه با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ستاد اقامه نماز استان در سال 96 برگزاری جشنواره فرهنگی نماز است، عنوان کرد: در راستای ترویج نماز می‌خواهیم اجلاس نماز را در حیطه استانی، شهرستانی و بخش‌ها با حضور مسئولان اجرا کنیم و تا آخرین روستاها بحث نماز را پیگیری خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: طرح سفیران صبح از برنامه‌های فرهنگی این ستاد است که با رویکرد توجه به اقامه نماز صبح در مساجد اجرایی خواهد شد.

حسنی‌حلم با بیان اینکه هم‌اکنون در 35 مسجد نماز صبح اقامه می‌شود، تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که 40 مسجد را به آمار مساجدی که در آن نماز صبح اقامه می‌شود، اضافه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: می‌خواهیم حرکت اقامه نماز صبح در مساجد را آغاز کنیم و به جایی برسیم که در همه مساجد نماز صبح اقامه شود.

وی در ادامه به اجرای برنامه‌های مختلف در سالجاری اشاره کرد و یادآور شد: با همکاری آموزش و رورش مصمم هستیم 150 نشست دانش‌آموزی را در مدارس استان با هدف شبهه‌زدایی و پاسخ به شبهات آنها به ویژه در مقطع اول متوسطه داشته باشیم.

وی افزود: بیش از 150 نشست را با هدف ترویج نماز و معرفت‌افزایی با عنوان خانواده مطهر برای اولیای دانش‌آموزان خواهیم داشت و مسابقه کتابخانی نماز را برگزار می‌کنیم و نشست‌های دانشجویی را با اولویت دانشگاه فرهنگیان با هدف معرفت‌افزایی برگزار خواهیم کرد.

حسنی‌حلم به نقش مثبت نماز در زندگی زوج‌های جوان اشاره کرد و گفت: 25 نشست را با موضوع «نقش نماز در زندگی زوجین» با هدف معرفت‌افزایی و آشنایی با احکام نماز طی سال 96 برگزار خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: در زمینه آموزشی نیز طرح سلامت معنوی با هدف آموزش احکام نماز به بیماران را در بیمارستان‌ها خواهیم داشت بنابراین برای عوامل درمانی بیمارستان‌ها کلاس‌هایی با عنوان طرح سلامت معنوی در کل بیمارستان‌های استان و شهرستان‌ها اجرایی می‌کنیم.

حسنی‌حلم ادامه داد: با همکاری آموزش و پرورش دوره توانمندسازی معلمان دوره سال سوم تحصیلی دختران را نیز خواهیم داشت.

وی از طرح مکنت یاد کرد و گفت: طی این طرح برای نخستین‌بار دوره آموزشی مدیران را در 6 ماهه دوم سال برپا خواهیم کرد.

حسنی‌حلم از برنامه‌های یاوران نماز یاد کرد و افزود: دوره آموزشی نیک برای نمازیاوران کودک با همکاری بهزیستی و آموزش و پرورش و طرح مبین برای مدیران مدارس دوره متوسطه شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های مهم، استفاده از سمن‌هاست اظهار کرد: به این منظور در شبکه امین برنامه‌های خاصی را برای استفاده از ظرفیت سمن‌ها و برگزاری نشست‌های فصلی با آنها درنظر گرفته‌ایم.

وی گفت: یکی از برنامه‌های مهم اشاعه نماز، نظارت و ارزیابی است به طوریکه همه ساله امر ارزیابی در کل کشور انجام شده و در سطح استان نیز دستگاه‌های برتر ارزیابی و تشویق می‌شوند و دستگاه‌های کاهل در این امر مورد نقد قرار می‌گیرند.

حسنی‌حلم تصریح کرد: ملاک ارزیابی و نظارت ما توافق‌نامه است به طوریکه متناسب با ظرفیت برخی از دستگاه‌ها باید بیش از 20 برنامه و برخی هم کمتر از آن اجرا کنند.

وی از برگزاری جشنواره فرهنگی هنری نماز با موضوع «شهدا، رزمندگان و ایثارگران» خبر داد و با بیان اینکه مهلت شرکت در این جشنواره تا پایان اردیبشهت است، عنوان کرد: مسابقه خاطره‌نویسی با موضوع «نماز» در استان برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان می‌توانندتا 20 خرداد آثار خود را به سایت ستاد اقامه نماز کشور ارسال کنند.

دبیر ستاد اقامه نماز استان همدان در بخش دیگری از سخنانش به انجام فعالیت‌های فرهنگی در جامعه اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های فرهنگی در قالب کیفی قرار می‌گیرد چرا که فعالیت‌های کیفی قابل اندازه‌گیری نیست و در بلندمدت آثار آن نمایان می‌شود.

وی اظهار کرد: استقبال مردم از برنامه‌های فرهنگی در مناسبت‌هایی مانند اعیاد، شب‌های قدر و اعتکاف نشان‌دهنده این است که جوانان پاک بوده و از برنامه‌های فرهنگی خرسند هستند.

حسنی‌حلم تأکید کرد: در امر ترویج و اشاعه نماز نباید تمام انتظارها از ستاد اقامه نماز باشد بلکه همه باید کمک کنند تا بتوانیم فرهنگ نماز را در جامعه گسترش دهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم از ظرفیت‌های هنری در راستای ترویج نماز استفاده کنیم چرا که هنرمندان در بین مردم جذاب دارند.

وی یادآور شد: فردا نخستین جلسه را با شهرداری و متولیان برگزاری نماز در پارک‌ها خواهیم داشت چرا که در اواخر اردیبهشت تا اواخر شهریورماه در پارک‌ها نماز جماعت برگزار می‌شود و جمعیت زیادی هم از آن استقبال می‌کنند.

حسنی‌حلم با بیان اینکه امروز در فضای نمازخانه ادارات مشکلی نداریم و درصد زیادی از ادارات از نمازخانه مناسب و شایسته برخوردارند، تصریح کرد: از 70 دستگاه 24 دستگاه تشویق شدند که این 30 درصد حضورشان فعال‌تر از سایر دستگاه‌ها بوده است.

دبیر ستاد اقامه نماز استان همدان اظهار کرد: در 680 مسجد در سطح استان همدان اقامه نماز با حضور روحانی شکل می‌گیرد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۲۰۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: امروز نمازخوان داریم اما اقامه کننده صلاة نداریم؛ یعنی هر کسی نگاه انفرادی دارد و فارغ از حیات اجتماعی مسیر خودش را طی می‌کند حال آنکه تمامی آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها برخاسته از همین فقدان اقامه نماز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری ۱۰ اردیبهشت‌ماه در جمع دبیران نماز دستگاه‌های اجرایی استان با اشاره به اینکه واژه صلاة در قرآن کریم عمدتاً با مفهومد و ریشه واژه «اقامه» همراه است، اظهار کرد: ترکیب صلاة و اقامه نمودار یک ویژگی برتر از مسلمانان است یعنی ترکیب نماز به علاوه اقامه تجلی‌گر مرتبه والای اسلام است زیرا کسی که مسلمان می‌شود قاعدتاً نماز یکی از باورهای او خواهد بود.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: مرحوم شاه‌آبادی اقامه نماز را یکی از مصادیق اجتماعیات می‌داند و قائل است که خدا از شما در مورد چقدر نماز خواندن نمی‌پرسد بلکه می‌پرسد چند نفر را نمازخوان کردید. اینکه کسی در اتاق خودش و همکارش هم در اتاق خودش نماز بخوانند از مصادیق اسلام انفرادی بوده که خواست دین نیست بلکه از ما خواسته شده نماز را با جماعت برپا کنیم یعنی کسی که نماز را به فرادی می‌خواند به تعبیر قرآن «مُقِیمَ الصَّلَاةِ» نیست.

وی با بیان اینکه میان اقامه کننده و قرائت کننده نماز تفاوت وجود دارد، افزود: اقامه نماز نشانه ایمان است،  وظیفه ما تربیت نمازخوان است و نه فقط نماز خواندن که این آرزو و توصیه انبیای الهی نیز بوده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه نگاه فردی به نماز مصادیق افکار انحرافی اسلام است، گفت: فهم درست از اسلام این است که بتوانیم چند نفر را نمازخوان کنیم و تفاوت امام با بقیه افراد همین است. 

طاهری در پایان بیان کرد: ما امروز نمازخوان داریم اما اقامه کننده صلاة نداریم یعنی هر کسی نگاه انفرادی دارد و فارغ از حیات اجتماعی مسیر خودش را طی می‌کند حال آنکه تمامی آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها برخاسته از همین فقدان اقامه نماز است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره تخصصی نماز در شهرکرد
  • نماز اول وقت در ادارات اقامه شود
  • آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است
  • کدام مرجع تقلید بر پیکر عروس امام ( ره) اقامه نماز کرد؟ +عکس
  • (تصاویر) اقامه نماز جمعه در میان ویرانه‌های مسجد غزه
  • فعالان ستاد اقامه نماز جمعه خاش تجلیل شدند
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • (ویدئو) اقامه نماز یک دانشجوی بازداشت شده با دستبند
  • تقدیر از سازندگان پویانمایی قالی در یزد
  • اقامه نماز جماعت ۵ هزار نفری در قلب آمریکا (فیلم)