Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@03:10:43 GMT

ايده اوليه‌ي دکور مناظره‌ها از کجا آمد؟

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۲۰۶۷۲

خبرگزاري آريا - اميرحسين ميرطالب طراح جواني است که آخرين کارش طراحي و اجراي دکور برنامه مناظره‌هاي کانديداهاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري است. او پيش از اين هم دکور برنامه‌هاي پربيننده ديگري همچون «90» را طراحي و اجرا کرده است؛ ولي آخرين کار خود را مرهون اعتماد مديران سيما به جوانان مي‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




متن گفت‌وگو با او در مورد طراحي اين دکور و استفاده از نمادها و المان‌هاي گوناگون در انتقال پيام به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني سيما به اين شرح است:


*** ايده اوليه طراحي دکور مناظره‌ها از کجا نشأت گرفت؟ پيام اصلي ميرطالب در طراحي دکور مناظره‌هاي 96 چه بود؟


ايده اوليه از يک عکس در راهپيمايي 22 بهمن به ذهنم رسيد. سپس براي رسيدن به يک فرم اولين چيزي را که مد نظر قرار دادم شعار«استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» بود. شعاري که پايه و اساس جمهوري اسلامي است و همواره مردم و مسئولان به آن پايبند بوده‌اند. بعد از آن مجموعه اي از سخنان بنيانگذار جمهوري اسلامي در مورد اينکه «ميزان راي مردم است» و يا بيانات مقام معظم رهبري در مورد موضوع انتخابات و اينکه بايد «مرِّ قانون» در کشور پياده شود را در کنار هم قرار دارم و تلاش کردم، قالب نهايي، مجموعه اي از اين سخنان و شعارهاي گوناگون باشد.


در جمع بندي نهايي براي طراحي کار به اين جمله رسيدم؛ «انتخابات با تکيه بر قانون اساسي زير پرچم مقدس جمهوري اسلامي در بستر آزادي».


سپس براي بيان اين مفهوم از المان‌هايي استفاده کردم که نماد تک تک کلمات فوق باشد. يعني؛ پرچم جمهوري اسلامي نماد استقلال ؛ برج زيباي آزادي نمادي از آزاد انديشي و صندوق‌هاي رأي نشان‌دهنده دموکراسي و جمهوريت ايران شد.





*** تصور مي‌کنيد پيامتان تا چه اندازه به مخاطب القاء شده است؟


اولويت هر طراحي درست بودن پيام است. جامعه به چند بخش تقسيم مي‌شود؛ دسته اول نخبگان که قطعا از نظر فرم و پيام به نتيجه درست مي‌رسند و پيام را به طور کامل دريافت مي‌کنند. گروه دوم عامه مردم که وسواس خاصي ندارند و حتي در بدترين حالت پيام را دريافت نمي‌کنند بنابراين براي اين گروه بايد سعي کرد پيام غلط ارسال نشود. همين که پيام کامل و درست باشد بخش عمده‌اي از رسالت کار انجام شده است.


در طراحي دکور استوديوي مناظره‌ها سعي شده تا از المان‌هاي ساده استفاده شود؛ به عنوان مثال؛ صندوق رأي براي همه قابل فهم است. طراحي ميزهايي بسيار شيک شايد از نظر گروهي جذاب تر باشد ولي ما ميزهايي به شکل صندوق اخذ راي طراحي کرديم و بر روي آن گره چيني هايي زديم که کاملا نماد ايراني است.





*** به عنوان يک جوان هنرمند چه احساسي داريد که يکي از پربيننده‌ترين برنامه هاي تلويزيون را طراحي دکور کرده ايد؟


اعتماد مديران سازمان به خصوص مديران مرکز توليد و فني سيما مهم ترين عاملي است که به من اجازه حضور در اين عرصه خطير را داد و جا دارد، از تمامي مديراني که تمام قد در دفاع از اين طرح و يک طراح جوان ايستادند، قدرداني کنم و اميدوارم اين روند ادامه پيدا کند و راه براي هم‌نسلان من باز شود.





*** ابعاد دکور چقدر است و مواد مورد استفاده آن چيست؟


يکي از مشکلات ما مشخص نبودن تعداد کانديداها بود. بنابراين ما 5 تا 10 نفر را در نظر گرفتيم و کار را شروع کرديم و بعد از اعلام اسامي توسط شوراي نگهبان تغييراتي در تعداد داديم. بنابراين تقريبا تمام مساحت استوديو 11 را در نظر گرفتيم. يک بار ميزها ساخته شد و بعد وقتي تعداد کانديداها مشخص شد بار ديگر با ابعاد جديد ميزهاي ديگر طراحي شد.





*** کار طراحي صحنه را از چه زماني شروع کرده ايد و چه کارهايي انجام داده ايد؟


اولين کار طراحي صحنه را با کار صحنه در برنامه 90 و در سال 88 شروع کرده‌ام. در آن زمان طراحي صحنه نخوانده بودم و تنها کار معماري و طراحي داخلي انجام مي دادم و قطعا با اعتماد عادل عزيز اين کار را شروع کردم و تا سال 95 همچنان با اين برنامه همکاري داشتم.


از کارهاي ديگري که مي‌توانم نام ببرم، برنامه «ايرانشهر» کاري از آقاي قنبري و «بعضي ها» در کنار علي ضياء و «جنگ شب يلدا»ست.





*** اولين پارامتر شما در زمان طراحي چيست؟ و چگونه از ايده تا اجرا پيش مي رويد؟


اولين و مهم‌ترين پارامتر هر طراحي مخاطب آن برنامه است. اينکه قالب هر برنامه چيست؟ و مخاطب آن چه قشري از جامعه است؟ و يا پيام برنامه در چه موردي است؟ همه و همه اولويت هاي هر طراحي به شمار مي رود. به همين نسبت نگاه طراح به استفاده از المان ها، رنگ ها و حتي مواد اوليه تغيير مي کند. بنابراين شناخت ذائقه مخاطب از نکات اصلي در هر طراحي است ولي به طور کلي من تلاش مي کنم در طراحي ها از المان هاي ساده استفاده کنم. از کارهاي فرمي پيچيده پرهيز مي کنم و اعتقاد دارم اين نوع کار در مخاطب اثري به مراتب بهتر خواهد داشت. از سوي ديگر در اجراي کار بسيار وسواس دارم و تلاش مي کنم، در اجراي ايده سخت گير باشم. شايد اين سخت‌گيري نتيجه اولين کارم در برنامه 90 باشد.





*** در کارهايي که طراحي کرده‌ايد تا چه اندازه با مقاوت روبه‌رو شده‌ايد؟ شايد بهتر باشد بپرسم از ايده تا اجرا چقدر در کارهايتان تفاوت ايجاد مي شود؟


زمان ايده پردازي تغييرات زيادي در کار مي دهم گاهي طرح را تا مرحله نهايي انجام مي دهم و کلا کنار مي گذارم. بارها و بارها يک طرح را اتود مي زنم و به طور کلي براي ايده پردازي فرصت زيادي نياز دارم. اما بعد از طراحي در زمينه اجرا کار را با سرعت به پايان مي برم.


ايده پردازي برايم از اهميت بسياري برخوردارست. مفهوم کار برايم اهميت بسزايي دارد. به دنبال فرم هاي عجيب و غريب نيستم. سادگي و مفهوم کار برايم اولويت دارد. در طول کار هم معمولا با عوامل تعامل خوبي دارم و اگر نظراتشان درست باشد در برابر آن مقاومت نمي کنم و مي‌پذيرم.





*** سخن پاياني: اميدوارم در سازمان صداوسيما با همين رويکرد همچنان به دنبال جذب جوانان باشند و از ايده‌هاي نو در کارها استقبال کنند، البته در مورد اين کار و کارهاي ديگر، مجموعه مرکز توليد و فني بسيار تاثيرگذار بودند و من همچنان از تمامي مديراني که از من حمايت کردند تشکر مي کنم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۲۰۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی در نیمه دوم خرداد اعلام می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر ابوالفضل باقری فرد درباره برگزاری پنجاه و یکمین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی گفت: در این آزمون ۵۲ درصد شرکت کنندگان خانم هستند که در ۲۵ رشته تخصصی رقابت کردند.

وی با بیان اینکه نتایج اولیه آزمون در نیمه دوم خرداد ماه اعلام خواهد شد، خاطر نشان کرد: کارنامه حاوی نمره و رتبه داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی تا یک ماه بعد از آزمون در اختیار داوطلبان قرار می گیرد تا بتوانند نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، تغییرات در برنامه دستیاری را موجب بهبود مشارکت خواند و تصریح کرد: امسال تغییراتی در برنامه دستیاری ایجاد کردیم تا موجب افزایش انگیزه در دستیاران شود که از مهمترین آن می‌توان به افزایش دستمزد دستیاران، کاهش شیفت های کاری اشاره کرد و اقدامات دیگری که در حال برنامه ریزی است.

باقری فرد افزود: امسال با مصوبه وزارت بهداشت، در بعضی از رشته های مورد نیاز کشور مانند جراحی قلب، جراحی قفسه صدری، جراحی کودکان افراد هم در مقطع تخصص و هم فوق تخصص می توانند وارد رشته شوند. سال گذشته تعداد زیادی از صندلی های خالی با همین شیوه تکمیل شد و امسال نیز این اقدام صورت خواهد گرفت.

پنجاه و یکمین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اراک، شهرکرد، اردبیل، شیراز، ارومیه، کرمان، اصفهان، کرمانشاه، اهواز، گلستان، بندرعباس، گیلان، بوشهر، لرستان، بیرجند، مشهد، تبریز، مازندران، همدان، زاهدان، شهیدصدوقی یزد، سمنان، قزوین، کاشان، کردستان، قم و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران با بیش از ۱۲ هزار داوطلب برگزار شده است.

کد خبر 6095972

دیگر خبرها

  • ایده‌هایی جذاب برای دکوراسیون خانه‌های کوچک
  • نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی در نیمه دوم خرداد اعلام می‌شود
  • نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی در نیمه دوم خرداد اعلام می شود
  • جدول پخش برنامه‌های انتخاباتی شبکه تهران 
  • جدول پخش برنامه‌های انتخاباتی شبکه تهران
  • اعلام زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات مجلس
  • قرعه کشی زمان پخش برنامه‌های انتخاباتی نامزد‌ها در شبکه شهند
  • جزئیاتی از رویداد طراحی و بسته‌بندی محصولات خانگی، صنایع دستی و سوغات
  • مطالعات  طرح جامع جنگل کاری نالشکینه بوکان
  • آنتن شبکه تهران از امشب انتخاباتی می‌شود