Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@21:52:54 GMT

شرایط رکود نگران کننده است/ فروش فله ای ۳۰ درصد شیر مازندران

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۲۱۵۴۸

شرایط رکود نگران کننده است/ فروش فله ای ۳۰ درصد شیر مازندران

آمل - رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران، شرایط رکود موجود در بازار را نگران کننده دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل خاتمی مقدم بعدازظهر یکشنبه در جلسه نشست هم اندیشی واحدهای صنایع غذایی مستقر در شهرستان‌های آمل، محمود آباد ونور که در آمل برگزار شدبا اشاره به اینکه دو سال در رکود جدی به سر می‌بریم که خیلی نگران کننده است, افزود: برای برون رفت از این رکود، صادرات محصولات به خارج از کشور است که این امر موجب کوچکی سبد خانوار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاتمی مقدم با بیان اینکه علی رغم مشکلات صنایع غذایی، صادرات رشد داشت، ادامه داد: در اغلب مصارف داخلی، سرانه مصرف پایین آمد که به این معناست سبد خانوار کوچک شد.

وی با اشاره به اینکه رقابت پذیری محصولات رشد می‌کند اما سود بخش تولید چهار درصد و سود بخش توزیع ۵۰ درصد است که این امر ناراحت کننده است، ادامه داد: در شرتیط فعلی نگاه‌ها به صنایع تبدیلی است که زنجیره توزیع به مصرف کننده و تولید کننده برسد.

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران با اشاره به اینکه سرانه تولید صنایع غذایی در مازندران به ازای هر یک نفر یک تن در سال است، ادامه داد: به ازای هر یک اشتغال در استان ۱۴۳ تن تولید می‌شود که در گروه‌های مختلف فرق می‌کند.

خاتمی مقدم با بیان اینکه ۴۲ درصد از شرکت‌های صنایع غذایی از سود آوری شرکت‌های خود می گویند اما ۱۷ درصد دیگر تولید کنندگان اعلام کردند معوقات بانکی دارند، افزود: ۳۰ درصد مواد اولیه صنایع غذایی در استان مازندران تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد تولیدات استان به خارج استان صادر می‌شود اما ۸۰ درصد وارد می‌کنیم، افزود: سال گذشته ۱۸۵ هزار تن صادرات به ارزش ۲۷۰ میلیارد دلار صادرات کردیم.

خاتمی مقدم با بیان اینکه ۴۰ درصد از واحدهای صنایع غذایی در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند که ۱۷ درصد سهم تولید را دارند، ادامه داد: واحد کوچک در شهرک صنعتی هستند که ۲۵ درصد سهم اشتغال را دارند.

وی با بیان اینکه شهرهای آمل و ساری بیشترین سهم اقتصاد استان را دارند، افزود: ۳۷ درصد واحدها در این دوشهر هستند که ۶۰ درصد تولید استان و ۷۵ درصد اشتغال استان در آمل و ساری است.

خاتمی مقدم با اشاره به اینکه سالیانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن شیر در استان مصرف داریم که ۴۵۰ تن از استان دریافت و مابقی از استان‌های دیگر تهیه می‌شود، ادامه داد: سالیانه بیشتر از ۵۰ میلیارد تومان هزینه حمل شیر پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد شیر استان به صورت فله به فروش می‌رسد که معادل ۲۲۰ تن در روز است، ادامه داد: ۷۰۰ واحد کسبی فاقد مجوز این کار را می‌کنند که ۷۰ واحد در آمل فعالیت می‌کنند.

خاتمی مقدم با اشاره به اینکه برای حل این موضوع با استاندار جلسه ای برگزار کردیم و قرار شد فرمانداران این امر را پیگیری کنند، ادامه داد: این امر توسط فرماندار در آمل پیگیری نشد که انتظار می‌رود این امر پیگیری شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۲۱۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امر تغذیه گیاهان و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها می‌تواند ما را در بحث تولید غلات به خوکفایی برساند، با توسعه این طرح می‌توان امیدوار بود که قسمت مهمی از غلات در آینده در دیمزارها تولید شوند کما اینکه جهش تولید در دیمزارها می تواند به امنیت غذایی کشور کمک کند.

احمد اخیانی هشتم اردیبهشت‌ماه در «همایش جهش تولید در دیمزارها و گرامیداشت روز جهانی گندم و نان» در روستای امام قیس بروجن اظهار کرد: سال گذشته جشنواره جهش در دیمزارها در کشور و با هدف پر کردن بخشی از خلا موجود در تولید محصول گندم در دیمزارها برگزار شد، البته باید پتانسیل عملکرد گندم در دیمزارهای کشور حدود ۲.۵ تن در هکتار باشد اما میانگین عملکرد کشور در چند سال اخیر کمتر از یک تن بوده است.

وی افزود: به دلیل خلا عملکرد بسیار بالا و در راستای استفاده از آب سبز و تولید پایدار در دیمزارها این طرح با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام برگزار و موفقیت‌های بسیار خوب و کم نظیری را ایجاد کرد، به طوری که سال گذشته با اجرای این طرح در سطح نزدیک به چهار میلیون هکتار، شاهد افزایش حدودا ۴۰ درصدی تولید در مجموع محصولات مختلف همچون غلات، حبوبات و علوفه وحتی موجب توسعه گیاهان دارویی بودیم، البته این امر پایداری تولید در دیمزارها را به شدت تقویت کرد و کیفیت گندم تولیدی سال گذشته به نسبت سنوات ماقبل افزایش یافت.

اخیانی گفت: این طرح در اکثر دیمزارهای کشور در حال انجام و سال آینده سال پایانی فاز اول آن است، که نزردیک به ۲۵۰ هزار بهره‌بردار در این طرح مشارکت می‌کنند، طرحی که در ۵۰ سال اخیر بی نظیر بوده و در امر مشارکت و همکاری در بعد همگانی و مباحث فنی منحصر بفرد است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: پروژه‌های متعدد در راستای توسعه مکانیزاسیون، مباحث فنی و ... در این طرح در حال انجام است که قطعا با توجه به مشارکت و استقبال خوب بهره‌برداران ادامه می‌یابد و می‌تواند در بسیاری موارد مخصوصا تولید غلات ما را به خوکفایی برساند، البته تقریبا ۲۰ درصد از غلات از دیمزارها تولید می‌شده که با توسعه این طرح می‌توان امیدوار بود که قسمت مهمی از غلات در آینده در دیمزارها تولید شود و پایداری عملکرد بیشتری را نسبت به اراضی آبی که به شدت در حال تنش بوده داشته باشد، کما اینکه جهش تولید در دیمزارها می تواند به امنیت غذایی کشور کمک کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران
  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • یک اقتصاددان پاسخ داد: عاقبت نرخ تورم در 1403 و اتفاق نگران کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • روایت یک اقتصاددان از اتفاقی نگران‌کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است
  • دو روی سکه هوش مصنوعی در گزارش سال ۲۰۲۴ دانشگاه استنفورد
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است