Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- مجله اکونوميست با ارزيابي اخير خود درباره اوضاع عربستان، پيامي محکم به محمد بن سلمان و پدرش داده است.
روزنامه رأي اليوم نوشت وقتي که مجله تأثير گذار و صاحب نفوذي مانند اکونوميست از تغيير حکومت خاندان سعودي به علت تجمل گرايي وسوء مديريت سخن مي گويد اين به معناي پيامي مهم و محکم به شاهزاده محمد بن سلمان و پدرش سلمان بن عبد العزيز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، روزنامه اينترنتي رأي اليوم که از لندن به روز مي شود سرمقاله امروز خود را به اوضاع اقتصادي عربستان سعودي و طرح موسوم به «چشم انداز 2030» در اين کشور اختصاص داد و نوشت: مجله معروف «اکونوميست» انگليس که به چاپ سرمقاله ها وتحليل هاي عميق اقتصادي و سياسي معروف است از جمله مجله هاي مورد علاقه محمد بن سلمان جانشين وليعهد عربستان سعودي است از اين رو وي مشتاق بود تا مصاحبه هاي اختصاصي با اين روزنامه با هدف تشريح طرح چشم انداز اقتصادي اش (معروف به چشم انداز سال 2030) داشته باشد؛ طرحي که بر اساس آن تلاش دارد تا کشورش را به سمت اصلاحات اقتصادي هدايت و آن را به قدرت بزرگ سرمايه گذاري تبديل کند تا بدين ترتيب رياض از تکيه بر نفت به عنوان منبع اصلي درآمدزايي رهايي يابد.
به نوشته رأي اليوم، اين مجله در شماره اخير خود که روز جمعه منتشر شد حدود يک و نيم صفحه را به صحبت درباره اين چشم انداز و چهل بخشنامه و حکم اختصاص داد که ملک سلمان بن عبد العزيز پادشاه عربستان در اين زمينه صادر کرده است. به طوري که وي با صدور اين احکام برخي از وزرا را از کار برکنار کرد و بيش از چهادره شاهزاده جوان را در مناصب جديد و مهم حکومتي به کار گمارد که برجسته‌ترين آنها شاهزاده خالد بن سلمانِ بيست و هشت ساله برادر کوچک جانشين ولي عهد است که با وجود نداشتن تجربه ديپلماتيک، به عنوان سفير اين کشور در واشنگتن منصوب شد. اين جوان، صرفاً فارغ التحصيل رشته خلباني از يکي از دانشگاههاي نظامي آمريکاست.
به نوشته رأي اليوم، مجله اکونوميست از ميان همه اين تصميمات و دستور العمل ها، بر روي دو دستور العمل تمرکز کرده است؛ نخست، عقب نشيني از تصميم سابق که محمد بن سلمان در اتخاذ آن نقش داشته، يعني لغو پرداخت کمک هزينه، پاداش و ساير مزاياي مالي به کارمندان دولت که در واقع دو سوم مردم عربستان( بيست و يک ميليون نفر) را شامل مي شوند . دوم تأسيس شوراي امنيت ملي زير نظر دفتر پادشاهي است که اين اقدام به معناي کاهش اختيارات محمد بن نايف وليعهد و وزير کشور سعودي است.
اين مجله به اين نتيجه رسيده است که ملک سلمان چه بسا در هفته ها يا ماههاي آينده، پسرش شاهزاده محمد را به عنوان وليعهد معرفي کند براي اينکه وي با انتخاب افراد خود در پست‌هاي کليدي که آخرين مورد آن انتخاب احمد عسيري مشاور سابقش به عنوان فرد دوم دستگاه اطلاعات است، کنترل بخشهاي مهم دولت را در اختيار خود گرفته است.
اذعان مجله اکونوميست مبني بر وجود نارضايتي و شکايت در ميان شهروندان عربستاني و همچنين جوانان خاندان حاکم، ما را شگفت زده نکرده است بلکه آنچه بيش از همه براي ما شگفت آور و غافلگير کننده بوده، پيش بيني اين مجله درباره نقش شبکه هاي اجتماعي در عربستان در بيان آشکار اين نارضايتي ها و شکايت ها آن هم با انتشار توييت هاي شجاعانه اي بود که مهمترين آنها، درخواست از محمد بن سلمان است که براي رياضت و صرفه جويي، خود نمونه باشد چرا که درست نيست از مردم بخواهد صرفه جويي کنند و رياضت بکشند اما خود قايق تفريحي نيم ميليارد دلاري بخرد.
رأي اليوم در ادامه سرمقاله خود نوشت: وقتي که مجله تأثير گذار و صاحب نفوذي مانند اکونوميست از تغيير حکومت خاندان حاکم سعودي که از سال هزار و نهصد و شصت و چهار سر کارند، به علت تجمل گرايي وسوء مديريت سخن مي گويد، اين به معناي پيامي مهم و محکم به شاهزاده محمد بن سلمان و پدرش سلمان بن عبد العزيز است. توجيه دولت عربستان سعودي در زمينه علت پس گرفتن تصميم خود مبني بر لغو پرداخت کمک هزينه، پاداش و ساير مزاياي مالي به کارمندان دولتي، بهبود وضع بودجه اي کشور است اما مجله اکونوميست نوشت اين مسئله (صرف نظر از تصميم لغو مزاياي کارمندان) سيزده ميليارد دلار هزينه بر بودجه کشور تحميل مي کند؛ بودجه اي که امسال با کسري هشتادو چهار ميليارد دلاري مواجه است.
رأي اليوم نوشت: سرمايه هاي عربستان از اين کشور در حال خارج شدن است و بسياري از تجار و سرمايه گذاران نيز از ترس وقوع وضع اضطراري، به دنبال ويزا يا تابعيت خارجي هستند. نرخ رشد (اقتصادي) نيز بيش از يک درصد نيست که پائين ترين ميزان در تاريخ اين کشور محسوب مي شود. در پايان اين سرمقاله آمده است: اين تصويري کاملا مبهم و تاريک از کشوري است که حتي تا سه سال پيش، با ثبات ترين ومرفه ترين کشور دنيا بود. شاهزاده محمد بن سلمان چه بسا به عنوان وليعهد تعيين يا حتي پادشاه شود اما آنچه مبهم و نامشخص است، وضع عربستان در آينده است؛ گر چه ما در روزنامه رأي اليوم، در اين زمينه بدبين تر از مجله اکونوميست هستيم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۲۱۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین

به گزارش همشهری‌آنلاین، در شرایطی که به رغم جنگ غزه تلاش مقامات آمریکایی برای عادی سازی روابط ریاض و تل‌آویو ادامه دارد، بلومبرگ از تشدید بازداشت‌ها در عربستان سعودی درباره این جنگ خبر داده است.

به گزارش این رسانه آمریکایی، منابع دیپلماتیک و گروه‌های حقوق بشر به بلومبرگ خبر دادند که بازداشت شهروندان عربستان سعودی که در شبکه‌های اجتماعی مطالبی درباره جنگ غزه منتشر کرده بودند، تشدید شده است.

طبق این گزارش، یک چهره رسانه‌ای سعودی که گفته بود «هرگز نمی‌توان اسرائیل را بخشید»، بازداشت شده است.

یک شهروند عربستان سعودی که در شبکه اجتماعی در اعتراض به مواضع واشنگتن در جنگ غزه، خواستار تحریم رستوران‌های آمریکایی شده بود، هم دستگیر شده است.

به ادعای بلومبرگ، «پادشاهی (عربستان سعودی) این سیگنال را نشان می‌دهد که آماده پذیرش روابط دیپلماتیک با دولت یهود است اگر این کشور به تشکیل کشور فلسطین متعهد شود».

دیپلمات‌های مستقر در ریاض و گروه‌های حقوق بشری گفتند که بازداشت افراد حتی بالای 10 ساله به دلیل اظهارنظرهای آنلاین و محدودیت در آزادی بیان در عربستان سعودی عادی است اما موج اخیر دستگیری‌ها ناشی از نگرانی‌های امنیتی است که به طور خاص با حمله مرگبار هفت اکتبر حماس به اسرائیل و پیامدهای آن مرتبط است.

کد خبر 848912 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان فلسطین

دیگر خبرها

  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها (فیلم)
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • (ویدئو) توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها
  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره ایرانی‌ها
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • ببینید | جمله خاص پادشاه عربستان درباره غرور ایرانی‌ها به صدام به روایت ظریف