لاکچری لایف، پنجرهای رو به دنیای ثروت و تجمل
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۲۳۳۰۴
جامعه:زمان زیادی از وقتی که صفحههای مجازی با هشتگ #لاکچری، زندگی لوکس بچه پولدارها را به رخ ما کشید، نمیگذرد. صفحاتی با ظاهر جذاب اما باطنی پر از نشانه کمبود و نیاز به دیده شدن
مریم احمدی شیروان:دکتر عباس نصیریفرد، استاد حوزه و دانشگاه و عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره این سبک زندگی و آسیبها و آفتهایش حرفهایی خواندنی دارد که در ادامه از نظر میگذرانید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دکتر نصیریفرد گرایش و کشش برخی افراد جامعه به سمت زندگیهای تشریفاتی و تجملاتی را نتیجه عوامل متعددی میداند و میگوید: یکی از مهمترین این عوامل، علت جهانی است. این استاد دانشگاه توضیح میدهد: با توجه به گسترش ارتباطات جهانی در فضاهای مجازی و سهل و آسان شدن انتقال اطلاعات در تمام دنیا، شاهد رواج لوکسگرایی و تجملپرستی هستیم و فراگیر شدن ارتباطات در عصر فناوری زمینه انتقال سبکهای زندگی را به جوامع مختلف بشری آسان کرده است. علاوه بر آن به جهت اینکه رسانههای ارتباط جمعی در انحصار تمدن غرب و به خصوص آمریکا است، سبک زندگی مردم آمیختهای از سبک زندگی آمریکایی، ایرانی و اسلامی شده است. سبکی از زندگی که بر محور مصرفگرایی بنیان گذاشته شده است.
لوازم لاکچری، ابزاری برای دیده شدن
در اسلام به بهرهبرداری از دنیا و استفاده از تمام مخلوقات جهان توصیه شده است، اما زندگی تجملی همواره نهی شده است عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، علت دیگر گرایش افراد به این سبک خاص از زندگی را علل روانشناختی دانسته و بیان میکند: عناصر و پدیدههای پیرامون افراد، بر اساس نگرش و عقاید آن ها انتخاب میشود. به عبارت سادهتر وقتی شخصی از نظر روحی و روانی دچار خلاء باشد، تلاش میکند با پدیدههای بیرونی این کمبود را جبران و برای خود شخصیت سازی کند. ماشین گران قیمت، وسایل خاص و به عبارتی همان لوازم لاکچری ابزار مناسبی برای دیده شدن و پر کردن کمبودهای روانی این افراد هستند.
کم نیستند افرادی که با صرف میلیونها تومان، برای یک شب ماشینی با اسم و رسم آنچنانی کرایه میکنند تا دیده شوند. دیده شدنی که منجر به تخلیه روانی و داشتن حس رضایت میشود. یا اشخاصی بدون پشتوانه مالی با نگاه کردن به گروه همسالان، اقوام و فامیل؛ وام و قرض گرفته و وسایل خاصی را تهیه میکنند که همه آفت یک زندگی سالم است.
فرزندانی که مهم تربیت میشوند نه مفید
نصیریفرد با ابراز تاسف از تغییر نحوه تربیت فرزندان و نسل جدید میافزاید: متاسفانه ما بچههایمان را به گونهای تربیت میکنیم که به سمت مهم بودن میروند نه مفید بودن. حتی همین مدرکگرایی که آفت زندگی این روزها به خصوص زندگی جوانتر ها شده است هم ماحصل تغییر نگرش و جایگزینی تربیت مفید بودن با مهم بودن است. خانوادهها باید به فرزندان بیاموزند همانطور که پزشک در جامعه نقش مفیدی دارد، یک رفتگر هم نقش مؤثری دارد. فرزندانی که با تفکر مهم بودن و جایگاه مهم داشتن در جامعه رشد پیدا میکنند، مجبور هستند که نگاه دیگران را به خود جلب کنند. نوع پوشش، استفاده از مارکها و برندهای معروف، ماشینها و گوشیهای تلفن همراه گرانقیمت و بسیار وسایل دیگر جامعه را به سمت فرهنگ تشریفاتی و لوکسگرایی هدایت میکند.
این کارشناس دینی تاکید میکند که آموزههای دینی شدیداً با مصرفگرایی و تجملپرستی مخالف است. وی تشریح میکند در اسلام به بهرهبرداری از دنیا و استفاده از تمام مخلوقات جهان توصیه شده است، اما زندگی تجملی همواره نهی شده است. در تمدن غرب محوریت انسان است نه خدا، پس لذات انسان محور اصلی است. اما در زندگی خدا محور، بندگی خدا محور است.
رسانه ملی در جایگاه حقیقی خودش نقشآفرینی نمیکند
این استاد دانشگاه با اشاره به کلام حضرت امام(ره) که رسانه ملی ما باید دانشگاه عمومی باشد میافزاید: با وجود گستردگی وسیع شبکههای ماهوارهای، فضاهای مجازی و شبکههای اجتماعی، باز هم مردم ایران از رسانه ملی تاثیر میپذیرند. چرا که حتی اگر ماهواره داشته باشند، باز هم تلویزیون را دیده و از برخی برنامههای آن استفاده میکنند، اما تاسف این است که رسانه ملی در جایگاه حقیقی خودش نقشآفرینی نمیکند. به طور نمونه برنامههای اجتماعی در صدا و سیما پر بیننده هستند. اما متاسفانه درصد بسیاری از این برنامهها کپی برداری از برنامههای ماهوارهای است. حتی در برخی موارد مبلمان و فضای برنامه بدون اندک تغییری از آن برنامهها الگو گرفته است در صورتی که برنامه باید با فرهنگ و سبک ایرانی تهیه شده باشد.
عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید میکند: اگر رسانه ملی در حوزه سبک زندگی مردم تاثیرگذار باشد، که میتواند این اثر را داشته باشد؛ نباید رسانههای غربی و اروپایی را الگوی خودش بداند و از آن ها پیروی کند. در این سال ها نمونههای موفقی از این کارهای اجتماعی داشتهایم. به طور مثال سریال پایتخت که بعد از سریال امام علی و یوسف پیامبر از پر بینندهترین سریالهای اجتماعی بود و همه سراغ داریم افرادی را که چند بار آن را نگاه کردند. علت این استقبال، همسان بودن نوع زندگی بازیگران با زندگی حقیقی مردم است. مردم در این سریال، خانههای چند هزار متری و ماشینهای آنچنانی را نمیبینند. تا وقتی که صدا و سیما در سریال ها و فیلمهای تلویزیونی بر اساس زندگی تشریفاتی و تجملاتی فیلم میسازد، این صدا و سیما نمیتواند سبک زندگی ایرانی اسلامی را در جامعه ترویج دهد.
چرا که مگر چند درصد از مردم ما ماشینهای گران قیمت چند صد میلیونی دارند که در بیشتر سریالها، از این ماشینها استفاده میشود؟ آن خانه های دوبلکس و چند هزار متری چطور؟ نکته قابل تامل این است که صاحبان آن خانهها و ماشینهای خاص، اصلاً مخاطب این سریالها و تلویزیون ملی نیستند و قشر متوسط جامعه مخاطبین این سریالها را تشکیل میدهند. پس بدیهی است که این سریالها وسیلهای برای تجملگرایی و تبلیغ زندگی لاکچری شود.
عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطر نشان میکند: اگر صدا و سیما بر اساس زندگی متوسط عموم مردم فیلم بسازد، یقین بدانید تاثیرگذار است.
منبع: روزنامه قدسمنبع: قدس آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۲۳۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تاثیر فرهنگ بر سلامت خانواده
ایسنا/خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تاثیر پیشرفتها در زمینه بهداشت و اصول پیشگیری از بیماریها در افزایش امید به زندگی، گفت: فرهنگ و پذیرش جوامع، زمینه اجتماعی را برای اصلاح شرایط زندگی و تغییر رفتارهای بهداشتی در خانوادهها فراهم میکند.
پژمان بختیارینیا در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری هفته سلامت و نامگذاری پنجمین روز این هفته با عنوان سلامت خانواده و فرهنگ سلامت اظهار کرد: در چند دهه اخیر، به دلیل تغییر و تحولات اساسی و فراگیر در عرصههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی- امنیتی، اقتصادی و فناوری در مقیاس منطقهای و جهانی، نقش ممتاز و تعیینکننده فرهنگ به ویژه فرهنگهای ملی و منطقهای در عرصههای ملی، بینالمللی و جهانی نمایانتر شده است.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران، به عنوان نقطه عطف تحولات معنوی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قرن بیستم از ظرفیتها و تواناییهای بالفعل و بالقوه عظیمی در این حوزه برخوردار است و پیشرفت و تعالی همهجانبه کشور، مستلزم بهرهگیری مؤثر و هوشمندانه از آن در سطح ملی و مناسبات و تعاملات منطقهای و جهانی است. در حقیقت، فرهنگ به معنای اخص آن، از مختصات ذاتی، مزیتهای راهبردی، انحصاری و سرنوشتساز کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران است که همواره مورد تأکید معمار کبیر انقلاب اسلامی امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: فرهنگ، نظامواره و کلیتی واحد و شامل «عقاید و باورهای اساسی، ارزشها، آداب، الگوهای رفتاری ریشهدار و دیرپا، نمادها و مصنوعات» در سطح محلی، ملی، عمومی و حرفهای است. فرهنگ به مثابه «روح جامعه» به زندگی فردی و اجتماعی انسان معنا و هویت میبخشد و شکلدهنده و اثرگذار بر ذهنیت و گرایشهای افراد و جامعه و تعیینکننده رفتار عمومی است.
وی افزود: فرهنگ، جهتبخش جامعه و نظامهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و نقش و تأثیر قابل توجهی در ارتقای سلامت افراد در سه سطح سیاستگذاری و ارائهدهندگان خدمات سلامت و مردم به عنوان گیرندگان خدمات سلامت ایفا میکند.
بختیارینیا عنوان کرد: فرهنگ، مجموعهای از رهنمودها یا فرمولها برای زندگی در جهان را به ما ارائه میدهد و فرهنگهای اجتماعی افراد را با اعتقادات، ارزشها و عادتهای خاصی پرورش میدهند. فرهنگ، واسطهای است که مردم به عنوان تسهیلگر روابط اجتماعی برای برقراری ارتباط از آن استفاده میکنند.
وی افزود: تأثیر متقابل فرهنگ و سلامتی بسیار پیچیده است و مستلزم در نظر گرفتن مجموعهای از دلایل، تجربهها، تجلیات و روشهای پیشگیری و درمان برای انبوهی از مشکلات انسانی است با این حال اگرچه تنوع فرهنگی به ویژه در رابطه با سلامتی در ظاهر جذاب و فریبنده است، به همان اندازه میتواند تفاوتهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بین مردم را نیز پنهان کند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ارتقای فرهنگ سلامت در مردم با هدف آگاهسازی مردم از حقوق و مسئولیتهای اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیطهای ارائه مراقبتهای سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه، تحقق رویکرد سلامت همهجانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاستهای اجرایی و مقررات با رعایت اولویت پیشگیری بر درمان و...، افزایش آگاهی، مسئولیتپذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقای سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمانهای فرهنگی، آموزشی و رسانههای کشور و...، تربیت انسانهای سالم، باانگیزه، شاداب، متدین، وطندوست، جمعگرا، نظمپذیر و قانونگرا انجام میشود.
وی افزود: همچنین ارتقای فرهنگ سلامت مردم برای ارتقای امید به زندگی، تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و...، افزایش آگاهی و میزان سواد سلامت جامعه در راستای افزایش پیشگیری، خودمراقبتی فعال و اصلاح سبک زندگی و ارتقای عادلانه سلامت در کشور با استفاده بهینه از مشارکت آگاهانه و مسئولیت مردم و توسعه همکاریهای بین بخشی انجام میشود.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در طول قرن گذشته علل اصلی مرگ در بسیاری از کشورها به طرز چشمگیری از بیماریهای عفونی به بیماریهای مزمن تغییر کرده است. اگرچه نوآوریهای بیوتکنولوژیک نقش مؤثری در درمان بیماریها داشتهاند اما پیشرفتها در زمینه بهداشت و اصول پیشگیری از بیماریها نیز نقش انکارناپذیری در افزایش امید به زندگی داشته و منجر به طولانیتر شدن متوسط امید به زندگی شده است.
بختیارینیا عنوان کرد: عوامل مختلف شامل بهبود شرایط زندگی، کاهش سوء تغذیه، بهبود وضعیت بهداشتی غذا و آب، اصلاح سیستمهای دفع فاضلاب و ... با سهم نسبی خود میتوانند به عنوان مؤلفههای بیولوژیک در کنار نوآوریهای بیوتکنولوژیک بر طول عمر تأثیرگذار باشند. مداخلات پیشگیرانه غالبا در شرایط زندگی و رفتار افراد تأثیرگذار است. در نتیجه فرهنگ و پذیرش جوامع، زمینه اجتماعی را برای اصلاح شرایط زندگی و تغییر رفتارهای بهداشتی در خانوادهها فراهم میکند.
انتهای پیام