Web Analytics Made Easy - Statcounter

پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگ ترین پالایشگاه میعانات گازی در جهان است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ مهدی دوستی، مدیر سایت "ستاره خلیج فارس" در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت : پروژه پتروشیمی "ستاره خلیج فارس" که به دست متخصصان قرارگاه خاتم در حال اجرا و بهره برداری است، از ابتدای سال 90 که پروژه های سایر کشورها از این حوزه خارج شدند، قرارگاه خاتم با توجه به وظیفه ای که بر دوش داشت بدان ورود کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دوستی از منافع کلان این پروژه در عرصه ملی سخن گفت و ادامه داد: این پالایشگاه بزرگ ترین پالایشگاه میعانات گازی در جهان است و به تنهایی بیش از 36 میلیون لیتر بنزین در روز تولید می کند که علاوه بر خودکفایی سبب کاهش آلودگی هوا در شهر های بزرگ خواهد بود.
وی با اشاره به تولید بنزین یورو4 و یورو 5 در این پالایشگاه اظهار کرد: «تولید متوسط سالانه 10 تا 12 میلیون لیتر است و با ایجاد این پالایشگاه کشور در حوزه تولید بنزین خودکفا خواهد شد و هم اینک ساخت فازهای دوم و سوم را نیز آغاز کرده ایم و دو فاز دیگر نیز به زودی افتتاح و کشور به صادر کننده بنزین تبدیل می شود.»
بنابراین گزارش مدیر عامل گروه تخصصی سپاسد هم در این گفتگو درباره ناتمام ماندن پروژه آزاد راه تهران- شمال گفت: این کار به راحتی قابل اجرا بود اما وزارت راه صلاح ندانست این پروژه به قرارگاه واگذار شود.
کریم باشنا درباره همکاری این نهاد با دولت در حوزه سازندگی در زمان صلح اظهار کرد: پروژه های دفاعی بعد از جنگ از نیازهایی بود که با توجه به دشمنی امریکا و سایر کشورهای استکباری دنیا منجر شد این مجموعه شکل گیرد و وارد حوزه عمرانی شود.
وی ورود به عرصه سازندگی در صنعت سد سازی را از جمله اقدامات اولیه قرارگاه سازندگی برشمرد و افزود: پیش از این از نیروهای توانمند داخلی استفاده نمی شد و انتقال دانش نیز صورت نمی گرفت و ساخت سد عظیم کرخه از جمله اولین پروژه های سد سازی قرارگاه بود.
باشنا با اشاره به آغاز به کار قرارگاه در دهه 80 در صنعت پتروشیمی گفت: ستاره خلیج فارس با تلاش قرارگاه سازندگی در حال ساخت است و بخش اعظم آن به بهره برداری رسیده است و در بسیاری اقدامات دیگر نیز ورود کرده است و با شکست سدهای پیش رو وارد عرصه دانش شده و بعدها کارها را به پیماکاران واگذار کرده است.
وی ضمن ارزیابی کمی و کیفی صنعت سد سازی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «82 درصد سدهای کشور بعد از انقلاب ساخته شدند و بیش از 7 میلیارد متر مکعب آب پشت سدها ذخیره شده است.
باشنا 60 درصد سدهای ساخته شده توسط پیمانکاران بخش خصوصی و 40 درصد را از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران یاداور شد و افزود: «سدهای بسیار بزرگ با حجم بالا جز پروژه های بزرگ قرارگاه محسوب می شود و در بخش ریلی نیز 276 کیلومتر راه ایجاد شده است.»
وی از بهره برداری خطوط متروی ساخته شده توسط این قرارگاه در تهران و مشهد خبر داد و افزود: قرارگاه در حوزه حفاری تونل و خطوط انتقال نیرو و آب ورود کرده و ایجاد اتوبان ساوه، طرح حرم تا حرم و کمربندی تهران از جمله اقدامات این قرارگاه است.
باشنا در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی نا تمام ماندن پروژه آزاد راه تهران- شمال گفت: این طرح ابتدا به یک شرکت چینی و داخلی واگذار شد؛ در حالی که اقدامی بسیار بزرگ نیست و این کار به راحتی قابل اجرا بود اما وزارت راه صلاح ندانست که این پروژه به قرارگاه واگذار شود.
وی از جمله ویژگی های این قرارگاه را ناظر بر روحیه جهادی دانست و ادامه داد:
کشورها برای سازندگی باید به دین پایبند باشند و با روحیه جهادی فعالیت کنند یا باید از قوانینی کیفی برخوردار باشند و قرارگاه خاتم این ویژگی ها را داراست و افرادی متعهد و متخصص را به کار گرفته است که هیچ گاه در فکر منافع شخصی خود نبوده اند.
باشنا تصریح کرد: اقدامات واگذار شده به قرارگاه اگر در موعد مقرر اجرایی نشده است، دلایلی قابل توجیه داشته است که عمدتا بر اساس فقدان تامین مالی کافی بوده است ولی عمده پروژه ها زودتر از زمان بندی مقرر به اتمام رسیده است.
مدیر عامل سپاسد با اشاره به آمار 150 هزار نفری نیروی انسانی در این قرارگاه گفت: تنها 2 درصد این افراد جز کادر هستند و بقیه افراد شامل نیروهای قراردادی می شوند و بسیاری از این نیروهای جوان و فارغ التحصیل جذب شرکت های خصوصی نمی شوند؛ چراکه شرکت های خصوصی در پی منفعت هستند و این نیروها باید دارای ارزشی افزوده باشند.
باشنا اضافه کرد: اکثر نیروهای قرارگاه آموزش های لازم را می بینند ، بعدها وارد بخش های دیگر از جمله حوزه خصوصی می شوند یا بعد از جذب تجربه لازم، در کادر قرار گاه باقی می مانند و اکثر افراد فعال در قرارگاه شامل نیروهای مردمی هستند.»
وی با بیان اینکه قرارگاه پروژه های سخت و پیچیده را مدیریت کرده و در اختیار بخش خصوصی قرار می دهد، عنوان کرد: «اقدامات فنی و مهندسی که توسط قرارگاه انجام می گیرد، از منظر طراحی و اجرا به وسیله نیروهای داخلی صورت می گیرد.»
باشنا از وجود ماشین آلات و تجهیزات به روز و نیروی انسانی زبده در اختیار قرار گاه سخن گفت و ادامه داد: «عده ای تصور می کنند قرارگاه از ابتدا تعداد بالایی ماشین آلات را در اختیار داشته است؛ اما بسیاری از این تجهیزات در زمان جنگ فرسوده شده است که بعدها توسط قرارگاه ساخته شده است.»
وی با بیان اینکه قرارگاه بخش عمده سود پروژه ها را در اختیار تهیه ماشین آلات می گذارد، ادامه داد: «بسیاری پروژه های کشور به صورت تامین مالی بر عهده قرارگاه گذاشته می شود و این توانمندی نسبت به بخش خصوصی و سایر نهادها در اختیار قرارگاه سازندگی است.»
باشنا محرومیت زدایی در حوزه 70 کیلومتری پروژه های اجرا شده توسط قرارگاه را از جمله دستورات مقام معظم رهبری خواند و افزود: «معمولا در اطراف این پروژه ها نقاط محرومی وجود دارند و گاه تصور می کنیم تاکنون هیچ خودرویی وارد این مناطق نشده اند.
وی ساخت منزل برای ایتام و محرومین، جاده کشی، پل سازی بر روی رودخانه ها و... را از جمله این اقدامات برشمرد و گفت: «مجموعه قرارگاه سازندگی با روحیه جهادی و اعتقاد راسخ به فرمایش امام که فرمودند "ما می توانیم"، به پروژه ها ورود می یابد و آن ها را به خوبی اجرایی می کند.»
باشنا دقت و کیفیت را سر لوحه اقدامات قرارگاه خاتم خواند و افزود: «خط 7 مترو تهران جز عمیق ترین خطوط بوده و از زیر سایر خطوط حرکت خواهد کرد و با بهترین کیفیت و دقت انجام گرفته است؛ بنابراین می توانیم هر پروژه ای را به خوبی و با کیفیت اجرایی کنیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۲۳۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین تغییر بزرگ مالک جدید: نام استقلال عوض شد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با واگذاری سهام باشگاه استقلال به هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، کم کم شاهد تغییرات جدید در این باشگاه خواهیم بود.

بنابر روایت ورزش سه، یکی از این تغییرات که پس از جلسه امروز مدیران پتروشیمی خلیج فارس با اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال زمزمه‌های آن مطرح شده، اضافه شدن پسوند خلیج فارس به نام باشگاه استقلال است.

در حالی که همزمان با تکمیل مراحل واگذاری پسوند ایران از نام باشگاه استقلال برداشته شده بود، حالا شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار است عبارت خلیج فارس به نام استقلال اضافه شده تا این باشگاه از فصول آینده با نام استقلال خلیج فارس در مسابقات فوتبال داخلی و بین‌المللی شرکت کند.

پیش از این پسوند آبی پوشان، ایران بود و حتی در سامانه کدال و نامه های اداری و رسمی از این تیم به عنوان استقلال ایران یاد می شد که حالا به نظر می رسد باید شاهد تغییر آن به استقلال خلیج فارس باشیم.

۲۵۸۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900769

دیگر خبرها

  • پروژه بزرگ آبرسانی استان قم به بهره‌برداری می‌رسد
  • قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود
  • عزم جزم دولت برای به سرانجام رساندن مینی پالایشگاه دهدشت
  • ببینید/ مروری بر نقشه‌های تاریخی و مشهور جهان که نام خلیج فارس بر تارک‌شان می‌درخشد
  • عملیات اجرایی بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • نام استقلال تغییرناپذیر است
  • آب‌های نیلگون، روی پرده نقره‌ای
  • تصاویر نقشه‌های تاریخی و مشهور جهان؛ اعراب درخشش نام خلیج‌فارس را ببینند
  • اولین تغییر بزرگ مالک جدید: نام استقلال عوض شد!
  • مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد