Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@09:30:26 GMT

بازگشت تورم «دو رقمی» تا دو ماه آینده

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۲۳۸۹۳

بازگشت تورم «دو رقمی» تا دو ماه آینده

بررسی روند رشد شاخص قیمت، تورم ۱۲.۶ درصدی نقطه به نقطه و تورم میانگین، نشان می‌دهد نرخ تورم میانگین در یک تا دو ماه آینده دو رقمی خواهد شد.

به گزارش قدس آنلاین، با ثبت عدد ۹.۵ درصد، سال ۹۵ با تورم تک رقمی به پایان رسید.

تورم نقطه به نقطه به عنوان تورم پیش‌نگر قلمداد می‌شود زیرا تغییرات قیمتی در فاصله زمانی ۱۲ ماه و به عبارتی نرخ تورم در دوماه مشابه سال مورد بررسی قرار می‌گیرد اما تورم میانگین مقایسه شاخص قیمت ۱۲ ماه منتهی به ماه مورد بررسی نسبت به ۱۲ ماه منتهی به یک سال قبل از آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال تورم نقطه به نقطه فروردین ماه ۹۶ با مقایسه شاخص قیمت در فروردین ۹۵ به دست می‌آید و تورم میانگین مقایسه تغییرات شاخص قیمت در ۱۲ منتهی منتهی به فروردین ۹۶ و مقایسه آن با شاخص قیمت ۱۲ ماه منتهی به فروردین ۹۵ به دست می‌آید.

بنابراین تغییرات تورم نقطه به نقطه سریعتر از تورم میانگین رخ می‌دهد. بررسی تغییرات این دو شاخص در سال‌های اخیر هم این تغییرات را به روشنی نشان می‌دهد.

تورم نقطه به نقطه از ۶.۸ درصد در خرداد ماه ۹۵ به ۱۲.۶ درصد در فروردین ماه ۹۶ رسیده و تورم میانگین هم پس از ثبت ۴ ماه تورم ۸.۶ درصدی در اسفند و فروردین افزایش یافته و در ماه گذشته به ۹.۵ درصد رسیده است.

شاخص قیمت در چند ماه گذشته در حال افزایش بوده است.

دوره درصد رشد شاخص قیمت فروردین ۹۶ ۲.۵ اسفند ۹۵ ۲ بهمن ۹۵ ۱.۱ دی ۹۵ ۰.۸ آذر ۹۵ ۱.۴ آبان ۹۵ ۰.۶ مهر ۹۵ ۰.۴ شهریور ۹۵ ۰.۷

به نظر می‌رسد با توجه به حرکت‌های بطئی به وجود آمده برای رشد اقتصاد و رشدهای بالای نقدینگی و پایه پولی در دو سال گذشته و همچنین حرکت تورم نقطه به نقطه، در یک یا دو ماه آینده تورم مجددا دو رقمی خواهد شد.

پیش از این قائم مقام بانک مرکزی از پیش‌بینی تورم ۱۰ تا ۱۱ درصدی در سال ۹۶ خبر داده بود.

دوره تورم میانگین تورم نقطه به نقطه فروردین ۹.۵ ۱۲.۶ اسفند ۹۵ ۹ ۱۱.۹ بهمن ۹۵ ۸.۶ ۹.۶ دی ۹۵ ۸.۶ ۹.۶ آذر ۹۵ ۸.۶ ۹.۱ آبان ۹۵ ۸.۶ ۹.۱ مهر ۹۵ ۸.۷ ۹.۳ شهریور ۹۵ ۸.۸ ۹.۵ مرداد ۹۵ ۸.۹ ۹.۴ تیر ۹۵ ۹.۲ ۸.۱ خرداد ۹۵ ۹.۷ ۶.۸ اردیبهشت ۹۵ ۱۰.۴ ۷.۳ فروردین ۹۵ ۱۱.۲ ۷.۴ اسفند ۹۴ ۱۱.۹ ۸.۳

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۲۳۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت

در پی مذاکرات آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی و نگرانی‌ها درباره تورم در آمریکا، قیمت‌های نفت روز دوشنبه کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برگزاری مذاکرات برای برقراری آتش‌بس بین گروه مقاومت فلسطین (حماس) و رژیم صیونیستی در قاهره و درنتیجه فروکش‌کردن نگرانی‌ها درباره ایجاد درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه، همچنین داده‌های مربوط به تورم در آمریکا و احتمال پایین‌نیامدن نرخ بهره بانکی در این کشور سبب شد قیمت‌ نفت روز دوشنبه (دهم اردیبهشت‌) یک‌درصد کاهش یابد.

قیمت  نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز دوشنبه تا ساعت ۶ و ۴۴ دقیقه به وقت گرینویچ با ۹۸ سنت یا ۱.۰۹درصد کاهش به ۸۸ دلار و ۵۲ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) روز دوشنبه با ۸۳ سنت یا ۰.۹۹درصد کاهش، ۸۳ دلار و ۲ سنت در هر بشکه معامله شد.

تونی سیکامور، تحلیلگر بازار در مؤسسه آی‌جی، گفت: افزایش تلاش‌ها برای میانجیگری به‌منظور برقراری آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی، تنش‌های ژئوپلیتیک را کاهش داده و قیمت نفت را در معاملات ساعات اولیه روز دوشنبه پایین آورده است.

بازارها همچنین منتظر نتیجه بررسی سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا هستند که قرار است روز یکم مه (چهارشنبه، یازدهم اردیبهشت‌) اعلام شود.

داده‌های روز جمعه (هفتم اردیبهشت‌) نشان داد تورم آمریکا در ۱۲ ماه منتهی به ماه مارس ۲.۷درصد افزایش یافته است که از رقم هدف‌گذاری‌شده بانک مرکزی آمریکا مبنی بر رشد ۲درصدی تورم بیشتر است. کاهش نرخ تورم احتمال کاهش نرخ بهره را هم افزایش می‌داد؛ عاملی که محرک رشد اقتصادی و تقاضای نفت به‌ شمار می‌رود.

تینا تنگ، تحلیلگر مستقل بازار، گفت: تورم مداوم آمریکا نگرانی‌هایی را درباره تداوم بلندمدت رشد نرخ بهره بانکی ایجاد می‌کند که درنتیجه سبب افزایش ارزش دلار آمریکا و فشار بر قیمت کالاها می‌شود.

افزون بر این، داده‌های رسمی روز شنبه (هشتم اردیبهشت‌) نشان داد که با افزایش چشم‌انداز تقاضای نفت، رشد سود صنعتی چین در ماه مارس کاهش یافت و این تازه‌ترین نشانه مبنی بر کاهش تقاضای داخلی در دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

دیگر خبرها

  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • شاخص برخورداری گلستان از صدور اسناد مالکیت، هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • تورم نقطه به نقطه ایران در فروردین ماه به کانال ۲۹ رسید
  • تورم نقطه به نقطه ایران در فروردین ماه ‌به کانال ۲۹ رسید
  • تورم پیش‌نگر در سراشیبی
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟