Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - سخنان يک نامزد انتخابات رياست جمهوري در نخستين مناظره انتخاباتي مبني بر ناتواني شهرداري تهران در تفکيک زباله از مبدا و پاسخ ديگر نامزد در خصوص توانمندي در توليد برق از زباله هاي پايتخت، مورد توجه بسياري از تحليلگران شهري قرار گرفت.

به استناد آمارهايي که منابع رسمي شهرداري پايتخت منتشر کرده، در کلان شهر تهران روزانه هفت هزار و 500 تن زباله توليد مي شود و «منصور باقرصاد» مدير عامل سازمان مديريت و جمع آوري پسماند شهر تهران تاکيد دارد که فقط 200 تن زباله بازيافتي(معادل 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

6 درصد زباله هاي توليدي روزانه شهر تهران) براي توليد سه مگاوات برق مورد استفاده قرار مي گيرد.
در همين حال، «محمدمهدي تندگويان» عضو شوراي اسلامي شهر تهران بر اين باور است که تکفيک زباله از مبدا در کلان شهر تهران صفر است و در 12 سال اخير هيچ فعاليت عملياتي در اين خصوص انجام نشده است و از سوي ديگر تاکنون هيچ درآمدي از محل جمع آوري و بازيافت زباله هاي شهر تهران به شوراي شهر اعلام نشده است.
به گزارش ايرنا، توليد انبوه زباله در شهر تهران سالهاست به دليل آنچه کارشناسان آن را «بي‌تدبيري مديريت شهري» مي نامند، به يکي از معضلات شهري تبديل شده و تحليلگران مي گويند هيچ يک از راهکارهاي به‌ کار گرفته شده براي حل اين مشکل مثمر ثمر نبوده است.
نخستين مناظره انتخابات رياست جمهوري جمعه هشتم ارديبهشت ماه با محوريت مسائل اجتماعي و فرهنگي برگزار شد. در جريان اين مناظره يکي از نامزدها در پاسخ به اظهارات نامزد ديگر در خصوص ناکامي براي اجراي طرح تفکيک زباله به رغم گذشت 12 سال گفت: يکي از توفيقات اين دوره مديريت شهري پايتخت، توليد برق از زباله بوده است.
ماجراي توليد برق از زباله ها اولا به شهر تهران محدود نمي‌شود اما موضوع اين است که بسياري از تحليلگران و حتي اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران مي گويند به علت مقرون به صرفه نبودن اين طرح، محل حرف و حديث است و شهرداري هم تاکنون گزارشي در اين زمينه نداده است.
منصور باقرصاد مديرعامل سازمان مديريت و جمع آوري پسماند شهر تهران در اين خصوص مي‌گويد: دستگاه زباله سوز «آرادکوه» در کهريزک سه مگاوات برق توليد مي‌کند که تاکنون حدود 22 هزار مگاوات برق به شرکت برق تحويل داده که در کنتور مشخص است.
سئوالي که پيش مي آيد اينکه مصرف برق در چه زمينه اي است و چه درآمدي دارد که مدير عامل سازمان مديريت و جمع آوري پسماند شهر تهران در پاسخ به اين سئوال افزود: برق توليدي اين کارخانه به شبکه برق رساني کشور داده مي شود.
دستگاه زباله سوز آرادکوه کهريزک دهه فجر سال 93 با اعتباري بالغ بر 9 ميليون دلار و 160 ميليارد ريال ساخته شد که 60 درصد آن توسط شهرداري و 40 درصد از سوي بخش خصوصي تأمين شد و حالا به گفته مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهر تهران 60 درصد درآمد حاصل از اين کارخانه متعلق به شريک چيني آن است.
اما محمدمهدي تندگويان عضو شوراي اسلامي شهر تهران در اين باره نظر ديگري دارد، وي به خبرنگار ايرنا گفت: قطعات اين دستگاه زباله سوز که اغلب کهنه بود از کشور چين با هزينه بالا وارد شد اما نکته مهم اين است که اين کارخانه تا به امروز حتي يک ريال درآمد نداشته و اگر داشته به شوراي شهر اعلام نشده است.
البته باقرصاد مديرعامل سازمان مديريت و جمع آوري پسماند شهر تهران اعلام کرده برق توليدي اين کارخانه به قيمت 540 تومان براي هر کيلووات از سوي اداره برق خريداري مي شود که ارزش کل برق توليدي اين کارخانه از زمان راه اندازي تاکنون حدود 10 ميليارد تومان بوده است، اما تندگويان مي گويد: اگر اين کارخانه درآمد دارد پس چرا يک هزار و 400 ميليارد تومان به سازمان پسماند شهرداري هزينه مي دهيم؟
مديرعامل سازمان جمع آوري و مديريت پسماند شهر تهران در خصوص بودجه اين سازمان در سال 93 و 95 نيز گفت: بودجه اين سازمان در سال 93 حدود 90 تا 100 ميليارد تومان بود که رقم آن براي سال 95 به 130 ميليارد تومان رسيده است.
وي در پاسخ به اين سئوال که چرا با وجود کسب درآمد از کارخانه زباله سوز بودجه اين سازمان طي سه سال اخير افزايش يافته گفت: مديريت شهري در طول سال حدود 500 ميليارد تومان براي جمع آوري، رفت‌وروب و حمل و نقل زباله شهر تهران پرداخت مي کند.
اين مقام شهرداري تهران درعين حال اظهارکرد: در تمام دنيا مديريت پسماند يک شهر هزينه زاست نه درآمد زا، طرح اين موضوع که زباله سوز بايد درآمد داشه باشد غيرکارشناسي است چرا که بايد زباله را بي‌خطر کنيم.
براساس اعلام شهرداري تهران، با راه اندازي اين دستگاه زباله سوز قرار بود با سوزاندن روزانه 200 تن زباله سه مگاوات برق توليد شود که اين امر با اعتراض تعدادي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران و کارشناسان حوزه شهري روبه رو شد.
مجتبي عبداللهي معاون وقت خدمات شهري شهرداري تهران در خصوص اين زباله سوز گفته بود که با بهره برداري از دستگاه زباله سوز آرادکوه در کهريزک، روزانه 200 تا 300 تن زباله بازيافت شده و سه تا چهار مگاوات برق توليد خواهد شد.
نکته قابل توجه ديگر اين است که براساس اعلام شهرداري تهران روزانه هفت هزار و 500 تا هشت هزار تن زباله در تهران توليد مي شود و حجم توليد زباله در برخي مناطق به گونه ايست که شهرداري تهران مجبور است روزانه دو تا سه نوبت اقدام به جمع آوري زباله ها کند.
البته شهرداري تهران در سال هاي اخير اقدامات و هزينه هاي زيادي براي فرهنگ سازي در اين زمينه انجام داده که بسياري از کارشناسان همواره گفته اند اکثر آنها به جاي کارشناسي بودن، تبليغاتي بوده و جنبه شعاري داشته است.
براي مثال يکي از اهداف شهرداري تهران از راه اندازي کمپين آسمان آبي زمين پاک در سال 93 مباحث مربوط به تفکيک زباله بود که تنها جنبه يک شو تبليغاتي براي شهرداري داشت.
در قالب اين کمپين جمعي از مردان سفيد (وايت من ها) ابتدا در مناطق شش، هشت و 11 دست نوشته و پلاکارد هاي با مضامين آموزش رفتارهاي ترافيکي و محيط زيستي شهروندان در دست داشتند و قرار بود اين در مرحله بعد اين اقدام در سطح مناطق 22 گانه دنبال شود.
تفکيک زباله از مبدأ يکي از موضوعاتي بود که در اين کمپين دنبال مي شد اما با گذشت مدتي اين کمپين به صورت شعاري درآمد که تنها بنرهاي آن زينت بخش همايش هاي مختلف شهرداري تهران بود و در ورق هايي اطراف کارگاه هاي مترو پايتخت نقاشي مي شد.
در همين راستا آموزش هايي نيز در سراهاي محلات برگزار شد که آنها نيز چندان اثر بخش نبود و نکته مهم تر اينکه سطل هاي زباله محله ها همان سطل هاي زباله قديمي بود و در صورتي که زباله ها از سوي شهروندان هم تفکيک مي شد درنهايت با ريختن آن درون اين سطل هاي زباله و جمع آوري آن در شب با يکديگر مخلوط مي شدند.
رحمت‌الله حافظي، عضو شوراي اسلامي شهر تهران نيز درهمين ارتباط در گفت‌وگو با يکي از روزنامه ها درباره نحوه مديريت پسماند در شهرداري تهران گفت که «مديران شهرداري تهران هيچ انگيزه‌اي براي ساماندهي پسماند پايتخت نداشته‌اند. دليل آن نيز بسيار واضح و مشخص است. زباله کالاي بسيار با ارزشي است که از‌ آن به‌عنوان طلاي کثيف ياد مي‌شود. براي جمع‌آوري زباله، شهرداري بايد مزايده برگزار کند. اين درحالي است که شهرداري تهران مناقصه برگزار کرده است.»
او مي‌افزايد: «شرکت‌هايي که در بحث پسماند ورود پيدا مي‌کنند و تقاضاي جمع‌آوري زباله مي‌کنند، بايد به شهرداي بابت صدور مجوز جمع‌آوري زباله پول پرداخت کنند. اما متاسفانه در شهرداري تهران علي‌رغم اينکه پولي دريافت نمي‌شود بلکه ميلياردها تومان از بودجه شهر نيز به حساب آن شرکت‌ها واريز مي‌شود. حال شهردار بايد پاسخ دهد که چرا چنين اتفاقي در 10 سال گذشته رخ داده است؟ از يک سو ميلياردها توماني که از بودجه شهرداري پرداخت شده و از سوي ديگر ميلياردها توماني که مي‌توانست به خزانه شهرداري تزريق شود اما نشده است. تمامي اين پول‌ها کجا رفته و به حساب چه کساني واريز شده است؟».
محمدمهدي تندگويان نيز درباره بحران پسماند در شهر تهران به خبرنگار ايرنا گفت که «تفکيک زباله از مبدا در پايتخت صفر است. در اين 12 سال که قاليباف شهردار بود هيچ کار عملياتي در اين خصوص انجام نشده است. در يک دوره کوتاه مدت، شهروندان تفکيک زباله در مبدا را انجام دادند اما به‌دليل آماده نبودن زيرساخت‌ها در سازمان پسماند، امکان جمع‌آوري از مبدا نبود و اين طرح اجرايي نشد. اين مشکل تنها به‌دليل سوء مديريت رخ داده و دليل ديگري ندارد. يا شايد اشخاصي از اين سوء‌مديريت منتفع مي‌شوند که به‌عنوان عضو شوراي شهر از آن خبر ندارم».
تندگويان با بيان اينکه متأسفانه کارخانه زباله سوز تکنولوژي قديمي و آلايندگي زيست محيطي دارد به ايرنا گفت: اکنون تکنولوژي هاي روز دنيا درخصوص بازيافت پسماند تغيير کرده و نکته مهم اين است که توليد برق از 20 درصد زباله ها امکان پذير است و شهرداري تهران 80 درصد مابقي را چه مي کند.
وي با اشاره به اينکه روزانه هفت هزار تن زباله در شهر تهران توليد مي شود گفت: درآمد حاصل از اين زباله ها چه مقدار است؟
عضو شوراي اسلامي شهر تهران با تأکيد بر اينکه چهار سال است که اين سوال از شهردار تهران مطرح مي شود تصريح کرد: اگر روزي شهرداري تهران اعلام کند چه اقدامي در حوزه تفکيک پسماند صورت مي گيرد ما حرف هايمان را پس مي گيريم.
وي افزود: چرا از هفت هزار تن زباله شهر تهران هيچ درآمدي نداريم در حاليکه ساير کشورها زباله مي خرند براي توليدات مشخصي از زباله ها.
تندگويان تأکيد کرد: هيچ درآمدي در توليد زباله به شوراي شهر اعلام نشده و نکته مهم اين است که در مواقعي به دليل وزش باد و بوي نامطبوع و آلودگي امکان بهره برداري از زباله سوز نيست.
اما مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهر تهران در اين باره گفته است اين کارخانه در طول سال تنها به مدت يک ماه براي رفع نواقص و ايرادات کارخانه تعطيل مي شود.
تندگويان در اين خصوص مي گويد: در صورت توليد برق در زباله سوز، ميزان برق توليدي بيش از مصرف همان نيروگاه نيست و راه اندازي اين نيروگاه هيچگونه صرفه اقتصادي نداشته است.
عضو شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينکه موضوع تفکيک زباله مشخص است گفت: هر شب همه زباله هاي تر و خشک داخل يک مخزن ريخته مي شود و هيچگونه تفکيکي صورت نمي گيرد.
وي افزود: شب ها شرکت هايي وجود ندارند که زباله ها را به صورت تفکيکي جمع آوري کنند و اغلب زباله جمع کن هايي هستند که زباله ها را به مناطقي منتقل کرده و از آن درآمد کسب مي کنند.
تندگويان خاطرنشان کرد: همه شهروندان زباله جمع کن هاي غيرقانوني را مي بينند و سئوال اين است چرا شهرداري تهران نتوانسته در اين 12سال شبکه رسمي مشخص درست کند که زباله ها به کارگاه هاي مشخص منتقل شوند.
وي تأکيد کرد: در صورت وجود درآمد، سازمان پسماند نه تنها نبايد بودجه دريافت کند بلکه بايد براي شهرداري درآمد پايدار نيز داشته باشد.
عضو شوراي اسلامي شهر تهران با تأکيد بر اينکه در حوزه پسماند موضوع ساماندهي است گفت: مردم هم فرهنگ تفکيک زباله را دارند و هم اين اقدام را انجام مي دهند اما اين وظيفه مردم نيست که دنبال کيوسک هايي بگردند و زباله تفکيکي خود را تحويل دهند بلکه شهرداري بايد با ايجاد يک سازمان اين کار را انجام دهند.
تهرام/9353**1625



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۲۳۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

به گزارش قدس خراسان، حسن ابراهیمی عنوان کرد: زباله‌ها در مناطق شهری توسط شهرداری‌ها به نحو مطلوب جمع‌آوری می‌شود و مشکلی در این بخش وجود ندارد ولی بعد از جمع‌آوری و در زمینه تفکیک و دفع پسماند با معضل جدی مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: زباله گاه‌ها (محل انباشت و دفن زباله‌های جمع‌آوری شده) شهرداری‌های گناباد استاندارد نیست و مدیریت لازم بر آن‌ها اعمال نمی‌شود و این معضل موجب پراکنده شدن پلاستیک و زباله‌های سبک در اطراف زباله گاه‌ها و در نتیجه آلودگی عرصه‌های منابع طبیعی می‌شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت: شهرداری‌های گناباد و شهرهای تابعه آن هیچ برنامه جامعی برای تفکیک پسماند و جمع‌آوری پسماندهای خشک ندارند.
ابراهیمی با اشاره به برگزاری چهار جلسه کارگروه پسماند طی سال گذشته در گناباد افزود: با وجود مشکلات جدی در مدیریت پسماند ولی شهرداران و نماینده دهیاران اهتمام جدی برای حضور در این جلسه‌ها ندارند و این مسأله موجب شده که مصوبه‌های این جلسات به درستی اجرا نشود و ضمانت اجرایی نداشته باشد.
وی ادامه داد: در مناطق روستایی این شهرستان جمع‌آوری زباله‌ها با مشکلات جدی مواجه است و مورد تأیید محیط زیست نیست و تجمیع و دفن زباله‌های روستاها هم به صورت اصولی انجام نمی‌شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت: در قانون موارد بازدارنده برای برخورد با اشخاصی که در مدیریت پسماند اهتمام جدی ندارند پیش‌بینی شده و تاکنون بیشتر تلاش شده است با برگزاری جلسات کارگروه مدیریت پسماند موضوع‌ها مطرح و پیگیری شود.
ابراهیمی افزود: در جلسه‌های کارگروه مدیریت پسماند سال گذشته به صورت مکرر بابت کوتاهی در مدیریت و دفع پسماند به مسوولان ذیربط اخطار داده شده و از ابتدای امسال در گشت‌های زیست محیطی این مسأله بررسی می‌شود.
وی اضافه کرد: اگر شهرداران و دهیاران به این مسأله عنایت کافی نداشته باشند و مصوبه‌ها را اجرا نکنند برای حفظ بهداشت و سلامت عمومی مردم و جامعه از طریق مراجع قضایی با خاطیان برخورد می‌شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناباد در خصوص مشکلات جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی گفت: بر اساس قانون مراکز درمانی و مطب‌های پزشکی موظف هستند که زباله‌های خود را به مرکز امحای زباله‌های پزشکی انتقال داده و بعد از بی‌خطرسازی آن‌ها را به شهرداری‌ها تحویل دهند.
ابراهیمی افزود: انباشت زباله‌های بیمارستانی و مراکز درمانی در سطل زباله سطح شهر ممنوع است و در صورت مشاهده این مسأله با خاطیان برخورد می‌شود و باید بعد از بی‌خطرسازی برای دفن آن‌ها در زباله گاه‌ها تحویل شهرداری‌ها داده شود.
وی با بیان این که مصوبه‌های کمیته پسماند زباله‌های بیمارستانی تاکنون اجرا نشده است از پزشکان خواست به عنوان متولیان بهداشت و سلامت جامعه در بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی و مراکز درمانی مطب‌های خود اهتمام بورزند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت: این اداره با همکاری شهرداری شهر کاخک از توابع این شهرستان و همراهی صنایع، گروه‌های مردمی دوستدار محیط زیست در هفته زمین پاک امسال به صورت نمادین و با هدف ترویج فرهنگ حفاظت محیط زیست و پاسداری از زمین، رودخانه این شهر را پاکسازی کردند.
ابراهیمی، پاکسازی عرصه‌های منابع طبیعی روستای زیرجان، قله بنفش و پارک جنگلی قوژد گناباد با همکاری دوستداران محیط زیست را از سایر برنامه‌های هفته زمین پاک برشمرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • نخستین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان همدان در سال جدید
  • فقط ۳ درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند
  • شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است
  • مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا
  • تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان