Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-30@21:33:29 GMT

مسائل فرهنگی کشور بدون صاحب است

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۲۵۱۴۹

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه با بیان اینکه امروز متأسفانه بخشی از مسائل فرهنگی کشور ما بدون صاحب بوده و مسئول مشخصی ندارد که در این حوزه برنامه‌ریزی کرده و اهداف را مشخص کند، اظهار داشت: چشم‌انداز روشنی برای مسائل فرهنگی در کشور نداریم و در حوزه فرهنگ به یک روزمرگی دچار هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه در کمیسیون فرهنگی مجلس به سراغ بحث مهندسی فرهنگی رفتیم تا بتوانیم به همه ابعاد مسائل فرهنگی بپردازیم، افزود: در حوزه هنر فعالیت‌های حداقلی در بخش‌هایی مانند تئاتر، سینما و غیره انجام شده اما در حوزه فرهنگی به شدت دچار ضعف هستیم که باید به آن توجه بیشتری شود.

پژمان‌فر بیان کرد: مجلس شورای اسلامی وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها را به عهده دارد و این دوره بحث تنقیح قوانین را شروع کردیم که در این راستا، باید قوانین را جمع‌آوری و اصلاح کنیم و اقدامی که تاکنون انجام شده به حوزه ورزش مربوط می‌شود که تنقیح قوانین آن انجام شده و شاید در آینده نه چندان دور به یک جمع‌بندی نهایی برسد.

وی ابراز کرد: نظام جامع رسانه نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد و امیدواریم بتوانیم با همکاری دولت این کار را به سرانجام برسانیم، زیرا بخشی از مصوبات مجلس اگر بار مالی داشته باشد نمی‌توانیم آن مصوبات را به صورت طرح جلو ببریم و باید در قالب لایحه ارائه شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: حوزه فرهنگ بخش تأثیرگذار و کارآمد جامعه است که به آن بی‌توجهی می‌شود، این در حالی است که ما در طول سال‌های پس از انقلاب توانستیم از طریق مسائل فرهنگی بسیاری از تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم که نمونه بارز آن هشت سال دفاع مقدس است.

پژمان‌فر گفت: ما در شرایطی هستیم که امروز با توجه به مشکلات پیش رو آنچه که به برون رفت از مشکلات کمک می‌کند مسائل فرهنگی است و راه حل بسیاری از محرومیت‌ها در استانی مانند استان کهگیلویه و بویراحمد خودباوری و تکیه به ظرفیت‌های استان است و این مسئله یک رفتار فرهنگی است.

وی ابراز کرد: آنچه که امروز بیش از زیرساخت‌های اعتباری لازم داریم زیرساخت‌ها فرهنگی است و باید فضا را برای استفاده از ظرفیت‌ها موجود فراهم کنیم، کسی که بتواند شغل و درآمد پایدار ایجاد کند دولت نیست بلکه بخش خصوصی است که باید انگیزه‌های لازم برای آنها ایجاد شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه گردشگری ظرفیت بالایی دارد که امروز در شهر یاسوج بالفعل شده و خدماتی که گردشگران دریافت می‌کنند می‌تواند چرخش اقتصادی را برای فضای این شهر فراهم کند.

پژمان‌فر در ارتباط با اعتبارات فرهنگی عنوان کرد: در سال‌های اخیر تلاش کردیم بتوانیم سهم بخش فرهنگ را افزایش دهیم که کارنامه مجلس تا حدودی در این زمینه موفق بود اما متأسفانه چانه فرهنگ آنقدر کوچک است که هنوز نتوانسته به سهم ایده‌آل خود برسد.

وی بیان کرد: ظرفیت عشایر ظرفیت خوبی است که متأسفانه در کشور ما در حال از بین رفتن است، عشایر به دلیل عدم حمایت فرهنگی در معرض آسیب‌های زیادی هستند و کمتر فرزندانی راضی می‌شوند که شغل پدرانشان را به صورت عشایری ادامه دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در ارتباط با مشکل کمبود سینما در برخی شهرهای کشور طرحی داریم که اگر در صحن علنی مجلس نهایی شد، موظف می‌کنیم همه سالن‌هایی که در اختیار دولت است یعنی سالن‌های همایش و سالن‌هایی که امکان نمایش فیلم در آنها وجود دارد در قالب یک تفاهم‌نامه در اختیار اداره ارشاد قرار گرفته تا ضمن تعمیر و نگهداری در حوزه نمایش فیلم نیز خدمات داده شود.

پژمان‌فر در ارتباط با اجرای طرح مسجد نیز گفت: این طرح به علت بار مالی در دوره قبل مجلس برگشت خورد و هم‌اکنون در حال انجام رایزنی‌هایی برای اجرای این طرح هستیم اما متاسفانه گاهی دولت‌ها نسبت به این قضایا کوتاهی می‌کنند.

وی با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون نفر حافظ قرآن کریم گفت: طبق برآوردهایی که انجام شد حدود 20 هزار میلیارد تومان برای تربیت این تعداد حافظ قرآن در طول 10 سال موردنیاز بود و قرار شد در هر سال حدود دو هزار میلیارد تومان در اعتبارات پیش‌بینی شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه تنها 200 میلیارد تومان در لایحه بودجه برای این کار در نظر گرفته شد و سال گذشته نیز از این 200 میلیارد تومان 50 میلیارد تومان تخصیص دادند که 25 میلیارد تومان آن تأمین اعتبار شد و میزان پرداختی صفر بود و این که در کل کشور دولت ریالی پرداخت نکرد بی‌احترامی به حوزه فعالیت‌های قرآنی بود.

پژمان‌فر اظهار کرد: دولت‌ها به‌ویژه دولت کنونی در حوزه مسائل فرهنگی انگیزه کمی دارند و ما در کل کشور برای اجرای برنامه‌های فرهنگی با چالش‌های بسیاری مواجه هستیم.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۲۵۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنده گیری روزانه ۵۰ سگ بی‌صاحب در تهران

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، داود گودرزی ایرنا افزود: ۱۲ تیم خودرویی در تهران و به ویژه حاشیه شهر در بحث جمع آوری حیوانات موزی و سگ های بدون صاحب مسئولیت دارند و فعال هستند.

وی ادامه داد: این تیم ها از طریق تماس و شکایات مردمی با سامانه ۱۳۷ و البته گشت های خودشان اقدام به جمع آوری سگ های بدون صاحب می کنند.

به گفته گودرزی، روزانه ۴۰ تا ۵۰ سگ بدون صاحب در تهران جمع آوری و همه آنها به نقاهتگاه کهریزک(آرادکوه) منتقل می شوند.

 

گودرزی درمورد نحوه نگهداری و پذیرش این سگ‌ها نیز گفت: سگ ها در این نقاهتگاه ابتدا توسط دامپزشک معاینه می شوند و پس از شناسایی سگ های بیمار، نسبت به معالجه اقدام می شود.

وی یادآور شد: سگ های سالم هم به تفکیک نر و ماده در قفس های مخصوص خود در این مرکز نگهداری می شوند.

رهاسازی سگ های بدون صاحب تخلف است

گودرزی ادامه داد: در گذشته اقدام به پلاک کوبی و عقیم سازی سگ های بدون صاحب می شد و در نهایت رها سازی صورت می گرفت اما طبق قانون و دستورالعمل ابلاغی محیط زیست رهاسازی سگ های بدون صاحب تخلف است از این رو ما فقط به هنگام واگذاری این سگ ها به اشخاص واقعی اقدام به عقیم سازی و پلاک کوبی می کنیم.

مدیرکنترل حیوانات مضر شهری یادآور شد: همچنین به هنگام واگذاری از صلاحیت فرد داوطلب برای نگهداری مطمئن می شویم و پس از تزریق واکسن هاری و صدور شناسنامه بهداشتی این واگذاری به اشخاص حقیقی به طور مثال برای نگهبانی سگ در گاراژ، باغ یا کارخانه ها انجام می شود.

وی این را هم گفت که شهرداری فقط نقاهتگاه کهریزک را برای نگهداری سگ های بدون صاحب دارد و بقیه اماکن نگهداری دست حامیان حیوانات است.

 

به گفته گودرزی، بیشتر هزینه نگهداری سگ های بدون صاحب توسط خیران و حامیان حیوانات تامین می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون نقاهتگاه آرادکوه ۲ هزار ظرفیت دارد که توسعه آن را شروع کرده ایم و ۲ هکتار زمین برای این امر اختصاص یافته که سال بعد این ظرفیت تا هشت هزار قلاده می رسد.

گودرزی افزود: تعداد سگ های بدون صاحب ۱۰ هزار قلاده تخمین زده می شود درحالی که ما سال آینده فقط تا هشت هزار قلاده ظرفیت پذیرش و نگهداری خواهیم داشت.

او ساماندهی سگ های بدون صاحب را در گرو همکاری مردم دانست و توصیه کرد: شهروندان از غذارسانی بی رویه به این حیوانات خودداری کنند و باید آگاهی آنها را در این زمینه بالا برد.

گودرزی همچنین هشدار داد: شهروندان نباید به صفحه های مجازی متعدد که با ادعای حمایت از حیوانات فعالیت دارند، اعتماد کنند تا ما بتوانیم ساماندهی را به نتیجه برسانیم.

وی تاکید کرد: خیلی از غذارسانی های نابجا و از سردلسوزی به سگ های بدون صاحب و البته منفعت و درآمد صاحبان برخی از این صفحه های مجازی باعث شده نتوانیم در کوتاه مدت به هدف گذاری خود که ساماندهی یکساله سگ های تهران است، برسیم.

دیگر خبرها

  • تهران ۱۰ هزار سگ بدون صاحب دارد | زنده گیری روزانه ۵۰ سگ از سطح شهر
  • موافقت با جدول توزیع اعتبارات نیروهای مسلح در بودجه سال ۱۴۰۳
  • بدون آرام‌سازی اقتصاد امکان انجام هیچ کاری نیست
  • زنده گیری روزانه ۵۰ سگ بی‌صاحب در تهران
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است
  • توسعه شرق کشور در گرو حل مسائل مشترک استان های شرقی
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود