آيين افتتاح پل معلق و زيپ لاين برج ميلاد برگزار شد
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۲۷۱۷۰
خبرگزاري آريا - با حضور معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري، معاون فني عمراني شهردار تهران و مديرعامل برج ميلاد زيپلاين و پل معلق برج ميلاد افتتاح شد.با حضور معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري، معاون فني عمراني شهردار تهران و مديرعامل برج ميلاد زيپلاين و پل معلق برج ميلاد افتتاح شد.
به گزارش شهرنوشت به نقل از روابط عمومي برج ميلاد، مجتبي عبداللهي معاون فرهنگي اجتماعي شهردار تهران در اين مراسم گفت: برج ميلاد علاوه بر اينکه به عنوان ششمين برج مخابراتي دنيا کارکردهاي فني خاص خود را دارد در سالهاي اخير به فضايي تفريحي بدل شده است و اقداماتي که در آن صورت ميگيرد حاکي اين موضوع است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وي افزود: ايران با بيش از 7 هزار سال تاريخ و تمدن يکي از 10 کشور برتر دنيا به لحاظ اقليمي، جغرافيايي و مکانهاي گردشي است و با اين پتانسيل ميتواند يکي از اصليترين قطبهاي گردشگري در دنيا محسوب شود.
معاون فرهنگي اجتماعي شهردار تهران اضافه کرد: اين موضوع ميتواند در دو مبحث اقتصاد و اشتغال نقش کليدي ايفا کند لذا اهميت توجه به آن مضاعف ميشود.
عبداللهي افزود: در گذشته وقتي صحبت از گردشگري و جاذبههاي ديدني ميشد ذهنها به سمت شهرهايي همچون اصفهان و شيراز ميرفت اما با تلاش اين سالها تهران به عنوان يکي از شهرهاي زيبا و قطب گردشگري در ايران مطرح است.
وي افزود: نوروز امسال مشاهده کرديم که تهران اين پتانسيل را دارد ضمن اينکه قطب گردشگري ايران باشد جايگاه ويژهاي نيز در جهان داشته باشد.
عليرضا جاويد، معاون فني شهرداري تهران نيز در اين مراسم گفت: مديريت برج ميلاد تلاش کرده است در جهت ارتقا همهجانبه فعاليتهاي برج و تنوع اقدامات فرهنگي و اجتماعي به منظور استفاده شهروندان و گردشگران داخلي و خارجي جاذبههاي برج را به صورت روزافزون افزايش دهد که اين اقدام قابل تقدير است.
وي اضافه کرد: هر چه شهروندان تهراني مراجعه بيشتري به برج داشته باشند زحمت مديريت برج و کارکنان آن افزايش مييابد اما از سوي ديگر لذت دروني شان براي خدمت رساني بيشتر ميشود.
علي درويشپور مديرعامل برج ميلاد نيز در اين مراسم گفت: امروز 10 ارديبهشت سوم شعبان روز قهرمانترين سردار جهان و
روز خليج هميشگي فارس است.
وي افزود: امروز هم شميم فتح ميدهد و هم رايحه افتخار پيروزي به مشام ميرسد.
مديرعامل برج ميلاد اضافه کرد: برج ميلاد با تاسي از رويکردهاي فرهنگي اجتماعي شهرداري و با اين رويکرد که ورزش ايجاد نشاط و سرزندگي ميکند و کشورهاي توسعه يافته و مترقي همواره تاکيدشان بر ورزش و فعاليتهاي سازنده اجتماعي و فرهنگي بوده و اين موضوع ميتواند هنجارهاي اجتماعي را کاهش دهد توجه ويژهاي به اين موضوع دارد.
وي افزود: امروز سراسر شهر را که نگاه کنيد ميتوانيد بگوييد همه جاي شهر ورزشگاه من است، از بوستانهاي مختلف تا ورزشگاههاي کوچک و بزرگ و المپيادهاي ورزشي و تأکيد بر ورزش همگاني.
وي اضافه کرد: امروز ما تبديل به يکي از قطبهاي گردشگري و جذب توريست شدهايم و در ايام امروز امسال بيش از يک ميليون گردشگر از سراسر کشور و خارج ايران از فعاليتها و جاذبههاي برج ميلاد ديدن کردهاند.
درويش پور افزود: در حوزه گردشگري يکي از تاکيدات ما ورزشهاي همگاني و تقويت فعاليتهاي سرگرمي و تفريحي است و مجموعه زيپ لاين و پل معلق نيز به عنوان ورزش مفرح به همين منظور افتتاح و طراحي شده است.
عبدالمقيم ناصحي رئيس کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران در آيين افتتاح زيپ لاين و پل معلق برج ميلاد گفت: متأسفانه امروزه شاهد هستيم با همه گير شدن ماهوارهها و شبکههاي اينترنتي فضاي مسمومي براي نسل جوان ما ايجاد کردهاند و جوانان ما را با سايتهاي غيرمجاز فراوان بمباران ميکنند.
وي اضافه کرد: اگر بخواهيم با اين آسيبهاي اجتماعي به بهترين شکل مقابله کنيم يکي از راههاي اساسي مهيا کردن مراکز اجتماعي و فرهنگي مناسبي است تا نسل جوان جذب اين گونه فضاها شوند و فارغ از آلودگيهاي اخلاقي به فعاليت بپردازند.
اين عضو شوراي شهر تهران اضافه کرد: حضرت امام فرمودند مردم ما دين خود را به انقلاب و اسلام ادا کردند و اميدواريم مسئولان نيز دين خود را به مردم ادا کنند و با ايجاد فضاهاي مناسب و امکانات رفاهي ويژه کاري انجام دهند که آسيبهاي اجتماعي به حداقل برسد و اوقات فراغت جوانان به بهترين شکل ممکن غني شود.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۲۷۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
«چهلم نوروز» مصادف با دهم اردیبهشتماه از جمله آیینهای وابسته به نوروز است. آیینی که در روزگار فعلی احتمالا نام آن به گوش کمتر کسی خورده است اما هنوز هم میتوان ردپایی از آن را در نقاط مرکزی ایران و شهرهایی مانند شیراز و کرمان دید.
به گزارش ایسنا، در ایرانِ باستان تحویل بهار مانند روزگار فعلی تنها با رسومِ پیش از این اتفاق شناخته نمیشد. نوروز یکی از مهمترین آیینها قلمداد میشد که ایرانیان برای پیش و پس از آن خود را آماده میکردند و کارها و مناسک خاصی انجام میدادند. بنابراین رسوم نوروزی مانند امروز تنها به جشنهایی مانند چهارشنبهسوری، خانهتکانی، سبز کردن دانهها، نوروزخوانی، جشن گلدان، تکمگردانی و... محدود نبود و تا مدتی بعد از نوروز هم ادامه داشت.
به همین علت است که برخی نوروز را نه یک روز و نه سیزده روز میدانند؛ به اعتقاد آنها نوروز یک بازه زمانی است. در این زمینه شبان میرشکرایی - مدیر اجرایی پرونده جهانی نوروز در یونسکو پیش از این به ایسنا، گفته بود: «از وقتی که این تحول طبیعی اتفاق میافتد، در نقاط گرمسیرتر به میانه زمستان میرسد و در نقاط سردسیر به میانه بهار. اشعاری هم داریم به این شرح که «اینک بیامده است به پنجاه روز پیش/جشن سده طلایه جشن نوروز روشنی»، یعنی جشن سده را طلایهدار نوروز و نوبهار دانستهاند. از آن طرف در حوزه فرهنگی شمال غرب ایران در منطقه آذربایجان تفسیری است که تا وقتی توت از درخت نیفتاده، نوروز است و زمان آن تا اواخر اردیبهشتماه است؛ یعنی یک بازه سهماهه برای نوروز داریم. هرکسی در این بازه سهماهه به سبک و سیاق، رنگ و آیین خودش نوروز را پاس میدارد و نمیتوانیم او را محدود به یک بازه زمانی کنیم.»
بر این اساس آداب و آیینهای مربوط به نوروز (بر اساس تعریف امروزی از این مناسبتِ ۱۳ روزه) در سه گروه پیشانوروزی، هنگام نوروز و پسانوروزی طبقهبندی میشود؛ موضوعی که بنابر آنچه گفته شد احتمالا در گذشتههای دور اینگونه نبوده است.
بختگشایی با توسل به ماهی دندانطلا!برای چله نوروز در شیراز دو جشن آب و گلهای محمدی و جشن بختگشایی برگزار میشد. جشن آب و گلهای محمدی که تا دوره قاجار تداوم داشت در باغ دلگشا به مدت یک هفته برگزار میشد.
جشن بختگشایی نیز در آرامگاه سعدی برپا میشد و آداب خاص خود را داشت. طبق این رسم، دخترانی که میخواستند بختشان باز شود و یا آرزو داشتند بچهدار شوند، باید تورهایی به رنگ سبز روی سر خود میانداختند و روی آن نُقل میگذاشتند و به شکلی که نقل از روی سرشان نیفتد از پلهها پایین میرفتند و مقابل حوضِ آرامگاه سرشان را خم میکردند تا نقل درون دهان ماهی دندان طلا بیفتد!
در این باور فرقی نمیکرد که اصلا ماهی دندانطلا وجود دارد یا نه و یا حتی اگر نمونهای نادر از آن پیدا شود، هدفگیری فرد باید چقدر دقیق باشد که نقل دقیقا در دهان ماهی بیفتد. احتمالا تنها موضوع مهم این بود که اجرای این رسم خیال دختران را راحت میکرد که آرزویشان برآورده میشود.
شیرازیها در کنار اجرای این مناسک یا نوعی آش به نام «دیگ جوش» میپختند و یا مشغول خوردن آش سبزی و کاهو میشدند.
جشنی برای درخواست سلامتیچهلم نوروز در کرمان آداب و آیینهای خاص خود را دارد که همچنان هم برخی به اجرای آن پایبند هستند. این آیینها در سال ۱۳۸۸ با عنوان «چهلم بهار» در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است. کرمانیها «آیین تندرستان» یا «تندرستون» را اصلیترین بخش جشن چهلم بهار میدانند که هدف آن درخواست سلامتی و تندرستی است و هنوز به شکل جدی در این منطقه از کرمان برگزار میشود.
این جشن در یکی از مهمترین مناطق کرمان به نام «شیوشگان» به معنای محل شیون و زاری برگزار میشود. دعا برای گشایش بخت، بریدن چادر عروس در این روز، آب چهل ریختن برای زنان حامله یا زائو، پختن و خوردن آش اوماج و نواختن موسیقی از جمله آیینهای این جشن است.
جشن تندرستان در کرمان جشن تندرستان در کرماندر کوه شاهخیرالله منطقه پاریز کرمان نیز زیارتگاهی وجود دارد که در این روز مردم آنجا کنار یکدیگر جمع میشوند. عشایر در این روز با ظرفهای شیر که از شب قبل دوشیدهاند در دامنه کوه مستقر میشوند و با آن آش شیر میپزند تا در میان مردم تقسیم کنند.
سایر افراد هم زیرانداز میاندازند، چای درست میکنند و شیرینیهایی که از دوران دید و بازدیدهای نوروز باقی مانده را به یکدیگر تعارف میکنند. پس از آن هرکس که خواستهای دارد راهی زیارتگاه میشود.
با این حال این روزها جشن «چهلم نوروز» مانند گذشته رونق ندارد و تنها در مناطقی محدود، افراد خود را پایبند به اجرای آن میدانند، موضوعی که باعث میشود این فرهنگ کهن بیش از پیش به دست فراموشی سپرده شود و احتمالا تا چند سال آینده تنها فقط نامی از آن در فهرست میراث ناملموس ملی باقی بماند.
کانال عصر ایران در تلگرام