Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@14:41:52 GMT

سریال های تلویزیونی مردم را افسرده تر می کند

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۲۸۸۲۲

«خبرجنوب» نوشت: رئیس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز گفت: به منظور کاهش افسردگی و حفظ سلامت روان، خدمات روانشناختی در کشور و استان فارس باید تحت پوشش سازمان های بیمه گر قرار گیرد.
دكتر چنگيز رحيمي در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اين كه در حال حاضر مردم بيمه روانشناسي نيستند و هنوز در اين خصوص سازمان هاي بيمه گر كاري نكرده اند پیگیری مساله ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به روز روانشناس يادآور شد: سال گذشته مركز مشاوره و روان درماني دانشگاه شيراز بيش از 100 ميليون تومان براي ارايه خدمات روانشناختي به دانشجويان هزينه كرد و به منظور مقابله و درمان افسردگي اطلاع رساني وسيعي از طريق دنياي مجازي و چاپ نشريه براي كارمندان، دانشجويان و اساتيد انجام گرفت كه به اين منظور گروه هاي هميار دانشجويي نيز در خوابگاه هاي اين دانشگاه فعاليت دارند.
دكتر رحيمي با اشاره به كسب رتبه اول توسط مركز مشاوره دانشگاه شيراز طي 8 سال پياپي گفت: سالانه بيش از 7 هزار جلسه مشاوره توسط اين مركز برگزار مي شود و هدف ما بالا بردن سطح آگاهي دانشجويان و ساير شهروندان و در مجموع افزايش سطح سلامت روان جامعه است.
استاد دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شيراز در ادامه با اشاره به شعار سال 2017 سازمان بهداشت جهاني مبني بر «بيماري افسردگي و راه هاي پيشگيري و درمان آن» نيز گفت: طي 10سال گذشته در سطح جهان 20درصد به جمعيت افسرده ها اضافه شده و در حال حاضر 300 تا 350 ميليون نفر افسرده هستند.
دكتر رحيمي ادامه داد: طبق آمار جهاني موجود 24 درصد افراد 15 تا 64 سال يك اختلال روانپزشكي دارند و به همين منظور توجه به كاهش عواملي كه به اين مشكلات مي انجامد ضروري است.
وي عنوان كرد: برخي از افراد از افسردگي خود اطلاعي ندارند و به آن توجهي نمي كنند و در نتيجه بيماري آن ها پنهان مي ماند. اعضاي خانواده هم گاهي تصور مي كنند فرد مشكلات ديگري از جمله تنبلي و يا بداخلاقي دارد در حالي كه دچار افسردگي و علائمی از جمله بی حوصلگی و پرخاشگري ناشي از آن شده است.
دكتر رحيمي گفت: افسردگي در كشور ما شايد بيشترين تاثيرش را در اعتياد نشان بدهد و هر فرد افسردهاي ممكن است به هر دليل يك يا دو بار مواد مخدر مصرف كند و در تصور آن ها ماده مخدر براي مدت كوتاهي هم كه شده اين افسردگي را از بين مي برد به طوري كه بسياري از معتادان در شروع مصرف افسرده بوده اند و به اين دليل به اعتياد پناه برده اند.
رئيس مركز مشاوره و روان درماني دانشگاه شيراز ادامه داد: در همه دنيا افسردگي در زن ها بيشتر از مردهاست و شايد يكي از دلايل اين مساله بيان راحت تر علائم و مشكلات ناشي از افسردگي از جمله گريه كردن توسط زن ها باشد. دكتر رحيمي عنوان كرد: زن ها بيشتر به مراكز مشاوره مراجعه مي كنند، در آن ها تضاد انجام وظايف همچنين تغييرات هورموني بسيار زياد است و همين مسائل در ابتلا به افسردگي در بين آن ها تاثير دارد.
اين مسئول دانشگاه شيراز گفت: حمايت اجتماعي در پيشگيري و درمان افسردگي اهميت بسزايي دارد و افسردگي بايد به مردم شناسانده شود تا در صورت بروز، به دنبال رفع آن باشند.
رئيس مركز مشاوره و روان درماني دانشگاه شيراز گفت: وجود اختلال در خواب و اشتها و كاهش تمركز، بي قراري و يا گوشه گيري، بي حركتي و يا پر تحركي به همراه داشتن احساس غمگيني، گريه كردن بي دليل و لذت نبردن از زندگي و احساس گناه و بي ارزشي حداقل طي 2 هفته مكرر مي تواند جزو علائم افسردگي باشد و پيگيري آن ضروري است.
دكتر رحيمي ادامه داد: 50 درصد افرادي كه اقدام به خودكشي مي كنند در حال تجربه افسردگي هستند. طبق آمار موجود سالانه در دنيا يك ميليون نفر بر اثر خودكشي جان خود را از دست مي دهند و وقتي يك نفر خودكشي مي كند يك تا 20 نفر ديگر هم به تبع آن اقدام به اين كار مي كنند.
اين مسئول دانشگاه شيراز عنوان كرد: در كشور ما از هر يك صد هزار نفر 8 تا 9 نفر اقدام به خودكشي ميكنند که اين ميزان در كشورهايي مثل آلمان و سوئيس 18 نفر است همچنين كمتر از 20 تا 30 درصد از افرادي كه در كشور ما خودكشي مي كنند مي ميرند.
دكتر رحيمي گفت: عمدتاً افراد فقير بيشتر افسرده مي شوند و شكست هاي ناگهاني و عشقي مي تواند به خودكشي منجر شود. فشارهاي اقتصادي جزو دلايل افسردگي در تمام دنيا است در حالي كه اگر در جامعه اميد و شغل باشد شمار افسرده ها نيز كمتر مي شود.
وي نبود معنويت را يكي از دلايل مهم در بروز و افزايش افسردگي دانست و گفت: به نظر مي رسد 8 تا 12 درصد مردم كشور ما افسرده اند اما اطلاع رساني براي دريافت خدمات روانشناختي نقش موثري در كنترل آن دارد. دكتر رحيمي گفت: 2 تا 5 سال اخير آمار خودكشي در بين دانشجويان دانشگاه شيراز بسيار كم بوده و با توجه به اينكه عواملي از جمله ضربه روحي يكي از دلايل خودكشي است، تشكيل پرونده سلامت روان و پيگيري مشكلات احتمالي موجود براي دانشجويان دانشگاه شيراز جزو اولويت هاي ما است.
وي ادامه داد: بيشتر سريال ها به ايجاد شرايطي براي بروز افسردگي دامن مي زند به طوري كه مثلا در يك مجموعه تلويزيوني فردي كه ازدواج مي كند از همان روز اول آپارتمان مبله و ماشين مدل بالا براي او مهيا است. اين با واقعيت هاي جامعه همخواني ندارد و توقعات را بالا مي برد و باعث بروز مشكلاتي در حوزه سلامت روان و تفاهم بين زوج ها مي شود.
دكتر رحيمي با اشاره به انواع افسردگي و تقسيم آن به افسردگي پس از زايمان، افسردگي سالمندان، افسردگي كودكان و نوجوانان، پيشگيري از این اختلال را نيازمند يك برنامه جامع دانست و گفت: در اين خصوص پرداختن به يك برنامه جامع ضروري است و براي جوانان كه عضو فعال جامعه هستند بايد علاوه بر امكان ايجاد شغل، رفاه اجتماعي، بهداشت، مسكن و شرايط ازدواج نيز فراهم كرد.
وي ادامه داد: در حال حاضر مجموعه روانشناسي مطلوبي داريم و اگرچه برخي مراكز علمي، روان شناساني نامطلوب تربيت مي كنند اما مي توان از پتانسيل هاي موجود براي پيشگيري و درمان اختلالات رواني بهره برد.
46 برچسب ها: افسردگی ، سریال

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۲۸۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تلفیق هنر و مفاهیم هنری برای افزایش سطح سواد سلامت جامعه اقدام ارزشمندی است که اداره سلامت شهرداری تهران آن را به شکل مطلوبی در سلامت شهر بوستان لاله اجرا کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه بازدید از نمایشگاه سلامت شهر که در بوستان لاله برپا شده است، با بیان اینکه پایتخت در هفته سلامت رنگ و بوی سلامتی به‌خود گرفته است اظهار داشت: اجرای بیش از ۱۶۰۰ برنامه سلامت محور در مناطق مختلف تهران و تسهیل در دسترسی مردم به خدمات سلامت محور از اقدامات ارزشمندی است که در این هفته انجام شده است و امیدواریم این روند بیش از گذشته ادامه پیدا کند.

الهیان با یادآوری اینکه نیازمند ارتقای سلامت در همه ابعاد آن در جامعه هستیم، ادامه داد: نباید سلامت را محدود و منحصر به سلامت جسم دانست. متاسفانه وزارت بهداشت سلامت را در این حوزه تعریف می‌کند و ما در مجلس به وزیر بهداشت درباره این موضوع و توجه بیشتر به ابعاد دیگر سلامت تذکر داده و خواستار آن هستیم که برای پیشگیری از بیماری‌ها به موضوع سلامت روان مانند جسم نیز توجه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که رویکرد مجموعه‌مدیریت شهری در سه سال گذشته تا چه اندازه منطبق با نیاز‌های سلامت در ابعاد مختلف آن است، با تاکید بر اینکه شهرداری در حال پرکردن خلا فعالیت‌های مرتبط با سلامت روان شهروندان است گفت: خوشبختانه رویکرد مدیریت شهری و اداره کل سلامت شهرداری تهران در مسیر جبران خلا‌هایی است که در حوزه نشاط اجتماعی و پاسخ به مطالبات بر زمین مانده در حوزه سلامت روان و سلامت اجتماعی است. برگزاری رویداد‌هایی که اکنون‌در قالب سلامت شهر شاهد آن هستیم از جمله تلاش‌هایی است که در این مسیر شاهد آن هستیم.

وی با اشاره به تاکید مقام‌معظم رهبری درباره مردمی کردن امور، موضوع مردمی سازی سلامت و مشارکت مردم در این حوزه را دارای اهمیت دانست و گفت: هر زمان که مردم در موضوعات مختلف وارد صحنه شوند، مقدار اثرگذاری برنامه‌ها در جامعه افزایش می‌یابد. حضور توام با نشاط و شادابی مردم در این نمایشگاه نمونه عینی از مشارکت پذیری مردم در این حوزه است چرا که قادر می‌شوند با ارتقای سطح سواد سلامت خود هم از خویش و هم از دیگران بهتر مراقبت کنند.

دیگر خبرها

  • رِندی پیمان معادی در «افعی تهران»/ اشکال این اتاق درمان کجاست؟
  • آغاز ضبط مناظره تلویزیونی کاندیداهای حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی
  • حاجی می‌گفت: می‌توانیم چند بار اسراییل را شخم بزنیم
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند منصوب شد
  • تحول بی‌واسطه با مردم
  • درمان موفقیت آمیز پرولاپس مخاطی رکتوم به روش اندوسکوپیک در شیراز
  • شوق و هیجان 15 هزارنفری برای فرار از افسردگی
  • بازنگری تعاریف درجه بندی مراتع
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است
  • درگذشت پزشک زن بیمارستان شریعتی / آیا خودکشی کرد؟