Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی گفت: مجتمع پتروشیمی مهاباد قادر است سالانه 330 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و ٣٠ هزار تن بوتن یک را تولید کند.

به گزارش ایسنا، جعفرصادق اسکندری در نشست تسریع انتقال لوله پلی اتیلن غرب در ارومیه افزود: سال گذشته برای توسعه صنعت پایین دست پتروشیمی، دفتر سرمایه گذاری در سه محور پلی اتیلن، گاز و نفت در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی راه اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسکندری با اشاره به اینکه شرکت پتروشیمی باختر یک شرکت مادرتخصصی در زمینه ساخت و راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی و به طور خاص واحدهایی با محصولات در زمینه پلی اتیلن است، افزود: این شرکت در ۱۷بهمن ۸۳ و با تصویب دولت وقت ایران مبنی بر انتقال گاز اتیلن به وسیله خط لوله‌ای به طول دو هزار و 200 کیلومتر از مبدأ عسلویه تا مهاباد تشکیل و آغاز به فعالیت کرد.

وی تصریح کرد: هم اکنون مجتمع پتروشیمی مهاباد یکی از طرح های پتروشیمی ١٢ گانه در امتداد خط لوله اتیلن غرب بوده و خوشبختانه این مجتمع با ظرفیت قابل قبولی درحال فعالیت است و محصولات تولیدی این طرح پتروشیمی در داخل و خارج فروخته می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه پتروشیمی مهاباد نیز مانند اغلب مجتمع های پتروشیمی کشور حدود ٧٠ درصد فروش خارجی و ٣٠ درصد عرضه داخلی دارد، گفت: مجتمع پتروشیمی مهاباد قادر است سالانه 330 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و ٣٠ هزار تن بوتن یک را تولید کند.

وی بیان کرد: مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع پتروشیمی سالانه حدود ٣٢٤ هزار تن اتیلن است که از طریق خط لوله اتیلن غرب از عسلویه به این مجتمع منتقل می شود.

اسکندری با اشاره به محصولات عمده‌ای که توسط واحدهای صنایع پتروشیمی ایران تولید می‌شوند، اظهار داشت: این محصولات شامل کودهای شیمیایی، اوره، فسفات دی‌آمونیم، کودهای مخلوط نیترات آمونیم، مواد اولیه پلاستیک، پی وی سی و دی او پی، مواد شیمیایی نظیر اسید سولفوریک، اسید کلریدریک، آمونیاک، گوگرد و دوده است.

وی گفت: با این حال، این محصولات در مقایسه با ده ها هزار مشتقی که از نفت و گازهای طبیعی به کمک فناوری پیشرفته پتروشیمیایی به دست می‌آید، بسیار اندک بوده و نشان می‌دهد که همت و تلاش بیشتری در این زمینه باید به کار برد تا به واقعیت نزدیکتر شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی اظهار داشت: لازم به ذکر است که این مجتمع دارای 598 پرسنل مشغول به کار است.

وی با اشاره به اینکه پلی اتیلن سنگین میاندوآب که زیرمجموعه پتروشیمی باختر است قابلیت تولید 140 هزار تن پلی اتیلن سنگین در سال را دارا است، افزود: همچنین خوراک مورد نیاز برای این ظرفیت تولید 140 هزار تن اتیلن و 2 هزار تن بوتن یک است.

اسکندری بیان کرد: از سوی دیگر پیش بینی می شود این طرح تا سال 1397 به بهره برداری رسیده که از جمله کاربرد محصولات این شرکت می توان در صنایع پایین دستی همچون انواع لوله، قطعات پلاستیکی و کابل اشاره کرد.

وی با بیان اینکه پتروشیمی ارومیه در حال حاضر به بزرگترین تولید کننده سولفات آمونیوم کشور تبدیل شده است، گفت: هم اکنون پتروشیمی ارومیه با ظرفیت تولید 50 میلیون تن در سال کلیه نیاز کود سولفات آمونیوم کشور را فراهم می کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی افزود: در گذشته سولفات آمونیوم به صورت عمده از خارج وارد شده و خوشبختانه با تولید این صنعت در کشور نیاز صنعت کشاورزی به این کود با ارزش مرتفع شده است.

به گفته وی، این کود با پایه اسیدی خود می تواند در تنظیم و بالانسPHخاک که هم اکنون بسیار بالا است، تاثیرگذار باشد و از سوی دیگر خاصیت قارچ کشی، انگل کشی و آفت کشی آن نیز برای خاک بسیار مفید بوده و امید است پتروشیمی ارومیه نیز در آینده به خط پلی اتیلن غرب کشور متصل شود.

اسکندری اظهار داشت: هم اینک با توجه به رشد روزافزون بازار مصرف محصولات پتروشیمی در جهان نیاز به تولیدات این محصولات بیش از پیش احساس می شود.

وی با اشاره به اینکه فیلم های پلی اتیلنی کاربردهای وسیعی دارند تصریح کرد: از جمله آن می توان به بسته بندی مواد غذایی، البسه، کیسه های پلاستیکی، فیلم های محافظ درکاربردهای ساختمانی، عایق های رطوبت، گلخانه ها، پوشش های صندلی اتومبیل های نو و تارپولین ها اشاره کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی گفت: از کاربردهای دیگر آن می توان به استفاده از آن در عایق های الکتریکی کابل ها و سیم ها، ظروف خانگی، قطعات مختلف مصرفی در صنایع خودروسازی، قطعات تزریقی، انواع لوله ها، مخزن های نگهداری مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی و از پودر آن برای بهبود خواص مختلف رزین های گرمانرم و گرماسخت اشاره کرد.

وی تصریح کرد: هم اکنون تایرسازی یکی از مهم ترین صنایع پایین دستی پتروشیمی است.

اسکندری گفت:با توجه به اشتغال زایی بالای صنعتی، سهم این صنعت از تولید ناخالص داخلی قابل توجه بوده و به طور کلی، ارزش افزوده از صنایع بالادستی به سمت پایین دستی افزایش پیدا می کند که در مورد صنایع نساجی هم هر چه به سوی حلقه های پایینی زنجیره تأمین حرکت کنیم، میزان ارزش افزوده افزایش یافته که در مورد پوشاک آماده تا 90 درصد نیز می رسد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۲۹۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد/ آغاز ۵۰ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار

به گزارش خبرنگار اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، جواد اوجی وزیر نفت در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی با تبریک روز کارگر گفت: خدا را شاکرم که امروز این اتفاق خوب رقم خورده است. به لطف پروردگار و توسل به ائمه اطهار و اقدامات جهادی کارکنان وزارت نفت پروژه‌های بسیاری به بهره برداری رسید که از توان آنها رشد تولید و صادرات را به دست آوردیم.

وی تأکید کرد: هر دو دستگاه که متولی ارائه آمار رشد اقتصادی بودند هر سه ماه آمار رشد اقتصادی در تمام بخش‌های اقتصاد را گزارش دادند و فصلی داشتیم که رشد صنعت نفت و گاز به بیش از ۲۵ درصد در این آمار رسید. این شرایط تا جایی پیش رفت که حدود نیمی از رشد اقتصادی ۶ درصدی سال گذشته کشور مربوط به بخش صنعت نفت و گاز بود.

اوجی گفت: محدودیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنایع بالادستی برداشته شد و هلدینگ‌ها نیز به خصوص در بحث جمع آوری گاز‌های مشعل توانایی خود را نشان داده اند. تجارب من در بخش خصوصی مرا به این درک رساند که باید سد مقابل ورود بخش خصوصی به صنایع بالادستی شکسته شود. امروز این فضا باز است و وزارت نفت از هر شرکتی برای توسعه کشور و جهش تولید استقبال می‌کند. امسال بیش از ۵۰ پروژه با ارزش بیش از ۲۵ میلیارد دلار را آغاز می‌کنیم.

وزیر نفت تصریح کرد: وزارت نفت برای تحقق شعار سال برنامه دارد و به امید خدا بیش از ۷۰ پروژه به بهره برداری می‌رسد. تولید نفت ما امسال جهش خواهد داشت و همچنین توان پالایش نفت ما نیز شاهد افزایش خوبی خواهد بود. با جلوگیری از خام فروشی درآمد و ارزش افزوده مال ۲.۵ برابر افزایش خواهد یافت.

وی گفت: در بحث پتروشیمی‌ها سال گذشته ما به پتروشیمی‌ها ۸ درصد گاز بیشتری دادیم و رکورد تولید ۷۵ میلیون تنی توسط پتروشیمی رقم خورد و امیدواریم که امسال این رکورد نیز شکسته شود.  

اوجی تاکید کرد: ناترازی انرژی ناشی از بی توجهی به امر سرمایه گذاری در تولید بوده و صرفه جویی بوده است. به تمام نیروگاه‌ها و صنایعی که در بهینه سازی مصرف انرژی کوشا نیستند اخطار می‌دهیم. نمی‌شود که تولید به دنبال مصرف بدود؛ این نفت و گاز سرمایه مردم است؛ به همین جهت ما باید در بهینه سازی مصرف کوشا باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • متانول به‌جای صادرات تبدیل به بنزین می‌شود
  • بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد/ آغاز ۵۰ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد
  • تامین اعتبار ویژه برای تکمیل پتروشیمی دهدشت
  • راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تشریح شد
  • مشعل های شرق کارون جمع آوری می شوند
  • مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد
  • تحقق ۱۰۳ درصدی تولید در پتروشیمی ایلام