Web Analytics Made Easy - Statcounter

پاره کردن شکم ماهیان و دیدن تخم هایی که هنوز فرصت تولید مثل را پیدا نکرده اند دل هر دوستدار طبیعت و محیط زیستی را به لرزه در می آورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازصبح زاگرس، استان کهگیلویه و بویراحمد که 10 درصد منابع آبی کشور را در اختیار دارد و به برکت بارش های مناسب در سالهای نه چندان دور از رودخانه های پرآبی برخوردار بود که هم منبع درامدی برای صیادان و هم منبعی برای فعالیت های کشاورزی و صنعتی به شمار می رفت اما با خشکسالی های پی در پی در چند سال اخیرهم اینک بسیاری از این رودخانه ها خشک و یا بسیار کم آب شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد نیز که به دلیل شرایط بد اقتصادی، ضعف معیشتی و بیکاری از طریق گیاهان کوهی، شکار حیوانات وحشی و یا از طرق مختلف برای امرار معاش خود دست به دامان طبیعت می شوند که به دلیل برداشت های بی رویه بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری را در معرض انقراض قرار داده اند.

کمبود محیط بان و قرق بان و جفا به محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد

کمبود محیط بان و قرق بان و گستردگی عرصه های طبیعی و زیست محیطی از دیگر دلایلی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد منابع ملی و محیط زیست را در معرض نابودی قرار داده است و مسئولان نیز تاکنون نتوانسته اند راه و چاره ای برای این معضل بیندیشند.

در بسیاری از رودخانه های پرآب این استان صیادان مجاز و غیرمجاز تورهای ماهیگیری خود را پهن می کنند و به صید ماهیان اقدام می کنند اما جای تامل اینجاست که در فصل تخم ریزی نیز این ماهیان در سطح گسترده تری صید و در بازار به فروش می رسند.

پاره کردن شکم این ماهیان و دیدن تخم هایی که هنوز فرصت تولید مثل را پیدا نکرده اند دل هر دوستدار طبیعت و محیط زیستی را به لرزه در می آورد.

رودخانه های مارون، خرسان و بشار یاسوج در کهگیلویه و بویراحمد این روزها و در فصل تخم ریزی بیش از دیگر رودخانه ها با صید ماهیان روبه رو هستند.

صید ماهیان در رودخانه خرسان در فصل تخم ریزی و فروش در بازار یاسوج

رودخانه خرسان یکی از این رودخانه هایی که از کهگیلویه و بویراحمد می گذرد بزرگترین ریزابه رود کارون است و ازکوه های تنگ سرخ و کنه دوده سه در 43 کیلومتری جنوب شرقی یاسوج و 15 کیلومتری شمال غربی شهر اردکان فارس سرچشمه میگیرد و به نام رودخانه بشار یاسوج به سوی شمال غربی امتداد می یابد.

این رودخانه ضمن عبور از دره غربی کوه تنگ سرخ، روستاهای بردزرد ، تنگ مشکان و تنگ خشک را سیراب میسازد. در یک کیلومتری غرب روستای تنگ سرخ با رود تنگ سرخ یا محمود بیگی درهم می آمیزد و به دره میان کوه های توپ عبدالله ( در قسمت شرق ) و پازنان ( در قسمت غرب) وارد میشود.
در مدخل دره مزبور روستای ده تولی را مشروب میکند و پس از آمیختن با یک ریزابه شرقی با آب دره دلی صفدر و سپس با رود وزگ مخلوط میگردد و از طریق دره شرقی کوه خرکلون به سوی روستای کلگه جاری میشود . پس از عبور از روستای سرتنگ ، در 3 کیلومتری روستای ده شیخ با آب دره آبزا در هم می آمیزد و بعد از عبور از روستاهای ده کهنه و سرسور به روستای دو راه میرسد .
در شرق روستای اخیر با رودخانه گرداب، که از تنگ آبدوهی می گذرد،مخلوط می شود و به نام رودخانه گرم و گاه به نام رود خرسان به ناحیه لردگان در چهار محال و بختیاری وارد میشود. طول رودخانه خرسان 230 کیلومتر و طول ارتفاع سرچشمه آن از سطح دریا 2900 متر می باشد. سراسر این رودخانه یکی از مناسب ترین مکانها برای انجام دادن ورزشهای آبی می باشد.

سر منشاء رودخانه خرسان منطقه دنا در سلسله جبال زاگرس است کهدر منطقه شمالی و شمال غربی دنا و اطراف سمیرم روخانه هایی مانند : ماربر، ونک، شمس آباد و حناکه همگی سرانجام ویکجابه رود خرسان ملحق می شوند را تشکیل می دهند.

در منطقه جنوب دنا نیز بنام رودخانه بشار در نزدیکی شهر یاسوج شکل گرفته و به سمت شمال غربی امتداد پیدا میکند و در نهایت با رودخانه جاری شده از سمت منطقه سمیرم ادغام و رود خرسان را ایجاد می نماید.

کل رودهای نام برده شده به جزء خرسان اصلی تقریبا در حد فاصل جاده سمیرم به یاسوج واقع شده و برای رسیدن به سمیرم از تهران باید از شهرهای اصفهان و شهرضا عبور کردو چنانچه حدود 60 کیلومتر از سمیرم دور شوید، به پلی معروف به پل خرسان میرسید که تنها تقاطع جاده اصلی با یکی از رودهای اصلی تشکیل دهنده خرسان در نزدیکی میمند میباشد.

این روزها در سطح شهر یاسوج افرادی با صید ماهیان رودخانه ای به فروش ماهیان رودخانه ای اقدام.

فصل تخم ریزی ماهیان از ابتدای اسفندماه تا خردادماه هر سال

به گفته ی یک کارشناس شیلات، گوشت ماهی در فصل تخم ریزی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست، اما پس از گذشت فصل تخم ریزی، گوشت ماهی کیفیت مطلوب خود را به دست می آورد.

فصل تخم ریزی ماهیان از ابتدای اسفندماه تا خردادماه هر سال است که ماهیان مولد با عنوان ماهیان رودکوچ برای عملیات تخم ریزی از دریا به رودخانه ها ( از آب های شور به آب های شیرین) مهاجرت می کنند.

فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای جلوگیری از صید ماهیان مولد در فصل تخم ریزی باید از طریق رسانه های جمعی انجام شود، تا با آگاهی مردم از فصل صید، بهره برداری پایداری از دریا و رودخانه ها داشته باشیم.چند سوال از مسئولان محیط زیست استان و کشور

اما مشخص نیست که چگونه و چطور در فصلی تخم ریزی ماهیان که ممنوعیت صید اعلام می شود اینگونه ماهیان بدون هیچ دردسری طعمه صیادان می شود و در بازار شهر یاسوج به فروش میرسد.

جای سوال اینجاست که آیا مسئولان محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد برای این صیادان پروانه صید صادر کرده اند یا به صورت غیر مجاز به صید ماهی در رودخانه های کهگیلویه و بویراحمد و رود خرسان اقدام می کنند.

آیا رئیس سازمان محیط زیست کشور در جریان صید این آبزیان در فصل تخم ریزی قرار گرفته است؟

آیا خانم ابتکار از وضعیت شکارحیات وحش و پرندگان استان به دلیل نبود نظارت و قرق بان و همچنین انبوه زباله ها در دو پشته دشتروم بویراحمد خبر دارند؟

سفر بانوی سبز پوش به یاسوج / خانم ابتکار فکری به حال وضعیت رودخانه های کهگیلویه و بویراحمد کنید

سفر صبح امروز معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج شاید فرصت مناسبی باشد تا فجایع زیست محیطی که در این استان درحال وقوع است و بیخ گوش مسئولان به وقوع می پیوندد را به خوبی رصد کند و مانند سفرهای قبلی خود دست خالی به پایتخت باز نگردد.

امید است این تصاویر که خود به خوبی گویای در معرض نابودی بودن محیط زیست آبزیان در این استان است را مشاهده کنند و دستورات لازم برای پیگیری سریع اینگونه مسائل را در دستور کار قرار دهند.

معصومه ابتکار در چند سفر اخیر خود به استان کهگیلویه و بویراحمد تنها با حضور در یک مانور اطفای حریق، برخی جلسات و دیدارها با مسئولان به تهران بازگشت و دستاوردهای سفر وی به این استان هیچگاه مشخص نشد.

سفر معصومه ابتکار در سال 94 به یاسوج ( اینجاکلیککنید).

سفر معصومه ابتکار در 26 مرداد سال 95 به یاسوج ( اینجاکلیککنید).

تلاش خبرنگار این پایگاه خبری برای برقراری ارتباط با مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این موضوع بی نتیجه ماند.

تصاویر تکمیلی

انتهای پیام/200

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۳۰۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲ با بیان اینکه این طرح با هدف به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ناشی از منابع آلاینده اجرا شد، گفت:این طرح علاوه بر شناسایی منابع آلاینده زیست محیطی رصد و نظارت منطقه‌ای بر وضع منابع آلاینده، ارائه راه کار‌های مدیریتی کاهش پیامد‌های محیط زیستی، ایجاد بستری مناسب برای تصمیم گیری بهتر و ارتقای آگاهی‌های عمومی در رابطه با مسائل زیست محیطی را در پی خواهد داشت.

علی اصغر طاهری، مراحل انجام طرح را شامل مرحله مطالعات و بررسی کلیات وضع محیط زیستی منطقه، شناسایی منابع آلاینده منطقه، تهیه بانک اطلاعاتی، ارائه راهکار‌های کاهش آلاینده ها، تهیه اطلس زیست محیطی منطقه و ارائه راه کار‌های مدیریت محیط زیست در منطقه عنوان کرد.

آقای طاهری بابیان اینکه دراین اطلس منابع آلاینده هوا، خاک، نور، انرژی، امواج شناسایی شده است، افزود: در گام دوم براساس داده‌های احصا شده، برنامه ریزی برای به حداقل رساندن آلودگی ناشی از مراکز آلاینده آغاز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • جسد کودک غرق شده در رودخانه خرسان هنوز پیدا نشده است
  • ورود اولین دستگاه رادیوتراپی به کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال‌ها انتظار
  • وزیر علوم: صندلی خالی زیادی در دانشگاه‌ها داریم
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • روند کاهشی دمای هوای کهگیلویه و بویراحمد در شبانه روز آینده
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد