Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، حمید چیت چیان در جریان بازدید از پروژه های منطقه جنوب غرب اصفهان و بهره برداری از تصفیه خانه و شبکه فاضلاب شهرهای ورنامخواست و سده لنجان و کلنگ زنی پروژه های مشابه در شهرهای زیباشهر و دیزیچه که با مشارکت و سرمایه گذاری شرکت فولاد مبارکه به اجرا درآمد، اظهار کرد: مسئله آب برای کشور ما که متوسط بارش در آن فقط یک سوم متوسط بارش دنیاست، بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و این نشان دهنده آن است که کشور ما از حیث منابع آب در مضیقه و محدودیت است؛ بنابراین مسئولیت شرعی، ملی، قانونی و انسانی همه ماست که وظیفه خود در رابطه با این موضوع بسنجیم و بدانیم که چگونه مصرف، تولید و توزیع میکنیم؛ چراکه اگر خدای نکرده این موضوع مورد غفلت قرار گیرد، تبعات بسیار نگران کننده ای برای مردم و نسل های آینده ما به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر نیرو در ادامه افزود: مردم اصفهان با گوشت و پوست خود احساس کرده اند که چه وضعیت بحرانی در موضوع آب در این استان و کشور برقرار است و خشک شدن رودخانه ها، تالاب ها و پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی همه از جمله مشکلات موجود است.

وی ادامه داد: مشکل ما فقط مشکل کمیت نیست، بلکه شاید حتی مهمتر از مسئله کمیت آب، موضوع کیفیت آن باشد. یعنی ممکن است در بعضی از مناطق کشور ما آب داشته باشیم، اما به دلیل پایین آمدن کیفیت آن نتوانیم از آن استفاده کنیم. اگر به مسئله کیفیت آب توجه نشود، واقعا مشکلات و گرفتاری های متعدد و گسترده ای دامن گیر کشور خواهد شد.

وزیر نیرو شیوع آلودگی در آب را عاملی در راستای ایجاد بحران برای سلامت انسان عنوان کرد و گفت: آب آلوده درصورتی که مورداستفاده دام و گیاهان قرار گیرد باعث تهدید سلامت انسانها خواهد شد و زنجیره ای از مشکلات را به وجود می آورد.

وی تصریح کرد: من میتوانم به جرات بیان کنم که بزرگترین طرح های زیست محیطی کشور همین پروژه های فاضلابی است که توسط وزارت نیرو در اقصی نقاط کشور در حال اجرا است، به گونه ای که اگر تمام تصفیه خانه هایی که از سال ۱۳۵۷ تا سال ۹۲، در کشور ساخته شده اند را جمع بزنید و تقسیم کنید به این ۳۵ سال، می بینیم که به طور متوسط در هرسال ۵ تصفیه خانه جدید ساخته شده و وارد مدار شده است. این در حالی است که از سال ۹۲ به بعد این رقم به ۱۱ تصفیه خانه در سال افزایش یافته است و ظرفیت تصفیه خانه ها هم بیش از دو برابر شده است .

چیت چیان اضافه کرد: طرح های توسعه ای در این زمینه شتاب خوبی پیداکرده، به طوری که علاوه بر فعالیتهای داخلی وزارتخانه، وزارت نیرو استفاده از ظرفیتهای سایر سازمانها را نیز به گونه ای مدیریت کرده که بتوان در یک هم افزایی از ظرفیت های کلیه سازمانها در این مسیر بهره مند شد و در همین فرایند میبینید که این حرکت ارزشمند توسط شرکت فولاد مبارکه انجام شده که قابل تقدیر است.

وی در ادامه خدمات فولاد مبارکه در زمینه محیط زیست را تحسین کرد و گفت: به دلیل محدودیت هایی که در استان اصفهان در مورد منابع آب وجود دارد، آب موجود در فولاد مبارکه مورد تصفیه قرار میگیرد و دوباره به چرخه مصرف بازمیگردد که این امر میتواند جایگزین بسیار خوبی برای استفاده از آب خام باشد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در اینجا جا دارد از شرکت فولاد مبارکه که این سرمایه گذاری ارزشمند را انجام داده و با راه اندازی این پروژه هم آب برای فعالیت های صنعتی خود تأمین کرده و هم مشکل جدی مردم این شهرستان را مرتفع نموده، تقدیر و تشکر نمود.

فولاد مبارکه برای اجرای طرح پساب شهری مبارکه زحمات بسیار زیادی کشید

در ادامه این مراسم زهرا سعیدی نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت پروژه احداث شبکه جمع آوری و تصفیه پساب های شهری و نقش آن در سلامت جامعه و محیط زیست، از اقدامات شرکت فولاد مبارکه در این زمینه قدردانی کرد و گفت: از همان آغاز که وظیفه حمایت از حقوق مردم شریف مبارکه بر عهده اینجانب در مجلس شورای اسلامی گذاشته شد، یکی از دغدغه های ما اجرا و تکمیل پروژه های جمع آوری پساب های شهری شهرستان مبارکه بود.

وی افزود: به همین منظور طی اولین جلسه ای که با دکتر سبحانی مدیرعامل شرکت فولادمبارکه داشتیم، با جدیت هرچه تمام تر و با همکاری بسیار ارزشمند مدیریت فولادمبارکه این مهم را در دستور کار قراردادیم و به عنوان اولین مطالبه در حیطه کاری خود همین جمع آوری و تصفیه پساب های شهری شهرهای مجاور زاینده رود را با مدیرعامل فولادمبارکه موردبحث و گفتگو قراردادیم.

سعیدی گفت: انصافا مدیریت فولاد مبارکه برای اجرای طرح های جمع آوری پساب زحمات بسیار زیادی کشیدند.

وی اظهار امیدواری کرد: پروژه جمع آوری و تصفیه پساب شهرهای طالخونچه نیز با همکاری وزارت نیرو مسئولان منطقه همانند سایر پروژه ها اجرایی گردد.

نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت حضور همه جانبه مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها تصریح کرد: همه مردم باید با آگاهی کامل در انتخابات شرکت کنند.

وی در خاتمه سخنان خود اجرایی شدن مصوبات ۹ ماده ای شورای عالی آب و تسریع در اجرای پروژه های دیزیچه و زیباشهر و روستاهای گرکن جنوبی را خواستار شد.

باید به مدیریت فولاد مبارکه در کاهش مصرف آب و بهبود شرایط زیست محیطی آفرین گفت

رسول زرگر پور اصفهانی در این مراسم اصلی ترین چالش شهر اصفهان را مسائل زیست محیطی عنوان کرد و گفت: از ابتدای حضورم در اصفهان بر این باور بوده ام که اصلی ترین چالش اصفهان، چالش مسائل زیست محیطی است و ما در سال ۹۲ در یک وضعیت زیست محیطی شکننده قرار داشتیم، چراکه شهر اصفهان به عنوان آلوده ترین شهر کشور مطرح بود و آب چه ازلحاظ کمی و کیفی با مشکلاتی مواجه بود که خوشبختانه در این راه به توفیقات خوبی دست یافتیم.

وی افزود: در زمینه مباحث زیست محیطی مشکلات دیگری نیز ازنظر تراکم جمعیت و تراکم صنعت وجود داشت، در طول سه سال اخیر با تلاشهایی که صورت گرفته، مدیریت هوا به نتایج مطلوبی رسید، به گونه ای که در سال ۱۳۹۲ ما در اصفهان ۷۵ روز هوای سالم داشتیم، و هم اکنون هوای سالم اصفهان به ۲۷۵ روز رسید، البته این از منظر ما کافی نیست و امیدواریم هوای اصفهان در ۵ سال آینده به وضعیت هوای پاک برسد.

استاندار اصفهان در خصوص معضل گرد و غبارها و ریز گردها اضافه کرد: با توجه به اینکه ۳۰ درصد خاک استان اصفهان کویر است، پیش بینی می شد وضعیت اصفهان در سال های آینده به مراتب نگران کننده تر از اهواز باشد، در همین زمینه یک طرح تثبیت خاک و کشت طاق در ده هزار هکتار شروع شد و در ظرف دو سال ۶ هزار هکتار طاق کاشته شده است و اگر ما چهار هزار هکتار دیگر طاق کاری کنیم، میتوانیم منطقه اصفهان را از هجوم ریزگردها حفظ کنیم.

وی ادامه داد: صنایع ما در زمینه مباحث زیست محیطی با جدیت تمام کارکردند، به گونه ای که رفته رفته از لیست صنایع آلاینده خارج شدند.

زرگر پور تصریح کرد: رودخانه زاینده رود به عنوان مهمترین پیکره آبی فلات مرکزی ایران در هجوم فاضلابها و پسابهای متعدد قرار داشت و بسیار نگران کننده بود، در این زمینه تصفیه فاضلابی که در حوزه زاینده رود اتفاق افتاده تا حدودی خیال ما را راحت کرد و هم اکنون مردمی که از زاینده رود استفاده میکنند، از یک آب سالم و گوارا بهره میبرند.

وی بیان کرد: صنایع ما که زمانی متهم به آلایندگی بودند، عملکرد بسیار مثبت و کارسازی از خودشان به جا گذاشتند، به گونه ای که هم در کاهش شدید مصرف آب و هم در توجه به مباحث زیست محیطی هزینه کردند که فولاد مبارکه بیشترین سرمایه گذاری و برنامه ریزی را در میان صنایع داشته است.

استاندار اصفهان از کاهش ۶۵ درصد مصرف آب فولاد مبارکه نسبت به طرح اولیه فولادمبارکه خبر داد و گفت: پس از فولاد مبارکه، شرکت ذوب آهن و سایر صنایع نیز در این مسئله پیش قدم شده اند.

استاندار اصفهان در پایان سخنان خود اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه، به طور واقعی رتبه اول را در همکاری با مدیریت استان در تکمیل پروژه هایی همچون مصلی و ورزشگاه نقش جهان دارد و خوشبختانه این شرکت در توسعه استان مشارکت زیادی دارد و باید به مدیریت این واحد و دوستانی که این تفکر را دارند و اینچنین کمک می کنند، آفرین گفت.

برنده اصلی اجرای پروژه های آبرسانی و بازچرخانی آب مردم هستند

در ادامه این مراسم فرماندار شهرستان مبارکه ضمن ابراز خرسندی از افتتاح و بهره برداری از مجتمع آبرسانی فخرآباد و آغاز مراسم کلنگ زنی احداث فاضلاب شهری شهر دیزیچه و زیباشهر تصریح کرد: در حقیقت برنده اصلی در اجرای این پروژه ها که منجر به بهبود شرایط زیست محیطی زاینده رود میگردد، مردم هستند.

علی اصغر ذاکری در این جلسه افزود: امروز انتظار دیرینه و چندین ساله اهالی شهرهای زیباشهر، دیزیچه و روستاهای بخش گرکن جنوبی محقق شد و طی آن مجتمع آبرسانی فخرآباد به بهره برداری رسید و کلنگ احداث فاضلاب شهری دیزیچه و زیباشهر به زمین زده شد.

وی ادامه داد: مفتخر هستیم که یکی دیگر از بندهای کلی سیاست کلی محیط زیست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در آبان ماه سال ۹۴ و سیاست دولت تدبیر و امید، مبنی بر حفظ محیط زیست و ارتقا سلامت مردم، در این افتتاحیه محقق شد.

فرماندار شهرستان مبارکه حضور وزیر نیرو و هیئت همراه و مسئولان استانی در این منطقه را مایه خرسندی دانست و گفت: پروژه های یادشده با همکاری و مشارکت شرکت فولادمبارکه به بهره برداری رسید و امیدواریم طرح کلنگ زنی شبکه فاضلاب شهرهای یادشده ظرف مدت ۱۵ ماه آینده به بهره برداری برسد.

فرماندار مبارکه الحاق فاضلاب شهرستانهای گرکن جنوبی به شبکه فاضلاب شهری را مهم دانست و خواستار انجام این امر شد.

وی در ادامه بر ضرورت آغاز عملیات اجرایی دفع فاضلاب شهر طالخونچه تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه شهرستان مبارکه در مجاورت زاینده رود قرار دارد و پایین دست مبارکه نیز دو شهرستان دیگر از نعمت آب برخوردار میشوند، پروژه دفع فاضلاب دو شهر یادشده نقش به سزایی در سلامت مردم منطقه دارد و امیدواریم مردم این مناطق همیشه از آب سالم بهره مند گردند.

ذاکری همچنین استفاده از پساب فاضلاب در حوزه صنعت را مسئله ای مهم دانست و خاطرنشان کرد: پساب فاضلاب با دو هدف کاهش میزان آب مصرفی از زاینده رود و استفاده مجدد از آب پساب در صنایع صورت میگیرد که نقش مهمی در کاهش استفاده از انرژی و صرفهجویی در مصرف آب دارد.

مشارکت فولاد مبارکه به اجرای پروژه های احداث شبکه فاضلاب سرعت بخشید

در ادامه این مراسم، هاشم امینی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در سخنانی ازجمله مشکلات حوزه فلات مرکزی را بحث بازچرخانی آب و استفاده مجدد از پساب عنوان کرد و گفت: این مسئله به عنوان یکی از سیاستهای اصلی شرکت آب و فاضلاب استان مدنظر است.

وی بیان کرد: صنایعی که در مصرف آب مورد گلایه و اتهام بودند، امروز در استفاده از آبهای غیرمتعارف و استفاده از پساب پیشتاز شدند و مشارکت بسیار خوب شرکت فولاد مبارکه باعث شد، پروژه تصفیه خانه و پساب که مورد مطالبه مردم منطقه بود، در یک بازه زمانی محدود و با سرعت بسیار عالی که در نوع خودش بی نظیر است، به اجرا درآید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: یکی از مشکلات جدی ما در شورای حفاظت از زاینده رود به لحاظ بهداشتی مشکل فاضلاب این شهرها بود که خوشبختانه با افتتاح پروژه های شبکه فاضلاب شهر، مباحث بهداشتی شهر در یک بازه زمانی محدود مرتفع شد و در این شرایط دیگر پسابهای فاضلاب وارد رودخانه زاینده رود نخواهد شد و در صنعت مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

وی از افزایش سرعت عمل در افتتاح و بهره برداری از تصفیه خانه و شبکه فاضلاب شهرهای استان خبر داد و بیان کرد: تصفیه خانه شهرهای سده و ورنامخواست امروز به بهره برداری رسید و ما با مشارکت و سرمایه گذاری فولاد مبارکه در شهرهای زرین شهر، چمگردان و سده نیز این پروژه ها را به بهره برداری میرسانیم.

امینی ادامه داد: از سال ۱۳۷۰ تا ابتدای ۱۳۹۲ ما ۶۷ کیلومتر شبکه فاضلاب ایجاد کردیم و این در حالی است که در طول سه سال اخیر ۴۹ کیلومتر شبکه فاضلاب ایجاد شده است.

وی همکاری فولاد مبارکه در افتتاح و بهره برداری از پروژه های فاضلاب این منطقه را مورد تحسین قرار داد و ضمن قدردانی از مدیریت این شرکت گفت: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از سال ۸۸ تا سال ۹۱، مبلغ ۲۷ میلیارد تومان سرمایه گذاری از طریق بخش خصوصی و فاینانس داشته است این در حالی است که تنها در سه سال گذشته بیش از ۶۲۷ میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری شده است.

هدف فولادمبارکه بهبود شرایط زیست محیطی است

در ادامه این مراسم جواد نیلی مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه نیز گفت: با انعقاد قرارداد جمع آوری، تصفیه و بازچرخانی پساب شهرهای دیزیچه و زیباشهر بین شرکت فولاد مبارکه و سازمان آب و فاضلاب استان، طرح جمع آوری پساب شهرستانهای مبارکه و لنجان به ۹ شهر افزایش یافت.

وی در خصوص چگونگی اجرا و به ثمر رسیدن بخشی از این پروژه ها افزود: در سال ۱۳۹۲ قراردادی بین دو شرکت فولاد مبارکه و سازمان آب و فاضلاب استان اصفهان برای ایجاد شبکه جمع آوری و تصفیه پساب های شهری هفت شهر مبارکه، زرین شهر، کرکوند، ورنامخواست، سده لنجان، چمگردان و زاینده رود منعقد شد در فاز دوم دو شهر دیزیچه و زیبا شهر در قالب قرارداد دیگری به این طرح اضافه شدند.

نیلی با اشاره به چرایی انتخاب این هفت شهر افزود: شهرهای یادشده به لحاظ داشتن جمعیت زیاد، برآورد هزینه منطقی برای احداث شبکه فاضلاب و همچنین همجواری با رودخانه زاینده رود در اولویت اول قرار گرفتند، چراکه دو هدف اصلی کاهش بار آلودگی ناشی از ورود پساب به رودخانه و استفاده از این پساب تصفیه شده در چرخه تولید فولاد را در پی داشت.

وی با اشاره به این مطلب که خوشبختانه عملیات ایجاد شبکه و لوله گذاری و احداث یا تکمیل تصفیه خانه ها در فاز اول به پیشرفت بالای ۸۰ درصد رسیده است، افزود: قرارداد دوم که دو شهر دیگر دیزیچه و زیباشهر را تحت پوشش قرار میداد، در ماههای پایانی سال ۱۳۹۴ بین سازمان آب و فاضلاب و

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۳۰۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اصفهان سالم است/ شاخص مبارکه و شاهین‌شهر در وضعیت پاک

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۵ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۱۰ صبح جمعه دهم فروردین با میانگین ۷۸ وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه پایش خیابان‌های ۲۵ آبان با ۷۸، احمدآباد و رهنان با ۵۶، خیابان پروین اعتصامی با ۵۸، بزرگراه خرازی با ۸۳ و زینبیه با ۶۳ AQI در وضعیت قابل قبول است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه ولدان با ۳۹، خیابان میرزا طاهر ۳۲، کِردآباد و پارک زمزم ۳۵، بولوار کاوه ۴۷، خیابان فرشادی ۳۸، سپاهان شهر ۱۷، دانشگاه صنعتی ۴۴ و میدان انقلاب با ۳۶ AQI وضعیت پاک را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با ۵۴ و قهجاورستان با ۹۱ AQI در وضعیت قابل قبول و شاهین‌شهر با ۵۰ و مبارکه با ۴۴ AQI پاک ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرهای مجاور اصفهان از جمله سجزی، زرین‌شهر، نجف آباد، منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 6064584

دیگر خبرها

  • هوای اصفهان سالم است/ شاخص مبارکه و شاهین‌شهر در وضعیت پاک
  • تکرار حادثه ریزش خیابان میر در اصفهان بر اثر نشست زمین + عکس
  • تکرار حادثه ریزش خیابان میر در اصفهان اثر نشست زمین
  • صالحی: پیشرفت پروژه فاضلاب اهواز اولویت دولت در خوزستان است
  • تمرکز بر فرهنگ سازمانی و تقویت خرده‌فرهنگ‌ها در فولاد مبارکه
  • اجرای پروژه بهسازی شبکه برق ایستگاه راه آهن بالارود و اتصال آن به شبکه برق سراسری
  • جزئیات روند پیشرفت پروژه‌های آب و فاضلاب خوزستان
  • ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها
  • تسریع در روند اجرای پروژه‌های مسکونی با مشارکت مردمی امکان پذیر می‌شود
  • شبکه‌های موجود قابلیت جایگزینی و انتقال مسیر ترافیکی میدان مدرس را ندارد