دیوارنوشتههایی که روح اصفهان را زنده نگه میدارد؛ انتقال پیامهای فرهنگی با دیوارنگاری خلاق
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۳۰۴۰۲
دیوارنوشتههای قدیمی، یکی از مهمترین آثار باستانی موجود در شهرهای تاریخی، بهعنوان یک منبع تاریخی امروز در کشورهای مختلف مورد توجه قرار میگیرند که شعر اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، دیوارنگاری یکی از بسترهای هنری است که هنرمند با ترسیم افکار و خلاقیتهای خود پیام نهفته در آن را به همگان اعلام میکند، پیامهایی که در آن موضوعات اجتماعی و فرهنگی نهفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در واقع این هنر که از دیرباز رواج داشته با توجه به مصور بودن آن نقشی مؤثر در تعاملات اجتماعی میتواند داشته باشد.
دیوارنوشتههای قدیمی، یکی از مهمترین آثار باستانی موجود در شهرهای تاریخی، بهعنوان یک منبع تاریخی امروز در کشورهای مختلف مورد توجه قرار میگیرند.
موزه هنرهای معاصر و موزه حمام علیقلی آقا از مراکز هنری اصفهان با محوریت هنرمندان نصف جهان این دیوارنوشتهها را مدنظر قرار داده و درباره آنها تحقیقات وسیعی صورت داده است.
جزئیات پژوهش دیوارنوشتههای اصفهان
صرامی، مدیر موزه هنرهای معاصر بهعنوان ایده پرداز اصلی دیوارنگاری در شهر اصفهان اظهار داشت: پنج سال پیش این فعالیت آغاز شد، در آن زمان بهعنوان مدیر موزه حمام علیقلی آقا این موضوع چالشبرانگیز را با ثبت عکسهایی از دیوارنوشتههای مسجد علیقلی آقا شروع کردیم که به لطف خدا دیوارنوشتههای این مسجد مورد تخریب و مرمت واقع نشده بود و همچنان بکر و دست نخورده است.
وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در راه ثبت این دیوارنوشتهها با آن روبرو بودهاند، تصریح کرد: مسئلهای که در این راه با آن مواجه شدیم، مرمتهایی بود که بسیاری از دیوارنوشتهها را از بین برده بود. بهطور مثال در امامزاده جعفر هیچگونه اثری از این دیوارنوشتهها باقی نمانده بود.
مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان تصریح کرد: با کمک دوستانمان ازجمله غلامحسین عرب، حسین شجاعی منش، فریبرز علاقه بند، محسن صفوی و علیرضا سوری 17 مکان تاریخی را بهطور کامل جستجو و حدود 670 عکس تهیه کردیم.
وی از مجموعه تاریخی نقشجهان، مسجد امام، مسجد سید، مسجد حکیم، تکیه بابا رکنالدین، تکیه میر و چهلستون بهعنوان مکانهایی نام برد که در آنها برای یافتن دیوارنوشتهها به جستجو پرداختهاند.
صرامی بیان کرد: زمانی که پروژه عکسبرداری تمام شد، بهعنوان مدیر وقت موزه حمام علیقلی آقا از استادم، آقای مسجدی درخواست کردم و ایشان پذیرفت این دیوارنوشتهها را مورد پژوهش قرار دهد که با دو سال تأخیر، این دیوارنوشتهها در تقسیمبندی 18 گانه مورد پژوهش قرار گرفتند.
تخریب آثار باستانی با عنوان یادگار نویسی
وی با انتقاد از تخریب آثار باستانی تحت عنوان یادگار نویسی یادآور شد: متأسفانه امروز شاهد آن هستیم که برخی افراد با اشیاء تیز بر بدنه آثار باستانی زخمهایی جبرانناپذیری ایجاد میکنند.
مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان خاطرنشان کرد: دیوارنوشتههایی که ما در این چهار سال در قاب تصویر ثبت کردیم، قابلمقایسه با دیوارنویسیهای امروزی که جنبه تخریب آثار باستانی دارد، نیست.
گفتنی است، دیوارنگاری در معنا بخشی به مناظر شهری نقش بسزایی دارد زیرا با خود هویت بخشی را نیز به همراه دارد و از آنجائی که بهتازگی دیوارنگاریهای اصفهان حکایت از فرهنگ و ادبیات ما را دارد نقشی مهم در هویت بخشی فرهنگی ما را دارد.
انتهای پیام/
R41346/P41362/S6,51/CT7منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۳۰۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لزوم استفاده از شیوههای نوین در جذب گردشگر
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تاکید بر جذب گردشگر با استفاده از ایجاد جاذبههای بصری و نورپردازی گفت: باید از علم روز به ویژه در هنگام مرمت و تعمیر بناهای تاریخی بهره گیریم.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیتالله سیدیوسف طباطبایینژاد در دیدار با مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، مدیریت به ویژه مدیریت مسائل فرهنگی را بسیار مهم بیان و اظهار کرد: کار با مدیر و کارشناسان بسیار میتواند پیش برود و گاهی بیشتر از اعتبارات و بودجه در پیشبرد امور تأثیرگذار است، لذا مدیریت از این جهت بسیار مهم است و مسئله مدیریت نیز یک امر ذاتی است.
وی بهرهگیری و استفاده از ظرفیت خیرین در توجه و حفظ میراث فرهنگی استان را امری مهم عنوان کرد و افزود: باید از حضور خیرین در امور میراث فرهنگی به ویژه در مرمت و بازسازی مساجد قدیمی و دیگر بناهای تاریخی و میراث فرهنگی استفاده کرد.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تاکید بر حفظ میراث فرهنگی و میراث گذشتگان تصریح کرد: با این کار فرهنگ خود را حفظ میکنیم و در مییابیم بزرگان ما چه میزان فهم داشتهاند و بناها را طبق نیاز روز احداث میکردند.
آیتالله طباطبایینژاد اضافه کرد: باید نمایشگاهی داشته باشیم و وسایلی که از قدیم اکنون در اختیار مردم است را جمعآوری و به نمایش بگذاریم تا به این واسطه هنر خود را نشان دهیم.
وی با تاکید بر جذب گردشگر با استفاده از ایجاد جاذبههای بصری و نورپردازی تصریح کرد: باید از علم روز به ویژه در هنگام مرمت و تعمیر بناهای تاریخی بهره گیریم؛ اصفهان مدارس علمیه تاریخی فراوانی در گذشته داشته اما در هنگام حمله افاغنه و در دوران پهلوی بیشتر این مدارس از بین رفت و تنها حدود ۳۰ مدرسه به جا مانده است.
امام جمعه اصفهان افزود: اصفهان از ظرفیت گردشگری بسیار بالایی برخوردار است و نقاط گردشگری فراوانی دارد اما در عین حال نیازمند مدیریت است و باید گفت میراث فرهنگی به ذوق و مدیران با ذوق و به مدیرانی که بهصورت میدانی در مناطق حضور یابند نیاز دارد.
آیتالله طباطبایینژاد تشکیل شورایی برای تفکیک برخی از بناهای شخصی از میراثی را مهم دانست و افزود: شورایی برای تفکیک برخی از بناها به تشخیص متخصصان این امر باید ایجاد شود تا تکلیف برخی از بناها در اصفهان مشخص شود.
وی عنوان کرد: باید به پیشکسوتان صنایع دستی و اساتید میراث فرهنگی اهمیت داده و نسبت به آنها رسیدگی کنید، همچنین از افرادی که میتوانند در زمینه صنایع دستی آموزش دهند استفاده کنید و نسبت به تکریم و تجلیل و داشتن آماری از تعداد آنها و تهیه عکس و تصاویر این هنرمندان اقدام کنید، زیرا تکریم این هنرمندان امری ضروری است.
در ابتدای این دیدار نیز امیر کرمزاده، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان توجه به میراث فرهنگی را توجه به ایران و تاریخ میراث کهن آن بیان کرد و اظهار داشت: توجه به میراث اسلامی و تمدن نوین اسلامی اهمیت به میراث گرانبهایی است که پیامبر اسلام به جا گذاشته و باید معرفی شود و در حفظ و ترویج آن تلاش کرد.
وی افزود: بناهایی که معماری فرهنگی و تاریخی خاصی در آن به کار رفته است و رهبر معظم انقلاب نیز بارها فرمودهاند که این بناها فارغ از اینکه چه افرادی در آن زندگی کردهاند مهم بوده زیرا دسترنج هنرمندان و معماری ایرانی و اسلامی ما است.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان خاطر نشان کرد: استان اصفهان یکی از استانهای بسیار برخوردار در حوزه صنایع دستی است و صادرات صنایع دستی به دلیل ارزآوری و ایجاد اشتغال خانگی و ارزان قیمت دارای اهمیت است.
وی اضافه کرد: در حوزه گردشگری نیز اصفهان با تعدد بناهای تاریخی و آب و هوایی و راههای مواصلاتی و پایتخت بودن آن در ادوار گذشته نگین گردشگری کشور است و نشان میدهد که اصفهان مهد دین و در حوزه بناهای تاریخی و گردشگری بسیار مورد توجه بازرگانان بوده است.
کرمزاده هم چنین اعتبارات اندک میراث فرهنگی را یکی از دلایل اصلی عدم تحقق انتظارات مردم در حفظ و ترویج میراث فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: شرکتهای سرمایهگذار و ورود آنها برای حفظ میراث فرهنگی در این حوزه اهمیت دارد و باید از ظرفیت این شرکتها بهره برد.
کد خبر 748790