Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-16@07:14:40 GMT

اخراج اتباع خارجی از مشاغل سخت، یک شعار غلط است

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۳۳۳۴۶


عصر ایران؛ یوسف ناصری- اخیرا و در جریان رقابت های دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری، برخی کاندیداها موضوع اخراج اتباع خارجی از مشاغل سخت و کم درآمد را مطرح کرده و اعلام کردند که اغلب این مشاغل در ایران، توسط اتباع بیگانه اشغال شده. در چارچوب این وعده انتخاباتی گفته شده است که با ایجاد طرح های حمایتی و در گام اول انقلاب اقتصادی می توان این مشاغل را از اتباع غیر ایرانی گرفت و به نیروی کار بیکار کشورمان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با توجه به این که در این فضای انتخاباتی مطرح شده اغلب یک میلیون شغل دارای سختی کار و با درآمد کم، در اختیار اتباع بیگانه است و این رقم یک میلیون اشتغال، عددی خیره کننده است و جلب توجه می کند، عصر ایران با دکتر جمشید عدالتیان شهریاری(اقتصاددان و فعال بخش خصوصی) گفت و گو کرد تا شناخت دقیق تر و بهتری از وضعیت به کارگیری اتباع بیگانه در مشاغل سخت در کشورمان، کسب شود و از زبان این فعال بخش خصوصی متوجه شویم که کارفرمایان ایرانی بنا به چه دلایلی از نیروی کار خارجی مجوز دار و بدون مجوز استفاده می کنند.

دکتر عدالتیان از دانشگاه کاسل آلمان دکترای اقتصاد و مدیریت صنعتی گرفته است. آلمان یکی از کشورهایی است که چندین میلیون نیروی کار ترکیه را در دهه های گذشته به کار گرفت. عدالتیان که مدتی نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع تهران هم بوده، هم اینک عضو شورای پیشکسوتان اتاق بازرگانی و صنایع ایران است.
گفت و گوی ما با دکتر عدالتیان درباره بحث جایگزینی نیروی کار ایرانی به جای اتباع خارجی در مشاغل سخت را می خوانید.
***

*در فضای انتخابات ریاست جمهوری برخی کاندیداها مطرح کردند که قریب یک میلیون شغل در کشور وجود دارد که اغلب توسط اتباع بیگانه به خاطر دستمزد کم و سختی کار اشغال شده است.
در سال های گذشته بحث اشتغال اتباع خارجی مطرح شده بود. با توجه به این که در بخش خصوصی هم فعالیت دارید چرا هر دوره این موضوع مطرح می شود ولی عملا اتباع خارجی همچنان مشغول به کار هستند؟

-اتباع خارجی که در کشورهای مختلف مشغول کار هستند. در کشورهای توسعه یافته نیز چندین بار این مساله مطرح شد که اگر اتباع خارجی را اخراج کنند شغل ایجاد می شود و بیکاری از بین می رود. بسیاری از سیاستمدارانی که دست راستی هستند این موضوع را در کشورهایی مثل آلمان، فرانسه و حتی آمریکا عنوان کردند.

از نظر تئوری ممکن است این بحث ها درست باشد. در کشور ما هم اتباع خارجی، یک میلیون شغل را گرفته اند و اگر آنها را اخراج کنیم، یک میلیون شغل ایجاد می شود. اما عملا هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشور خودمان، شاهد هستیم که این اتفاق نمی افتد.

شغل هایی که اتباع خارجی به آنها مشغول هستند کم و بیش شغل هایی است که مورد علاقه جوانان کشور میزبان نیست. بزرگترین مشکل بیکاری ای که الان ما داریم در سنینی است که اصطلاحا به آنها اول شغلی ها می گویند یعنی شغل اول آنان است. بیش تر این افراد نیز، فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.
کمتر اتفاق می افتد که با اخراج اتباع خارجی، ما بتوانیم برای شغل اولی ها و فارغ التحصیلان دانشگاهی ایجاد شغل کنیم.

با اخراج اتباع خارجی از جمله اتباع افغانستانی، کمبود نیروی کار ایجاد می شود. وقتی در یک کشور از بیکاری صحبت می کنیم، این بیکاری در بین سنین مختلف، تحصیلات مختلف و مناطق مختلف، به طور یکسان نیست.
آمار کلی نرخ بیکاری کشور از 11 درصد یا 12 درصد صحبت می کند ولی شهرهایی وجود دارد که اتباع بیگانه در آنجا نیستند ولی بالای 20 درصد یا 30 درصد، نرخ بیکاری دارند. یا نرخ بیکاری در افراد تحصیلکرده بیش از 30 درصد است. یا نرخ بیکاری در بین زنان ایرانی، بالا است. مشاغلی که افراد تحصیلکرده می خواهند شغل هایی نیست که اتباع بیگانه در آنجا کار کنند.

در کشورهای دیگر، موضوع اخراج نیروی کار خارجی را کنار گذاشته اند و فقط دست راستی ها هستند که از این شعار استفاده می کنند. این شعار، بیش تر یک شعار عوام فریبانه است و نمی شود با اخراج اتباع بیگانه، برای افراد بیکار ایجاد شغل کرد.

*در 13 استان کشورمان اشتغال اتباع خارجی ممنوع است. در بقیه استان ها به کار گرفتن اتباع خارجی که پروانه کار از دولت گرفته اند مجاز است و اشکال ندارد. کارهایی مثل باغبانی یا کفاشی، سنگ تراشی، حمل و نقل مصالح ساختمانی و دامداری، که اتباع بیگانه انجام می دهند واقعا اتباع کشورمان حاضر نیستند این کارها را انجام بدهند و با قاطعیت می شود حکم دارد یا درصد خاصی را مشخص کرد؟

-نه تنها حاضر نیستند کار کنند بلکه نیروی انسانی در این رشته ها، کم است. در کشورهای دیگر با این که بیکاری وجود دارد ولی از پزشک خارجی یا از مهندسان خارجی استفاده می کنند. چون نیروی متخصص، بسیار با ارزش است و کمبود احساس می شود.

در مشاغلی که اتباع بیگانه، در ایران کار می کنند در برخی استان ها نیروی انسانی ما کم است. این طور نیست که تعداد زیادی از ایرانی ها حاضر باشند این کارها را انجام بدهند. چون در دانشگاه تحصیل کرده اند یا زن هستند که بیکارند یا جوان هستند و آرزوهای بزرگتری دارند. این افراد حاضر نیستند با شرایطی که اتباع خارجی در ایران، زندگی کرده و کار می کنند، مشغول به کار شوند.

*در چه زمینه هایی نیروی کار با مهارت کمتر داریم که در نتیجه اتباع خارجی را به کار می گیرند؟

-در حال حاضر در رشته های کاری باغبانی و ساختمانی، اتباع بیگانه فعالیت دارند. فرض کنید اگر اتباع خارجی در بخش کشاورزی کار نکنند مواد غذایی برای کل مردم ایران، بسیار گران می شود یا همین طور ساختمان سازی. در کشوری مثل آمریکا، در فصل چیدن محصول، تعداد زیادی از کشور مکزیک به امریکا می روند و کمک می کنند.

بحث بیکاری فصلی هم مطرح است. برخی از اتباع بیگانه، کارهای فصلی انجام می دهند و نه کارهای دائم. یک فرد ایرانی، کار مستمر و دائم و با امنیت شغلی را می طلبد.

به طور خلاصه امکان این که فکر کنیم یک میلیون اتباع خارجی را از کشور اخراج کنیم و یک میلیون شغل برای اتباع ایرانی ایجاد می شود، معمولا این طور نیست. چون باعث مشکلات زیادی در اقتصاد کشور می شود.

* در برخی استان ها اتباع خارجی مجوز دار مشاعل سخت را به عهده دارند. در برخی استان ها ورود و اشتغال اتباع بیگانه ممنوع است از جمله گیلان، آذربایجان های غربی و شرقی و کرمانشاه. در این نوع استان ها مشاغل سخت که اتباع خارجی حضور ندارند آن شغل های سخت چگونه به انجام می رسد و کارها معطل نمی ماند؟

-در آن استان ها به هر حال نیروهای کم سواد یا افرادی که در روستاها و مناطق دیگر زندگی می کنند، تعدادشان به اندازه کافی هست و آن کارها را انجام می دهند. اما آنها هم راضی نیستند.

اتباع کشورمان که در این رشته ها و در آن نوع استان ها کار می کنند، احساس امنیت شغلی نمی کنند و دنبال شغل بهتر هستند. موقتا احتمال این شغل ها را می پذیرند.

البته این طور هم نیست که هیچ ایرانی حاضر نیست این کارها را انجام بدهد. به این معنا هست که در این زمینه ما نیروی انسانی، کم داریم و از اتباع بیگانه استفاده می کنیم. به طور مطلق نمی توانیم بگوییم هیچ ایرانی حاضر نیست این کارها را انجام بدهد. به طور مطلق هم نمی توانیم بگوییم اگر خارجی ها در ایران نباشند، ایرانی ها بلافاصله جای آنها را پر کنند.

*در سال 95 آماری توسط دفتر اشتغال اتباع خارجی وزارت کار اعلام شده مبنی بر این که تاکنون تعداد 9 هزار کارفرمای متخلف به مراجع قضایی معرفی شده اند. این نوع کارفرماها به چه دلیل این تخلف ها را انجام می دهند و با به کار گرفتن اتباع خارجی بدون مجوز، این نوع مشکلات را برای خودشان به بار می آورند؟

-معمولا مهاجرین در هر کشوری، انگیزه کاری بالایی دارند. خیلی از کشورهای توسعه یافته خصوصا از افراد تحصیلکرده خارجی، استفاده می کنند. این موضوع همان فرار مغزها به کشورهای توسعه یافته است. در آن کشورها همچنین از اتباع خارجی برای انجام سنگین هم استفاده می کنند و به نفع کشورشان است.

در کشور ما خیلی از اتباع خارجی، نه به خاطر مزد پایین، بلکه به خاطر انگیزه زیادتر و توقع کمتر، برای کارهای فصلی مناسب هستند. به همین دلیل بعضی از کارآفرینان، گه گاه این اتباع خارجی را به کار می گیرند.

ما حدودا 20 سال قبل شاهد همین مساله در آلمان بودیم. البته در آنجا هم این مساله حل شد. الان تعداد زیادی از ایرانی ها یا اتباع کشورهای آفریقایی و آسیایی، در ترکیه و کشورهای اروپایی و غیره کار می کنند. به نظر من، در خصوص مساله اتباع بیگانه، ما باید از کشورهای دیگر الگو بگیریم.

*کشورهای توسعه یافته به چه شکل این مشکل را برطرف کرده و در جهت توسعه اقتصادشان توانسته اند از اتباع خارجی استفاده کنند و موفق باشند؟

-در آنجا از اتباع خارجی در اقتصاد ملی استفاده کردند و به نفع اقتصاد کشورشان. اولا اجازه دادند کودکان اتباع خارجی، تحصیل کنند و کودکان اتباع خارجی هم انگیزه زیادی داشتند. ما می توانیم ایرانی ها را مثال بزنیم. در خیلی از کشورها، نسل دوم و سوم ایرانی ها پزشک یا وکیل شده و تحصیلکرده هستند. اگر هم به ایران برمی گردند یا به کشور خودشان برمی گردند رابط هایی خیلی خوبی با آن کشور می شوند.

ما اگر اجازه بیش تر بدهیم که اتباع افغانستان، در ایران تحصیل کنند وقتی به کشور خودشان برگردند، برای ما رابط های خیلی خوبی می شوند. در نتیجه ما باید به نفع اقتصاد کشورمان از اتباع خارجی استفاده کنیم. این موضوع، شدنی هست.

کشورهای دیگر از راه حل های خیلی مناسبی استفاده کرده اند. با آموزش و با اجازه کار دادن و کنترل کردن آنها در یک شفافیت کامل، از اتباع خارجی به نفع اقتصاد ملی خودشان استفاده می کنند. شاید سالانه ده ها میلیارد دلار از نیروی انسانی از ایران به کشورهای دیگر می رود به نفع آن کشوری است که این افراد را جذب می کند.

ما هم اگر یک برنامه منظم داشته باشیم، این امکان وجود دارد که به نفع اقتصاد کشور از اتباع خارجی در جاهایی که لازم است استفاده کنیم. در جاهایی هم که لازم نیست قاعدتا مقررات سخت تری را باید اجرا کنیم.

*در استان تهران و در سال 94 تعداد 120 هزار کارت کار برای اتباع خارجی صادر شده است. کار اتباع بیگانه برای کارفرمای ایرانی چقدر ارزان تر تمام می شود تا اگر همین کارها را کارگر ایرانی انجام بدهد؟

-استفاده از کارگر ایرانی در اولویت است. اما کمتر ایرانی ای حاضر است که در شهرک های صنعتی و دورافتاده وجود دارد، فرضا نگهبانی 24 ساعته انجام بدهد یا کارهای سنگین انجام بدهد. در این مقوله ها، نیروی انسانی بسیار کمی هست. در زمینه ساختمان سازی نیز به همین شکل است. یعنی در کارهای سنگین وضعیت این طور است.

وقتی که کارت کار برای اتباع خارجی صادر می شود اتباع خارجی، قابل کنترل می شوند و بیمه می شوند. می توانند مالیات بپردازند و مثل یک فرد ایرانی می توانند در اقتصاد ایران مفید باشند. با این حال مشاهده نشده است که اگر یک کارگر افغان، یک کار سخت را انجام بدهد مثلا 10 کارگر داوطلب ایرانی وجود داشته باشد.

اگر داطلب ایرانی وجود داشته باشد، ترجیحا کارفرما نیز حاضر است نیروی انسانی داخلی استفاده کند. در همه جای دنیا به این شکل است. اما شغل هایی وجود دارد که جوان ها حاضر نیستند انجام بدهند و به دنبال زندگی بهتر و کار راحت تر هستند. در اروپا و آمریکا هم وضع به همین صورت است.
بسیاری از راننده تاکسی های و کارگران ساختمانی در کشورهای دیگر شاید ایرانی و از کشورهای عربی مثل مراکش باشند. این نوع شغل ها، شغل هایی نیست که اتباع کشورهای توسعه یافته بخواهند انجام بدهند.

*اپر به کارگیری اتباع خارجی غیر مجاز و بدون مجوز مشخص شود مخاطرات و مجازات هایی را برای کارفرمای ایرانی به دنبال دارد. در صورتی که اتباع خارجی بدون مجوز به کار گرفته شوند هزینه های کارفرما چقدر کاهش پیدا می کند و چقدر کار برای چنین گارفرمایی ارزان تر تمام می شود؟

-به اتباع بیگانه که مجوز کار داشته باشند باید همان حداقل حقوقی که تعیین شده است را بپردازند. شاید خیلی مهم نباشد که حقوق کمتری بپردازند. اتباع بیگانه و مهاجرین در همه جای دنیا، انگیزه بیش تری در کار کردن دارند. این انگیزه، مهمتر از میزان حقوقی است که پرداخت می شود. چون معمولا با انگیزه بیش تر و جدیت بیش تر، فعالیت می کنند.

*به کار گرفتن اتباع خارجی که مجوز کار در ایران ندارند از نظر اقتصادی چقدر به نفع کارفرماهای ایرانی است؟

-متاسفانه باز هم نه تنها در کشور ما بلکه در همه جای دنیا، یک عده کارفرمای سودجو هستند و از این نیروها که بی پناه هستند و پشتیبانی ای ندارند، سوء استفاده می کنند. البته خیلی نه ولی این کارفرماها تا 10 یا 20 درصد حقوق کمتر به این کارگران می پردازند.

*در سال 94 تعداد 68 هزار بازرسی کارگاهی توسط وزارت کار انجام شده است و تعداد اتباع غیر مجاز در این بازرسی ها 42 هزار نفر بوده است. به هر حال تعداد 9 هزار کارفرما هم متخلف شناخته شده و به دادگاه معرفی شده اند. به نظرتان این بازرسی ها و معرفی کارفرماهای متخلف به قوه قضاییه می تواند موثر واقع شود؟

-به جای برخوردهای این شکلی، بهتر است به نظم بپردازیم. به هر حال یک انگیزه برای اتباع بیگانه وجود دارد که وارد کشور ما شوند. برای کارفرمای ایرانی هم یک انگیزه خاص وجود دارد که این افراد را استخدام کند. برای اقتصاد ملی هم گه گاه لازم است اتباع بیگانه، مشاغلی را به عهده بگیرند. به همین دلیل نظم دادن به این موضوع، بهتر است. البته برخوردهای قضایی لازم است ولی دردی را درمان نکرده است.

بهتر است به گونه ای رفتار کنیم که هم حقوق آن اتباع خارجی، حقوق فرد ایرانی، حقوق کارفرما و حقوق اقتصاد ملی، به صورت برنده - برنده تعریف شود. این شعارهایی که مطرح می شود درباره این که می گویند اتباع خارجی را اخراج کنیم و دو مرتبه از اتباع ایرانی استفاده کنیم، قابل پیاده کردن نیست. ما باید یک فضای مناسبی را به وجود بیاوریم تا همه از این موضوع، به خوبی بهره مند شوند.

*این که گفته می شود اتباع بیگانه از کارفرمای ایرانی حرف شنوی دارند واقعا به طور کامل چنین وضعی وجود دارد؟

-اتباع خارجی، انگیزه کافی برای کار دارند. حرف شنوی، اصطلاح آن است. چون اتباع خارجی فقط برای کار کردن به ایران آمده اند. به همین دلیل هم آمادگی دارند با انگیزه زیاد کار کنند و برای خودشان زندگی به وجود بیاورند.

در کشورهای توسعه یافته حتی کارآفرینان جدید، اتباع بیگانه هستند. یعنی نه تنها شغلی را اشغال نمی کنند بلکه شغل هم ایجاد کرده اند. مهاجرین در کشوری مثل آمریکا، موتور رشد اقتصادی بودند. به خاطر این که انگیزه خیلی زیادی دارند. چون می خواهند کار کنند و پس انداز داشته باشند. این افراد انگیزه دیگری ندارند.

انگیزه بالا برای کار کردن، واقعا مهمترین مولفه در حوزه منابع انسانی است. در تئوری های مدیریت، سعی بر این است که در کارکنان ایجاد انگیزه کند تا آنها با انگیزه بالا کار کنند. این انگیزه به طور خودکار در افراد مهاجر وجود دارد.

*آقای دکتر عدالتیان، شما علاوه بر این که استاد دانشگاه هستید در بخش خصوصی هم فعالیت دارید. برخورد کرده اید با کارفرمایان ایرانی که به خاطر بهره گیری از اتباع خارجی غیر مجاز جریمه شده یا به قوه قضاییه معرفی شده اند و صحبت کرده اید که دقیقا چه انگیزه ای دارند؟

-من شخصا برخوردی یا صحبتی نداشته ام ولی این کارفرمایان، بیش تر در بخش های ساختمانی و مرغداری و کشاورزی فعالیت دارند. من با آن بخش ها خیلی ارتباط ندارم. در بخش هایی مثل ساختمان سازی، کنترل کمتری انجام می شود و به کار گیری اتباع خارجی غیر مجاز اتفاق می افتد.

*معاون کارآفرینی وزیر کار در سال 1388(حمید حاجی عبدالوهاب) گفته بود دولت برای صدور کارت های کار 70 هزار تومان در سال 87 از اتباع خارجی دریافت کرده است و در سال 88 مقدار 500 هزار تومان برای صدور یک کارت با اعتبار یک ساله دریافت شده است. همچنین گفته بود برای 175 هزار نفر کارت اشتغال صادر شده. با ساتفاده از این اطلاعات مشخص می شود که 87 میلیارد تومان در سال 1388 به خاطر صدور کارت کار برای اتباع خارجی نصیب دولت شده. آیا دولت مایل هست از این نوع درآمد بگذرد و مجوز کار برای اتباع خارجی صادر نکند؟

-واقعیت این است که این درآمد بالایی نیست.

*آن رقم 87 میلیارد تومانی فقط مربوط به سال 88 و برای آن تعداد اتباعی بوده است که کارت اشتغال گرفته اند.

-اگر منافع اقتصادی کل را در نظر بگیریم، ترجیح داده شده است که این اتفاق بیفتد. اما درآمد بالایی نیست که دولت یک انگیزه این شکلی داشته باشد و بخواهد از اتباع بیگانه استفاده کند.

*در بازرسی هایی که از کارگاه ها انجام می شود کارفرمای متخلف به ازاری هر کارگر غیر مجاز 5 برابر حداقل دستمزد روزانه جریمه می شود. بار دوم این جریمه به 10 برابر حداقل دستمزد روزانه کارگر غیر مجاز می رسد. مجازات بار سوم کارفرمای متخلف 91 روز تا 180 روز زندان است. این نوع مجازات ها می تواند برای کارفرمای ایرانی بازدارنده باشد یا این طور نیست و هنوز برای کارفرما جذاب است که از اتباع خارجی بدون مجوز استفاده کند؟

-خیلی کلی نمی توانیم صحبت کنیم. بستگی به رشته کاری دارد. فرض کنید در بخش کشاورزی در مناطق دورافتاده که نیروی انسانی نیست یا در خیلی از روستاهای ما که از جوانان خالی شده است یا در بخش ساختمان، کسی حاضر نیست کارهای سنگین را انجام بدهد از اتباع بیگانه استفاده می کنند. یا مثلا شهرداری در شهر تهران. اکثر کسانی که در شهر تهران برای شهرداری باغبانی می کنند اتباع بیگانه هستند و از آنها استفاده می شود.

نوع استفاده از اتباع خارجی، بستگی دارد به وضعیتی که وجود دارد. اقدامات بازدارنده و مجازات، راه حل مناسبی نیست. در این زمینه می شود از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کرد و ببینیم آنها چگونه مشکل مهاجرین را حل کرده اند.

*در همین بحث های انتخاباتی گفته شده که دولت با حمایت هایی که خواهد داشت نیروی ایرانی را می توان به جای اتباع بیگانه به کار گماشت ولی با درآمد کمترچرخ زندگی این افراد بچرخد. به اعتقاد شما عامل عمده تر در به کار گیری اتباع خارجی، بحث دستمزد کمتر است یا بحث عمده تر همان بحث سختی کار و مشکلات ناشی از کار؟

-ترکیبی از این عوامل است. اولا در این نوع مشاغل، سختی کار وجود دارد. دوم این که اتباع خارجی انگیزه بالایی دارند. سوم این که در بعضی از مواقع اتباع خارجی با درآمد کمتر، توقعات کمتری دارند. همه این عوامل باعث می شود که یک کارفرمای ایرانی از اتباع بیگانه استفاده کند.

*با توجه به این که مهاجرت زیادی از سایر مناطق کشور به ترهان اتفاق می افتد چرا شهرداری در حوزه فضای سبز شهری و نظافت شهر نمی تواند به

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۳۳۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان ملل هزینه حق بیمه اتباع آسیب‌پذیر را پرداخت می‌کند

مدیرکل جذب منابع سازمان بیمه سلامت اعلام کرد هزینه حق بیمه اتباع خارجی آسیب‌پذیر توسط سازمان ملل تأمین و پرداخت می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «جمشید شایانفر» مدیرکل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرد: 95 هزار نفر از اتباع خارجی آسیب‌پذیر تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار گرفته‌اند که هزینه حق بیمه آنان توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تأمین و پرداخت می‌گردد.

وی با اعلام این موضوع تأکید کرد دولت هیچ تعهدی نسبت به پرداخت حق بیمه این اتباع ندارد.

شایانفر افزود: 12 هزار نفر از اتباع خارجی غیر آسیب‌پذیر تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار دارند که حق بیمه آنان توسط خود بیمه شده تبعه خارجی پرداخت می‌شود.

شایانفر با تاکید بر اینکه اخیراً نیز تفاهمنامه‌ای با سازمان ملی مهاجرت امضاء شده، ادامه داد: بر اساس این تفاهمنامه تمدید مجوز اقامت اتباع مجاز، به پرداخت مستقیم حق بیمه از سوی فرد تبعه خارجی و برقراری پوشش بیمه سلامت منوط است.

چتر بیمه برای همه اتباع افغانستانی گشوده شدمهاجرین افغانستانی «آسیب‌پذیر» رایگان بیمه می‌شونداتباع خارجی متقاضی بیمه تأمین‌ اجتماعی بخوانند

مدیر کل سازمان بیمه سلامت ایران، در پاسخ به این سوال که افغانستانی‌ها تحت پوشش کدام صندوق هستند عنوان کرد: اتباع خارجی تحت پوشش صندوق سایر اقشار سازمان بیمه سلامت می‌باشند و حق بیمه اتباع خارجی بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه، قریب به 90 درصد بیشتر از ایرانیان تعیین شده است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • شرایط تحصیل اتباع خارجی در دانشگاه های ایران چیست؟
  • اعلام شرایط تحصیل اتباع خارجی در دانشگاه‌های ایران
  • طرد ۸۵ هزار اتباع غیرمجاز از کرمان
  • شرایط تحصیل اتباع خارجی در دانشگاه‌های ایران چیست؟
  • توسعه کسب‌وکارهای کوچک ‌و متوسط با رویکردی نوین، راهکار تحقق شعار سال
  • اخراج ۲۴۷ تبعه خارجی از لرستان طی سال گذشته
  • طرد بیش از ۲۷ هزار تبعه غیر مجاز از البرز
  • سازمان ملل هزینه حق بیمه اتباع آسیب‌پذیر را پرداخت می‌کند
  • ترکیه اتباع غیرمقیم تاجیکستان را اخراج می کند
  • شناسایی ۲۴۷ تبعه خارجی غیرمجاز در واحدهای لرستان