Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط: آقامیرسلیم از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در هجده روز مانده به روز انتخابات در مصاحبه‌ای با شبکه‌ای خارجی می‌گوید به نفع کسی کناره‌گیری نخواهد کرد.

به گزارش فارس، «سید مصطفی آقامیرسلیم» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 در مصاحبه‌ای با شبکه خبری المیادین، ضمن تأکید بر باقی ماندن خود در انتخابات تا آخر کار، تصریح کرد که به نفع کسی کناره‌گیری نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این سیاستمدار اصولگرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوم مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی بود. او بین سال‌های 1358 تا 1361 معاونت سیاسی اجتماعی وزیر کشور را بر عهده داشت، و اکنون به نامزدی از حزب «مؤتلفه اسلامی» پا به عرصه رقابت انتخاباتی گذاشته است.

او حزب مؤتلفه را از احزاب قدیمی و مستقل دانست که وی بر اساس کار حزبی دقیق وارد رقابت انتخاباتی شده است و معتقد است کنار رفتن هر یک از نامزدان اصولگرا، احتمالا میزان مشارکت مردمی را کاهش خواهد داد.

متن مصاحبه:

س: آیا کاندیدا شدن شما باعث شکست آرا در جریان اصولگرایی نیست؟

ما در حزب موتلفه اسلامی سال گذشته بر مبنای تحلیلی که از شرایط کشور داشتیم تصمیم گرفتیم به طور مستقل برای زمامداری حکومت اقدام بکنیم و فردی را نامزد بکنیم برای حضور در انتخابات دوازدهم دوره ریاست جمهوری. این کار در فرایند حزبی بصورت منظم انجام گرفت مجموعه پیشنهادهایی که وجود داشت از اعضای حزب در نقاط مختلف کشور گرفته شد در جلسه ای که دبیران شهرستانها و استانها حضور داشتند از میان آنها 11 نفر را انتخاب کردند و سپس نتیجه را به شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی گزارش دادند که در جلسه شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی از میان 11 نفر 4 نفر انتخاب شدند و در دور بعد، بیشترین آراء متعلق شد به من، که مقرر شد تکلیف نامزدی را به دوش بگیرم.

تقریباً می‌شود گفت که حزبی که بیشترین قدمت را در جمهوری اسلامی دارد و سابقه فعالیتهای آن به قبل از پیروزی انقلاب برمیگردد حزب موتلفه اسلامی است که در هنگام پیروزی انقلاب ادغام شد در حزب جمهوری اسلامی بعد از اینکه فعالیتهای حزب جمهوری اسلامی تعطیل شد. با نظر مرحوم امام در سال 1367 مجدداً حزب موتلفه فعالیت خودش را آغاز کرد و دوره جدید فعالیتهایش از سال 1367 بود.

من قبلاً در حزب «جمهوری اسلامی» فعال بودم که بعد از آغاز به کار حزب موتلفه، وارد شورای مرکزی حزب موتلفه شدم و در سه دوره اخیر انتخابات مجمع عمومی هم به عنوان رئیس این شورا مسئولیت داشتم. کار ما یک کار حزبی حساب شده، منظم و قانونی است.

اما برخی از احزاب به مناسبت برگزاری انتخابات شکل گرفته‌اند. دو ماه سه ماه قبل از انتخابات شکل گرفتند؛ مثل اینکه شما مثلاً «جمنا» را ملاحظه میفرمایید. جمنا جبهه‌ای است که جبهه مردمی نیروهای انقلاب شکل گرفته چند ماه قبل از انتخابات هدف آنها را ما هم تایید میکنیم، نیت آنها را هم ما قبول داریم شخصیتهایی که در آنها هستند شخصیتهایی هستند که مقبولند از نظر ما و محترم میشماریم. لکن روش حزبی سیاسی آنها را تایید نمیکنیم ما روش اثبات شده منظم قانون مندی را داریم که فکر میکنیم که هر حزبی که بخواهیم فعالیت کنند باید در چارچوب این روشهای منظم کار بکند آنها هنوز این تجربه را ندارند و در این زمینه اشکالاتی را بر کارشان وارد است.

دسته دوم هم احزابی هستند که با سرکار آمدن دولتها شکل گرفتند. هر دولتی که شکل گرفته درش اختلاف نظرهایی به وجود آمده است. بعضی از اعضای دولت به استعفا رسیدند. بعضیها کنار گذاشته شدند هنگامیکه استعفا کردند یا کنار گذاشته شده‌اند خودشان مبادرت کردند و تشکیل یک گروه سیاسی دادند. گروه سیاسی که از نظر هدف و از نظر نیّت همان چارچوب اصولی را دارند اما سلیقه‌های مختلف دارند بنابراین شما اگرکه غیر از حزب موتلفه اسلامی را در نظر بگیرید حزب مستقلی است هم مستقل به لحاظ زمانی وابسته به انتخابات نبوده هیچ وقت هم به لحاظ سیاسی وابسته به دولتی نبوده که سرکار بوده باشد بقیه احزاب احزابی هستن که یا وابسته هستند به هیجانات قبل از انتخابات و بعد از انتخابات از بین رفتند ساکت شدند یا جریاناتی هستند که از دل دولتها برخاستند.

س: آیا به نفع شخص خاصی یا جریانی کنارگیری خواهید کرد؟

وقتی که از طرف مثلاً جمنا دو نفر الان به عنوان نامزد مطرح هستند و به احتمال قریب به یقین این دو نفر تا آخر انتخابات خواهند ماند ما هم که مستقلاً در صحنه هستیم و بودیم تا آخر انتخابات خواهیم ماند.

س: به نظر جنابعالی، با کاندید شدنتان در جریان اصولگرا شکست آرا به وجود نخواهد آمد؟ با توجه به حضور جناب آقایان قالی باف و رئیسی.. آیا احتمال دارد کناره‌گیری کنید؟

بله، برخی آراء مردم که متوجه اصولگرایان هست تقسیم خواهد شد بین ما. در شرایط کنونی اگر هر کدام از ما در حال حاضر کنار برویم برخی از آراء مردم که متوجه ما هست به سمت آنهایی که کنار نرفته‌اند نخواهد رفت. تمایل آنها به حضور در انتخابات کاهش پیدا خواهد کرد. مثلاً اگرکه آقای قالی باف کنار برود عده‌ای هستند که آقای قالی باف را خیلی قبول دارند؛ به ایشان تعصب دارند؛ وقتی آقای قالی باف نباشند به کسی دیگر رای نمیدهند پس جمع آراء اصولگرایان کاهش پیدا خواهد کرد و این ممکن است که باعث بشود جمع آراء اصلاح طلبان تقسیم شود بین آقای روحانی و جهانگیری.

از این دیدگاه بنابراین مهم است که تمام نامزدهای اصولگرایی در صحنه باشند تا کل گرایش اصولگرایی با اشتیاق به صحنه انتخابات بیاید و کفّه آراء اصولگرایی سنگین‌تر شود و آقای دکتر روحانی یا آقای جهانگیری اگر یکیشان به نفع دیگری کنار برود نتواند در دوره اول به اکثریت برسد اگر هر دو با هم باشند که آراء شکسته میشود و قطعا ما به دوره دوم میرسیم ولی اگر یکیشان به نفع دیگری کنار برود که من بعید میدانم در این صورت آراء کلاً شکسته خواهد شد و حدس اولیه من این است که ما انتخاباتمان به مرحله دوم کشیده خواهد شد مگر اینکه اتفاقاتی در مناظره دوم و مناظره سوم بیفتد که آراء مردم را آن آرائی که اصطلاحاً میگوییم آراء خاکستری؛ آراء خاکستری غیر متعهد است به اصولگرایان و و به اصلاح طلبان.

س: این آرا خاکستری پیگیر برنامه کاندیداها هستند؟

بله، بله احسنت اینها 60 درصد آراء است. خیلی اهمیت دارد. آراء متعهد که به اصولگرایان و اصلاح طلبان متمایل هستند 40 درصد است. کلاً 60 درصد متعلق به آراء خاکستری است.

در مناظرات ممکن است این آراء خاکستری حرکتشان به این سمت و آن سمت باشد و یک نفر را ترجیح بدهند در دوره اول بر دیگری. هر کس بتواند 20 میلیون رأی بیاورد [در همان دور نخست] برنده خواهد شد، چون الان 55 میلیون نفر واجد شرایط هستند برای رأی دادن. من حدس میزنم که انتخابات ما انتخابات پرشوری باشد یعنی حضور مردمی حدود 60 درصد تا 70 درصد مردم بیایند پای صندوقها که خیلی خوب است در مقایسه با آمریکا که اینها 33 درصد 40 درصد [بوده].

حداکثر 60 درصد 65 درصد مردم را پای صندوقها بیایند خیلی خوب است از نظر مردم سالاری؛ بسیار خوب است؛ در اینصورت 40 میلیون نفر واجد میان پای صندوق که نصف آنها تقریباً 20 میلیون میشود، اگر 1 نفر بتواند حدود 20 میلیون نفر را جمع بکند برای دوره اول تکلیف انتخابات روشن میشود.

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۳۳۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضبط برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس در آبادان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الله دهدشتی پیش از ظهر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در صدا و سیمای مرکز آبادان ضبط شد.

وی اضافه کرد: فیلم‌های تبلیغاتی شامل برنامه ۲۰ دقیقه‌ای نامزدهای دور دوم انتخابات از پنجشنبه همزمان با آغاز مهلت تبلیغات رسمی به روی آنتن شبکه آبادان می‌رود.

دبیر ستاد انتخابات خوزستان ادامه داد: دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز بیست و یکم اردیبهشت در حوزه‌های انتخابیه آبادان، رامهرمز و رامشیر برگزار می‌شود.

وی بر ضرورت دقیق رعایت قوانین در دور دوم انتخابات تاکید کرد و گفت: صدا و سیما با راه اندازی کانال‌های تبلیغاتی اقدامی مناسب در خصوص تبلیغات نامزدهای انتخابات انجام داد.

به گزارش مهر، در دور دوم امکانات تبلیغاتی صداوسیما نیز همانند مرحله نخست رایگان است.

دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با رقابت ۴ نامزد برای ۲ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

کد خبر 6089821

دیگر خبرها

  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس در آبادان
  • ۹۶ درصد از مصوبات سفر ریاست جمهوری به ایلام اجرایی شد
  • تقدیر از سازندگان پویانمایی قالی در یزد
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود
  • واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • وظیفه «هیئت»، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن است