Web Analytics Made Easy - Statcounter

قزوین- مدیرکل استاندارد استان قزوین گفت: آسانسور دستگاههای اجرایی، ادارات و دانشگاهها در قزوین همچنان ایراد فنی دارد و سلامت مردم در خطر است و اداره استاندارد فعالیت آنها را تایید نمی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود رضا طاهری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان که در محل اداره استاندارد قزوین برگزار شد اظهارداشت: یکی از کارهای مهم ما تدوین استانداردهای ملی است که با این کار ویژگی های یک کالای مرغوب را مشخص می کنیم تا تولیدکننده بر اساس آن فعالیت خود را دنبال کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: در سال گذشته ۵۲ مورد استاندارد ملی در استان تدوین شد که در رشته های مختلف ازجمله برق، مکانیک، مواد غذایی، مواد شیمیایی، نساجی، صنایع دستی و سیستم های فنی بود.

طاهری بیان کرد: بازنگری استانداردهای ملی که در هر ۵ سال صورت می گیرد از دیگر کارهای مهم است که در این راستا نیز ۱۰۰ استاندارد در استان بازنگری شد.

مدیرکل استاندارد استان قزوین یادآورشد:درحال حاضر در ۲۰ استان کشور توانمندی و ظرفیت تدوین استانداردها وجود دارد که خوشبختانه با وجود کارشناسان زبده این امکان در قزوین نیز فراهم شده است و ما نیز در این حرکت ملی سهیم هستیم.

وی گفت: یکی از سیاست ها که در چند سال اخیر دنبال شده تشکیل «کمیته های فنی متناظر» است که در این زمینه نیز چهار کمیته را در استان فعال کرده ایم.

طاهری اضافه کرد: در حوزه استاندارد سازی موضوع آموزش مدیران کنترل کیفیت در اولویت است و در این زمینه نیز در سال گذشته ۱۳ هزار نفر ساعت آموزش برای مدیران کنترل کیفیت و ۱۱۰۰ نفر ساعت آموزش برای کارشناسان برگزار شد.

مدیرکل استاندارد استان قزوین اظهارداشت: یک سری آموزش ها نیز برون سازمانی و عمومی است که در این بخش هم ۴۹۰۰ نفر ساعت آموزش در همایش ها و سمینارها داده شده است.

وی بیان کرد: در ارزیابی انطباقی هم تعداد ۱۸۱ فقره پروانه استاندارد برای واحدهای تولیدی صادر شد که ۹۵ درصد آنها اجباری و ۵ درصد مجوز تشویقی بود.

ضریب نفوذ استاندارد در استان بالای ۹۰ درصد است

طاهری در ادامه ضریب نفوذ استاندارد دراستان را بیش از ۹۰ درصداعلام کرد و یادآورشد: با این روند خوشبختانه ۹۰ درصد کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند و در استان تولید می شوند گواهی استاندارد دارند و مابقی یا واحدهای متوقف شده هستند و یا پروانه تولید آنها باطل شده است.

وی اضافه کرد: زمان تمدید گواهی استاندارد در گذشته سه ساله بود که از سال گذشته به یک سال کاهش یافته که در این مدت تعداد ۴۵۵ فقره گواهی استاندارد در استان تمدید شد.

طاهری اظهارداشت: با ثبت یک هزار و ۱۶۹ فقره اظهارنامه وارداتی تنها ۵ درصد این کالاها تایید نشدند و مرجوع شد.

بازرسی از ۲۵۰۰ واحد تولیدی در استان

وی دراین نشست خبری ازاهمیت بازرسی واحدهای تولیدی برای کنترل استانداردها هم خبرداد وگفت: تعداد ۵۰۰ واحد تولیدی در استان شرایط بازدیدهای استاندارد را دارند که با میانگین ۴ نوبت بازدید در سال تعداد ۲۵۰۰ مورد بازدید از واحدهای تولیدی استان صورت گرفته است.

مدیرکل استاندارد استان بیان کرد: در بازرسی فنی از صنایع «انرژی بر» اقدامات خوبی صورت گرفت و با ۸۳ فقره بازرسی ممیزی انرژی در مدت اعلام شده تعداد ۵۰ مجوز استاندارد انرژی هم صادر شد.

طاهری گفت:با نمونه برداری از ۲۵۰۰ مرکز تولیدی با استفاده از ۶۳ آزمایشگاه همکارزمینه ارائه خدمات فنی و آزمایشگاهی به سایر استانها نیز فراهم شده است.

وی اضافه کرد: در اجرای طرح طاها ۸۲۰۰ مورد بازرسی از مراکز عرضه کالا در استان صورت گرفت و ۳۴۵۰ مورد نمونه برداری از کالاها نیز انجام شد.

مدیرکل استاندارد استان گفت: همچنین ۵۰ نمونه از کالاهای وارداتی مانند روغن زیتون، روغن کنجد هم انجام شد و در کالیبراسیون مراکز عرضه سوخت هم که باید سالی دوبار انجام شود در استان سالی ۴ نوبت صورت گرفت و ۳۶۰۰ مورد کالیبراسیون توسط کارشناسان استاندارد عملیاتی شد.

وی اضافه کرد: ۸۲۸ مورد کالیبراسیون باسکول های ثابت و هم کف در استان صورت گرفت و برای اولین بار ۶۷۰۰ وسیله سنجش و ترازو کنترل شد.

صدور ۴ فقره گواهی آزمایشگاه همکار

طاهری در ادامه بیان کرد:صدور ۴ فقره گواهی آزمایشگاه همکار در سال گذشته موجب شدتعداد آزمایشگاه های فعال به ۶۳ مورد افزایش یابد و با نمونه برداری از ۲۵۷ طلافروشی از تقلب در این صنف جلوگیری شد.

وی اظهارداشت: در سال اقتصاد مقاومتی و اشتغال و تولید، رعایت استانداردها ضروری است زیرا اگر کیفیت در کالا مورد توجه قرار نگیرد تولید پایدار و رقابت سالم و صادرات نیز محقق نخواهد شد.

طاهری گفت: افزایش پوشش استانداردها از راههای تحقق اقتصاد مقاومتی است و سازمان استاندارد به عنوان حامی اصلی، جدی و واقعی تولید و اشتغال برای تضمین حقوق شهروندان و مصرف کنندگان رعایت استاندارد را لازم و ضروری می داند.

وی اظهارداشت: در صدور مجور حلال تنها مرجع رسمی در کشور سازمان استاندارد است که یک فقره جواز حلال نیز در قزوین صادر شد و از این پس نیز فقط این سازمان اجازه صدور پروانه غذای حلال را دارد.

آسانسورهای دولتی همچنان مشکل دارد

طاهری در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص رفع اشکال فنی آسانسور ادارات دولتی گفت: چالش ما با دستگاههای اجرایی جدی است و هنوز به تذکر وهشدار اداره استاندارد برای رفع عیب آسانسورها جواب منطقی نداده اند و هنوز مشکلات باقیست.

وی اضافه کرد: با جرات می گویم فقط ۱۰ درصد ادارات به نگرانی و تذکر ما در خصوص رفع عیوب فنی آسانسورهای ادارات پاسخ داده اند و باید مردم در موقع استفاده از این تجهیزات مراقب باشند زیرا هر لحظه امکان وقوع حادثه داریم.

مدیرکل استاندارد استان قزوین اظهارداشت: هرچند دوست نداریم با پلمب کردن اسانسورهای دارای ایراد موجب نارضایتی مردم و مراجعه کنندگان به ادارات شویم اما سخت گیری ما فقط برای حفظ سلامت شهروندان است و امیدواریم عزم جدی تری برای رفع عیب آسانسورهای دولتی وجود داشته باشد تا قبل از هر حادثه ای این موضوع حل شود.

تله سیژ قزوین همچنان غیر استاندارد است/ نظر غیر کارشناسی ندهند

طاهری در خصوص استاندارد بودن تجهیزات تله سی یژ هم اظهارداشت: متاسفانه هیچ همکاری از سوی کارفرمای تله سی یژ کامان و زرشک ندیده ایم و تا این تاریخ نیز هیچ گزارشی از شرکت بازرسی مبنی بر رفع عیب تجهیزات ارائه نشده است.

وی اضافه کرد: از نظر ما این تله سی یژ گواهی استاندارد ندارد هر چند شورای فنی اجازه فعالیت را صادر کرده اما آن را تایید نمی کنیم و اگر حادثه ای رخ دهد متولیان باید پاسخگو باشند.

طاهری از اظهارنظر برخی از اعضاشورای شهر در مورد استاندارد بودن تجهیزات این مکان گلایه کردو گفت: باید در این زمینه کارشناسان اظهارنظر کنند و با نگاه سیاسی و بد اخلاقی نمی توان موضوعی را پنهان کرد و سلامت و جان مردم را به مخاطره انداخت.

وی اظهارداشت: هیچکدام از مشکلات بحرانی مجموعه تله سی یژ برطرف نشده و اداره استاندارد فعالیت آن را تایید نمی کند و چون منافع شخصی در اعمال قانون نداریم با جدیت در صیانت از جان مردم ایستاده ایم و پیگیر اجرای قانون هستیم.

آسانسور آکادمی آب استاندارد نیست / مردم مراقب باشند

طاهری در خصوص استاندارد نبودن آسانسور آکادمی آب هم هشدار داد و از مردم خواست از این آسانسور استفاده نکنند.

صدور دو فقره گواهی استاندارد باقلوا

طاهری اضافه کرد: تاکنون دو فقره گواهی استاندارد باقلوا در قزوین صادر شده که با این کار نگاه مشتریان به این محصول تغییر کرده و به سلامت مشتریان هم کمک شده است.

به سودجویان اجازه فعالیت نمی دهیم

مدیرکل استاندارد استان یادآورشد:مهمترین چالش و نگرانی مافرار از قانون برخی افراد سودجوست که خوشبختانه با تعامل بسیار خوب با دستگاه قضایی و دادستانی که به فکر سلامت مردم هستند با این افراد برخورد شده است.

وی اضافه کرد: برخی افراد به بهانه تولید می خواهند به کیفیت و استاندارد توجه نکنند و سخت گیری و اعمال قانون اداره استاندارد را با حاشیه سازی و سوء استفاده به مخالفت با تولید قلمداد می کنند تا ما کوتاه بیاییم که این کار ممکن نیست.

طاهری تصریح کرد: برخی برای این که تولید نامرغوب و ارزانتری داشته باشند زیر بار استاندارد نمی روند اما حقوق مصرف کننده ایجاب می کند همه موارد قانونی در تولید کالاها رعایت شود تا سلامت مردم به مخاطره نیفتد.

وی اظهارداشت: اجازه نمی دهیم افراد سودجو با تولید غیر استاندارد به اشتغال، تولید، اقتصاد و اعتماد مردم لطمه وارد کنند و موجب شوند کالای مرغوب ایرانی در بازار داخلی و خارجی مشتری خود را از دست بدهد.

طاهری گفت: ساختمان جدید اداره استاندارد با هزینه شدن ۹ میلیارد تومان در دست ساخت است که در نیمه اول امسال افتتاح خواهد شد و ساختمان فعلی به مرکز پژوهشگاه استاندارد تبدیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: قزوین به عنوان قطب صنعتی به داشتن یک مرکز پژوهشگاهی در زمینه استاندارد نیاز دارد و با راه اندازی این مرکز گام موثری برای ارائه فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی در استان برداشته می شود.

رسانه در فرهنگ سازی بسیار تاثیرگذارند

مدیرکل استاندارد استان قزوین بیان کرد: رسانه ها در فرهنگ سازی و آشنایی مردم با حقوق خود در رعایت استانداردها نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری دارند و با انتقال بموقع و درست پیام می توانند به سلامت جامعه کمک کنند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۳۴۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرر ۱۵۰ میلیونی خریداران پژو پارس به‌خاطر دعوای ایرانخودرو و سازمان استاندارد

فرارو- قیمت جدید پژو پارس در کارخانه حدود ۱۵۰ میلیون بیشتر از پارسال است. محصولی که به‌خاطر سخت‌گیری‌ها و دستورالعمل‌های سازمان ملی استاندارد باید نهایتا تا اسفند ۱۴۰۲ از فهرست محصولات داخلی کنار می‌رفت اما ایرانخودرو به پشتوانه مجوز‌های لازم می‌تواند حداقل تا پایان بهار امسال به تولید پژو پارس ادامه دهد. حالا متقاضیانی که زمستان پارسال با حدود ۳۱۰ میلیون امکان خرید پژو پارس از کارخانه را داشتند، باید چیزی نزدیک ۱۵۰ میلیون بیشتر به حساب ایرانخودرو واریز کنند. آن هم برای محصولی که بدون استاندارد‌های ۸۵ گانه روانه بازار می‌شود و به‌خاطر کشمکش‌های سازمان ملی استاندار و ایرانخودرو، نسبت به موعد تحویل اولیه حدود ۵۰ درصد گران شده است.

پژو پارس چطور در خط تولید باقی ماند؟

پژو پارس یکی از قربانیان ماجرای الزام خودروسازان به اجرای استاندار‌های ۸۵ گانه است. چیزی که زمزمه‌های آن از سال ۹۶ به گوش رسید و نهایتا ۲۳ آبان ۱۴۰۲ حالت رسمی گرفت. سازمان ملی استاندارد اواسط سال قبل اعلام کرد تولیدکنندگان در حوزه صنعت خودرو باید بن‌سازه‌های محصولاتشان را منطبق بر استاندارد‌های ملی کشور قرار دهند و بر اساس مجوز‌های لازم از جمله رعایت استاندارد‌های ۸۵ گانه اقدام به پیش‌فروش خودرو کنند.

پژو پارس با این اوصاف باید طبق دستورالعمل سازمان ملی استاندارد مثل خیلی از خودرو‌های دیگر از جمله ساینا دنده‌ای و تیبا از خط تولید کنار می‌رفت. چون اضافه شدن یکسری از آپشن‌های اجباری به‌خاطر قدیمی بودن پلتفرم خودرو، عملا امکان نداشت. خط‌ونشان سازمان ملی استاندار برای ایرانخودرو، حواشی تمام‌نشدنی پژو پارس در سال گذشته را کلید زد.

پژو پارس زمستان ۱۴۰۲ باید به حدود ۱۰۰ هزار متقاضی چشم‌انتظار در سامانه یکپارچه تحویل داده می‌شد، ولی به‌خاطر دعوای ایرانخودرو و سازمان ملی استاندارد، داستان با سروشکل دیگری جلو رفت. تحویل ندادن پژو پارس به متقاضیان در موعد مقرر، تجمع‌های گاه و بیگاه متقاضیان پژو پارس جلو وزارت صمت و ... دست‌آخر با عقب‌نشینی سازمان ملی استاندارد همراه شد.

پژو پارس طبق اعلام سازمان ملی استاندار مجوز حضور در خط تولید را پیدا کرد؛ به شرطی که ایرانخودرو در سه شیفت برای رفع تعهد به متقاضیان قبلی سامانه یکپارچه اقدام کند و بعد از آن، پژو پارس مثل ۴۰۵ و ۲۰۶ برای همیشه از سبد محصولات ایرانخودرو کنار گذاشته شود.

قیمت کارخانه پژو پارس همزمان با موعد تحویل اولیه متقاضیان سامانه یکپارچه به ۳۱۰ میلیون نمی‌رسید، اما الان نزدیک ۱۵۰ میلیون به این عدد اضافه شده است 

تولید پژو پارس متوقف نمی‌شود؟

تولید پژو پارس ممکن است بعد رفع تعهدات ایرانخودرو به متقاضیان سامانه یکپارچه ادامه داشته باشد. این خلاصه صحبت‌های اخیر سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی است. محمدعلی اسفنانی در نشست خبری روز ۲۷ فروردین گفته: قرار بر این بود، تولید پژو پارس به دلیل اینکه استاندارد‌ها را رعایت نکرد متوقف شود که با رفع مشکلات تولید این محصول ادامه خواهد داشت.

تداوم تولید پژو پارس هنوز با واکنش سازمان ملی استاندارد روبرو نشده و مشخص نیست محصولی که تا دیروز امکان اضافه شدن آپشن‌های ایمنی را نداشت، حالا چطور قابلیت مجهز شدن به استاندار‌های ۸۵ گانه را پیدا کرده است.

تداوم تولید پژو پارس هنوز به شکل رسمی قطعی نشده و خود ایرانخودرو در اطلاعیه‌ای که برای متقاضیان سامانه یکپارچه منتشر کرده، نوشته: باتوجه به امکان تولید خودرو پارس تا پایان ۱۴۰۳، شرایط انتخاب و واریز وجه ایجاد شده است.

شرایط فروش پژو پارس طبق اطلاعیه ایرانخورو به شکلی است که متقاضیان مدل‌های Xu۷p باید ۴۴۵ میلیون و ۷۴۲ هزار تومان پرداخت کنند. آنوقت بعد تقریبا یک سال صاحب خودرویی می‌شوند که از طریق سامانه یکپارچه برای آن اقدام کردند. 

قیمت پژو پارس چقدر افزایش پیدا کرد؟

قیمت پژو پارس در کارخانه درحدفاصل موعد اولیه تحویل به متقاضیان سامانه تا الان، حدود ۱۵۰ میلیون بالا رفته است.

قیمت کارخانه پژو پارس طبق اطلاعیه جدید ایرانخودرو که مختص متقاضیان پیشین سامانه یکپارچه است، دقیقا ۴۴۵ میلیون و ۷۴۲ هزار تومان قید شده، اما همین محصول همزمان با موعد تحویل متقاضیان سامانه در زمستان پارسال ۲۹۴ میلیون و ۱۳۳ هزار تومان ارزش داشت.

قیمت کارخانه پژو پارس با این اوصاف دقیقا ۱۵۱ میلیون و ۶۰۶ هزار تومان نسبت به سال گذشته ارتقا پیدا کرده که رسما معادل جهش ۵۱.۵ درصدی است.

پژو پارس به این ترتیب نه از خط تولید کنار رفت و نه به آپشن‌های ایمنی و اجباری مدنظر سازمان ملی استاندارد مجهز شد. این وسط متقاضیان سامانه یکپارچه به‌جای زمستان ۱۴۰۲، در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن ۶۰ روز دیگر صاحب محصول جنجالی ایرانخودرو می‌شوند و به‌خاطر دعوای ایرانخودرو و سازمان ملی استاندارد ۱۵۱ میلیون و ۶۰۶ هزار تومان بیشتر هزینه می‌کنند.

دیگر خبرها

  • ضرر ۱۵۰ میلیونی خریداران پژو پارس به‌خاطر دعوای ایرانخودرو و سازمان استاندارد
  • پلمب ۲ واحد تولیدی شن و ماسه در کرمان
  • واحدهای تولیدی جهادگران عرصه صنعت و استاندارد هستند
  • وضعیت مناطق سیل‌زدۀ جنوب سیستان و بلوچستان/ مردم مراقب خطر تمساح باشند
  • رفع ناترازی انرژی از مطالبات جدی صنعتگران است
  • ابهت گنبد پوشالی اسرائیل برای همیشه در هم شکست
  • رفع ناترازی برق یکی از مطالبات جدی صنعتگران
  • قیمت جدید 4 عضو خانواده پژو پارس اعلام شد (+سند)
  • پایبندی به ارزش‌های انسانی از ویژگی های نیروهای مسلح ایران است
  • واکاوی عوامل تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم