Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویس فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک؛ بخش مهمترین عناوین:


یک باستان‌شناس پس از بررسی‌های اولیه در محوطه برج‌های مدور و گنبد کبود مراغه و شناسایی لایه‌های تاریخی در حریم آنها خواستار پژوهش‌های باستان‌شناسی این محوطه تاریخی شد.

به گزارش بی‌باک به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری، علی صدرایی، رییس گروه دوران اسلامی پژوهشکده باستان شناسی گفت: در بخش‌های شمال غربی برج‌ها که به تازگی گود برداری شده، لایه‌های مختلف تاریخی و از همه مهم تر در قسمت‌های جدید علاوه بر حریم آثار، عرصه اثر و برج‌ها نیز مورد تعرض و تخریب قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه مورد تعجب و تاسف مضاعف شده این است که تمامی این اقدامات گود برداری با ماشین آلات سنگین و در جوار برج‌های تاریخی صورت گرفته است.

او افزود: علاوه بر عرصه فوق حریم این مجموعه و گود برداری‌های صورت گرفته، همه دارای لایه‌های باستانی و تاریخی بوده و در برش‌های تمام دیوار‌ها آثار معماری و در لابه لای خاک‌ها آثار سفالی، آجر‌های لعاب دار و دیگر مواد فرهنگی دوران اسلامی کاملا مشهود و قابل مشاهده است.

علی صدرایی که از طرف پژوهشکده باستان شناسی در هفته گذشته این ماموریت را انجام داده است، تاکید کرد: شواهد ایجاب می کند در عرصه مورد اشاره پژوهش‌های باستان شناسی صورت گیرد.
او افزود: با توجه به عمق بالای گودبرداری چنانچه مقرر شد پژوهش صورت گیرد، ساختمان‌های مجاور گود برداری باید نگهداری و حفاظت شوند تا در خلال کار تهدیدی برای نیروها نباشند.

بررسی‌های اولیه باستان‌شناسی حریم برج‌های مدور و گنبد کبود مراغه پس از خاکبرداری‌های جدید در اطراف این برج‌ها و نامه معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی به سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر اعزام هیات باستان شناسی برای برداشت و تکمیل اطلاعات انجام شد.

در این نامه آمده بود؛ نظر به اینکه در جریان خاکبرداری برای ساخت مجموعه فرهنگی ، تجاری در مجاورت برجهای مدور مراغه آثار تاریخی فراوانی مشاهده شده است ، بررسی و شناسایی این محوطه تاریخی اجتناب ناپذیر است.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، به فوریت از رییس پژوهشکده باستان شناسی خواست تا اقدام لازم برای مطالعات باستان شناسی صورت گیرد .

در حدود ده سال پیش طرحی با نام «طرح ساماندهی محوطه برج کبود و مدور» در حریم درجه یک، در دو بنای تاریخیِ «گنبد کبود» و «برج مدور» آغاز به کار کرد که البته پس از مدتی طرح اصلاح شد و بر اساس آن ۳۰ درصد از محدوده‌ مورد نظر، مکانی تجاری و درصد بیشتر فضای آن برای طرح ساماندهی محوطه به صورت باغ در نظر گرفته شد، اما تا امروز هیچ بخشی از فضای فرهنگی، فرهنگسرا و حتی خرید دو خانه تاریخی که قرار بود به این محوطه اضافه شود، در دستور کار قرار نگرفته‌اند.

مراغه به علت دارا بودن تعداد زیادی برج مقبره به شهر برج مقبره‌ها در کشور شهرت یافته است. در این میان برج مقبره معروف به گنبد کبود به علت کاشی‌های فیروزه ای و کبود آن وتزیینات معرق و به کمال رساندن اوج هنر و تزیینات اسلامی از اهمیت خاصی در بین سایر برج‌ها برخوردار است .

همچنین وجود برج مدور به فاصله ۱۰ متری از گنبد کبود و دارا بودن ویژگیهای خاص و ترکیب خط و رسم و هندسه وگره آجری در سر در ورودی به اهمیت و ارزش آن افزوده است. خوشبختانه در سالهای گذشته با حفاری علمی و آوار برداری و با در دست داشتن اطلاعات اولیه پی و پایه‌های دو برج مقبره نیز در کنار این برجها در سال‌های اخیر شناسایی شده است که احتمال وجود سایر مقابر مشابه در عمق این قبرستان تاریخی و خاص، دور از انتظار نیست چرا که مراغه در طول تاریخ چندین بار سیل‌های ویرانگر را به خود دیده و آثار بسیاری تخریب یا مدفون شده است.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۳۵۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید شاهرخی با بیان اینکه امروز مجموعه ارزشمندی از اشیا باستانی استان کرمان، از موزه ملی ایران به کرمان وارد شد گفت: این اشیا به کرمان انتقال یافت و همزمان با هفته میراث فرهنگی در باغ موزه هرندی به نمایش در خواهد آمد.

وی، افزود: بخشی از اشیا این مجموعه انتقالی، حاصل کاوش‌های علمی باستان شناسی در تپه‌ها و محوطه‌های کلیدی استان کرمان از جمله تپه یحیی در دشت صوغان شهرستان ارزوئیه و محوطه باستانی شهداد در شهرستان کرمان بوده که در نتیجه کاوش سال‌های پایانی دهه چهل خورشیدی به دست آمده است.

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از اشیای مجموعه انتقالی، حاصل حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی جیرفت است که در دهه اوایل دهه هشتاد از کشور خارج شده بود و با تلاش مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت امور خارجه از حراج آن در حراجی‌های لندن جلوگیری و به کشور بازگشته است.

شاهرخی، افزود: قدمت تعدادی از این اشیا به دوره نوسنگی و حدود ۸۸۰۰ سال پیش از آن بر می‌گردد که متعلق به تپه گاو کشی در اسفندقه جیرفت بوده و در نتیجه کاوش‌های علمی باستان شناسی در این تپه حاصل شده است.

کد خبر 6095625

دیگر خبرها

  • استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در نقش ستم
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • زن ها در ۷۵ هزار سال پیش این شکلی بودند! |‌ عکس | این زن در کوه های زاگرس زندگی کرده است
  • مسجد کبود تبریز؛ معماری زیبا و تاریخی ایران
  • ضرورت توجه به روان‌سازی ترافیک معابر در مراغه
  • تأملاتی در بومی‌نبودن نظریه‌های جامعه‌شناسی کشور
  • تأملاتی درباب بومی نبودن نظریه‌ها در میدان جامعه‌شناسی کشور
  • جزئیات جایزه ملی جوانی جمعیت تشریح شد؛ ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها