Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@17:48:26 GMT

کتاب روشنایی در بیات ترک منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۳۹۰۷۰

کتاب روشنایی در بیات ترک منتشر شد

تبریز- کتاب "روشنایی در بیات ترک" با مجموعه یکصد شعر از شعرا منتشر شد. به گزارش خبرنگار مهر، روشنایی در بیات ترک، برگزیده شعرهای صد شاعر معاصر آذربایجان (از حبیب ساهر، پدر شعر نوی آذربایجان تا دومان اردم آخرین شوالیه شعر مدرن ترکی) با ترجمه ۳۵ مترجم جوان است که با سلیقه و وسواس شاعرانه انتخاب، ترجمه و تدوین شده و به چاپ سپرده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو مقدمه از دو منتقد، محقق و نویسنده آذربایجانی آقایان همت شهبازی و هادی قاراچای در آغازین کتاب در موضوع شعر مدرن و امروزین ترکی گذاشته‌ شده است که بررسی دقیقی از تک تک شاعران جوان و نقطه آغاز شعر مدرن ترکی را ارائه داده‌اند، چه بسا این مقدمه‌ها نقطه قوت این کتاب بوده و اندیشه عمیقی به خواننده کتاب در جهت شناختن سیر تاریخی شعر و شاعران معاصر آذربایجان را می‌دهد. بر اساس این گزارش، انتشارات فرهنگ عامه در کرمان کتاب را منتشر کرده و در نمایشگاه کتاب ۱۳۹۶ شهر آفتاب تهران به معرض نمایش خواهد گذاشت. جمع‌آوری، بازبینی، نمونه خوانی و تدوین این کتاب را که جلد سوم از مجموعه آنتولوژی شعر معاصر آذربایجان است، آقایان سعید موغانلی، صالح سجادی، رامین عباس‌زاده به عهده داشتند. لازم به ذکر است که جلدهای اول و دوم این مجموعه توسط انتشارات شهریاران به نام "آغ مقبره‌لرین شاعرلری - شاعران مقابر سفید" زمستان سال ۹۵ در دو مجلد منتشر شد. جلد چهارم (شاعران کلاسیک آذربایجان)، جلد پنجم (شعر پست مدرن) و جلد ششم (آنتولوژی شعر زنان آذربایجان) این مجموعه در حال تدوین می‌باشد. گفتنی‌است که مجموعه نه جلدی از ادامه همین مجموعه ادبیات آذربایجان را با نامهای غزل معاصر آذربایجان سه مجلد (قویما منی قان آپارا)، شعر طنز ترکی سه مجلد (بیز بئله گولردیک) و اشعار آیینی مذهبی ترکی سه مجلد (بیز بئله آغلاردیق) با همکاری صالح سجادی و سعید موغانلی در انتشارات سوره مهر (حوزه هنری) در سالهای به ترتیب ۹۴- ۹۵ - و ۹۶ منتشر و مورد استقبال خوانندگان سیر تاریخی شعر و ادبیات ترکی قرار گرفته است. کتاب روشنایی در بیات ترک را انتشارات فرهنگ عامه در کرمان با هزار تیراژ منتشر کرده است و طبق برنامه انتشارات در نمایشگاه امسال شهر آفتاب تهران از کتاب با حضور تدوین کنندگان، منتقدین و شاعران کتاب رونمایی خواهد شد. لازم به ذکر است که در این کتاب تمامی شعرهای ترکی شاعران آذربایجانی، همراه با ترجمه فارسی آنها درج گردیده است، ولی در پنج جلدی دیگر این مجموعه فقط اشعار ترکی لحاظ شده است. بنا به اظهار تدوین کنندگان این مجموعه شش جلدی احتمال اینکه شاعر و شاعرانی در این آنتولوژی فراموش شده باشد هست و آثار فوق مجموعه کاملی از شعر معاصر ترکی نیست و در آینده مجموعه‌های کامل‌تری ارائه خواهد شد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۳۹۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموعۀ ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد

مجموعه ویدئوکتاب‌های بندانگشتی توسط موسسه شمیم و با همکاری انتشارات دال برای کودکان سه تا هشت سال منتشر شد.

به گزارش مشرق، مجموعه ویدئوکتاب‌های بندانگشتی توسط موسسه شمیم و با همکاری انتشارات دال برای کودکان سه تا هشت سال منتشر شد.

این مجموعه به موضوعاتی از قبیل مهارت گوش‌دادن، مهارت نه‌گفتن، کنترل هیجان، عزت نفس، هوش عاطفی، امیدواری، خوش‌بینی، مدیریت خشم و حس ارزشمندی می‌پردازد. مجموعه «ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی» مهارت‌هایی را مورد توجه قرار داده است که منجر به تربیت کودکانی با رشد همه‌جانبه شده و از آن‌ها در افتادن به دام آسیب‌های اجتماعی محافظت می‌کند.

مخاطبان می‌توانند با اسکن کیوآرکدی که در صفحۀ شناسنامۀ کتاب آمده است، انیمیشن کتاب‌ها را نیز در تلفن همراه مشاهده کنند.

این مجموعه در ۹ جلد توسط انتشارات دال منتشر شده و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

دیگر خبرها

  • مجموعۀ ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • تشکیل کمیته تدوین سند احیاء ربع رشیدی تبریز
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • ۱۰ عنوان به مجموعه کتاب‌های کودکی نامداران اضافه می‌شود
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟