Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@22:06:04 GMT

نگاهي به کارنامه اخير گوگل در حوزه توسعه سخت افزار

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۳۹۷۴۴

خبرگزاري آريا - براي چند دقيقه به شکل صادقانه به اين موضوع فکر کنيد که کدام جنبه از زندگي ديجيتالي تان از وجود گوگل خالي مانده؟ اين شرکت بزرگ با سرويس هاي آنلاين و جذابي که ارائه مي دهد خود را هر طور که فکر کنيد در زندگي ما جاي داده. از طريق «جي ميل»، ايميل هاي ما را کنترل مي کند و با «مپس» مي داند که در بيشتر وقت ها دقيقاً کجا هستيم و البته به لطف «اندرويد» تمام دوستان، فاميل و آشنايان ما را هم مي شناسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گوگل حتي مي داند که هر کدام از ما به چه چيزهايي علاقه داريم. چگونه؟ با جستجوهايي که انجام مي دهيم و البته مرورگر «کروم».
شايد با خواندن اين توضيح تصور کنيد که گوگل بيش از حد براي ورود به زندگي ما موفق بوده ولي تا اينجاي کار، صرفاً در مورد سرويس هاي آنلاين آن گفته ايم. شرکتي که حالا گوشه ذهنتان نگران رابطه تان با آن شده ايد، بدون سخت افزار نهايتاً در همين حد مي تواند وارد زندگي تان شود و البته همانطور که مي دانيد، چندان هم به اين شرايط قانع نيست و مي خواهد بيشتر و بيشتر در موردتان بداند.
همين شد که سال گذشته، گوگل هجوم برد به سمت ساخت سخت افزار. در واقع، شرکتي به بزرگي گوگل واقعاً نمي تواند فقط به نرم افزار و سرويس اينترنتي متکي باشد و از طرفي يک تجربه کامل از رفتارهاي انساني را درک کند تا بعداً بتواند آنها را به نفع خودش استفاده کند. لازم است موبايل هايي بسازد که با آنها به دوست خود پيام مي دهيم يا نوعي کامپيوتر توليد کند که در آن با کروم به سراغ مباحث مورد علاقه مان مي رويم.
آوريل گذشته (يک سال پيش) بود که گزارش شد گوگل به شدت در حال استخدام افرادي با استعداد در زمينه توسعه سخت افزا است تا حرکت سريع و رو به جلويي در اين حوزه داشته باشد. در پايان سال ميلادي 2016، گوگل چندين سخت افزار جديد معرفي و عرضه کرده بود. از همه رنگ و همه مدل گجتي؛ از موبايل هوشمند گرفته تا اسپيکرهاي سخن فهم.
حالا يک سال گذشته و گوگل هم به موانعي تازه برخورده. همين چند روز پيش، «بلومبرگ» گزارش کرد که «ديويد فاستر»، مسئول ارشد توسعه نسل بعدي موبايل هاي پيکسل، قيد کار کردن در گوگل را زده و به آمازوني برگشته که قبل از آمدنش به گوگل، در آن مشغول به کار بود. سال گذشته گوگل شانس زيادي با استخدام فاستر آورده بود، او همان کسي بود که آزمايشگاه «Lab126» آمازون را اداره مي کرد؛ آزمايشگاهي که توسعه دهنده ابزارهايي مثل کيندل، موبايل فاير و البته اسپيکر اکو بود.
حالا فاستر از گوگل رفته و «جَن داوسن»، يکي از تحليلگران حوزه فناوري در اين باره مي گويد که «دليل مشخصي وجود ندارد که چرا فاستر تصميم به ترک گوگل گرفته، در حالي که بخش سخت افزاري اين شرکت اخيراً بازخوردهاي خوبي هم دريافت کرده بود».
گوگل در هر صورت قرار است کنفرانس توسعه دهندگانش، يعني همان Google I/O را در همين ماه ميلادي برگزار کند. سال پيش گوگل در همين کنفرانس اسپيکر Home و البته پلتفرم واقعيت مجازي «روياپردازي» يا «دي دريم» (در کنار يک هدست واقعيت مجازي: دي دريم ويو) را معرفي کرد؛ دو محصولي که استعداد زيادي براي متحول کردن حوزه مربوط به خودشان را دارند. هر دو محصول البته صرفاً به اندازه کافي خوب بودند. و اين سوال پيش مي آيد که گوگل سال پيش دقيقاً در بخش سخت افزارش چه کرد و امسال مي خواهد چه کند؟
گوگل پيکسل
در ابتدا و زماني که پيکسل معرفي شد، به نظر مي رسيد که با موبايلي عالي رو به رو هستيم. از يک طرف رنگ «واقعاً آبي» عده زيادي از کاربران را تحت تاثير قرار داده بود و از سمت ديگر، اين موبايلي بود که «دستيار گوگل» را به صحنه مي آورد؛ دستياري که مي آمد تا عرصه رقابت را بر سيري تنگ تر کند.
سپس پيکسل در اختيار رسانه ها و بعدش هم کاربران قرار گرفت و مشخص شد که موبايلي با قابليت هاي زياد و مطلوب است، اما آن ماشين-هيجان زايي که گوگل در آن زمان مي خواست و نياز داشت، نبود. از طرف ديگر، دستيار گوگل هم آنطور که تبليغ مي شد تحولي در ميان دستيارهاي ديجيتالي ايجاد نکرد.
حالا 6 ماه بيشتر از عرضه پيکسل گذشته و گلکسي اس 8 هم از راه رسيده. اگر اين دو موبايل را کنار هم قرار دهيد و به پيکر هر دو نگاه کنيد، ساده پيداست که لغت «قديمي» به شکلي تمام قد برازنده محصول گوگل است.

گوگل نياز دارد تا نسل دوم پيکسل را تا حد زيادي از نسخه کنوني اين موبايل متمايز کند و اسمارت فوني آينده نگرانه به طرفداران خود عرضه نمايد ولي شايعاتي که از همين الان از گوشه و کنار وب شينده مي شوند، حکايت از آن دارند که گويا نهايت خلاقيت گوگل براي پيکسل بعدي، استفاده از نمايشگري با لبه هاي خميده در نسل دوم اين گجت باشد.
سال هاست که همين ويژگي را در پرچمدارهاي سامسونگ ديده ايم و سوال اينجاست که آيا واقعاً گوگل نمي تواند خلاق تر از اين باشد؟
گوگل واي-فاي
گوگل واي-فاي، يک روتر چندگانه که مي توانيد هر بخش آن را در قسمتي از خانه قرار دهيد در اکتبر 2016 رونمايي و در دسامبر راهي بازار شد. هويت چندگانه روتر به شما اجازه مي دهد تا در همه بخش هاي خانه، سيگنالي قوي داشته باشيد. گوگل از طرف ديگر هر قطعه اضافي از اين روتر را 129 دلار مي فروشد. (هر گوگل واي فاي سه ماژول به همراه دارد و با قيمت 300 دلاري عرضه مي شود. اگر ماژول هاي بيشتري بخواهيد براي هر يک بايد 129 دلار پرداخت کنيد.)
در مجموع، اين سخت افزار زيباست و نوع کارکرد کاملاً جالبي دارد. خيلي هم ساده تنظيم مي شود اما اگر با گجتي موسوم به «Eero» آشنايي داشته باشيد، پس از ديدن گوگل واي-فاي، از ميزان شباهت کارکرد اين محصولات به هم تعجب خواهيد کرد.

از لحاظ سرعت، محصول گوگل با Eero تفاوتي ندارد و حتي نرم افزار آنها نيز شباهت زيادي به هم دارد. تنها تفاوت به قيمت گران تر Eero و اينکه از سال 2015 عرضه شده برمي گردد.
اگر بخواهيد نوع ديدتان را به داستان تغيير دهيد، گوگل در انتهاي سال 2016 دستگاهي را توسعه داده و وارد بازار نموده که يک سال قبل، محصولي کاملاً‌ مشابه با آن، همان کارها را انجام مي داد. روتري که اهالي مانتين ويو توسعه دادند رسماً برتري قابل ذکري به جز قيمت نسبت به رقيب خود نداشت.
گوگل هوم
سيري، الکسا و دستيار گوگل هيچ کدام زبان ما را نمي فهمند. اما بياييد فرض کنيم که کاربر ايراني مي خواهد براي انگليسي صحبت کردن با يک دستيار مجازي، اسپيکري هوشمند تهيه کند. بازار اسپيکرهاي سخنگو و سخن فهم، با تولد اکو و دستيار ديجيتالي اش يعني الکسا هويت پيدا کرد. اندکي بعد و در سال 2016، گوگل هم در راستاي سياست تشديد توليدات سخت افزاري، Home را توسعه داد و معرفي کرد.
خب، از يک طرف آمازون را داريم و از يک سوي ديگر گوگل. مشخص است که کدام يک اطلاعات بسيار بسيار بيشتري از ما دارد، پس قاعدتاً گوگل هم بايد بتواند با توجه به شناختي که از ما دارد سرويس هاي خيلي جذاب تري ارائه دهد در حالي که به بزرگترين موتور جستجوي جهان هم متصل است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۳۹۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمل‌ و‌ نقل در ناوگان فناوری

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین شکری*، طی یادداشتی مأموریت ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حمل‌و‌نقل پیشرفته و فضایی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری را پیگیری بخش‌های مختلف حمل‌و‌نقل هوایی، جاده‌ای، ریلی، دریایی، فضایی و فعالیت‌های دانش‌بنیان مرتبط با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دانست.

متن یادداشت به شرح زیر است؛

« حوزه حمل‌ونقل سهم قابل‌توجهی از توسعه اشتغال و رونق اقتصادی هرکشور را به خود اختصاص داده است. ما در ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حمل‌و‌نقل پیشرفته و فضایی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری مأموریت داریم تا در بخش‌های مختلف حمل‌و‌نقل هوایی، جاده‌ای، ریلی، دریایی، فضایی و فعالیت‌های دانش‌بنیان مرتبط با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان این حوزه را پیگیری کنیم و درحوزه‌های مرتبط نظیر خودروهای الکتریکی واحتراقی، طراحی وساخت هواپیما، بالگرد، پهپاد، تجهیزات فرودگاهی، ماهواره و ماهواره‌بر، شناور، واگن مترو و... در تعامل و هم‌افزایی با دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مشارکت کنیم.

از جمله برنامه‌های ستاد می‌توان به ایفای نقش حداکثری در توسعه زیست‌بوم نوآوری، فناوری و ایجاد ظرفیت و برنامه‌ریزی برای ارتقای سهم اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه حمل‌و‌نقل پیشرفته و فضایی با رویکرد مشارکت حداکثری ذی‌نفعان خصوصی و دولتی، تشکیل کنسرسیوم‌های تخصصی جهت بهینه‌سازی و تنوع‌بخشی به سبد حوزه صنعت حمل‌و‌نقل کشور و حل نیازهای این حوزه با تمرکز بر داخلی‌سازی اقلام راهبردی و ارزبر، ارائه برنامه و پیاده‌سازی پروژه‌های اقتصادمحور، پیشران و راهبردی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در حوزه حمل‌و‌نقل پیشرفته و فضایی با کلیه نهادهای حاکمیتی، سازمان‌های مرتبط دولتی و بازیگران بخش خصوصی با نگاه بلندمدت اشاره کرد.

در افق پیش روی ستاد اقتصاد دانش‌بنیان حمل‌و‌نقل پیشرفته و فضایی در زمینه خودرو، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان این حوزه با راهکارهای فناورانه به‌ویژه دربخش صنعت حمل‌و‌نقل الکتریکی و خودران از دغدغه‌های اصلی به‌شمار می‌رود. همچنین ارتقای مشارکت نخبگان در شناسایی و حل مسائل حوزه حمل‌و‌نقل پیشرفته و فضایی با همکاری تنگاتنگ سایر ارکان تصمیم‌ساز، تصمیم‌گیر و اجرایی دولتی و خصوصی، هم‌افزایی فعالیت‌های مرتبط با حوزه هوایی و هوانوردی و نظارت بر توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان صنایع مربوط در سطح کشور از جمله برنامه‌های ستاد خواهد بود.»

* دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حمل‌ و‌ نقل پیشرفته و فضایی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کارنامه‌ی یکی از شاخص‌ترین چهره‌های علمی تاریخ‌نگاری معاصر بررسی می‌شود
  • شرایط برگزاری انتخابات درخوسف برقرار است
  • هوش مصنوعی رقیب گوگل و اوپن ای آی در راه است
  • حمل‌ و‌ نقل در ناوگان فناوری
  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است
  • نگاهی به سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده
  • کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • کلید اولیه آزمون دستیاری پزشکی منتشر شد
  • بهترین نرم افزار حسابداری برای فروشگاه زنجیره ای
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/ مروری بر کارنامه قطار ایرانی