Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير امور خارجه کشورمان با تاکيد بر حضور همه مردم در پاي صندوق‌هاي راي از تمامي سلايق گفت: نوع انتخاب مردم مشخص مي‌کند کشور در چهار سال آينده در چه مسيري حرکت خواهد کرد.او با بيان اين‌که زمان به ميوه نشستن تلاش‌ها در چارچوب برجام به تدريج فرا مي‌رسد گفت: براي تداوم اقتدار ايران نياز است سياست‌هاي چهار سال گذشته ادامه يابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظريف با تاکيد بر اجراي يکي از مهم‌ترين اهداف وزارت امور خارجه در چهار سال گذشته که گسترش و تعميق تعاملات اقتصادي بوده است با اشاره به توافق هسته‌اي و اجراي موفق آن گفت: امروز سياست خارجي به کمک معيشت مردم آمده است.

او به عنوان يک ديپلمات مطرح بين‌المللي پيشنهاد کرد که در دولت آينده نيز سه اولويت مهم در عرصه سياست خارجي پيگيري شود که مهم‌ترين آن حفظ برجام است.
ظريف در اين گفت‌وگو با تشريح ديدگاه‌هاي انتخاباتي خود و تاکيد بر اهميت حضور باشکوه مردم در انتخابات دوازدهم گفت: وقتي مسووليت وزارت خارجه را بر عهده گرفتم اين احساس را داشتم که بايد خودم را هزينه مردم و کشورم کنم، نه اينکه مردم و کشور را هزينه ادعاهاي خود کنم. اميدوارم در اين مدت بر اساس همين نگاه حرکت کرده باشم.
وزير امور خارجه کشورمان در روزهاي ابتدايي ارديبهشت ماه سال 96 در حالي که کمتر از بيست روز ديگر به برگزاري انتخابات رياست جمهوري دوازدهم باقي مانده در گفت‌وگويي با خبرنگاران ايسنا به تشريح عملکرد دستگاه ديپلماسي کشور در چهار سال گذشته پرداخت.
محمدجواد ظريف در پاسخ به اين پرسش که ديپلماسي دولت يازدهم در عرصه سياست خارجي چگونه باعث افزايش اقتدار ايران در منطقه شده است؟ ضمن تبريک فرا رسيدن اعياد شعبانيه و تبريک روز پاسدار به پاسداران غيور کشور گفت: اميدوارم به برکت اين روزها و با افزايش اخوت، برادري و نشاط در بين مردم شاهد مشارکت حداکثري مردم در انتخابات سرنوشت‌سازي باشيم که در چند هفته آينده در کشور برگزار مي‌شود.

اقتدار ايران در منطقه و جهان در سايه انتخاب‌هاي درست به دست آمد
اين ديپلمات عالي رتبه کشورمان با بيان اين‌که اقتدار ايران در منطقه و جهان بر اساس برخي دلايل ذاتي است که جمهوري اسلامي ايران از آن برخوردار است تصريح کرد: اين اقتدار در سايه سياست‌ها و انتخاب‌هاي درست به دست آمده است. ما هيچ‌گاه مردم را فراموش نکرديم، از تروريست‌ها حمايت نکرديم و اين انتخاب‌هاي درست در برابر انتخاب‌هاي غلط ديگران از جمله آمريکا و برخي از کشورهاي منطقه باعث شده که ايران در يک موقعيت برتر قرار گيرد و همه اين‌ها نتيجه انقلاب اسلامي ايران است.
وي با اشاره به رشادت‌هاي مردم براي دفاع از انقلاب و زحماتي که رزمندگان و ‌جانبازان براي دفاع از کشور داشته‌اند، گفت: اين‌ها بدون ترديد عامل مهم و اساسي براي اقتدار کشور و ديده شدن ايران به عنوان قدرت مهم در منطقه است. ما نبايد اين واقعيت را ناديده بگيريم يا فراموش کنيم، چراکه اين امر کفران نعمت است.
تلاش دولت تدبير و اميد اين بود که ايران از قدرت خود استفاده کند
ظريف با بيان اين‌که "در دولت يازدهم موانعي که باعث مي‌شد اين اقتدار نتواند خود را به منصه ظهور برساند تا حد قابل توجهي رفع شد و در واقع اين اقتدار به ابزار قدرت تبديل شد" اظهار کرد: ايران قبل از دوران دولت تدبير و اميد در شرايطي قرار داشت که کساني که از واقعيت‌هاي انقلاب و وجود يک نظام مردم سالار ديني در منطقه نگران بودند، خيلي راحت مي‌توانستند نگراني‌هاي واقعي خود را با پوششي از سياه‌نمايي از ايران و اجراي پروژه امنيتي‌سازي کردن ايران بپوشانند و ايران را مشکل اصلي جلوه دهند. تلاش دولت تدبير و اميد اين بود که اين پوشش را از روي قدرت واقعي ايران بردارد و اين مسير را فراهم کرد که ايران بتواند از واقعيت‌هاي قدرت خود استفاده کند. چون قدرت زماني مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد که به نفوذ تبديل شود و در نتيجه آسيب‌پذيري را کاهش دهد.
رييس دستگاه ديپلماسي کشور ادامه داد: لطف خداوند، هدايت‌هاي مقام معظم رهبري و شجاعت‌ دکتر روحاني باعث شد که اين دولت بتواند شرايطي را فراهم کند تا جمهوري اسلامي را در سطح منطقه و جهان با يک نگاه مثبت معرفي کند.
به نتيجه رساندن مذاکرات شجاعت مي‌خواهد
ظريف خاطرنشان کرد: نکته مهم در اين راستا شجاعتي بود که براي تصميم‌گيري در کشور نياز بود. به طور قطع وارد شدن به مذاکره و رسيدن به نتيجه بسيار سخت‌تر از مذاکره و سخنراني بي‌حاصل است. براي ورود به مذاکره و حصول نتيجه بايد تلاش زيادي انجام شده و حواس‌ها در تمام طول مذاکره بر روي مساله متمرکز باشد، اما براي سخنراني و قرائت يک متن، بعد از تهيه و تدوين سخنراني علي‌القاعده اتفاقي نمي‌افتد و شما نيز نبايد خيلي نگران مسائل پس از آن باشيد، ‌اما مذاکره و ورود به آن شجاعت مي‌خواهد و مهم‌تر از آن داشتن شجاعت براي به نتيجه رساندن مذاکرات است.
وزير امور خارجه کشورمان تصريح کرد: مذاکره به معناي تحميل نيست و يک طرف نمي‌تواند نظر خود را به طرف مقابل تحميل کند و درک اين‌ واقعيت‌ها در جريان مذاکرات هسته‌اي توانست در کشور شکل بگيرد. مجموعه اين اتفاق‌ها باعث شد اقتدار واقعي ايران که زاييده جمهوري اسلامي است، در صحنه بين‌المللي متبلور شود و زنجيرهايي که عليه ايران از طريق پروژه ايران‌هراسي، تحريم‌ها و قطعنامه‌هاي فصل هفتمي شوراي امنيت ايجاده شده بود، گسسته شود. در آن مقطع شاهد بوديم که هر روز در صحنه بين‌المللي تصميمي عليه ايران اتخاذ مي‌شد ولي اين روند با شروع مذاکرات متوقف شد و ايران از کشوري که از ورود به نشست‌هاي بين‌المللي منع شده بود به کشوري تبديل شد که خودش در مورد اين‌که چه کشورهايي در نشست‌هاي بين‌المللي حضور پيدا کنند، تصميم‌گيري مي‌کند. اين موضوع فقط در مورد نشست آستانه درباره سوريه صورت نگرفت، بلکه در اجلاس لوزان نيز ايران تصميم گرفت که عراق و مصر را اضافه کند و ديگر کشورها ناگزير شدند که اين موضوع را بپذيرند.
برخي دوستان به تاثيرگذاري ديپلماسي آلرژي دارند
ظريف در بخشي ديگر از اين گفت‌وگو با بيان اين‌که "برخي از دوستان مقداري به اين موضوع آلرژي دارند که بپذيرند ديپلماسي مي‌تواند تاثيرگذار باشد" تصريح کرد: اين دوستان تصور مي‌کنند کساني که از ديپلماسي صحبت مي‌کنند به ديگر ابعاد اقتدار ايران توجهي ندارند،‌ اما واقعيت اين است که ما همين قدرت را در گذشته داشتيم، از همين امکانات برخوردار بوديم ولي نه به هيچ اجلاس بين‌المللي دعوت مي‌شديم و نه در هيچ کجا کسي ما را تحويل مي‌گرفت. از طرفي هر روز فشارهاي جديدي بر مردم وارد مي‌شد. اين‌ها همه واقعيت‌هايي است که چهار سال پيش وجود داشت ولي امروز خوشبختانه وجود ندارد و اين‌ها همه برمي‌گردد به شجاعت و شهامتي که رئيس‌جمهور تحت هدايت‌هاي مدبرانه رهبري داشتند و توانستند مسير ديپلماسي کشور را به سمت درست و مناسب سوق دهند.
وزير امور خارجه کشورمان در پاسخ به اين پرسش که شما بارها در صحبت‌هاي خود يکي از پايه‌هاي اقتدار کشور را حضور مردم در صحنه انتخابات عنوان کرده و اعلام کرديد دولت و دستگاه ديپلماسي کشور با اتکا به قدرت مردم و انتخابي که در سال 92 انجام دادند، امور خود را پيش بردند، با توجه به اين‌که در چند هفته آينده انتخابات رياست جمهوري دوازدهم برگزار مي‌شود،‌ توصيه شما به مردم براي يک انتخاب خوب چيست؟ خاطرنشان کرد: مهم‌ترين نکته‌اي که در اين ارتباط بايد بر آن تاکيد کرد، حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي است. بارها گفته‌ام، اگر حضور 73 درصدي مردم در انتخابات سال 92 نبود، کساني که اعمال فشار بر ملت ايران را تدارک ديده بودند، احساس مي‌کردند که به خواسته خود رسيده‌اند و توانسته‌اند مردم را از حاکميت جدا کنند، چراکه هدف آنها از تحريم همين موضوع بود. بايد توجه داشت هدف تحريم صرفا اعمال فشار بر اقتصاد کشور نبود، بلکه تحريم‌کنندگان مي‌خواستند با جدا کردن مردم از حاکميت به آرزوها و خواسته‌هاي خود برسند ولي مردم حضوري مناسب در انتخابات داشتند و توهم آنها را شکستند. شکسته شدن آن توهم باعث شد که طرف مقابل به پاي ميز مذاکره بيايد و ما نبايد اين را فراموش کنيم.
وي گفت: حضور مردم در صحنه براي تمام کشور اقتدار مي‌آورد و به همين خاطر است که مقام معظم رهبري هم در اين دوره و هم در دوره قبل تاکيد کردند که همه در پاي صندوق‌هاي راي حضور پيدا کنند، حتي کساني که با سلايق حاکميت منطبق نيستند و سلايق ديگري دارند، ايشان خواستند آنها نيز پاي صندوق‌هاي راي بيايند براي اين‌که با اين حضور بدخواهان اين ملت نااميد شوند و يک بار ديگر به اين نتيجه برسند که با فشار نمي‌توانند خواسته‌هاي خود را به مردم ايران تحميل کنند.
مردم با حضور خود در صحنه بارها به دنيا ثابت کردند که "هيچ وقت يک ايراني را تهديد نکنند"
رييس دستگاه ديپلماسي کشور افزود: مردم ايران در راهپيمايي 22 بهمن سال گذشته بعد از اين‌که دولت‌مردان جديد آمريکا به مردم ايران اهانت‌ کردند با حضور يک‌پارچه خود نشان دادند که ايراني توهين و تهديد را نمي‌پذيرد و بايد با ايراني با زبان تکريم و احترام صحبت کرد. نبايد ايراني را تهديد کرد، مردم ايران با حضور خود در صحنه بارها اين جمله را به دنيا ثابت کردند که "هيچ وقت يک ايراني را تهديد نکنند" و قطعا مردم در انتخابات پيش رو نيز با حضور باشکوه‌ خود بار ديگر اين واقعيت را نشان خواهند داد.

نوع انتخاب مردم مشخص مي‌کند کشور در چهار سال آينده در چه مسيري حرکت مي‌کند
ظريف با بيان اين‌که "نوع انتخاب مردم تاثير اساسي در آينده کشور دارد و اين‌گونه نيست که نوع انتخاب کم‌تاثير باشد" اظهار کرد: شما نمود تاثير اين نوع انتخاب را در فاصله سال‌هاي 84 تا 92 و هم‌چنين اتفاقاتي که بعد از 92 رخ داد، مشاهده کرديد. واقعيت آن است که اين انتخاب است که مشخص مي‌کند کشور در چهار سال آينده در چه مسيري حرکت مي‌کند. مردم مي‌توانند قضاوت کنند که سياست‌هاي اتخاذ شده در آن هشت سال کشور را به چه مسيري برد و سياست‌هاي اتخاذ شده در اين چهار سال کشور را به چه سمتي سوق داده است.
در دولت يازدهم سياست خارجي به کمک معيشت مردم آمد
وي با بيان اين‌که براي تداوم اقتدار و حضور عزت‌مندانه ايران در صحنه بين‌المللي و تداوم سياست تعاملي ايران در عرصه جهاني همراه با حفظ عزت و کرامت ايراني نياز است سياست‌هاي به کار گرفته شده در چهار سال گذشته ادامه پيدا کند، گفت: تداوم چنين روندي نياز امروز کشور و اقتصاد ميهن عزيزمان است. سال‌هاي قبل در کشور از جيب و معيشت مردم براي برخي از شعارها هزينه کرديم، ولي امروز در اثر سياست‌هاي دولت يازدهم، سياست خارجي به کمک معيشت مردم آمده و اين نشان‌دهنده تفاوتي است که انتخاب مردم در روز راي‌گيري مي‌تواند بر آينده کشور و معيشت آنها داشته باشد.
رييس دستگاه ديپلماسي کشور در عين حال با اشاره به اثرات تحريم‌ها بر اقتصاد کشور تاکيد کرد که براي اصلاح آن‌چه در آن هشت سال رخ داد، نياز به زمان داريم.
وي افزود: تا به امروز براي رفع آن مشکلات و حفظ اقتدارمان به ميزان قابل توجهي در مسير صحيح پيش رفته‌ايم. در حال حاضر يک سال و چهار ماه از اجراي برجام مي‌گذرد و در اين مدت بسياري از مشکلاتي که غربي‌ها در مراحل متعدد به اين کشور تحميل کردند، آرام آرام رفع شده است.
امروز کم‌تر ناگزيريم پول خود را با چمدان حمل و نقل کنيم
ظريف با اشاره به تحريم نفتي که از سوي غربي‌ها در مقطعي عليه ايران اعمال شد، خاطرنشان کرد: آنها در مقطعي مي‌خواستند ايران را تحريم نفتي کنند، به خودشان شش ماه فرصت دادند تا خودشان را در اين ارتباط آماده کنند به نحوي که در ارتباط با اعمال اين تحريم‌ها ضرر نکنند. ما نيز براي اين‌که شرايط را به قبل برگردانيم نيازمند به زمان هستيم. البته الحمدالله با تدابير خوبي که قبل از پايان تحريم‌ها از سوي رئيس‌جمهور، وزير نفت و ساير کارکنان صنعت نفت کشور انديشيده شد، توانستيم سريع‌تر از زماني که دنيا تصور مي‌کرد فرصت از دست رفته کشور در زمينه توليد و صادرات صنعت نفت را بازيابي کنيم. البته در حوزه‌هاي ديگر ممکن است اين روند بيش‌تر طول کشد، ولي واقعيت اين است که در مسير صحيح حرکت کرده‌ايم. امروز سرمايه‌گذاران خارجي در بازار ايران حضور دارند، بانک‌هاي خارجي با ايران تعامل مي‌کنند و ما کم‌تر ناگزير مي‌شويم که پول خود را با چمدان حمل و نقل کنيم.
وزير امور خارجه کشورمان افزود: در مقطعي ميلياردها دلار از درآمدهاي مردم در اختيار کساني قرار گرفت که معلوم نيست به بهانه دور زدن تحريم‌ها چگونه آن اموال را حيف و ميل کردند. ده‌ها ميليارد دلار از پولي که به هر دلار آن مردم اين کشور نيازمند هستند به خاطر تحريم‌هايي که به دليل عدم توجه به واقعيت‌هاي بين‌المللي به اين کشور تحميل شد، هدر رفت. بنا بر اين توجه به اين مسايل و تفاوت‌هاي ايجاد شده در روز انتخابات مي‌تواند آينده کشور و مردم را رقم بزند و يقين دارم مردم در اين انتخابات نيز مثل گذشته انتخابي هوشمندانه و دقيق خواهند داشت.
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: video/webm
او در پاسخ به اين پرسش که اشاره کرديد در طول چهار سال گذشته دستگاه سياست خارجي به معيشت مردم توجه داشته است. هم‌چنين در ابتداي سال 96 در سخناني گفتيد از امروز برجام يعني "برنامه جامع اقتصاد مقاومتي"، وزارت خارجه در ارتباط با اقتصاد مقاومتي و ديپلماسي اقتصادي چه اقداماتي را در اين چهار سال انجام داد و پاسخ شما به منتقداني که مي‌گويند رفت و آمد تجار و بازرگانان خارجي به ايران نتيجه‌اي به همراه نداشته است، چيست؟ گفت: در حوزه اقتصاد وزارت خارجه دو کار مهم را انجام داده است. يکي از مهم‌ترين کارها اين بود که فکر، طراحي و برنامه‌ريزي اقتصادي را وارد دستور کار وزارت خارجه کرد. وزارت خارجه پيش از اين به دليل واقعيت‌هاي منطقه‌اي و جهاني و مساله جنگ تحميلي و موضوع هسته‌اي همواره نگاه سياسي و امنيتي داشته ولي ما سعي کرديم در طول اين مدت نگاه اقتصادي را نيز در اين وزارت‌خانه حاکم کنيم که در ابتداي کار دولت، مصادف با آغاز مذاکرات هسته‌اي تاکيد بر اين شد که وزارت خارجه نگاه اقتصادي را در اولويت قرار دهد.
ظريف افزود: از ديگر سو وزارت خارجه در طول اين مدت تلاش کرد موانعي که موجب قفل شدن فعاليت‌هاي اقتصادي خارجي کشور مي‌شد را رفع کند. پيش از آن مجبور بوديم براي دور زدن تحريم‌ها 35 ميليارد دلار در اختيار کساني قرار دهيم که معلوم نيست اين پول‌ها را چگونه حيف و ميل کردند و کجا بردند. هم‌چنين در آن مقطع به خاطر تحريم‌ها مجبور بوديم مقادير زيادي از ذخاير ارزي خود را جهت مبادله با ديگر کشورها به ارز محلي تبديل کنيم يا از اين سرمايه‌ها به عنوان ضمانت سرمايه‌گذاري استفاده کنيم، ولي اکنون اين موانع برداشته شده است. امروز با همه کشورها بر اساس روند عادي همکاري مي‌کنيم. نفت‌مان را مي‌فروشيم و پول‌مان را مي‌گيريم و اگر بخواهيم سرمايه‌ جذب کنيم بر اساس مقررات عادي در دنيا اين کار را انجام مي‌دهيم نه اين‌که ناگزير باشيم مقداري از پول خودمان را براي ضمانت سرمايه‌گذاري خارجي يا ضمانت فاينانس بلوکه کنيم.
رييس دستگاه ديپلماسي در پاسخ به ادعاي کساني که مي‌گويند رفت وآمد بازرگانان، تجار و کارآفرينان خارجي به ايران نتيجه‌اي نداشته است، گفت:‌ شما براي اين‌که يک قرارداد عادي حتي در داخل کشور امضا کنيد، ماه‌ها مذاکره مي‌کنيد. براي خريد يک خانه ممکن است چندين جلسه و مذاکره در دفتر املاک برگزار کنيد تا بتوانيد يک خانه را معامله کنيد. حال شما مي‌خواهيد بعد از يک دوره طولاني که ايران از نظر اقتصادي از دنيا جدا بوده و موانعي براي توسعه روابط اقتصادي در بعد خارجي داشته يک حرکت جديدي را آغاز کنيد. براي انجام اين امر چقدر فرصت نياز است؟ يک روز، يک ماه، دو ماه؟ چه ميزان زمان نياز است؟ چگونه است برخي از دوستان خيلي سريع به اين نتيجه رسيده‌اند که برجام نتيجه نداشته و اين رفت و آمدها صرفا تشريفاتي بوده است؟
اين ديپلمات ارشد کشورمان با تاکيد بر اين‌که اين رفت و آمدها بايد صورت بگيرد، افزود: شما اطمينان داشته باشيد صدها سرمايه‌گذار کارآفرين و بنگاه اقتصادي که به ايران آمده بودند نمي‌خواستند با سفر به ايران وقت و پول خود را تلف کنند يا براي نشان دادن حمايت‌شان از کسي اين سفرها را انجام نداده‌اند. با رفع موانع يک فرصت جديد براي ايران و جهان آغاز شد و اين رفت و آمدها صورت گرفت و وزارت خارجه هم براي جذب اين امکانات به وظايف خود عمل کرد.
هواپيماهاي کاغذي اکنون روي زمين است و آقايان بر آن سوار مي‌شوند
وي خاطرنشان کرد: اين رفت و آمدها و گفت‌وگو در نهايت تبديل به قرارداد مي‌شود و اين قراردادها به ساخت کارخانه، افزايش صادرات و هر آن‌چه که نياز کشور است تبديل خواهد شد. به طور مثال در مورد موضوع خريد هواپيما نگاه کنيد همين دوستاني که اين اتهام را مطرح مي‌کنند که اين رفت و آمدها بي‌فايده بوده است، از خريد هواپيما با عنوان "پرواز هواپيماهاي کاغذي در فضاي انتخابات" نام مي‌بردند. اکنون اين هواپيماهاي کاغذي روي زمين است و خود آقايان بر آن سوار شده‌اند.
ظريف تاکيد کرد: براي همين هواپيماها بيش از دو سال مذاکره شد. از همان روزي که براي توافق ژنو مذاکره مي‌کرديم اين دغدغه را داشتيم که چرا مردم با استرس و نگراني بايد سوار هواپيما شوند. بر اساس همين دغدغه در توافق ژنو توانستيم بحث "تعمير" هواپيماهاي ايراني را بگنجانيم، بعد از آن، 18 ماه مذاکره براي خريد هواپيما انجام شد و با اجرايي شدن برجام 9 ماه تلاش شد تا بتوانيم مجوزهاي لازم را براي خريد بگيريم. همه اين اقدامات زمان‌بر بود. تا کنون 3 هواپيما در آسمان‌ ايران پرواز مي‌کند. هواپيما يک نمونه است، نمونه‌هاي اين موضوع را در بحث نيروگاه، راه‌آهن وموضوعات ديگر نيز شاهد هستيم.
رييس دستگاه ديپلماسي در ادامه تصريح کرد: در دولت يازدهم به دنبال اين نبوديم که قراردادهايي ببنديم تا منافع ملي مورد تهديد قرار گيرد. دولت يازدهم در اين زمينه وسواس زيادي به خرج داده است. ما اکنون ميلياردها دلار پيشنهاد سرمايه‌گذاري آماده داريم، اما اين پيشنهادها به دليل اين‌که ممکن است برخي از شرايط آن خوب نباشد از جمله اين‌که ميزان استفاده از نيروي انساني و تکنولوژي کشورمان در اين قراردادها کم باشد يا به توليد کالاهاي ايراني ضربه وارد کنند، امضا نشده‌اند.
وي با بيان اين‌که در چهار سال گذشته توانستيم مزاحمت‌هايي که در عرصه اقتصادي در خارج از کشور وجود داشت را تا حدودي برطرف کنيم افزود: براي تحقق اين هدف نه به دنبال واردات بي‌رويه هستيم، نه به دنبال برنامه بدون هدف. ما در سه حوزه تاکيد کرده‌ايم که واردات بايد صورت گيرد که اين سه حوزه عبارتند از واردات سرمايه خارجي، واردات فن‌آوري و افزايش ورود گردشگران به کشور. اين موضوع را نيز به نمايندگي‌هاي ايران در خارج از کشور اعلام کرده‌ايم. در بحث صادرات نيز به دنبال افزايش صادرات کالاهاي غيرنفتي ايراني هستيم.
توليد مدنظر رهبري به صادرات هم نگاه دارد
ظريف ادامه داد: توليدي که مورد نظر رهبري است و بايد به اشتغال منجر ‌شود به طور قطع با محدود شدن در بازار ايران به دست نمي‌آيد و ايشان نيز اين موضوع را مطرح کردند که اين توليد بايد نگاهي به صادرات نيز داشته باشد. توليدي که براي مصرف‌کننده ايراني است، اما هم‌زمان مي‌شود آن را به خارج از کشور نيز صادرات کرد.
وي هم‌چنين با بيان اين‌که ما مي‌توانيم در بخش صادرات خدمات فني، مهندسي نيز گام‌هاي خوبي برداريم، افزود:‌ صادرکنندگان خدمات فني، مهندسي در کشور مي‌توانند ميلياردها دلار سالانه براي کشور درآمدزايي داشته باشند ولي به خاطر موانع بانکي دوران گذشته که از کاغذ پاره خطاب کردن تحريم‌ها به وجود آمده بود و مردم ما را به آن وضعيت کشانده بود، نمي‌توانستند در اين ارتباط اقدامي انجام دهند و خدمات خود را به خارج صادر کنند. ما وظيفه داشتيم که اين روند را تسهيل کنيم. اقداماتي در اين زمينه انجام شده است، گرچه مي‌دانيم هنوز به طور کامل انجام نشده و بايد کارها ادامه پيدا کند.
ظريف هم‌چنين بر صدور نيروهاي متخصص مازاد در داخل کشور به عنوان يکي از اولويت‌هاي وزارت خارجه تاکيد کرد.

اولويت اول وزارت خارجه در آينده "حفظ برجام و استفاده بهينه از آن براي معيشت مردم" است
وزير امور خارجه در پاسخ به اين پرسش که به عنوان يک ديپلمات مطرح در عرصه بين‌المللي در دولت آينده در عرصه سياست خارجي بايد چه اولويت‌هايي را پيگيري کرد؟ گفت: من سه اولويت را مدنظر دارم. اولويت اول حفظ برجام و استفاده بهينه از آن براي معيشت مردم است. اولويت دوم تعامل با همسايگان و کشورهاي منطقه است که هميشه تاکيد داشتيم بايد روابط‌مان با همسايگان بهبود پيدا کند و محيط امني در منطقه ايجاد شود. ما در منطقه، کشوري امن هستيم ولي براي امنيت هزينه مي‌دهيم و اگر شرايط منطقه بهبود پيدا کند اين هزينه کمتر خواهد شد.
وي اولويت سوم را پيشرفت اقتصادي کشور دانست و گفت:‌ به نظرم هر دولتي که روي کار بيايد بايد اين سه اولويت را در نظر بگيرد و آن‌ها را پيگيري کند. فکر مي‌کنم گسترش بستر و سياست کنوني بهترين راهي است که ما از طريق آن مي‌توانيم به اين اولويت‌ها دست پيدا کنيم.
براي تغيير خانم افخم فشار بود اما من از آن تاثير نپذيرفتم
ديپلمات عالي رتبه کشورمان در پاسخ به اين پرسش که شما در ابتداي ورودتان به وزارت خارجه به عنوان وزير در اقدامي ساختارشکنانه يک خانم را به عنوان سخنگوي وزارت خارجه انتخاب کرديد، ولي در ادامه به نظر مي‌رسد که به علت برخي فشارها در تصميم‌تان تجديدنظر کرديد و فرد ديگري را به عنوان سخنگو انتخاب کرديد و خانم مرضيه افخم نيز به عنوان اولين سفير ايران در تاريخ جمهوري اسلامي به مالزي اعزام شد، کشوري که چندان در صحنه رسانه‌اي و سياسي در دنيا مطرح نيست، خاطرنشان کرد: من با پيش فرض شما موافق نيستم. خانم افخم از سخنگوهاي بسيار خوب وزارت خارجه بود. به شما اطمينان مي‌دهم که فشاري براي تغيير ايشان نبود، البته براي اين‌که خلاف نگفته باشم، بايد بگويم فشار بود ولي من از اين فشارها خيلي تاثير نمي‌پذيرم.
وي ادامه داد: خانم افخم به عنوان اولين سخنگوي زن وزارت خارجه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي معرفي شدند و بعد از مدتي نيز به عنوان اولين سفير زن در جمهوري اسلامي ايران و دومين سفير زن در تاريخ ايران ماموريت خود را در سفارت کشورمان در مالزي آغاز کردند. در آن مقطع در بين افرادي که براي انتخاب يک زن به عنوان سفير مطرح بودند، خانم افخم تنها کسي بود که توان اين کار را داشت، البته در آن مقطع يک همکار خانم ديگر نيز داشتيم که اين امکان را داشت که به عنوان سفير مطرح شود ولي ايشان و همسرشان يک زوج ديپلمات بودند و اين دفعه نوبت همسرشان بود که مسووليت بپذيرند و من نمي‌خواستم در موضوعات خانوادگي باعث اختلافات خانوادگي شوم.
ظريف گفت: در آن مقطع خانم افخم تنها فرد آماده‌اي بود که مي‌توانستيم به عنوان اولين سفير زن بعد از انقلاب اسلامي معرفي‌شان کنيم. بعد از اين‌که ايشان مسووليت سفارت را پذيرفتند، مدت‌ها جستجو کرديم که خانم ديگري را به عنوان جانشين ايشان براي سمت سخنگويي معرفي کنيم. اما اين جستجوها به نتيجه نرسيد. البته من معتقدم اين موضوع ظلم به خانم‌ها است که يک نفر را به خاطر اينکه زن است در مسووليتي بگذاريم که نتواند از پس آن به خوبي برآيد. البته شايد من نيز خوب جستجو نکردم و در نهايت در آن مقطع به اين نتيجه رسيديم که فرد ديگري را به عنوان سخنگو معرفي کنيم.
از اهدافم در جهت ارتقاء زنان و مشارکت آن‌ها در عرصه ديپلماسي عقب‌نشيني نکرده‌ام
رييس دستگاه ديپلماسي با تاکيد بر اين‌که از اهدافم در جهت ارتقاء زنان در وزارت خارجه و گسترش مشارکت آن‌ها در عرصه ديپلماسي عقب‌نشيني نکرده‌ام، ادامه داد: به طور قطع سفيران زن ديگري نيز خواهيم داشت و از آنان در سمت‌هاي بالاتر در وزارت خارجه استفاده خواهدشد. البته معتقدبه ظاهرسازي دراين زمينه نيستم وخانم افخم نيزدرآن هنگام که به عنوان سخنگومعرفي شدند،قديمي‌ترين عضوبخش ديپلماسي عمومي وزارتخارجه بود و اگر مي‌خواستيم انصاف به خرج دهيم اين حق بود که خانم افخم را به عنوان سخنگو انتخاب کنيم، و بعد هم براي انتخاب اولين سفير زن، ايشان بر ديگر همکاران مقدم بود چراکه عالي‌ترين زن وزارت خارجه از نظر سمت ايشان بودند.
وي با اشاره به اهميت معرفي مرضيه افخم به عنوان سفير ايران در مالزي خاطرنشان کرد:‌ بعد از حضور ايشان در نمايندگي ايران در کوآلالامپور روابط ما با مالزي دچار تحول کيفي شد. ما در آن مقطع در بدترين شرايط روابط با مالزي قرار داشتيم، ولي اکنون اين روابط به سطحي رسيده که آقاي روحاني چندي پيش سفري خوب و موفقيت‌آميز به مالزي داشتند. روابط دو کشور امروز بهبود پيدا کرده است، اگرچه با سطح مطلوب مورد نظر هنوز فاصله داريم، ولي در مسير درستي حرکت مي‌کنيم.
اين ديپلمات عالي رتبه کشورمان تاکيد کرد: خانم افخم با انتخاب به عنوان سفير ايران در مالزي ارتقاء ‌پيدا کردند نه تنزل مقام.
دنبال درگيري با عربستان نيستيم
ظريف در پاسخ به اين پرسش که با اعزام حجاج ايراني، تکليف رابطه ايران و عربستان چه مي‌شود؟ گفت:‌اين‌که زائران ايراني امسال به حج مي‌روند اتفاق بسيار خوبي است. ما هميشه براي گفت‌وگو و حل و فصل مشکلات با همسايگانمان آمادگي داشته‌ايم و اگر دولت عربستان از سياست‌هاي کوته‌بينانه، حمايت از گروه‌هاي تکفيري و افراطي و جنگ عليه مردم يمن دست بکشد، ما آمادگي داريم کمک کنيم روابط ايران و عربستان به سمت روابطي سازنده سوق پيداکند.
وي در مورد پيشنهاد ميانجي‌گري برخي کشورها بين ايران و عربستان نيز تاکيد کرد:‌ ما هيچ وقت ميانجي را رد نکرده‌ايم. مقامات پاکستاني، اندونزي، قزاقستاني و روسي پيشنهادهايي را در اين ارتباط مطرح کردند و ما مخالفتي نکرديم. ما دنبال درگيري با عربستان نيستيم. مشکل ما با عربستان مربوط به بحث ميانجي نيست. مشکل اين است که عربستان به دنبال ايجاد تنش است؛ بحث ميانجي و غير ميانجي مطرح نيست. آن‌چه لازم است تغيير کند ذهنيت و روش مقامات سعودي است.

ما نمي‌خواستيم در دنيا به مردم ايران به چشم ديگري جز احترام نگاه شود
ظريف در ادامه گفت‌وگويش با ايسنا، در پاسخ به اين پرسش چه نگراني‌هايي موجب شد تا دولت يازدهم و تصميم‌گيران کشور با رويکردي جدي با شروع به کار دولت يازدهم وارد مذاکره‌ شوند؟ گفت: يک نکته اين‌که ما اعتقاد داشتيم، مردم ايران سزاوار احترام بيش‌تري هستند تا اين‌که به آنها در دنيا به چشم ديگري نگاه شود. ما آن نگاه به مردم ايران را نمي‌پسنديم و فکر مي‌کنيم مردم هم اين نگاه را نمي‌پسنديدند. اين نوع نگاه و برخوردها با عزت ايراني و سربلندي مردم ايران سازگاري نداشت و خوب نبود که

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۴۰۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کامرون: ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!

وزیر خارجه انگلیس با طرح ادعاهایی علیه ایران، گفت اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند.

به گزارش ایسنا، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت «پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای» برای آتش‌بس ۴۰ روزه در غزه در مقابل آزادی اسرا اسرائیلی وجود دارد.

طبق گزارش الجزیره، وی مدعی شد: ایران با حمایت از حماس در غزه و حوثی‌های یمن (انصارالله) و حزب‌الله لبنان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

این ادعا در حالی است که انگلیس به همراه آمریکا بارها به خاک یمن حمله کرده‌اند و از حامیان رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی در غزه بوده‌اند.

ایران هم بارها اعلام کرده نیروهای مقاومت در منطقه بر اساس منافع کشورهای خود، به مبارزه علیه اشغالگری آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

کامرون که در ریاض صحبت می‌کرد، ادامه گفت: اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند زیرا این امر در طولانی مدت به سودش خواهد بود. راه‌حل ۲ دولتی در طولانی مدت امنیت اسرائیل را تضمین خواهد کرد.

اخیرا نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا توافق آتش‌بسی که به حماس پیشنهاد شده را «بسیار سخاوتمندانه» توصیف کرد و گفت حماس باید هرچه سریع‌تر درباره آن تصمیم‌گیری کند.

او مدعی شد که حماس در میان غیرنظامیان مخفی می‌شود و پایان‌نیافتن جنگ غزه به این دلیل است که حماس سلاح‌های خود را کنار نگذاشته، اسرا را آزاد نکرده و خود را تسلیم نکرده است!

بلینکن همچنین مدعی شد که اجرای راهکار ۲ دولتی در مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشورهای منطقه «بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس» خواهد بود.

او همچنین با طرح این ادعا که حماس تنها مانع حصول توافق آتش‌بس در جنگ غزه است، گفت سران جنبش مقاومت فلسطین باید هرچه سریع‌تر درباره پیشنهادی که به آن‌ها شده تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نکونام: سر کسانی باید پایین باشد که مردم آنها را می‌شناسند/ سقف را رعایت کردیم و گریه مان درآمد، سرمان کلاه رفت
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • آمریکا با هواپیمای آخرالزمانی آماده جنگ احتمالی هسته‌ای می‌شود
  • چرا سوخو-۳۵ روسیه از اف-۱۶ آمریکا پیشرفته تر است؟
  • شرط جالب شمسایی برای تمدید قرارداد با تیم ملی
  • شمسایی: شرط گذاشتم که اگر قهرمان شدیم، قراردادم تمدید شود
  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • کامرون: ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند