Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@11:39:38 GMT

علت همسفره‌ نشدن امام سجاد(ع) با مادر بزرگوارشان

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۴۱۸۱۳

حجت‌الاسلام سیدمهدی واعظ موسوی، واعظ و سخنور دینی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: یکی از اخلاقیات امام سجاد(ع) و به طور کلی اهل بیت (ع) تواضع و فروتنی آن‌ها بود؛ البته این مجموع اخلاق و فضیلت‌ها در تمام ائمه معصومین(ع) مشهود است.
عفو بدون سرزنش در سیره امام سجاد(ع)
این کارشناس دینی با اشاره به اینکه نمونه واقعی عفو و گذشت را می‌توان در زندگی امام سجاد(ع) و امام حسین(ع) مشاهده کرد، عنوان کرد: زمانی که حربن زیاد ریاحی برای طلب عفو پیش امام حسین(ع) آمد، حضرت بدون هیچ گله و شکایتی وی را بخشیدند، این در حالی است که اگر بخواهیم به صورت ظاهری قضاوت کنیم، باید بگوییم قاتل اصلی امام حسین(ع) و یارانش، حربن‌زیاد ریاحی بود که راه را بر حضرت بست و مانع رسیدن آب به خاندان اهل بیت(ع) شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: وقتی که امام حسین(ع) به راحتی از کنار این اشتباه حربن‌زیاد ریاحی می‌گذرند، این موضوع نشان می‌دهد که این خاندان در اوج معرفت و قله اخلاقی قرار داشتند.
حجت‌الاسلام واعظ موسوی با بیان اینکه به تعبیر قرآن باید عفو کنید تا خداوند نیز گناهان شما را ببخشد، گفت: تنها عفو کافی نیست، بلکه باید عفو بدون سرزنش باشد، بنابراین اگر از کسی بدون گله‌کردن از اشتباه بگذریم، در واقع عفو کرده‌ایم.
وی تصریح کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «آیا دوست نمی‌دارید که خدا شما را ببخشد، پس اگر می‌خواهید بخشیده شوید، شما نیز یکدیگر را ببخشید»، این نکته تکان‌دهنده از آن جهت در قرآن بیان شده که تأثیر گذشت و عفو در جامعه بسیار با اهمیت است و می‌تواند باعث برکات فراوانی شود.
جامعه بدون تنش در سایه عمل به سیره ائمه معصومین(ع)
حجت‌الاسلام واعظ موسوی با بیان اینکه در ایامی که میلاد این بزرگواران را در پیش داریم بهتر است تا دستورات اخلاقی آن بزرگوران را اجرایی کنیم، ابراز کرد: در سایه اجرای فرمایشات این بزرگواران، جامعه‌ای به دور از تنش و گرفتاری خواهیم داشت، زیرا این بزرگواران در گفتار و کردار نشان دادند که به احسن وجه به اصول اخلاقی پایبند هستند.
همسفره‌نشدن امام سجاد(ع) با مادر بزرگوارشان
وی با اشاره به خصلت بعدی امام سجاد(ع) در خصوص احترام به والدین گفت: به عنوان نمونه کمتر پیش می‌آمد که امام سجاد(ع) با مادر بزرگوارشان هم سفره شوند، زمانی که اصحاب، علت این موضوع را پیگیر شدند، ایشان فرمودند: «ترس آن دارم که به لقمه‌ای دست ببرم که میل مادرم در آن لقمه است». این نشان می‌دهد که این بزرگواران چقدر به جایگاه پدر و مادر اهمیت می‌دادند.
حجت‌الاسلام واعظ موسوی با اشاره به اینکه اگر در جامعه جایگاه پدر و مادر پاسداری نشود، ضرر اول و آخر آن مربوط به خانواده است، تصریح کرد: اگر کسی حریم پدر و مادر خود را نگه ندارد، مطمئناً حریم هیچ یک از افراد جامعه را نگه نخواهد داشت.
پاسداری از جایگاه پدر و مادر موجب استحکام خانواده می‌شود
وی ادامه داد: در این خصوص می‌توان به زندگی امام حسین(ع) رجوع کنیم که ایشان در بالاترین حد ممکن به پدر و مادر خود احسان می‌کردند، به گونه‌ای علاقه‌مند به پدر و مادرشان بودند که سه فرزند خود را به نام علی نام‌گذاری کردند تا علاقه خود را به امیرالمؤمنین(ع) هم به عنوان یک ولی مسلمانان و هم به عنوان پدرشان نشان دهند.
این کارشناس دینی با بیان اینکه اینها همه نشان‌هایی برای ما است که در جامعه‌ای که دچار روشنفکری شده‌ایم و پدر و مادر جایگاه خود را تنزل دادند، متوجه جایگاه رفیع پدر و مادر باشیم، اظهار کرد: تنزل جایگاه پدر و مادر جز اینکه به آن‌ها ضربه روحی وارد می‌کند، به اصول تربیت خانواده نیز لطمه وارد می‌کند.
وی افزود: ایفای نقش پدر و مادر نه به شکل سنتی و قدیمی آن که دیکتاتور مطلق بودند، درست است، نه به شکل امروز که جایگاه خود را از دست داده‌اند بلکه باید با تکیه دادن به تعالیم کلام وحی و سیره ائمه معصومین(ع) بیاموزیم که باید هم با فرزندان خود دوست باشیم و هم جایگاه ولی را برای آنان ایفا کنیم.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۴۱۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل مادر به دلیل اعتراض به به‌هم ریختن خانه

رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری مردی که مادرش را با ضربات دمبل به قتل رسانده بود، خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار علی ولیپور گودرزی در تشریح جزئیات این خبر گفت: چندی قبل ماموران کلانتری ۱۰۲ پاسداران از طریق تماس تلفنی با اداره دهم پلیس آگاهی از قتل زن میانسالی در خانه‌اش با خبر شده و برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند. همزمان با دستور مقام قضایی، تیمی از کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ نیز در محل حاضر شده و رسیدگی به پرونده بر عهده آنان قرار گرفت.

وی ادامه داد: تیم جنایی با ورود به خانه موردنظر با جسد زن میانسال در حالی که با ضربات جسم سخت به قتل رسیده بود مواجه شدند. تحقیقات اولیه در این خصوص آغاز و در جریان آن همسایه‌ها که متوجه صدای درگیری در خانه زن میانسال شده بودند به کارآگاهان گفتند که در این خانه یک مادر و پسر با هم زندگی می‌کنند و وقتی صدای درگیری را شنیدند به خانه آنها آمده و با جسد زن میانسال رو به‌رو شده و با پلیس تماس گرفته‌اند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به ادامه تحقیقات پلیس گفت: باتوجه به سالم بودن در ورودی و صدای مشاجره پسر جوان با مادرش قبل از جنایت، احتمال دست داشتن او در قتل مطرح شد. در ادامه کارآگاهان خیلی زود پسر جوان را در یکی از خیابان‌های شرق تهران شناسایی و وی را در یک عملیات دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند.

وی با اشاره به انجام بازجویی از متهم گفت: متهم که حالت روحی و روانی مناسبی نداشت در جریان بازجویی‌ها مدعی شد که روز حادثه مادرش اعتراض کرده که چرا خانه را بهم ریخته است و سر این موضوع باهم دعوایشان شده است، در ادامه این فرد عصبانی شده و با وزنه بدنسازی ضرباتی را به او وارد کرده است و زمانی که به خود آمده متوجه شده که دیگر نفس نمی‌کشد.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به تشکیل پرونده برای این فرد، گفت:  با صدور قرار قانونی از سوی مرجع قضائی متهم برای سیرمراحل قانونی به زندان اعزام شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راز قتل دختربچه ۱۱ ساله اصفهانی فاش شد
  • نبرد شدید سنجاب مادر با مار سرسخت
  • مظفری در جایگاه پنجم رقابت ماده ۸۰۰ متر قرار گرفت
  • عکسی از مادر سیدحسن خمینی در مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام /دختر امام هم آمد
  • فیلم | کلنگ بیمارستان مادر و کودک بجنورد بر زمین خورد
  • قتل مادر به دلیل اعتراض به به‌هم ریختن خانه
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • رجائیان: در جایگاه CIP پرسپولیس را تشویق می‌کردند!
  • دو و میدانی قهرمانی جوانان آسیا؛ ششمی سجاد آقایی در ۴۰۰متر
  • فرزاد حسنی «آقای خاص» را روایت می‌کند