تاثیر تک فرزندی بر کاهش آستانه تحمل افراد
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۴۱۸۹۴
سرویس سلامت و پزشکی بی باک؛ بخش مهمترین عناوین:
امروزه بیشتر خانواده ها، تک فرزندی را بیشتر می پذیرند و می خواهند فقط یک بچه داشته باشند. اما این تک فرزندی؛ بر روی روحیه ی فرزند ما چه تاثیری خواهد گذاشت؟ آیا تا به حال فکر کرده اید؟ آیا تا به حال دقت کرده اید که فرزندانی که خواهر و برادر ندارند، در جمع دوستانشان، کم طاقت تر و کم تحمل تر هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام محیالدین میر مرشدی، جامعهشناس و استاد دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی شبستان در خصوص دلایل کاهش آستانه تحمل مردم گفت: عوامل متفاوتی در کاهش آستانه تحمل جامعه تاثیرگذار است. یکی از موثرترین عوامل خانواده میباشد به این معنا که خانوادهها به دلیل مشغله زیاد زندگی زمان کافی برای رسیدگی به تربیت و مسایل فرزندان خود ندارند و بیشتر آنها را به خارج از خانواده مانند مهدکودکها، کلاسهای مختلف آموزشی، مراکز ورزشی و … میسپارد و به نوعی در اختیار پرستاران غیرمادر قرار میدهد که نتیجه این میشود که فرزندان یک احساس خاص و جدید پیدا میکنند که با احساس اعضای خانواده و عاطفه پدری و مادری فرق می کند.در واقع فرزندان هم در چنین شرایطی مانند والدین خود رشد میکنند به نوعی نسبت به دیگران بیتفاوت می شوند و بیشتر به خودشان توجه داشته و به خاطر منافع خود با دیگران درگیر می شوند.
تک فرزندی از عوامل مهم در کاهش آستانه تحمل مردم
حجت الاسلام میرمرشدی با بیان اینکه تک فرزندی یکی دیگر از عوامل مهم در کاهش آستانه تحمل مردم جامعه می باشد، اظهار کرد: در گذشته بچه ها دارای چندین خواهر و برادر بودند که با یکدیگر رشد کرده و بزرگ می شدند، بازی می کردند و روابط عاطفی برقرار می کردند و یک خانواده پرجمعیت و شلوغی بودند که همدیگر را تحمل کرده و ضعف های هم را پوشش می دادند و نقص های یکدیگر را پر می کردند ولی به مرور تک فرزندی در جامعه رایج شد لذا اکنون بچه ها منزوی شدند و بیشتر بازیهایشان یک نفره یا حداکثر دو نفره می باشد و ارتباطشان بیشتر با اسباب بازیهای خودشان است و عملا تحمل دیگران را از دست داده اند.
این جامعهشناس زندگی شهری و مکانیکی را از دیگر عوامل کاهش آستانه تحمل مردم جامعه برشمرد و افزود: در گذشته بچه ها در فضاها و محیط های باز و آزاد رشد می کردند ولی اکنون آپارتمانهای تودرتو و برج های بی سر و ته و بلند موجب شدهاند که ارتباطات یک ارتباط تصنعی،صوری و خشک شود و خود بافت آپارتمانی نیز انرژی های منفی را در میان مردم متصاعد می کند و شاهد هستیم بیشتر افراد در این آپارتمان ها دچار افسردگی ها و نارسایی های روحی و روانی می باشند.
مردم جامعه مانند ماشین و سیستم های مکانیکی شدند
این استاد دانشگاه با اشاره به مشکلات اقتصادی به عنوان یکی دیگر از مسایل مهم در کاهش آستانه تحمل مردم اذعان کرد: این مسئله به ویژه در کلانشهرها نکته بسیار مهم و ضروری می باشد، هم نیازهای افراد افزایش یافته و هم درآمدهای آنها متناسب با نیازهای افراد افزایش نیافته است لذا چشم و همچشمی ها، توجه به عوامل مختلفی که در برداشت های اجتماعی تاثیرگذار است در این امر دخیل هستند، امروزه مردم خسته از کار و مشکلات می باشند، هر کس دهها وام، قسط، اجاره منزل، هزینه های رفت و آمد و حمل و نقل و مسایل اینچنینی دارند که به نوعی می توان گفت افراد درگیر خودشان هستند مانند ماشین و سیستم های مکانیکی شدند در نتیجه فرصت پرداختن به خود و دیگران را ندارند؛ بی خودی سرشان شلوغ و گرفتار هستند و این گرفتاری ها هم روز به روز در حال افزایش می باشد و افراد هم در این مشکلات دست و پا می زنند.
حجت الاسلام میرمرشدی بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی که مردم را درگیر کرده همین است که نمی توانند خودشان را تنظیم کنند. همیشه وقت کم می آورند با اینکه وقت سوخته و از بین رفته زیادی دارند همیشه وقت کم دارند لذا می بینیم مثلا طرف می آید مترو یا اتوبوس با خودش درگیر است، حوصله اینکه کسی بخواهد از او سوالی کند یا حرفی بزند را ندارد، دوست دارد در مسایل خود غرق شود و اگر هم کسی طعنه یا برخوردی با او داشته باشد ایجاد درگیری و عدم تحمل یکدیگر می شود.
خودخواهی ها و نبود فرهنگ اجتماعی درست در کاهش آستانه مردم تاثیرگذار است
این جامعه شناس خودخواهی ها و نبود فرهنگ اجتماعی درست را از دیگر عوامل کاهش آستانه تحمل جامعه عنوان کرد و افزود: ما انسان ها نسبت به گذشته بسیار خودخواه شدیم، فقط به خودمان می اندیشیم، مشکلات دیگران و همسایه برایمان مهم نیست، این هم به دلیل وجود مشکلات زیاد جامعه می باشد.
تبدیل تربیت های عاطفی به تربیت های مکانیکی و کامپیوتری
وی با اشاره به مسئله مهم تربیت به عنوان عاملی تاثیرگذار در این امر اظهار کرد: تربیت های امروز ما بیشتر از تربیت های عاطفی به تربیت های مکانیکی و کامپیوتری تبدیل شده است. امروزه بیشتر ما غرق در موبایل، خلوت و تنهایی خودمان هستیم اصلا فرصت پرداختن به اطرافیان را نداریم، تا حدودی هم زمان خواب و بیداری هایمان تغییر کرده در گذشته مردم ساعت 8 و 9 شب می خوابیدند و سحر بیدار می شدند ولی امروزه تا نیمه های شب بیدار هستند و صبح ها دیگر حال بیدار شدن ندارند. امروزه در محل کار و اجتماع خواب آلوده هستیم و خواب آلوده و کسل با مردم تماس می گیریم، همیشه خسته ایم و احساس ناتوانی و ضعف داریم.
وی ادامه داد: این مسئله یک مقدار هم به شیوه تعذیه ما مربوط است که اصلا تنظیم شده نیست صبحانه که اساسی ترین موارد در تغذیه انسان است متاسفانه به فراموشی سپرده شده و خیلی ها میل نمی کنند، وعده های غذایی به هم ریخته است، این عوامل باعث کسالت و پنجری فکری و تولید عارضه برای افراد جامعه می کند.
لزوم اصلاح سیستم خواب ،بیداری و تغذیه افراد
این استاد دانشگاه اظهار کرد: برای اینکه این موارد اصلاح شود بایستی سیستم خواب، بیداری و تغذیه را اصلاح و سیستم ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر را تنظیم کرد، سفره ها و غذا خوردن مشترک دورهمی را توسعه کرد، میهمانی ها و رفت و آمدها را زیاد کرد، میزان تشریفات را در میهمانی ها به حداقل رساند.
وی اذعان کرد: با توجه به اینکه امروزه مردم بیشتر در آپارتمان ها زندگی می کنند بایستی خانواده ها بیشتر در محیط های باز و تفریحی حضور پیدا کنند، باید زمان پرداختن به زندگی را از زمان پرداختن به کار جدا کرد و بایستی باور کرد که باید همدیگر را داشته باشیم و باید از فضای مجازی به فضای مکانیکی آمد و در این فضا حضور پیدا کرد.
حجت الاسلام میرمرشدی با اشاره به تاثیر آموزش مهارت و کنترل خشم در افزایش آستانه تحمل مردم تصریح کرد: هرگونه مهارت در هر زمینه ای می تواند تاثیرگذار باشد، اگر افراد جامعه آموزش ها و مهارت لازم را ببیند کمک می کند به اینکه بتواند بهتر فکر کند، بهتر تصمیم بگیرد و بهتر زندگی کند اما آموزش مهارت مانند همه آموزش ها، همه کار نیست چون ممکن است شما خیلی از مهارت ها را بیاموزید اما به کار نبندید مهم به کار بستن، اجرا و انجام مهارت است.
مدیران دلسوز و خوش اخلاق در شادابی و افزایش تحمل کارمندان نقش مهمی دارند
وی با اشاره به نقش آرامش در فضای شهری در افزایش آستانه تحمل مردم اذعان کرد: اگر ما حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم و دیگر برای رفتن به محل کار نیازی به رانندگی نداشته باشیم همین که یک ساعت رانندگی نکنیم یک ساعت آرامش روحی خواهیم داشت یا اگر سیستم آلایندگی هوا و محیط زیست را اصلاح کنیم همین که فرد در خیابان قدم می زند تنفس هوای سالم و رسیدن به ریه ها به آرامش شهری کمک می کند یا اینکه ساعت کار را به گونه ای تنظیم کنیم که تداخل زیادی با محیط شهری پیدا نکند یا اینکه محیط کار و نوع اداره یک مجموعه مدیریتی درست باشد بسیار تاثیرگذار هستند به عنوان مثال اگر در محیط کار رییس یک اداره یا شرکت یک فرد اخمو و بداخلاق باشد یا کارمندان، افراد حسودی باشند همه اینها در روحیه افراد تاثیر می گذارد اما اگر محیط کار محیط آرامی باشد و کارمندان احساس امنیت و ایمنی کنند و مدیران افراد دلسوزی باشند بسیار در شادابی افراد تاثیرگذار است.
شبستان
منبع: بی باک نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۴۱۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گشت ارشاد تنها راه مقابله با بیحجابی عامدانه/ امر به معروف با نگاه از بالا به پایین منجر به بینظمی اجتماعی میشود
حجت الاسلام مرتضی جلیلی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره بررسی راهکارهای مقابله با بدحجابی در جامعه اظهار کرد: حوزه حجاب و مقابله با بی حجابی اهمیت بسیاری دارد و اگر به درستی برای آن چاره اندیشی نشود، متاسفانه آسیبهای جدی در پی دارد. همچنین اگر به درستی انجام شود، برکات بسیاری به همراه دارد.
بیشتر بخوانید: حجاب و جنگ روایتها رعایت حجاب یک قانون در جمهوری اسلامی استوی با اشاره به اینکه اگر قرار است با بی حجابی مقابله شود؛ باید یادمان باشد که حجاب مقولهای شرعی و قانونی است، گفت: در برخی مواقع راهکارهایی ارائه میشود؛ که یا به بُعد فرهنگی توجه نمیشود یا به بُعد قانونی. با توجه به اینکه در حال حاضر حاکمیت ما حکومت اسلامی است و مردم جامعه مسلمان هستند، باید بر اساس وظایف شرعی نسبت به موضوعات شرعی حساس باشیم.
حجت الاسلام جلیلی با بیان اینکه برقراری قوانین شرعی در جامعه خواسته مردم است، گفت: حاکمیت و مردم با توجه به حساستها و اولولیتها در جامعه باید موضوعات شرعی اهتمام داشته باشند. البته باید در نظر داشت که حجاب یک مقوله قانونی است. رعایت حجاب در جمهومی اسلامی به صورت قانون نگارش شده است. بنابراین مانند اجرای سایر قوانین دیگر باید این قانون نیز اجرا شود.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران اضافه کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم در جامعه و دنیای امروز حجاب به عنوان یک نماد دینی و اسلامی شناخته میشود و نباید نسبت به آن غفلت کرد. اگر بخواهیم تشخیص دهیم که جامعهای دینی است یا خیر، یکی از مولفهها رعایت حجاب در آن جامعه است. بنابراین هر زمان که بخواهند با اسلام مبارزه کنند، ابتدا دست بر مقوله حجاب میگذارند. این موضوع در تاریخ صد سال گذشته نیز قابل روئیت است. زمانیکه استکبار یا استعمار دست نشاندههای خود را در ایران یا ترکیه به قدرت رساند، یکی از کار ویژه ها کشف حجاب بود.
علل بیحجابی در جامعه چیست؟وی درباره علل بیحجابی در جامعه توضیح داد: علل بیحجاب در جامعه و افرادی که حجاب را رعایت نمیکنند را میتوان به سه دسته تقسیم کرد. دسته اول؛ من اصلیترین علل و عمده ترین بیحجابی در جامعه را عدم شناخت میدانم. زمانیکه نسبت به حجاب و آثار آن و بیحجابی و آثار آن در جامعه، آگاهی و اطلاعات کامل و جامعی وجود ندارد. بسیاری از افراد فلسفه رعایت حجاب و چرایی آن را نمیدانند. البته برخی از افرای حتی به خواندن نماز و گرفتن روزه معتقد است و به مناسک دینی اعتقاد دارد؛ اما نمیدانند چرا باید حجاب را رعایت کند.
حجت الاسلام جلیلی در ادامه سخنان خود افزود: در چنین شرایطی، چرایی و فلسفه رفتن به اماکن مذهبی یا خواندن نماز برای فرد مشخص شده است؛ اما شناخت لازم برای رعایت حجاب را ندارد.
این مسئول لجابت و اعلام نارضایتی نسبت به حاکمیت یا دولت را دلیل دوم بیحجابی افراد در جامعه برشمرد و گفت: برخی از افراد میخواهد ابراز انزجار و نارضایتی کنند، به همین دلیل نیز رعایت حجاب را ابزاری برای این کار میدانند. به عنوان مثال آنان به وضعیت اقتصاد و معیشتی اعتراض دارند. از سوی دیگر چون حاکمیت حجاب را میخواهد، این عده برای اعتراض به وضعیت موجود اقدام به بی حجابی میکنند.
وی اضافه کرد: دسته سوم، هم افرادی هستند که عامدانه و تشکیلاتی و سازمان یافته در حال مبارزه با حجاب هستند. آنان قصد دارند تا نا هنجاری در کشور ایجاد کنند. البته تعداد این افراد حداقلی است. آنان با پوششهای زننده و هنجار شکنانه در جامعه حضور دارند. ودجار بد پوششی افراطی هستند.
راهکارهای مقابله با بیحجابیحجت الاسلام جلیلی درباره راهکار مقابله با بی حجابی افرادی که شناخت و آگاهی لازم را ندارند، مطرح کرد: راهکار نسبت به دسته این افراد باید از نوع شناختی باشد. به این معنا که از ابزار و امکانات شناختی و فرهنگی استفاده شود. بازهم به عقیده من، آموزش و پرورش پررنگترین وظیفه را در این باره برعهده دارد.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ادامه داد: زمانیکه کتب درسی مدارس را بررسی میکنیم، هیچ کتاب یا واحد درسی که به صورت منطقی و عاقلانه و دینی موضوع حجاب را برای دانش آموزان به صورت اغنایی تشریح کرده باشد، در مدارس وجود ندارد. در حالیکه در مدارس به جای اینکه فعالیتهای ایجابی و فرهنگی صورت گیرد، بیشتر از روشهای سلبی استفاده میشود و انضباطی برخورد کردن پر رنگ تر است. مثلا به دانش آموز میگویند که رعایت حجاب قانون است و باید رعایت شود.
وی اضافه کرد: تعهد گرفتن، دعوت از خانواده و اخراج کردن راهکارهای مقابله با بی حجابی در مدارس است. این موضوعات، خاطره تلخی را از حجاب در ذهن افراد ایجاد میکند.
تا زمانیکه کارهای شناختی در حوزه حجاب انجام نشود، فعالیتهای بعدی ابطر یا نتیجه برعکس خواهد داشت
حجت الاسلام جلیلی با ذکر خاطرهای یادآور شد: ما سال ۸۰ به عنوان گروهی تبلیغی به یکی از مدارس دخترانه در شهرستان رفته بودیم. زمانیکه من فلسفه رعایت حجاب را با دانش آموزان مطرح کردم، آنان برای اولین بار این موضوعات را میشنیدند. یک روز مدیر مدرسه برای من تعریف کرد که دانش آموزی که با هیچ راهکار قانونی و انضباطی حاضر به رعایت حجاب نبود، ولی از زمانی که شما با وی به صورت منطقی صحبت کردهاید، آن دختر حجابش را رعایت میکند.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه ورودهای مقطعی و نقطهای توسط گروههای جهادی یا برخی طلبهها برای ایجاد شناخت فلسفه حجاب کافی نیست، گفت: یک درس خاص در نظام و سازمان آموزش و پرورش درباره حجاب باید تهیه شود.
وی ادامه داد: البته تلاش برای شناسایی فلسفه رعایت حجاب در دانشگاهها به عنوان مراکز فرهنگی و آموزشی نیز صورت نگرفته است. البته به صورت مقطعی برنامههایی انجام شده است؛ اما به صورت عملی و طولانی مدت خیر. علاوه بر آن؛ متاسفانه اساتید برای تدوین منابع شناخت حجاب دستشان خالی است. یعنی منابع و کتب درباره حجاب به صورت اغنایی، کم است. معمولا نیز برای حجاب فقط از کتب شهید مطهری استفاده میشود که در دهه ۴۰ یا ۵۰ نوشته شده است. البته این کتب بسیار غنی و خوب هستند ولی جوان و جامعه امروز نیاز به مطابه به روز تر دارد. در نهایت میگویم تا زمانیکه کارهای شناختی انجام نشود، فعالیتهای بعدی ابطر خواهد بود یا نتیجه برعکس دارد.
بد حجابها در نقش افراد روشنفکرحجت الاسلام جلیلی تصریح کرد: ما حتی در رسانهها اعم از سینما، تلویزیون، محتوای فضای مجازی، تئاتر و غیره ... نیز کم کاری داشته ایم و آثار اغنائی مناسبی نداریم. در حالیکه موضوعات ضد حجاب در رسانه بسیار دیده میشود. در این جا من به سازمان صدا و سیما نیز نقد دارم. ما بارها و بارها مشاهده کردیم که یک خانم محجمه در جایگاهی نازل از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نقش بازی کرده است. این موضوع را فیلمهای متعددی دیدهایم. از سوی دیگر افراد فرهیخته، روشن فکر و متمول افرادی بودند که حداقلهای حجاب را داشتند.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران اضافه کرد: رسانه ملی باید فلسفه حجاب را به صورت ملموس و مخصوص برای بینندگان و مخاطبان نشان دهند. من سوال میکنم تا کنون چند فیلم با محوریت حجاب ساخته شده است. یا مثلا چند کارتن با موضوع رعایت حجاب در کشور تولید شده است. علاوه بر آن، چند کتاب یا رمان در این حوزه وجود دارد؟ واقعیت این است که ما اصلا در حوزه حجاب ورود نکردهایم و به شدت دچار عقب ماندگی هستیم.
وی بیان کرد: به عقیده بنده باید با افرادی بی حجاب که شناخت ندارند یا معترض هستند باید به صورت مردمی مقابله کرد. مثلا افرادی که به دلیل شناختی، حجاب را قبول ندارند باید مردم با آنان مواجهه داشته باشند. حتی افرادی که به دلیل لجابت اقدام به بی حجابی میکنند نیز باید رهنمودهای سایر مردم توجیه شوند.
مسیر اعتراض مردم شفاف نیستحجت الاسلام جلیلی با بیان اینکه مسیرهای ابزار نارضایتی مردم نسبت به موضوعات مختلف شفاف نیستند، افزود: به عنوان مثال در جریان اعتراضات مردمی در سال ۱۴۰۱ که به اغتشاشات کشیده شد، بخشی از افراد جامعه هم نسبت به فضای موجود اعتراض و بی حجابی میکردند. در چنین شرایطی نیز برخی از افراد فضا را امنیتی میکنند که باید با آنها به صورت انتظاماتی و پلیسی برخورد شود. بنابراین تعیین مسیر قانونی برای اعلام اعتراض به صورت صحیح و قانومی لازم است.
این مسئول تصریح کرد: اگر فرد بدانند که صدای اعتراض وی به صورت قانونی به مسئولان رسیده میشود و مشکلی میز برای وی ایجاد نخواهد شد؛ آن فرد دیگر از ابزار حجاب برای نشان دادن اعتراض استفاده نخواهد کرد. برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی مورد تاکید مقام معظم رهبری در دانشگاهها نیز در همین راستا بود. البته این کرسیها باید واقعی و نه به صورت نمادین باشد.
وی با بیان اینکه مردم میتوانند با بی حجابیهایی که ریشه در نارضایتی دارند را باید مقابله کنند، گفت: البته این راهکار نیز نباید با بی نظمی اجتماعی همراه باشد.
گشت ارشاد تنها راهکار مقابله با بیحجابی عامدانهحجت الاسلام جلیلی با تاکید بر اینکه باید با عامدان و حقوق بگیرانی که به صورت عمدی اقدام به بی حجابی میکنند باید برخورد پلیسی و انتظامی باشد، گفت: گشت ارشاد برای مقابله با این گروه از بی حجابها به شدت لازم است و چارهای جزء گشت ارشاد وجود ندارد. چرا که برای این افراد سازمان یافته بحث لجاجت با شناخت مطرح نیست که با فعالیت فرهنگی برطرف شود.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران افزود: گشت ارشاد یا نیروی انتظامی یا نیروی پلیس و قوه قهریه از سوی حاکمیت باید با عامدان مبارزه با حجاب فعالیت داشته باشند. اشکال راهکار گشت ارشاد این است که این راهکار در سال های گذشته برای گروه بد حجابهای گروه اول و دوم نیز استفاده میشد. به این معنا که افرادی که باید با راهکار شناختی با آنان مقابله کرد، راهکار پلیسی و سلبی استفاده میشد.
مقابله مردمی با بیحجابهایی که ریشه در عدم شناخت داردوی خاطرنشان کرد: مردم در یک سال اخیر که گشت ارشاد فعالیت ویژه نداشت، برای مقابله با بی حجابی در جامعه به صورت خود جوش فعالیت میکنند. یعنی مردم پذیرفتهاند که بی حجابی یک ناهنجاری در جامعه است.
حجت الاسلام جلیلی تصریح کرد: افرادی که به صورت عامدانه بی حجابی میکنند به سادگی قابل تشخیص هستند. مقابله با این افراد، نباید مردمی باشد.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ادامه داد: اگر مردم مومن و متدین برای نوع مواجه با مردم تحت آموزش قرار گیرند، بینظمی ایجاد نخواهد شد. ما باید دقت داشته باشیم که به سمت دو قطبی سازی در جامعه حرکت نکنیم. بنده همواره به جوانان انقلابی و مذهبی توصیه کردهام که افراد را به حزب الهی و غیر حزب الهی تقسیم نکنند. چرا که من قبول ندارم حزب الهی بودن به ظواهر دینی نیست.
وی با تاکید بر انتخاب درست ادبیات و نوع مواجهه با بیحجابی در کشور اضافه کرد: متاسفانه نگاه برخی مردم به بی حجابیها از موضع بالا به پایین است. در حالیکه باید نگاه برادرانه یا خواهرانه یا دوستانه باشد. این مواجهه باعث گارد گرفتن و درگیری میشود چرا که مردم میگویند ما به زور به بهشت نمیرویم!
حجت الاسلام جلیلی مطرح کرد: مقابله مردمی با افراد بی حجاب در جامعه نباید سازمان یافته و تیمی باشد بلکه صرفا باید این افراد تحت آموزش باشند. به عنوان مثال در یک حرکت خود جوش فرهنگی_مردمی به خانمهای بی حجاب روسری هدیه داده میشد. و پیشنهاد میشد که با روسری هم یک عروس بگیر.
این مسئول ادامه داد: راهکار نا مناسب در دهه ۷۰ برای مقابله با بی حجابی وجود داشت. آن این بود که مردم به عنوان ضابط قضائی فعالیت میکردند. به عقیده من مردم نباید در این کارهای پلیسی و قضائی فعالیت کنند.
وی خاطرنشان کرد: ورود گشت ارشاد برای مقابله با افراد بیحجاب که جزء دو دسته بی اطلاعی و معترض هستند به عقیده بنده خطا است. در چنین حالتی وحدت ملی خدشه دار میشود و دلزدگی ایجاد خواهد شد.
انتهای پیام/
مریم شمسایی نیا کد خبر: 1228167 برچسبها حجاب