Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروهاقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در این مطلب نیم نگاهی داریم به روزنامه های اقتصادی کشور و تیترهای آنها را برای شما مرور می کنیم.

روزنامه جهان صنعت در نسخه امروز خود از 4 راهبرد ویژه سازمان بورس گفته و نوشته:
با شناسایی خلاءها، اصلاح قانون بازار و قانون تجارت در دستور کار سازمان بورس قرار گرفته و به‌زودی نهایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان مطلب فوق گفت: رشته مالی، آی‌تی و حقوق سه پایه اصلی در بازار سرمایه هستند. وی با بیان اینکه در بازار سرمایه شفافیت مهم‌ترین اصل محسوب می‌شود، گفت: تخلف در سازمان بورس پیگیری می‌شود و افراد تا 150 میلیون و شرکت‌ها تا 250 میلیون در صورت تخلف به صورت قطعی و لازم‌الاجرا جریمه می‌شوند. البته نقدهایی بابت قطعی و لازم‌الاجرا بودن و عدم تجدیدنظر به‌عنوان نقد و اشکال به این سازوکار مطرح می‌شود که در لایحه اصلاح قانون بازار سرمایه رفع این اشکال مدنظر نهاد ناظر بوده و اما در مورد اختلافات حرفه‌ای هیات داوری امکان رسیدگی به اختلافات را دارد. وی درخصوص جرایم بازار سرمایه گفت: جرایم در بازار سرمایه به مواردی اطلاق می‌شود که بازار را تحت‌تاثیر و نوسان کاذب قرار دهد. این موارد می‌تواند شامل افشای اطلاعات نادرست در بازار و انتشار اطلاعات محرمانه قبل از انتشار عمومی باشد که در این موارد فقط دادگاه صلاحیت رسیدگی دارد. سخنگوی سازمان بورس با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون بازار سرمایه گفت: با شناسایی خلا‌ءها، اصلاح قانون بازار و قانون تجارت در دستور کار سازمان بورس قرار گرفته است. وی با اشاره به برخی از دلایل اصلاح قوانین بازار سرمایه اظهار داشت: پراکندگی قوانین، مشکلات تعاریف قانونی، عدم وجود تعریف برخی مفاهیم موجود یا جدید در بازار اوراق بهادار و محدودیت اعمال حاکمیت شرکتی از جمله مواردی است که ضرورت اصلاح قوانین بازار سرمایه را پررنگ می‌کند. رییس سازمان بورس با اشاره به برخی از مواد قانونی فعلی بازار سرمایه گفت: در برخی از مواد قانون از جمله ماده «35» امکان کشف، شناسایی و پیگیری جرایم به سازمان بورس داده شده که بر همین اساس به شکل روزانه خرید و فروش‌های افراد رصد می‌شود تا حرکت‌های شبه‌دستکاری سریعا شناسایی شود. محمدی به اهمیت سلامت و شفافیت بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش ریسک، ایفای تعهدات، نقدشوندگی و منصفانه بودن معاملات چهار وظیفه مهم نهاد ناظر بازار سرمایه (سازمان بورس اوراق بهادار) است.
پذیرش یک شرکت ایرانی در بورس استانبول
از سوی دیگر مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در خصوص رفع محدودیت‌های معاملاتی در بازار سهام گفت: بورس تهران در خصوص این موضوع بررسی‌های زیادی انجام داد و نتایج را برای سازمان بورس ارسال کرد. حسن قالیباف‌اصل در گفت‌وگو با عصر مالی ضمن اشاره به اینکه سازمان بورس نیز در این خصوص مطالعات و بررسی‌های متعددی انجام داده است، افزود: جمع‌بندی این موضوع، رفع برخی محدودیت‌ها از معاملات بازار سهام بود. به گفته این مقام مسوول باید به‌گونه‌ای عمل کرد که شرکت‌ها ملزم شوند در زمان‌های زیاد و با تواتر به بازار اطلاعات بدهند و به محض اطلاع از معاملاتی با تغییرات قیمت غیرعادی سهام از آن شرکت درخواست شود به بازار اطلاعات لازم را ارائه دهد. وی با تاکید بر اینکه چنین روندهایی در دنیا نیز به همین روال است، افزود: این موضوع باعث می‌شود عدم تقارن اطلاعاتی کم شود، شفافیت افزایش یابد و نقدشوندگی زیاد و گره‌های معاملاتی در بازار کم شود. چون با این روش‌ها اگر شرکت اطلاعات بدهد، آپشنی می‌گذارند که اگر گره در معاملات باشد، برطرف شود. مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به اینکه رفع این محدودیت‌ها به روند معاملات کمک شایانی می‌کند، گفت: دو بحث در بازار خیلی جدی است؛ کاهش عدم تقارن اطلاعاتی که بحث بسیار مهمی در بازارهای سرمایه است و باعث افزایش شفافیت و نقدشوندگی می‌شود، همچنین مسوولیت شرکت‌ها از باب اینکه شفاف‌سازی کنند و اطلاعات به بازار بدهند نیز بیشتر می‌شود چراکه وقتی نماد بسته است شرکت عکس‌العملی ندارد اما در شرایط جدید شرکت‌ها ملزم به اطلاع‌رسانی می‌شوند و نماد هم باز است. قالیباف‌اصل در ادامه به برنامه شرکت بورس برای پذیرش همزمان یک شرکت در بورس تهران و بورس استانبول خبر داد و گفت: یک شرکت از صنعت پتروشیمی در حال طی فرآیند پذیرش در دو بورس تهران و استانبول برای ورود همزمان به این دو بازار است. وی با اشاره به اینکه مذاکرات و نامه‌نگاری‌هایی با مسوولان بورس استانبول در این خصوص انجام شده است، افزود: بورس استانبول نیز علاقه‌مند به ورود این شرکت است. مدیرعامل شرکت بورس اظهار داشت: چنین رویدادی تمرین خوبی برای شرکت‌هاست تا شفاف‌تر شوند و گزارش‌های خود را مطابق با استانداردهای بین‌المللی منتشر کنند. قالیباف درباره آخرین وضعیت پذیرش این شرکت پتروشیمی در بورس استانبول گفت: فعلا مذاکراتی بین سپرده‌گذاری‌های مرکزی دو بورس در حال انجام است تا به مجموعه‌ای از سوالات پاسخ داده شود. وی ادامه داد: به عنوان مثال باید درباره اینکه همه سهم ترک‌ها را در یک کد در ایران داشته باشیم، آنها در چه مقاطعی آخرین ترکیب سهامداری را اطلاع می‌دهند و مجامع را چگونه می‌توانیم برگزار کنیم و مشابه چنین سوالاتی، تعیین تکلیف شود. مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به اینکه لازم است زیرساخت فنی فراهم شود، تصریح کرد: ارتباطات میان سپرده‌گذاری ایران با سپرده‌گذاری بورس استانبول در حال برقراری است. قالیباف‌اصل درخصوص پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه در سال جاری هم گفت: گزارش‌های شرکت‌ها در پایان سال گذشته نشان داد که پیش‌بینی صنایع فراتر از انتظارات بازار است. این موضوع خبر مثبتی بود که شرکت‌ها بودجه‌های سال 96 را بالاتر از سال گذشته تهیه کردند. اما به‌طور طبیعی باید منتظر عملکرد شرکت‌ها در گزارش‌های دوره‌ای سه ماهه و شش‌ماهه بود.
این روزنامه همچنین به منتفی شدن احیای وزارت بازرگانی پرداخته و نوشته:
با اینکه نتیجه ادغام وزارتخانه بازرگانی با وزارت صنعت و معدن به‌هم‌ریختگی بازار بوده است اما به نظر می‌رسد دولت روحانی تمایلی برای احیای وزارت بازرگانی ندارد، این در حالی است که به دلیل سنگینی وظایف و مسوولیت‌های سپرده شده به این وزارتخانه، مسایل مهمی همچون تنظیم بازار کالاهای اساسی، توجه به صنایع کوچک و متوسط، توسعه بخش معدن و همچنین توسعه صادرات آن‌طور که باید و شاید در معرض توجه قرار نمی‌گیرد‌.
در حالی که اخیرا قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ادغام وزارتخانه‌ها کمی زود صورت گرفت، درباره احتمال احیای دوباره وزارت بازرگانی در دولت دوازدهم مطالبی را عنوان کرده و از بررسی کارشناسی برخی مسوولان در این خصوص خبر داده بود اما وی به تازگی در نشست خبری‌‌اش در این زمینه اظهار کرد: در گذشته تیم کارشناسی این موضوع را بررسی کرده‌اند اما اکنون باید اذعان داشت که جواب ما در این خصوص منفی است‌. همه کشورها در شرایط فعلی به دنبال آن هستند که صنعت و تجارت با یکدیگر ادغام شوند و نزدیک یکدیگر باشند‌.
مجتبی خسروتاج گفت: در گذشته تیمی در وزارتخانه ما مسوول بررسی این موضوع شد اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که تفکیک این دو بخش از یکدیگر کارشناسانه نیست و به صلاح است این دو بخش در کنار یکدیگر فعالیت کنند.
نان گران نمی‌شود
قائم‌مقام وزیر صنعت همچنین در ادامه با بیان اینکه در سال ۹۶ یارانه تولید به نان کماکان ادامه خواهد داشت، گفت: بر این اساس قیمت نان مصرفی مردم تغییری نمی‌کند اما کارگروهی به منظور بررسی افزایش هزینه‌های نانوایان تشکیل شده است‌. خسروتاج درخصوص اهمیت تولید گندم گفت: برخی کشورها حتی برای تولید گندم در کشور خودشان خاک وارد می‌کنند‌. بنابراین اهمیت خودکفایی در تولید این محصول بسیار مورد توجه است‌. بر این اساس باید هزینه‌های مضاعف کشاورزان را دید و یارانه مورد نظر را برای تولید گندم و نان داد‌. وی با تاکید بر اینکه نان سهم بالایی در سبد مصرفی مردم ایران دارد، گفت: دولت یازدهم یارانه‌های تولید و مصرف آب و نان را پرداخت می‌کند بنابراین در سال‌جاری نیز کمافی‌السابق قیمت نان تغییر نخواهد کرد‌. خسروتاج اظهار کرد: تعرفه برخی کالاها برای قرار گرفتن در کتاب تعرفه تغییر کرده است، به همین منظور وزیر صنعت، معدن و تجارت در بهمن و اسفندماه سال گذشته با وزرای دیگر جلساتی در این خصوص داشته که اکثر تغییرات تعرفه‌ها مربوط به افزایش تعرفه است‌. وی افزود: افزایش تعرفه‌ها برای ما نگرانی‌هایی را نیز ناشی از بالا رفتن تورم به همراه دارد زیرا بسیاری از این تعرفه‌ها مربوط به مواد اولیه تولید است که بالا رفتن تعرفه آنها عواقب مناسبی ندارد‌.
رییس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در شرایط فعلی با توجه به اینکه کتاب تعرفه‌ها هنوز چاپ و عرضه نشده است نرخ واردات کالاهای مختلف بر اساس سال گذشته محاسبه می‌شود‌.
گسترش تعاملات تجاری
رییس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: تراز وزنی تجارت خارجی کشور که درسال ۱۳۹۲ معادل 4/47 میلیون تن بود، در پایان سال گذشته به 6/77 میلیون تن رسیده است‌. مجتبی خسروتاج به گسترش تعاملات تجاری ایران اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۸۴ معادل ۸۰ درصد صادرات به ۱۹ کشور جهان صورت گرفت و در سال ۱۳۹۲ نیز ۸۰ درصد صادرات به هشت کشور جهان اختصاص یافت اما در سال گذشته ۸۰ درصد کالاهای صادراتی‌مان به ۱۵ کشور جهان ارسال شده است‌. رییس سازمان توسعه تجارت همچنین عنوان کرد: در سال گذشته ارزش صادراتی میوه و تره‌بار ۹۰۰ میلیون دلار، پسته و مغز پسته ۱۲۵۰ میلیون دلار و محصولات دامی ۴۳۷ میلیون دلار بوده است‌. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه صحبت‌های خود به وضعیت صادرات کشور طی سال‌های اخیر اشاره کرد و ضمن یادآوری پیشرفت‌هایی که در تراز بازرگانی خارجی کشور حاصل شده است، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۴ تراز بازرگانی خارجی ۹۰۰ میلیون دلار بود که این رقم در سال گذشته به ۲۵۰ میلیون دلار رسید‌. خسروتاج با بیان اینکه طی سال‌های پس از ۱۳۸۹ واردات کشور به نوعی روند کاهشی به خود گرفته است، اظهار کرد: بالاترین رقم ارزش واردات نیز مربوط به سال ۱۳۸۹ می‌شود که در آن مقطع رقمی معادل 5/64 میلیارد دلار واردات صورت گرفت اما اگر بخواهیم واردات را از منظر وزنی مورد توجه قرار دهیم در سال ۱۳۸۸ بیشترین میزان واردات را داشته‌ایم و حجم واردات در این سال به ۵۲ هزار میلیون تن رسیده است‌.
توسعه صادرات در معرض توجه
مجتبی خسروتاج با بیان اینکه در حال حاضر تراز تجاری برای ما اهمیتی به مراتب بیشتر از حجم صادرات دارد، گفت: برای سال‌جاری نیز برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده است اما آنچه از بیشترین اهمیت برخوردار است مربوط به بحث توسعه صادرات است‌. البته موارد دیگری مانند توسعه مقاصد صادراتی، پوشش‌های مالی و بیمه‌ای و یافتن راهکارهایی برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی از دیگر اقداماتی است که برای سال‌جاری مدنظر قرار گرفته است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: از سوی دیگر طی سال‌های گذشته برنامه‌هایی مدنظر قرار گرفته که در سال‌جاری این موارد دنبال می‌شود، به عنوان مثال طی این مدت دولت در حوزه واردات لاستیک اقدامات مناسبی صورت داد و در شرایطی که بسیاری از تولیدکنندگان از بالابودن حجم واردات گلایه داشتند، این مساله را به خوبی کنترل کرد‌. در حوزه‌های دیگری مانند لوازم‌خانگی و... نیز طی این مدت واردات برخی کالاها با توجه به وضعیت تولیدکنندگان داخلی محدود شد و در مواردی نرخ ارز از ارز رقابتی به سمت ارز آزاد حرکت کرد که این موضوع موجب شد واردات برخی کالاها کنترل و از اولویت واردکنندگان خارج شود‌.
مبادی وارداتی ما، جای صادرات شده‌اند
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به وضعیت صادرات ایران در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و گفت: در این مدت اگرچه در اکثر بخش‌ها از نظر وزن صادرات رشد داشتیم اما از نظر ارزش صادرات با توجه به وضعیتی که در بازارهای جهانی حاکم بود، شرایط متفاوت محسوب می‌شود‌. وی همچنین عنوان کرد: اکنون صادرات ما به‌گونه‌ای شده که دیگر می‌توان از مبادی که پیش از این به عنوان مبادی وارداتی یاد می‌شدند به عنوان جایگاه‌های صادراتی یاد کرد‌. خسروتاج همچنین متذکر شد: طبق آمارهای گمرکات از میان کالاهای وارداتی به کشور تنها ۱۴ درصد مربوط به کالاهای مصرفی بوده است‌.
افزایش حجمی صادرات
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: طبق فصول‌ کتاب مقررات صادرات و واردات براساس بیشترین ارزش در سال گذشته، ۱۵ سرفصل عمده تعریف شده است که شرح این سرفصل‌ها به این قرار است: مواد پتروشیمی پلیمری با تراز مثبت 2/3 میلیارد دلار، محصولات شیمیایی آلی با تراز مثبت 5/2 میلیارد دلار، میوه‌های خوراکی با تراز مثبت 7/1 میلیارد دلار و سنگ آهن با تراز مثبت یک میلیارد دلار، محصولات معدنی غیرفلزی، گوگرد و نمک با تراز تجاری ۷۰۰ میلیون دلار‌. وی همچنین عنوان کرد: در حوزه کودها نیز در سال گذشته تراز مثبت ۶۲۳ میلیون دلار حاصل شده و در حوزه چدن، آهن و فولاد تراز مثبت ۵۱۸ میلیون دلار، مس و مصنوعات مسی با تراز مثبت ۴۷۷ میلیون دلار، شیر و محصولات لبنی با تراز مثبت ۴۵۰ میلیون دلار و فرآورده‌های سبزیجات با تراز مثبت ۳۹۰ میلیون دلار از دیگر سرفصل‌های عمده این بخش بوده‌اند‌. خسروتاج ادامه داد: همچنین در حوزه سبزیجات و نباتات تراز مثبت ۳۶۰ میلیون دلار، در حوزه فرآورده‌های غلات تراز مثبت ۳۳۵ میلیون دلار، در بخش محصولات سرامیکی تراز مثبت ۲۵۳ میلیون دلار، در بخش روی و مصنوعات آن تراز مثبت ۲۱۲ میلیون دلار و در نهایت در بخش حیوانات زنده تراز مثبت ۱۵۶ میلیون دلار احصا شده است‌.
وی در ادامه‌ صحبت‌های خود به ارائه آمارهای دیگری در بخش‌های مختلف پرداخت و گفت: صادرات کالاهای عمده کشاورزی در سال گذشته با وجود آنکه از نظر وزنی رشدی ۱۷ درصدی را نشان می‌داد اما با توجه به بحث قیمت‌های جهانی از منظر ارزشی رشدی را دنبال نکرده است‌. البته این موضوع در بخش‌های مختلف دیگر نیز مشاهده می‌شود و به عنوان مثال در بخش معدن و صنایع معدنی با وجود شش میلیارد دلار صادراتی که از نظر وزنی رشد 4/36 درصدی داشته‌اند، از نظر ارزش ریالی تنها 5/8 درصد رشد نسبت به سال قبل آن مشاهده می‌شود‌.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: همچنین در حوزه محصولات پتروشیمی نیز حجم صادرات کشور ارزشی معادل 5/7 میلیارد دلار داشته است که با وجود افزایش ۱۲ درصدی وزن صادرات این بخش در قیاس با سال ۱۳۹۴ از نظر ارزش مادی تنها ۱۲ درصد رشد در این بخش نسبت به سال قبل مشاهده می‌شود‌.
در حوزه دیپلماسی تجاری مشکلی نداریم
خسروتاج در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درخصوص دیپلماسی تجاری ایران مطرح شده بود، گفت: پس از برجام فضای بین‌المللی برای صادرکنندگان ما شرایطی به مراتب بهتر داشت و در مجموع می‌توان گفت دیپلماسی اقتصادی در شرایط پس از برجام فراهم شد و اکنون می‌توان گفت در این حوزه مشکلی نداریم‌.
کاهش بیش از ۵۰ درصدی واردات قاچاق
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از تصمیم جدی این وزارتخانه برای کنترل قاچاق کالا خبر داد و افزود: طی سال‌های گذشته واردات قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار به حدود ۱۲ میلیارد کاهش یافته است‌. وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با این وجود همچنان در بدنه تولید کشور عده‌ای بر این باور هستند که مافیای قاچاق حتی به درون وزارت صنعت، معدن و تجارت هم نفوذ کرده است، اظهار کرد: برای طرح چنین اظهاراتی باید سرنخ‌ها هم مطرح شوند اما به هر صورت وزارتخانه ما وظایف، منافع و عملکردی دارد که به‌طور ذاتی با قاچاق مغایر است‌. برهمین اساس طرح چنین موضوعاتی شاید بی‌معنی باشد چراکه اصلا معنی ندارد که دست‌مان در این بخش باشد و خود بخواهیم به بحث قاچاق کمک کنیم‌.
قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی همچنین درباره پیدا شدن کالای مشکوک به قاچاق در خانه یکی از وزرای دولت یازدهم گفت: مطلع نیستم و خبری در این باره ندارم‌.
در تهران با کمبود فضای نمایشگاهی مواجه‌ایم
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع نمایشگاه‌های شهر تهران پرداخت و خاطرنشان کرد: با وجود تلاش‌هایی که از چند سال پیش برای ایجاد نمایشگاه‌ها صورت گرفته همچنان در این زمینه در شهر تهران با کمبود فضای نمایشگاهی مواجه هستیم‌. وی ادامه داد: اکنون یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های ما این است که فضای نمایشگاهی استاندارد نداریم‌. از سوی دیگر نقطه نظر ما آن است که باید نمایشگاه‌های بزرگ به خارج از شهر منتقل شوند‌. البته نمایشگاه‌های تخصصی با توجه به اینکه مخاطب محدودتری دارند را می‌توان در نمایشگاه داخل شهری پذیرا شد اما برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ و عمومی می‌توان از محیط‌های خارج شهر استفاده کرد، البته انتقال برخی نمایشگاه‌های بین‌المللی از داخل شهر تهران امری است که به نظر دشوار محسوب می‌شود‌.
از دیگر عناوین این روزنامه میتوان به عناوین زیر اشاره کرد؛
اقتصاد قربانی سیاست نشود، آسیب پذیری شهر آفتاب در بارندگی و حراج یارانه نقدی است که اینطور نوشته:
گر چه در شرایط موجود اقتصادی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان رقمی با ارزش نیست اما این روزها کاندیداهای ریاست‌جمهوری در استفاده تبلیغاتی خود چنان چوب حراج می‌زنند بر یارانه‌ای که ارزش آن طی سال‌های اخیر به کمتر از ۱۵ هزار تومان رسیده که جذابیت و اهمیت این مبلغ را برای مردم بیش از گذشته کرده است.
این در حالی است که هیچ‌گاه برنامه‌ا

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۴۲۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حراج تاریخی ایلان ماسک: خدمتکار خانگی انسان‌نما، زیر ۳۰ هزار دلار

ربات‌های انسان‌نما نسل جدید و مورد انتظاری از ربات‌ها هستند که با استقبال خوبی از جانب مردم و تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان مواجه شده‌اند. درحالی‌که شاید در گذشته این نوع ربات‌ها فقط در داستان‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی حضور داشتند و کسی فکرش را نمی‌کرد که به همین شکل به زندگی روزمره ما وارد شوند، اما به نظر می‌رسد این امر در حال وقوع است.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد شرکت تسلا در توسعه ربات انسان‌نمای اپتیموس (Optimus) پیشرفت جدیدی داشته است و طبق اعلام «ایلان ماسک»، کارآفرین معروف و مدیرعامل تسلا، فروش این ربات می‌تواند تا سال میلادی آینده آغاز شود.

ایلان ماسک البته پیش‌بینی جسورانه‌ای در مورد ربات‌های انسان‌نما کرده است. وی ضمن افشای تاریخ احتمالی عرضه اپتیموس ادعا کرد که این ربات‌ها می‌توانند به ارزشمندترین دارایی شرکت تسلا تبدیل شوند: «من فکر می‌کنم اپتیموس از هر چیز دیگر ارزشمندتر خواهد بود».

ربات اپتیموس در حال حاضر کار‌های ساده‌ای را در کارخانه‌های این شرکت انجام می‌دهد. همچنین خبری که چند ماه پیش منتشر شد نشان داد که ربات‌های اپتیموس به کارخانه‌های بزرگ در سراسر ایالات‌متحده ارسال شده یا خواهند شد. با توجه به اطلاعات منتشرشده به نظر می‌رسد که ماسک، رقمی بین ۲۰هزار تا ۲۵هزار دلار را برای فروش این ربات‌ها در نظر خواهد داشت.

ایلان ماسک به‌تازگی گفته است: «ما قادریم کار‌های ساده کارخانه‌ای یا حداقل این‌طور بگویم، کار‌های کارخانه‌ای را در آزمایشگاه انجام دهیم. ما فکر می‌کنیم اپتیموس را در تولید محدود در کارخانه خود خواهیم داشت و تا قبل از پایان سال جاری خواهد توانست وظایف مفیدی را انجام دهد. سپس فکر می‌کنم ممکن است بتوانیم آن را تا پایان سال آینده به فروش برسانیم. این‌ها فقط حدس و گمان است. اگر یک ربات انسان‌نما دارید که قادر به حرکت در واقعیت و انجام وظایف در صورت درخواست است، هیچ محدودیت معناداری برای اندازه اقتصادی آن وجود ندارد».

شواهد حاکی از آن است که شرکت تسلا به‌طور کامل توسعه هوش مصنوعی را به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از هویت خود پذیرفته است، اما ایلان ماسک فکر می‌کند که تسلا باید به‌عنوان یک شرکت هوش مصنوعی یا یک شرکت رباتیک شناخته شود: «اگر شرکت تسلا را یک شرکت خودروسازی صرف می‌دانید، اساساً این اشتباه است و اگر سؤال اشتباهی بپرسید، پاسخ درست به آن غیرممکن است؛ بنابراین منظورم این است که اگر کسی باور ندارد که تسلا می‌خواهد خودمختاری را حل کند، فکر می‌کنم نباید در شرکت سرمایه‌گذاری کند».

ماسک مطمئن است که تسلا مسئله فناوری خودران خودرو‌ها را با یا بدون او حل خواهد کرد. بااین‌حال، توسعه ربات انسان‌نمای اپتیموس موضوع دیگری است، زیرا خطرات خاص خود را دارد. در اوایل سال جاری ایلان ماسک گفته بود که می‌خواهد ۲۵ درصد کنترل رأی را در تسلا به دست آورد تا ببیند آیا توسعه اپتیموس ایمن است و به‌درستی انجام می‌شود؟

خبر جدید ماسک در زمانی اعلام شده است که تعداد زیادی از شرکت‌ها روی توسعه ربات‌های انسان‌نما سرمایه‌گذاری کرده‌اند. چندین شرکت ازجمله هوندا، هیوندای، بوستون داینامیکس و فیگور، فعالانه در حال توسعه انواع ربات‌های انسان‌نمای خود هستند.

بااین‌حال ماسک بر این باور است که تسلا به‌طور منحصربه‌فردی در جایگاه رهبری تولید تجاری چنین ربات‌هایی قرار دارد. همان‌طور که گفته شد به گفته ماسک، نمونه اولیه اپتیموس در حال حاضر وظایف ساده‌ای را در کارخانه‌های تسلا انجام می‌دهد.

چشم‌انداز بزرگ‌تر برای تسلا

با توجه به کاهش فروش خودرو‌های برقی تسلا، این اطلاعیه در مورد ربات اپتیموس اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این شرکت اخیراً کاهش ۹ درصدی سالانه درآمد سه‌ماهه را گزارش کرده است که بزرگ‌ترین کاهش آن از سال ۲۰۱۲ است. علاوه بر این، فروش خودرو‌های تسلا در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ بیش از ۲۰ درصد نسبت به سه‌ماهه قبل کاهش یافته است.

شاید به همین دلیل است که ایلان ماسک در مورد برنامه جاه‌طلبانه رباتیک خود برای اطمینان بخشیدن به سرمایه‌گذاران چنین خبر‌هایی را اعلام می‌کند. تأکید او بر ربات‌های انسان‌نما نشان‌دهنده تلاش حساب‌شده برای تغییر موقعیت تسلا در بازار است؛ شاید او تصور می‌کند که فروش ربات‌ها درنهایت به بخش بزرگی از تجارت تسلا تبدیل می‌شود.

درعین‌حال، ربات اپتیموس به شکل غیرقابل‌انکاری با سرعتی ثابت در حال پیشرفت است. ویدیویی که به‌تازگی منتشر شده، نسخه جدیدی از آن را نشان داد که وظایفی مانند تا کردن یک لباس را در تأسیسات تسلا انجام می‌دهد.

با این‌ حال، اظهارات ماسک را باید کمی خوش‌بینانه تلقی کرد، زیرا او در گذشته نیز چندین بار وعده‌های پیش از موعد داده است. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۹ ادعا کرد که تسلا تا سال ۲۰۲۰ یک‌میلیون ربوتاکسی در جاده‌ها خواهد داشت، اتفاقی که هنوز در سال ۲۰۲۴ رخ نداده است.

رقابت شدید

تسلا در این زمینه رو به رشد با رقابت شدیدی روبرو است. شرکت فیگور که با شرکت‌های بزرگ مایکروسافت و انویدیا پشتیبانی می‌شود، اخیراً همکاری خود با خودروساز آلمانی ب‌ام‌و را برای استقرار ربات‌های انسان‌نما در تأسیسات این شرکت در آمریکا اعلام کرده است. ویدیویی که توسط فیگور در ماه فوریه منتشر شد، ربات آن موسوم به «فیگور ۰۱» را نشان می‌دهد که وظایفی مانند درست کردن قهوه را انجام می‌دهد. به‌طور مشابه، شرکت بوستون داینامیکس هفته گذشته از ربات انسان‌نمای اطلس (Atlas) در یک ویدیو رونمایی کرد که در آن مشاهده می‌شود که در حال انجام مانور‌های آکروباتیک، از حالت درازکش به ایستاده و راه رفتن است.

رقابت برای دستیابی به ربات‌های انسان‌نمای تجاری بادوام در حال داغ شدن است. ورود تسلا با آخرین پیش‌بینی‌های جسورانه ایلان ماسک، بُعد جدیدی به این چشم‌انداز فناوری که به‌سرعت در حال تحول است، داده است.

درحالی‌که سال ۲۰۲۵ برای ورود اپتیموس به بازار ممکن است خیلی بلندپروازانه به نظر برسد، تأثیر آن‌ها در آینده نزدیک برای متحول کردن نحوه کار و زندگی انسان‌ها برجسته خواهد بود.

دیگر خبرها

  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • آمار هولناک از وضعیت فقر مطلق /پرداختی‌ها چقدر از هزینه پایین‌ترین‌دهک‌ها را پوشش می‌دهد؟
  • حراج تاریخی ایلان ماسک: خدمتکار خانگی انسان‌نما، زیر ۳۰ هزار دلار
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • عدم کفایت مستمری نهادها و یارانه نقدی برای پوشش فقرمطلق
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز
  • محرک جدید بورس
  • حراج ۶ میلیون دلاری ساعت های مایکل شوماخر