Web Analytics Made Easy - Statcounter

این فصل درخصوص ویژگی های دانش آموزانی است که در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید قرار گیرند و مهمترین کسی که می تواند در این میدان شخصیت دانش آموزان را بسازد معلمین عزیز می باشند.
یاد و خاطره بیش از 40 هزار شهدای فرهنگی و معلمین و دانش آموزان و یاد ایثارگران و جانبازان و رزمندگان و آزادگان خانوادهای بزرگ آموزش و پرورش را گرامی می داریم و بر روح پر فتوح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) درود و سلام و صلوات می فرستیم و به تمام کسانی که در عرصه مقدس تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش تلاش می کنند به ویژه معلمین، مدیران و دانش آموزان و والدین آنان و اعضای شورای آموزش و پرورش تبریک و خدا قوت گفته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هفته گرامیداشت مقام معلم که از 12 اردیبهشت ماه شروع می شود به پاس اخلاص و مجاهدت های علامه شهید حضرت آیت الله مرتضی مطهری می باشد کسی که کارش برای خدا بود و با زمان شناسی و نیاز شناسی با افکار و با گفتار و نوشتار خود جامعه ی آن روز را به سوی صراط سداد و صلاح و ثواب هدایت و راهنمایی می کرد و جوانان، دانشجویان و تشنگان دریافت آموزه های قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام و علوم اسلامی سیراب می کرد و همچنان در این عصر و زمان برای همه ی ما الگو می باشد.
جایگاه والا و موثر آموزش و پرورش مبدا اعتلای فرهنگ اسلامی و تحولات و حیات طیبه در جامعه می باشد که به همین مناسبت و در آستانه گرامیداشت هفته معلم سال 1396 مروری بر برخی از رهنمودها و دستورات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای داریم که در دیدار معلمان و فرهنگیان در سال گذشته با معظم له داشتند که با تشکر از همه مسئولین عزیز و بزرگوار و خدوم (سعیکم مشکور و عملکم مقبول) لازم است توسط متولیان و مدیران و برنامه ریزان و سیاست گذاران این وزارت تلاش گردد تا در جهت هر چه بهتر عملیاتی شدن این دستورات قدم برداشته شود.
1-بخشی از انگیزه های معلمی عشق است محبت است احساس مسئولیت است آینده سازی می کنند با قناعت رنج تربیت جوان و نوجوان را بر عهده می گیرند با نجابت با صبر و سکون.
2- یکی از خصوصیات معلمین را اخلاص یاد کردند و فرمودند: نجات انسان در زندگی ابدی به وسیله ی اخلاص است برای خدا برای حقیقت کار کردن مخلصانه کار کردن مایه نجات است.
3-در دانش آموزان هویت مستقل ملی و دینی به وجود بیاوریم، هویت مستقل و با عزت جوان مان را جوری بار بیاوریم که دنبال سیاست مستقل باشد دنبال اقتصاد مستقل باشد دنبال فرهنگ مستقل باشد .... هویت مستقل اولین چیزی است که بایستی در جوان خودمان در نوجوان خودمان رشد بدهیم و پرورش بدهیم بعد آن وقت اقتصاد مقاومتی معنا پیدا می کند.
4-حضرت امام خامنه ای دستگاه های مختلفی را نام می برند که می توانند نقش داشته باشند تا معلم کارش را آسان انجام بدهد و معاونت پرورشی، صدا و سیما، وزارت ارتباطات را از جمله این دستگاه ها نام بردند.
5-در او (دانش آموز) مفاهیم جریان ساز و عمل ساز تولید کنیم و به راه بیندازیم و زنده کنیم ایمان، اندیشه ورزی یاد بگیرد فکر کند مشارکت های اجتماعی دوری از انزواهای اجتماعی نامطلوب ... اصلاح الگوی مصرف ... تحمل مخالف... ادب ... تدین اشرافی بار نیاورن.
6-رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به معلمین و فرهنگیان و مسئولین آموزش و پرورش در سراسر کشور می فرماید: اگر چنان چه توانستید این مفاهیم جریان ساز را در ذهن دانش آموزان رسوخ بدهید خدمت بزرگی به آینده کشورتان کرده اید.
7-یکی از کارهایی که باید در آموزش و پرورش انجام بگیرد تزریق روحیه ی شادابی و جوانی در معلم است
8- دانشگاه فرهنگیان هر چه می توان باید برای این مجموعه سرمایه گذاری و توسعه کمی و کیفی کرد با همان معیارهای متعالی که برای معلم لازم است.
9- مسئله فنی و حرفه ای هاست ... آن طوری که به من گزارش داده اند می گویند 12000 نوع شغل وجود دارد آیا برای همه این 12000 نوع شغل، همین درس ها و همین مسیر و رفتن به دانشگاه لازم است؟ یا نه؟!
10-اینکه ما مدارس دولتی را مدام تبدیل کنیم به غیر انتفاعی معلوم نیست خیلی این یک کار پخته درستی باشد ... سطح مدارس دولتی را بالا ببریم تا رغبت خانواده ها به این مدارس بیشتر شود.
11-کشور را باید قدرتمند کنید قدرت فقط به سلاح نیست مهم ترین ابزار قدرت و مهمترین عنصر قدرت ساز علم و شخصیت ملی است.
حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی در وصف امین بودن معلمان و مقام شایسته آنان امانت داری معلمین را بالاتر از همه می دانند و می فرمایند : معلم امانت داری است که ( امانت او ) غیر از همه امانت هاست، انسان امانت اوست، امانت های دیگر را اگر کسی خیانت به آن بکند خلاف کرده است اما امانت اگر انسان باشد اگر خدایی نخواسته به این امانت، خیانت شد یک وقت می بینید خیانت به یک ملت است خیانت به یک جامعه است خیانت به اسلام است. بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران همچنین فرموده است :شغل معلمی شغل انبیاست همه سعادت ها و همه شقاوت ها انگیزه اش از مدرسه هاست و کلید دست معلمین است.
مرحوم حضرت آیت الله مشکینی که معلمی وارسته و عارفی کامل و متخلق به اخلاق اسلامی بود در اهمیت قداست و مقام شامخ معلم و دانش آموز و ویژگی های مورد انتظار از آنان می فرمایند: آری معلم و شاگرد نخست باید خود را از رذایل اخلاق پاک نمایند و زمین زراعت را خالی از خاشاک نمایند، شاگرد باید در برابر معلم تواضع کند چه آنکه الید العلیا خیر من الید السفلی دست دهنده از گیرنده بالاتر و والاتر است، معلم، تدریس بی توقع نماید چه آنکه انبیا فرمودند لا اسئلکم علیه اجرا ، ما در برابر تعلیم مزدی نمی گیریم. معلم در حدود استعداد دانش آموز صحبت کند چه آن که پیامبر فرمود: ما انبیا با مردم در حیطه فکر آنان سخن می گوییم، شاگرد حضور محضر استاد را دستور الهی شمارد و طاعت وی را حسنه انگارد. معلم آن گاه که به سوی تدریس می رود در حال انجام عمره بیت الله است و آن گاه که تدریس می کند مشغول حج خانه الله است.
تحقق ارزش ها و آرمان های متعالی انقلاب اسلامی مستلزم تلاش همه جانبه در ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی است. عرصه تعلیم و تربیت از مهم ترین زیر ساخت های تعالی همه جانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصه های مختلف است و تحقق آرمان های متعالی انقلاب اسلامی ایران مانند احیای تمدن عظیم اسلامی، حضور سازنده، فعال و پیشرو در میان ملت ها و کسب آمادگی برای برقراری عدالت و معنویت در جهان در گرو تربیت انسان های عالم، متقی و آزاده و اخلاقی است. تعلیم و تربیتی که تحقق بخش حیات طیبه، جامعه عدل جهانی و تمدن اسلامی ایرانی باشد. در پرتو چنین سرمایه انسانی متعالی است که جامعه بشری آمادگی تحقق حکومت جهانی انسان کامل را یافته است و در سایه چنین حکومتی ظرفیت و استعدادهای بشر به شکوفایی و کمال خواهد رسید.(مقدمه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش)
در پایان این نوشتار برای تحقق و اجرایی کردن هر چه بیشتر و بهتر رهنمودها و دستورات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشنهاد می شود علاوه بر محور قرار دادن نقشه راه که همان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که همسو با افق چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی می باشدکمیته و دبیرخانه دائمی پی گیری و عملیاتی کردن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی که هر ساله در جمع مسئولان و مدیران و معلمان کشور بیان می فرمایند تشکیل شود و در هفته گرامی داشت مقام معلم گزارشی از عملکرد استان های تحت مدیریت اعلام شود.
*معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۴۲۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند درصد مدارس استان سمنان تخریبی است؟

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان آمار مدارس تخریبی این استان را اعلام کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، سید جمال وزیری محبوب عصر امروز در نشست مدیران و معاونان آموزش و پرورش استان سمنان در سالن جلسات این اداره کل اظهار داشت: بر اساس آمارهای موجود بین 33 تا 35 درصد مجموع مدارس استان سمنان تخریبی است.

وی با اشاره به اهمیت نوسازی مدارس تخریبی استان سمنان تصریح کرد: در حال حاضر مهم‌ترین چالش فعلی این‌مجموعه مدارس و فضاهای آموزشی تخریبی و فرسوده در غرب استان سمنان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای شناسایی و اولویت‌بندی نوسازی مدارس این استان عنوان کرد: بیش‌تر عمده مدارس تخریبی استان سمنان مربوط به حاشیه شهرها است.

وزیری محبوب با بیان اینکه در سال گذشته، مبلغ اعتبارات ویژه بهسازی فضاهای آموزشی استان سمنان حدود 2 هزار میلیارد ریال بوده است تصریح کرد: میزان اعتبارات این بخش امسال به 10 هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی با اشاره به سفر وزیر آموزش و پرورش به استان سمنان در حاشیه حضور رئیس‌جمهور در این استان خاطرنشان کرد:‌ در جریان این سفر، مشکلات و دغدغه‌های موجود در حوزه آموزش و پرورش به مسئولان مربوطه، ارائه و در آینده‌ای نزدیک با مساعدت لازم، برخی از این مسائل، رفع و حل خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به اینکه بیش از 375 هزار میلیارد تومان اعتبارات از محل اجرای مولدسازی اموال و دارایی‌های مازاد آموزش و پرورش استان سمنان جذب شده است گفت: در تلاشیم تا نهضت مدرسه‌سازی را با کمک دولت، مجمع خیران در استان راه‌اندازی و محقق سازیم.

وزیری محبوب به آخرین وضعیت نیروی انسانی در نظام تعلیم و تربیت استان سمنان اشاره و بیان کرد: در سال تحصیلی آینده با استخدام جدید و تأمین نیروی انسانی، مشکلی در بحث ساماندهی نیروها نخواهیم داشت، اما سازماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش و فرایند پروژه مهر تابستان امسال انجام می‌شود.

وی  ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره 124 شهید فرهنگی و 622 شهید دانش‌آموز و شهید استاد مرتضی مطهری، در توصیف جایگاه معلم اظهار داشت: واژه معلم، ماندگارترین واژه در هستی و نام معلم قرین با علم‌آموزی است.

مدیرکل آموزش و پرورش سمنان به درپیش بودن روز و هفته گرامیداشت مقام معلم اشاره و با تأکید بر این‌که معلم باید دانش‌آموزان خود را بر مبنای استعدادهای ذاتی به شکوفایی برساند افزود: مدرسه، دالان دانشگاه نیست؛ بلکه محلی برای کارآفرینی است و کار معلم در واقع تحویل دادن انسان توانمند به جامعه است

وزیری محبوب تصریح کرد: معتقدیم نجات یک دانش‌آموز در مسیر رشد طبیعی خود نجات یک جامعه است و از نگاه ما هر دانش‌آموزی که در مدرسه شکوفا می‌شود تحول‌گر یک جهان خواهد بود.

وی نقش معلم در جامعه را به‌عنوان یک تسهیل‌گر دانست و افزود: معلم تنها نقش یاددهی را ندارد و سیاست اصلی آموزش و پرورش هم آموزش علم نافع و رساندن فرد به بلوغ شخصیتی است.

وزیری یادآور شد: کار معلم این است که انگیزه را در وجود دانش‌آموزان بی‌انگیزه، شعله‌ور کند و علاوه بر نیاز  علمی به نیازهای اخلاقی و معنوی آن‌ها توجه ویژه داشته باشد.

وی هم‌چنین با اشاره به عملکرد و اقدامات اجرایی آموزش و پرورش استان در یک‌سال اخیر، حفظ آرامش، گسترش هم‌دلی و هم‌افزایی بین کارکنان و انسجام درون‌سازمانی را مهم‌ترین دستاورد این‌مجموعه، عنوان کرد و اظهار داشت: احساس رضایت معلم برای حضور در سر کلاس ازجمله موضوعاتی است که در نتیجه آرامش و هم‌دلی بین کارکنان این حوزه به دست آمده است.

انتهای پیام/363/.

دیگر خبرها

  • بازگشت ۴۶۱ دانش‌آموز به تحصیل در قزوین
  • ‌مشکل کمبود معلم در استان فارس حل می‌شود/ تشکیل قرارگاه تکریم مقام معلم
  • ۱۴۰ نیروی فنی جذب هنرستان‌های زنجان می‌شوند
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • تعالی آموزش و پرورش بالندگی ایران اسلامی را به همراه دارد
  • تقدیر از معلمان به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود
  • نواخته شدن زنگ سپاس از معلم در کردستان
  • ۱۵۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش استان کرمانشاه شدند
  • چند درصد مدارس استان سمنان تخریبی است؟
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند