Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@11:23:45 GMT

رأی به کارنامه‌ها و برنامه‌ها

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۴۳۹۱۷

رأی به کارنامه‌ها و برنامه‌ها

روزنامه های صبح امروز محورهای اصلی خود را به موضوع های «رأی به کارنامه‌ها و برنامه‌ها»، «انتخاب با جانمایه اخلاق»، «سمت و سوی آرای خاکستری»، «نزدیکی نتایج نظرسنجی‌ها با فضای عمومی»، «تضمین امنیت با برگ مشارکت»، «نشنوم بمانی!»، «پیامدهای شکاف آفرینی در جامعه»، «حمایت از قشر ضعیف ملاحظات، راهکارها»، «برق با 3‌ درصد زباله‌ها تولید نمی‌شود»، «احتمالات تازه در اردوگاه اصول‌گرایی»، «جهانگیری هشتگ داغ فضای مجازی»، «آماده‌ باش اسحاق ‌جهانگیری!»، «دولت عمل هستیم، نه شعار»، «اتهام دروغ به رئیس‌جمهور، مصداق نشر اکاذیب»، «من می‌توانم یعنی چه؟»، «بیعت اصولگرایانه با روحانی»، «اصول‌گرایان درکاروان تدبیر»، «ارزیابی تاکتیک نامزدها در مناظره»، «ظهور دوباره ‌پوپولیسم»، «امکان افزایش3برابری یارانه‌ها نیست»، «نگاه به درون ضامن امنیت و پیشرفت»، «تبعات شعارهای پوپولیستی نامزدها»، «فقدان ضمانت اجرایی شعارهای برخی نامزدها»، «قالیباف بداند تندروی نقطه تمایز او نیست» و «تولید و اشتغال‌کجای شعار شما است؟» اختصاص دادند و به انعکاس آنها پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** رأی به کارنامه‌ها و برنامه‌ها
روزنامه «اطلاعات» در یادداشتی با انتخاب عنوان «رأی به کارنامه‌ها و برنامه‌ها» به قلم محمدکاظم تقوی آورد: کسانی که به عنوان نامزدهایی پذیرفته شده به میدان آمده‌اند، هر کدام چهره شناخته شده‌ای می‌باشند که چهار دهه کارنامه دارند و باید بتوانند برنامه‌ای علمی و عملی عرضه کنند و این مردم شریف ایران هستند که باید، کارنامه آنها را صفحه به صفحه ورق بزنند و نقاط قوت و ضعف آنها را بشناسند، آنگاه برنامه‌های آنها را که شعارش را می‌دهند ملاحظه کنند و ببینند اولاً آیا در کارنامه‌ای که بر جای گذاشته‌اند مردود می‌باشند یا اینکه نمره قبولی آورده‌اند و ثانیاً آیا برنامه آنها صرفاً شعاری برای فصل تبلیغات انتخاباتی است یا برنامه‌ای به خواسته از علم و اطلاع و اندیشه و خرد است و پرواضح است که نظام مردم‌سالار واقعی زمانی عینیّت می‌یابد که ملت، همان صاحبان اصلی کشور؛ به کارنامه‌ها نمره و به برنامه‌ها رأی دهند.

** انتخاب با جانمایه اخلاق
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با درج عنوان «انتخاب با جانمایه اخلاق» به قلم مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان می نویسد: دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است و کاندیداها با پا گذاشتن به عرصه این رقابت می‌کوشند تا در این رقابت کلیدی و سرنوشت‌ساز هر کدام بیشتر افکار عمومی را جلب خود کرده و در این رقابت سیاسی پیروز نهایی باشند. رقابت در این عرصه صد البته داغ‌تر، پرهیاهوتر، هیجان انگیزتر و البته سرنوشت سازتر از هر عرصه‌ای است، چه آنکه سرنوشت مملکت و مردم را در نهایت رقم خواهد زد اما نباید به قیمت پیروزی و نشستن بر صندلی ریاست‌جمهوری اخلاق و اخلاق‌مداری را ذبح کرد. کاندیداهای محترم با تاسی از اصول و مبانی اخلاق اسلامی، به جای تخریب، تهمت و دروغ، با سرلوحه قراردادن انصاف و اخلاق، به ارایه برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود بپردازند تا ان‌شاءالله با رعایت مبانی اخلاقی و ارزشی شایسته‌ترین فرد بر مسند قدرت بنشیند و انتخاباتی را برگزار کنیم که به الگویی برای تمام دنیا تبدیل شود.

** سمت و سوی آرای خاکستری
روزنامه «ایران» در یادداشتی با عنوان «سمت و سوی آرای خاکستری» به قلم عباس عبدی تحلیلگر سیاسی نوشت: آرای خاکستری که قابل جذب است، شامل کسانی می‌شود که تردید دارند در انتخابات شرکت کنند و کسانی که شرکت می‌کنند ولی هنوز نامزد خود را انتخاب نکرده‌اند و نیز کسانی که در شرایط کنونی نامزد خود را انتخاب کرده‌اند ولی امکان تغییر نظر آنان وجود دارد. آمار نظرسنجی‌ها در تهران نشان می‌دهد که این گروه حدود 30 تا 35 درصد کسانی است که در تهران رأی خواهند داد و باید برای جذب آنان برنامه‌ریزی کرد و آنان را مخاطب خود قرار داد. هر دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌توانند برای آنان برنامه داشته باشند. اگر به لحاظ طبقاتی بخواهم توضیح دهم، این افراد بخش مهمی از طبقات دهک‌های اقتصادی یک تا 6 هستند که آرای آنان سیال است و برحسب اینکه تا آخرین روزها چه دریافتی از نامزدها داشته باشند، رأی خود را تغییر خواهند داد. حرکت روزهای آخر انتخابات تأثیر نسبی بر آرای این افراد دارد.

** نزدیکی نتایج نظرسنجی‌ها با فضای عمومی
روزنامه «همدلی» در گزارشی با انتشار عنوان «نزدیکی نتایج نظرسنجی‌ها با فضای عمومی»، نوشت: در حقیقت نظرسنجی به مثابه یک تاکتیک تبلیغی است تا یک روش علمی برای افکارسنجی و به کاربردن نتایج آن برای پیروزی.اما به نظر می‌رسد که این روش علمی جهانی کم‌کم راه خود را در انتخابات ایران نیز باز کرده و می‌تواند تا حدی نتیجه را پیش‌بینی کند. وز گذشته سایت اصول‌گرای الف وابسته به احمد توکلی اقدام به مقایسه چند نظرسنجی رسمی و معتبر کرد و نتایج این نظرسنجی‌ها را که«سه نهاد معتبر کشور بعد از اولین مناظره» انجام دادند به شرح زیر منتشر کرد: نظرسنجی نهاد اول؛ روحانی 28 درصد – قالیباف 26 درصد- رئیسی 15 درصد- جهانگیری 7درصد- آرای میرسلیم و‌هاشمی طبا زیر 3 درصد. نظرسنجی دوم؛روحانی 37درصد- قالیباف 30درصد – رئیسی 11درصد- جهانگیری 4درصد- میرسلیم و‌ هاشمی‌طبا هرکدام دو درصد. ونظرسنجی سوم؛ روحانی 38 درصد- قالیباف 28درصد- رئیسی 12درصد- جهانگیری 5 درصد- میرسلیم و ‌هاشمی‌طبا هرکدام 2 درصد را به دست آوردند.

** تضمین امنیت با برگ مشارکت
روزنامه «جام جم» در گزارشی با عنوان «تضمین امنیت با برگ مشارکت»، می نویسد: انتخابات مهم‌ترین عرصه حضور مردم در صحنه تصمیم‌گیری در نظام جمهوری اسلامی ایران است و مقام معظم رهبری همواره بر اهمیت مساله انتخابات تاکید کرده‌‌اند و حضور گسترده مردم را در این عرصه موجب رشد و بالندگی نظام دانسته‌اند. مقام معظم رهبری در دیدار اخیر کارگران نیز بار دیگر بر این مساله تاکید کرده و فرمودند: «هرکس کشور، نظام و امنیت را دوست دارد در انتخابات شرکت کند، این حضور تعیین‌کننده، شر دشمن را از سر کشور کم خواهد کرد.» این تاکیدات از سوی بالاترین مقام کشور حکایت از اهمیت بالای انتخابات و مشارکت در آن دارد و همزمان با چنین سفارش‌هایی شاهدیم که برخی رسانه‌ها و گروه‌های خارجی که منافعشان را در تحریم انتخابات می‌بینند در جهتی مخالف در حرکت هستند.

** نشنوم بمانی!
روزنامه «آرمان» در گزارشی با درج عنوان «نشنوم بمانی!»، آورد: چه کسی باور می‌کرد که آرزوی یکی از قدیمی‌ترین و ریشه‌دارترین جریان‌های سیاسی در مواجهه با تعدد کاندیداهای مصمم برای باقی ماندن در صحنه رقابت برای کرسی ریاست جمهوری این باشد: نشنوم بمانی! این آرزوی این روزهای اصولگرایان است. 3 کاندیدای این جریان عزمی برای انصراف ندارند و آن‌طور که از وضعیت فعلی برمی‌آید، اصولگرایان مانند سال 92 با چند کاندیدا وارد دور نهایی می‌شوند. اکنون حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالبیاف و سیدمصطفی آقامیرسلیم سه ضلع مثلث انتخاباتی اصولگرایان هستند که هر یک خود را لایق رسیدن به پاستور می‌دانند و حاضر نیستند در هم ادغام شوند تا یک کاندیدا در عرصه باقی بماند.

** پیامدهای شکاف آفرینی در جامعه
روزنامه «ایران» در سرمقاله ای با انتخاب عنوان «پیامدهای شکاف آفرینی در جامعه» به قلم غلامعلی فرجادی اقتصاددان نوشت: در روزهایی که تا انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری باقی مانده است، بحث تقسیم جامعه به دو گروه 4 درصدی ثروتمند و رانتخوار و 96 درصدی غیرثروتمند مطرح شده است. با توجه به اینکه هم‌اکنون برخی از کسانی که در دهک‌های بالای درآمدی و قشر ثروتمند قرار دارند جزو گروه کارآفرینانی هستند که برای تعداد زیادی شغل ایجاد کرده و چرخ‌های صنعت و اقتصاد را به حرکت درآورده‌اند. برهمین اساس این دسته‌بندی تنها باعث می‌شود دو گروه با دیدی منفی مقابل یکدیگر قرار گیرند و گروهی گروه دیگر را سودجو و رانتخوار بپندارد. درواقع با این شعار تنها یک جو هیجانی در کشور ایجاد می‌کنیم که باعث تنفر بخشی از جامعه از بخش دیگر می‌شود و به هیچ عنوان به سود کشور نیست.

** حمایت از قشر ضعیف ملاحظات، راهکارها
روزنامه «جام جم» در یادداشتی با درج عنوان «حمایت از قشر ضعیف ملاحظات، راهکارها» به قلم محمد خوش‌چهره استاد اقتصاد دانشگاه تهران می نویسد:. متاسفانه برخی نامزدها و کارشناسان اقتصادی، ایجاد اشتغال را مهم‌ترین راه‌حل رفع معضلات کشور می‌دانند، اما قشر ضعیف لزوما بیکار نیستند. مرز بین فقیر و غنی، اشتغال نیست و ممکن است افرادی در جامعه دارای شغل باشند، اما نتوانند خانواده خود را بخوبی اداره کنند. دلیل این موضوع هم از کم‌کاری نیست بلکه شرایط و مناسبات نادرست اقتصادی، بر معیشت زندگی اقشار کم‌درآمد تأثیر گذاشته است. همچنین تورم در سبد غذایی و درمانی آنقدر زیاد شده که معضلات اجتماعی را پدید آورده است.

** برق با 3‌ درصد زباله‌ها تولید نمی‌شود
روزنامه «آرمان» در گزارشی با انتخاب عنوان «برق با 3‌ درصد زباله‌ها تولید نمی‌شود»، آورد: «زباله»، این طلای کثیف، یکی از موضوعاتی است که این روزها پایش به مناظره‌های انتخاباتی باز و به بحثی داغ تبدیل شده است. در این کارزار انتخاباتی از یک‌سو مسئولان شهرداری و در راس آنها قالیباف، نامزد انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری، مدعی هستند که سال‌هاست از زباله‌های شهر برق تولید می‌شود و‌درصد زیادی از زباله‌ها از مبدا تفکیک می‌شوند و در دیگر سو، گروهی از مدیران از جمله برخی اعضای شورای شهر بر این باورند که نه تنها شهرداری تهران نتوانسته برای تفکیک زباله از مبدا کاری انجام دهد، بلکه تولید برق از زباله نیز در حد یک ادعا باقی مانده و در عمل نور این طلای کثیف خانه‌ای را روشن نکرده است.

** احتمالات تازه در اردوگاه اصول‌گرایی
روزنامه «همدلی» در گزارشی با انتشار عنوان «احتمالات تازه در اردوگاه اصول‌گرایی»،می نویسد: بعد از مناظره اول انتخابات این که کدام‌یک از دو نامزد جمنا رقیب روحانی خواهد بود به یکی از سوالات اصلی و مهم در فضای سیاسی تبدیل شده است. قبل از برگزاری مناظره اول یکی از تحلیل‌ها این بود که محمدباقر قالیباف همچون اسحاق جهانگیری که برای همراهی روحانی نامزد شده، به میدان آمده تا به وجهه ابراهیم رئیسی خدشه‌ای وارد نشود. این تحلیل بعد از مناظره اجتماعی روز جمعه هم کماکان ادامه دارد و قالیباف در بین بعضی از مردم به عنوان ضربه گیر رئیسی شناخته می شود. در این نگاه قالیباف مانند سیبلی می‌ماند که تیرهای جریان اعتدال قرار است به او برخورد کند و در نهایت ابراهیم رئیسی 29 اردیبهشت رقیب روحانی باشد. تحلیل دیگری هم این است که سکوت و موضع منفعلانه ابراهیم رئیسی در بحث‌های تخصصی مربوط به مدیریت کشور رفته رفته او را از عرصه انتخابات حذف می‌کند و جا را برای شهردار تهران باز می‌کند که با رویکردی تهاجمی به میدان آمده است. اما انگار بازی دو نامزد جمنا به گونه‌ای پیش رفته است که اصول‌گرایان هم قادر به تحلیل وضعیت انتخابات پیش رو نیستند.

** جهانگیری هشتگ داغ فضای مجازی
روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گزارشی با عنوان «جهانگیری هشتگ داغ فضای مجازی»، نوشت: اسحاق جهانگیری، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اگرچه با نیت حمایت از عملکرد دولت و به‌عنوان پشتیبان حسن روحانی در انتخابات ثبت‌نام کرده، اما او یک چهره اصلاح‌طلب است و آن‌طورکه در اولین مناظره مستقیم 6 نامزد ریاست‌جمهوری، خطاب به قالیباف که از نامزدی‌اش انتقاد کرده بود، هدف غایی‌اش را اعلام کرد؛ او آمده تا جریان ریشه‌داری را که به قولی چه‌بسا به‌ناحق از عرصه سیاسی کشور کنار گذاشته شده است، نمایندگی کند. اسحاق جهانگیری اما چهره درخشان و ستاره بلامنازع اولین مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم بود. او در روزی که تمامی نظرسنجی‌ها، جهانگیری را به‌خاطر اظهاراتش برنده مناظره عنوان کردند، پس از مناظره به خبرنگاران گفت که توقع بالاتری از مناظره داشت و باید با قوت بیشتری دنبال می‌شد. بعد از این اقبال عمومی به جهانگیری حالا شایعات پیرامون او بیشتر شده است. آنطور که حسین مرعشی گفته یک صفحه توئیتر جعلی برای داغ‌تر کردن اخبار پیرامون جهانگیری با نام و عکس وی نوشت: «در مناظره دوم و سوم جدی‌تر حاضر می‌شوم.» وی در توئیت دیگری نوشت: «البته تلاش دارم هیچ‌وقت از محدوده اخلاق خارج نشوم، به شخصیت افراد به‌هیچ‌وجه تعرض نکنم و تلاش می‌کنم به کار‌ها و برنامه‌ها بپردازم.»

** آماده‌ باش اسحاق‌جهانگیری!
روزنامه «آرمان» در گزارشی با درج عنوان «آماده‌ باش اسحاق‌جهانگیری!»، می نویسد: اسحاق جهانگیری؛ نامی که این روزها در جامعه بسیار شنیده می‌شود؛ چهره‌ای که در همان روز نخست مناظره‌های زنده تلویزیونی توانست محبوبیت بالایی برای خود کسب کند و به یکی از چهره‌های به‌یادماندنی در مناظره‌های تلویزیونی سال 96 تبدیل شود. معاون اول رئیس‌جمهور در دولت یازدهم، برای انتخابات دوره دوازدهم ثبت‌نام کرده و نامزد ریاست‌جمهوری شده است. او خود را رقیب و رفیق حسن روحانی می‌داند. جهانگیری، به شوخی خود را رقیب اصلی حسن روحانی معرفی می‌کند و معتقد است که شاید «رئیس‌جمهور آینده» شود. جهانگیری البته به دلیل تعدد کاندیداهای جناح رقیب و با تایید روحانی و اصلاح‌طلبان به میدان آمده تا بتواند در کنار رئیس دولت تدبیروامید با هجمه‌ها و تخریب‌های نامزدهای رقیب، مقابله کند.

** دولت عمل هستیم، نه شعار
روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گزارشی با انتشار عنوان «دولت عمل هستیم، نه شعار»، آورد: حسن روحانی که هم کاندیدای ریاست‌جمهوری است و هم رئیس‌جمهوری مستقر کشور روز گذشته در مراسم روز کارگر علاوه بر اینکه نیم‌نگاهی به تبلیغات انتخاباتی هم داشت نسبت به وضعیت کارگران نیز اظهارنظر کرد و گفت: لایحه قانون کار را پس می‌گیریم. رئیس‌جمهوری با کنایه به نامزدهایی که‌ وعده‌های زیادی در تبلیغات انتخاباتی می‌دهند بر انجام عمل به جای وعده تأکید کرد و ضمن توصیف روز 29 اردیبهشت امسال به روز انتخاب بزرگ و سرنوشت‌ساز، خطاب به نامزدها گفت که بین وعده و عمل یکی را انتخاب کنند.

** اتهام دروغ به رئیس‌جمهور، مصداق نشر اکاذیب
روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «اتهام دروغ به رئیس‌جمهور، مصداق نشر اکاذیب» به قلم صالح نیکبخت حقوقدان نوشت: نشر اکاذیب به‌قصد تشویش اذهان عمومی یا نسبت دروغ دادن به کسی و تهمت زدن جرم است. در قوانین مجازات ایران چه به‌صورت عام و چه به‌صورت خاص مسائلی مطرح شده است که ارتکاب آن موارد جرم تلقی شده و این جرم یا مستقیما توسط دادستان یا پس از شکایت شاکی خصوصی در دادسرها پیگیری می‌شود. از جمله این موارد نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی است، به این معنا که شخص بزهکار با نوشته یا گفتار و به هرصورت ممکن مسائلی را به اشخاص نسبت دهد که حقیقت نداشته باشد و نتواند آن را اثبات کند. این بزه را نشر اکاذیب به‌قصد تشویش اذهان عموم می‌گویند و قانونگذار برای بزهکار مجازات قانونی پیش‌بینی کرده است.

** من می‌توانم یعنی چه؟
روزنامه «اعتماد» در سرمقاله ای با انتخاب عنوان «من می‌توانم یعنی چه؟»، می نویسد: بیایید فرض کنیم که یک اتفاق ناگوار در حوزه مسوولیت یک مسوول رخ دهد. مثلا هواپیمایی سقوط کند یا ساختمانی آتش بگیرد یا... طبیعی است که مردم می‌خواهند بدانند چرا این اتفاق افتاده، در چنین شرایطی مسوول مربوط انواع و اقسام توجیهات درست و نادرست را ردیف می‌کند تا خود را غیرمسوول معرفی کند. حالا بیایید به زمان انتخابات و کسب رای وارد شویم. اگر کسی مدعی توانایی‌هایی شود، منطقی است که به علل این توانایی خود اشاره کند و نه به اراده خودش. اجازه دهید توضیح داده شود. اگر در یک جامعه بیکاری یا تورم بالا باشد، به طور طبیعی هر نامزدی مدعی است که بیکاری یا تورم را کاهش خواهد داد. اگر ١٠ نامزد هم باشند همین را خواهند گفت. ولی مردم از کجا بدانند که کدام‌یک از این افراد بهتر می‌توانند این دو هدف را محقق کنند. یک راه ادعا درباره این است که من می‌گویم چنین می‌کنم پس می‌توانم! در این زمینه طبیعی است که هر کس ادعای انجام هر چیزی را می‌کند به طور ضمنی معتقد است که او این کار را انجام خواهد داد. بنابراین چنین چیزی راهی قابل قبول نیست.

** بیعت اصولگرایانه با روحانی
روزنامه «آرمان» در گزارشی با انتشار عنوان «بیعت اصولگرایانه با روحانی»، آورد: ساده‌لوحی است اگر حامیان روحانی را تنها اصلاح‌طلبان تلقی و این‌گونه برداشت کرد که تعدادی از همراهان قدیمی او هم به اصلاح‌طلبان پیوسته‌اند، چرا که گستره حامیان روحانی آن اندازه وسیع است که اصولگرایان را هم در خود جای می‌دهد؛ اصولگرایانی که منافع ملی برای آنها بیش از منافع گروهی و جناحی ارزشمند است. سال 92 هم این طیف از اصولگرایان با اصلاح‌طلبان در حمایت از روحانی همنوا شدند و امسال هم با تشکیل ستاد اصولگرایان حامی روحانی برای پیروزی روحانی تلاش می‌کنند.

روزنامه «وقایع اتفاقیه» در گزارشی با انتخاب عنوان «اصول‌گرایان درکاروان تدبیر»، می نویسد: هم‌پیمانی اصول‌گرایان معتدل و اصلاح‌طلبان در انتخابات 24 اسفند سال 94 و موفقیت چشمگیر لیست امید که با تدبیر و تکرار اکبر هاشمی‌رفسنجانی و علی‌اکبر ناطق‌نوری حاصل شده بود، نوید تغییر در ساخت بدنه سیاسی ایران را داد؛ تغییری که در آن علی لاریجانی که به گفته علی مطهری تنه‌اش به تنه مطهری‌ها خورده، مسیر تدبیر در پیش گرفت و تندروی اصول‌گرایی را که چندان با آن میانه‌ای نداشت را به کناری راند و در حمایت از روحانی و دولتش وارد کارزار شد. حالا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نیز اصول‌گرایان معتدل در حمایت از حسن روحانی ستاد تشکیل داده‌اند تا نوید تولد جریان جدیدی در جامعه را بدهند که بیش از انفصال جریان‌های سیاسی، دو قطب اصلاح‌طلب و اصول‌گرای معتدل را در مسیر منافع ملی با چهره‌های جدیدی در حبهه اصول‌گرا چون لاریجانی و باهنر در یک سو و اصلاح‌طلبان در سوی دیگر به هم نزدیک می‌کند. به نظر می‌رسد روحانی به‌عنوان حلقه وصل این دو قطب مخالف توانسته است رأی اکثریت جامعه را جذب کند.

** ارزیابی تاکتیک نامزدها در مناظره
روزنامه «ایران» در گفت وگویی با کارشناسان سیاسی با درج عنوان «ارزیابی تاکتیک نامزدها در مناظره» به نقل از محمد سلامتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب می نویسد: مهم‌ترین نقد آنها به شکل برخورد نامزدهای حاضر در مناظره با یکدیگر است. اینکه افرادی بیایند و برای رسیدن به قدرت مرزهای اخلاق را پشت سر بگذارند، به آن معناست که عملاً ما راه دموکراسی‌های غیراخلاقی و غیر دینی غربی را در پیش گرفته‌ایم.

در ادامه این گفت وگو از قول پرویز سروری فعال سیاسی اصولگرا و عضو شورای مرکزی جمنا می خوانیم: طرح نقد از سوی نامزدها به رئیس جمهوری و دولت مستقر کاملاً عادی است و نباید آن را خارج از محدوده اخلاق دانست. یچ وقت نه در تاریخ ما و نه در دنیا این گونه نبوده که از دولت مستقر عملاً دو نفر وارد انتخابات شوند تا با گرفتن وقت بیشتر بتوانند از فضای رقابت بهره‌برداری کنند.

** ظهور دوباره ‌پوپولیسم
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «ظهور دوباره ‌پوپولیسم» به قلم علی قنبری معاون وزیر جهاد کشاورزی نوشت: در نخستین دور مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری، چهره برتر و موفق مناظرات معاون اول رییس‌جمهور بود که توانست به درستی با رفتار‌های غیر برنامه‌ای و تخریبی آقای قالیباف برای بر چسب زدن به دولت تدبیر و امید، مقابله کرده و وضعیت واقعی اقتصاد و جامعه را تبیین کند. آنچه بیشتر از هر چیز دیگر در این مناظره نگران‌کننده بود، بزرگ‌تر شدن وعده‌های پوپولیستی و دروغ‌های انتخاباتی است؛ وعده‌هایی مانند ایجاد شغل، ایجاد مسکن و بهبود شرایط ازدواج جوانان که متاسفانه باید گفت به نوعی استفاده ناصواب از وضعیت جوانان و مشکلات آنها برای جلب آرای آنهاست. آقای دکتر روحانی در مناظره مشخصا اعلام کردند شما که می‌گویید یک میلیون شغل ایجاد می‌کنید چرا برنامه‌ای برای چگونگی این ایجاد شغل اعلام نمی‌کنید.

** امکان افزایش3برابری یارانه‌ها نیست
روزنامه «آرمان» در گزارشی با انتخاب عنوان «امکان افزایش3برابری یارانه‌ها نیست»، آورد: با آغاز تبلیغات کاندیداهای ریاست‌جمهوری برخی از نامزدها وعده‌هایی می‌دهند که به نوعی دور از دسترس و بسیار خوشبینانه است. به گفته آگاهان این افراد یا از اوضاع کشور خبر دقیقی ندارند، یا صرفا برای جذب آرای مردم وعده‌های توخالی می‌دهند. وعده ایجاد 5‌ میلیون شغل یا 3برابر کردن یارانه‌ها وعده‌های زیبایی است، اما تحقق آن بسیار دور از واقعیت است. برخی کارشناسان اقتصادی از بیان این وعده‌ها از سوی کاندیداهای ریاست‌جمهوری گلایه دارند و معتقدند علاوه بر اینکه امکان تحقق این وعده‌ها نیست، طرح آنها منجر به افزایش سطح توقعات جامعه می‌شود.

** نگاه به درون ضامن امنیت و پیشرفت
روزنامه «جوان» در یادداشتی با انتشار عنوان «نگاه به درون ضامن امنیت و پیشرفت» به قلم عبدالله متولیان می نویسد: فرمایش مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای در جمع مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی مبنی بر «سپردن تعهد هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به مردم که برای پیشرفت امور کشور، برای توسعه‌ اقتصادی، برای بازکردن گره‌ها، نگاه‌شان به بیرون از این مرزها نخواهد بود، نگاه به خود ملت خواهد بود» نیز از جمله همان سیاست‌های کلی نظام است که باید با جدیت تمام از سوی رئیس‌جمهور دوازدهم عملیاتی شود. رئیس‌جمهور بعدی باید این «ایمان، اتحاد، ایستادگی و حضور در صحنه» را حفظ کرده و با استفاده از توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی و برنامه‌ریزی عاقلانه، ساخت درونی نظام را چنان مستحکم کند که دشمن از توطئه‌هایش مأیوس شود و دست از دشمنی بردارد.

** تبعات شعارهای پوپولیستی نامزدها
روزنامه «آرمان» در سرمقاله ای با انتشارعنوان «تبعات شعارهای پوپولیستی نامزدها» به قلم فریدون مجلسی تحلیلگر مسائل سیاسی و بین‌المللی آورد: در ایران، زمینه برای رشد عوامگرایی وجود دارد زیرا سطح عمومی فرهنگی ایران برای رشد یافتگی راه‌ طولانی‌ای در پیش دارد و البته در این میان برخی تحرکات بازگشت عناصر عامی و عوام‌زدگی را تشدید می‌کند. یکی از شعارهایی که پوپولیستی بوده و می‌تواند مردم را فریب دهد، این است که نامزدها تلاش کنند خود را در شمار پایین‌ترین اقشار مردم قرار دهند تا به این طریق کسب رأی کنند. شعارهای عجیب 96‌درصد و 4‌درصدی که در این دوره شاهد طرح آن از سوی یکی از کاندیداها بوده‌ایم، می‌تواند خطر بازگشت پوپولیسم را تقویت کند. این روزها افرادی این شعارها را می‌دهند که نه تنها جزو طبقه فرودستان نیستند بلکه، مطمئنا از زندگی با سطح بسیار بالایی برخوردارند، اما با رسم این‌درصدها و صورتبندی‌های فرضی، تلاش می‌کنند که اقشار پایین جامعه را فریب دهند. این بار پوپولیسم، موفق به پیروزی نخواهد شد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۴۳۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرعه کشی پخش مناظره های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ در این مراسم نمایندگان شورای نگهبان و هیات اجرایی، سه نامزد و‌یک نماینده نامزد از دو‌حوزه انتخابیه، مدیرکل و معاونان صداوسیمای اصفهان حضور داشتند دستورالعمل‌های ضبط مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی و نحوه پخش آن مطرح شد.

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دو حوزه انتخابیه سمیرم و لنجان ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.

بر این اساس دو نماینده به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند. از ۱۳اردیبهشت تبلیغات نامزدهابه مدت یک هفته آغاز خواهد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

صداوسیمای مرکز اصفهان هفته آینده از هر نامزد سه مناظره ۶۰دقیقه‌ای ضبط می‌کند که ۱۳ اردیبهشت در سیمای استانی پخش خواهد شد.

هشت برنامه تبلیغاتی در رادیو ۱۵/۴۰ و ۱۹/۲۰ و ۱۲ برنامه مناظره در ساعات ۱۳ و ۲۳ پخش خواهد شد.

سیما‌ی اصفهان هم از ۱۶ تا ۱۹ اردیبهشت در ساعات ۱۵/۳۵ و ۲۰/۳۵ هر روز برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌ها را پخش خواهد کرد.

پخش مناظره‌ها هم در سیما از ۱۳ اردیبهشت در ساعات ۱۳ و ۲۲ تا ۱۹ اردیبهشت پخش می‌شود.

صداوسیما براساس قانون جدید انتخابات بطور یکسان برنامه‌های تبلیغاتی و مناظره آنها را پخش می‌کند.

 

دیگر خبرها

  • آغاز ضبط مناظره های نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در خراسان جنوبی
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی نامزد‌های انتخابات مجلس در مازندران
  • آغاز ضبط مناظره‌های تبلیغاتی ۴ نامزد دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان
  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد
  • آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس
  • قرعه کشی پخش مناظره‌های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان
  • قرعه کشی پخش مناظره های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان
  • ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات فعال می‌شوند