Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخبار دانشگاهی را از«کانالاخبار دانشگاهیSNN.ir»دنبال کنید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، علیرضا زاکانی، عصر دیروز در جلسه‌ای با عنوان «ما می‌توانیم» که توسط بسیج دانشجویی در تالار شهید رجایی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده سابق مجلس در جمع دانشجویان، مهمترین معضل امروز کشور را بیکاری دانست و گفت: دولت یازدهم به منظور مهار تورم، رکود را ایجاد کرد و در نظر داشت به وسیله سرمایه‌گذاری خارجی و وارد کردن تکنولوژی از رکورد نیز عبور کند.

وی افزود: این شیوه در مهار تورم موفقیت‌آمیز بود؛ اما اقتصادی بیمار ایجاد کرد که زندگی نباتی دارد که هیچ‌گونه ارتباطی با آن نمی‌توان گرفت، نتیجه این رکود بیکاری سه میلیون و 250هزار نفر را دربر داشت، بنابراین دولت در انجام وعده‌های خود ناموفق بود.

نمایند مجلس دهم، خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری کشور 12.7 درصد است و این روند افزایش دارد، در حالی که دولت اعلام کرده 700 هزار شغل ایجاد کرده است و مرکز آمار این رقم را 615 هزار اعلام کرد.

زاکانی، نحوهآمارگیری دولت از افراد شاغل را مورد نقد قرار داد و تصریحکرد: نحوه آمارگیری بیکاریدولت این گونه بود که افرادی که در هفته یک ساعت کار می‌کردند را شاغل می‌دانست و عدد افراد جویای کار سن این افراد را بالای 10 تا 65 محاسبه کرده بود.

وی گفت: این یک ساعت معنا ندارند، چنانچه 44، یک ساعت در هفته کار در نظر بگیریم عدد آمار بیکاری به شش میلیون می رسید و نرخ بیکاری به 32درصد می‌رسد که این فاجعه در کشور است.

نماینده سابق مجلس تاکید کرد: بیکاری را با آمار سازی نمی‌توان پوشاند جامعه امروز به جایی رسیده است که شرایط کنونی برایش قابل تحمل نیست، در صورتی که روحانی در سال 92 دولت قبلی را متهم به ناکارآمدی کرد و قول ایجاد اشتغال را داد؛ اما امروز دولت و مسئولان در اظهارت جدید می‌گویند که «توان برای ایجاد اشتغال وجود ندارد».

زاکانی، متذکر شد: سخنان دولت در زمینه افزایش بیکاری نشان می‌دهد که دولت درک درستی از درد مردم دارد؛ اما در نهایت بیان می‌کند که «ما نمی‌توانیم».

نماینده سابق مجلس،با طرح این مسئله که با توجه به اظهارات دولت مردان، این وعدهاینامزدهای جبهه مردمی در خصوص ایجاد پنج تا شش میلیون اشتغال شوخی است؟ خاطرنشان کرد: باید بگویم که با توجه به ظرفیت کشور ادعای نامزدهای جبهه ملی در ایجاد اشتغال شش میلیونی جدی است.

وی، بیان داشت: با وجود این ظرفیت‌ها در کشور دولت یا از ظرفیت‌های داخلی بی‌اطلاع است و یا در مقابل غارتگران چشمان خود را بسته و یا حس و حال کار ندارد.

نماینده سابق مجلس، به این نکته که امروز در کشور با مقوله فساد مواجه هستیم، اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از این آقایان در دولت درگیر فساد می‌باشند و به این دلیل مانع ایجاد تولید و کار می‌شوند، برخی دیگر از مسئولان نگاه تجاری دارند که این نگاه، بی‌دقتی در توجه به ظرفیت‌های داخلی است.

زاکانی، در ضمن سخنان خود، با یادآوری ظرفیت‌های گازی کشور، به اثبات ایجاد اشتغال با استفاده از این ظرفیت‌ها پرداخت و گفت: ایران مخازن بزرگ گازی دنیا را در اختیار دارد، این در حال است که کشورهایی مانند ژاپن چنین مزیت نسبی دارند؛ اما با خرید محصولات خام، آنها را تبدیل به محصولات نهایی و با قیمت بالا صادر می‌کنند.

وی، افزود: درکشور از سال‌های قبل تلاش شد که صنعت پتروشیمی به عنوان یک پیشرو در تحول اقتصادی دنبال شود، در حالی که طبق آمار سال 95دولت فقط 64 میلیون تن تولید پتروشیمی در صنایع بالادستی داریم. جهانگیری بیان کرده، در نظر داریم این رقم را به 130 میلیون تن برسانیم.

زاکانی خاطرنشان کرد: این طرح‌ها در دولت قبل بود، مشخص، معلوم و معقولی است، که به ازای هر یک میلیون تن تولید در صنایع بالا دستی می‌توان دو هزار اشتغال و 60 درصدارزش افزوده ایجاد کرد.

وی، با اشاره به این نکته که در صنایع دسته پایین پتروشیمی دو شاخه شیمیایی و پلیمری داریم، خاطرنشان کرد: در شاخه شیمیایی امروز ظرفیت تولید 20 میلیون تن را داریم در صورتی که امروز سه میلیون تن تولید یعنی 17 میلیون تن غیر فعال هستند.

نماینده سابق مجلس، متذکر شد: با تولید هر تن می‌توان برای یک نفر اشتغال ایجاد کرد یعنی با فعال بودن بخش شیمیایی صنایع پایین دستی می‌توان برای 40 هزار نفر شغل درست کرد.

زاکانی، با بیان این نکته که برای 34 میلیون تن مجوز ساخت کارخانه صادر شد؛ اما امروز 18 میلیون تن در سایت صمت ثبت شده و صنایع پتروشیمی تولید می‌کنند، گفت: تولید صنایع پتروشیمی پایین دستی در دولت قبل سه میلیون و 700 هزار تن بوده است که در این دولت به دو میلیون تن تقلیل یافته است؛ در حالی که می‌توان برای 200هزار نفر در این قسمت شغل ایجاد کرد.

نماینده سابق مجلس، خاطرنشان کرد امروز در کشور 18 میلیون تن ظرفیت تولید ثبت شده است، در بخش پلیمری، هشت میلیون تن که کارخانه فعال داریم که دو میلیون تن تولیدی دارند و 10 میلیون تن آن تعطیل است، یعنی از ظرفیت موجود در ایران 16 میلیون تن خالی است.

وی، تاکید کرد: با توجه به این ظرفیت، سه میلیون و 200 هزار اشتغال به صورت مستقیم در این بخش می‌توان ایجاد کرد، بنابراین طبق ادعای نامزدهای جبهه مردمی می‌توان، پنج میلیون اشتغال در طول چهار سال ایجاد کرد.

نماینده مجلس سابق، گفت: نامه‌هایی از نهادهای مختلفی به دولت ارسال شده مبنی براینکه چنانچه مشکلات را از سر راه ما بردارید، می‌توانیم، یک میلیون شغل ایجاد کنیم؛ اما دولت توجهی به این نامه ها نکرده است.

نماینده مجلس سابق، با اشاره به این نکته که شاید این سوال ایجاد شود که این 18 میلیون تن در کجا باید مصرف شود؟ گفت: 15 کشور همسایه داریم که 350 میلیون نفر جمعیت دارند و سالانه به 35 میلیون تن محصول نهایی نیاز دارند، چنانچه تمام ظرفیت خود در بخش پتروشیمی را فعال کنیم، بازهم نمی‌توانیم پاسخ تمامی نیازهای آنان را برآورده کنیم.

زاکانی، متذکر شد: این درحالی است که نیاز سالانه کشورهای همسایه افزایش پیدا می‌کند، علاوه بر این داخل کشور نیز به پنج میلیون تنمحصول نهایی نیاز دارد؛ اما در حال حاضر فقط دو میلیون تن محصول نهایی پتروشیمی تولید می‌شود، یعنی این‌که برای رفع نیاز خود از خارج سه میلیون تن از ترکیه خریداری می‌شود.

وی، بیان داشت: متاسفانه بازار محصولات پتروشیمی در منطقه را به کشورهای آلمان، مالزی و ترکیه از طریق واردات بی‌رویه و قاچاق واگذار می‌کنیم.

نماینده سابق مجلس، به این موضوع که 80 درصد سرمایه در گردش به مواد اولیه باز می‌گردد و گازی که به مجتمع پتروشیمی می‌دهیم، ماه‌ها طول می‌کشد که اعتبارش بازگردد، بیان داشت: فاجعه چند ده هزار میلیاردی در حال شکل‌گیری است که ما در این خصوص دقت لازم را نداریم.

وی، تاکید کرد: چنانچه گاز را با فرصت شش ماه به مجتمع صنایع پتروشیمی بدهند، چرخه ایجاد می‌شود و به تبع آن اشتغال درست خوهد شد. با تدبیر نیازی به سرمایه اولیه در این زمینه نیست و سرمایه موجود کشور نیز فعال می‌شود.

نماینده سابق مجلس، گفت: ایران در صنعت پتروشیمی هفتمین رتبه را در تکنولوژی در بین سایر کشورها است و نیاز به وارد کردن تکنولوژی از خارج ندارد.

زاکانی، با بیان این‌که آلمان 81 میلیون یورو درآمد از صنایع پایین دست پتروشیمی کشورش دارد، گفت: نخستین جایی که در برجام رفع شد، موضع پتروشیمی بود. با توجه به نیاز این کشورها به پتروشیمی، ایران را در این خصوص تحریم نمی‌کنند؛ اما ما هنر نداریم که این امتیاز را وارد جیب مردم کشور خودمان کنیم.

وی، بیان داشت: کشورهای منطقه قابل تحربم نیستند، از طریق مکانیزم‌های جایگزینی که وجود دارد ایران نیز تحریم پذیر نیست، خودمان کشور را در تحریم قرار می‌دهیم، دولت موفق باید سیاست خارجی مبتنی بر فعال کردن، ظرفیتهای داخلی در خارج را داشته باشد، این از تاکیدات مقام معظم رهبری است.

نماینده سابق مجلس، تاکید کرد: با توجه به ظرفیت پتروشیمی کشور، در 11 ماه می‌توان، تولید خود را به پنج تن برسانیم وسالانه دو میلیون تن می‌توان به آن اضافه کرد در واقع در 9 سال آینده می‌توان اشتغال ایجاد کرد.

زاکانی، با بیان این مطلب که یک عده نمی‌خواهند، کاری در زمینه تولید و اشتغال صورت بگیرد، گفت: امروز مانند دور قاجار شده، خانواده‌‎هایی به وجود آمده‌اند که ظرفیت‌های بسیاری در اختیاردارند.

وی، خطاب به روحانی و جهانگیری گفت: این دو وعده ندهند، چون که اکنون زمان پاسخگویی عملکرد خود در دولت است.

زاکانی در خصوص ستاره خلیج فارس که دولت اتمام ساخت آن را به برجام گره زده بود، گفت: فاز ستاره خلیج فارس در دولت قبلی و بخشی از آن توسط قرارگاه خاتم ایجاد شد؛ اما دولت افتتاح آن را طولانی کرد که بگوید این اقدام را آنان انجام داده‌اند.

نماینده سابق مجلس، در خصوص طرح تحول سلامت، نیز خاطرنشان کرد: تا قبل از این طرح مردم 75 درصد هزینه درمانی را از جیب پرداخت می‌کردند، با طرح تحول این رقم به 52 درصد کاهش یافت، البته دولت ادعا دارد که 40 درصد این رقم را رسانده است، به نظر من زیر میزی و فساد بخش سلامت را در نظر نگرفته است.

نماینده سابق مجلس، خاطرنشان کرد: این رقم در انگلیس سه درصد و در آمریکا هفت درصد است‌ بنابراین طرح موفق به صورت تمام نیست چون بسیار بهتر از این می‌توانست انجام شود و دولت عجله کرد.

وی با بیان اینکه در این طرح اولویت سنجی و ظرفیت سنجی درست انجام نشد، گفت: حتی من از برخی وزرا شنیدم این طرح سنگی است که سبب غرق شدن دولت می‌شود.

زاکانی در خصوص آرایش جبهه مردمی در انتخابات، گفت: نظرشان بر یک نامزد است؛ اما اصراری به این نداشت؛ این یک ترجیح منطقی برای تجمیع آرا است و اکنون باتوجه به آنالیز نظرات مردم اگر یکی از دو نفر کاندیدا نفر ممتازی شود، منطقی است که نفر دیگر کنار رود، اما اگر این چنین نشود منطقی نیست چون آرایَش به طور کامل قابل انتقال نیست پس بهتر است سوال در این باره را در هفته آخر و پس از مناظره دوم و سوم پاسخ داد.

وی، همچنین به موضوع فساد در دولت قبل و فعلی اشاره و خاطرنشان کرد: حرکت و جهت‌گیری دولت قبل ابتدا اصولگرایی بود؛ اما کم کم توسط کسانی اداره شد که در این دولت فعال می‌باشند، سایپا که قرار بود خصوصی شود، اختصاصی شد که این خلاف قانون است.

نماینده سابق مجلس، متذکر شد: از پول دولت، شرکت‌های دولتی را گرفتن و مسئولان دولتی را حذف کردند. به این ترتیب اداره این شرکت‌ها بدست افراد خاصی افتاد.

زاکانی در انتقاد دولت نسبت به برخورد با مفسدان اقتصادی، بیان داشت: دولت به جای برخورد با مسئولان خطاکار، به آنان مدال داده است.

وی خطاب به دانشجویان با بیان این‌که بعد از جنگ شبکه در لایه‌های مختلفی از کشور حضور دارند، گفت: باید دید که صنعت خودروی کشور توسط چه کسانی اداره می‌شود؟ باید جریان نهفته در داخل را شناخت و در جهت نابودی آنها همت کنیم.

نماینده سابق مجلس، در خصوص فساد اقتصادی شهرداری تهران، افزود: آقای قالیباف به قوه قضائیه گفته که «چنانچه فسادی است بررسی کنید و برخود کنید» در حالی که دولت و مسئولان آن اجازه نمی‌دهند به نزدیکانشان که مرتکب فساد شده‌اند، برخورد شود.

زاکانی، به برخورد مجلس با مرتضوی اشاره کرد و گفت: قوه قضائیه در خصوص این فرد تحقیق و تفحص کرده و در قالب گزاشی در مجلس قرائت کردیم، جالب که در زمان قرائت این گزارش سران دوم خردادی با اعتراض مجلس را ترک کردند.

وی در پایان سخنان خود در خصوص احزار صلاحیت و رای شورای نگهبان، گفت: در این خصوص اظهار نظر نمی‌کنم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۴۶۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکلات در گرو ارتباط تنگاتنگ مجلس و دولت است/ هرگونه اختلاف افکنی بازی در پازل دشمن است

به گزارش «نماینده»، مجتبی یوسفی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حفظ وحدت و انسجام میان قوا گفت: حل مشکلات کشور در گرو ارتباط تنگاتنگ و مستمر کمیسیون های تخصصی مجلس با مجموعه دولت است.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: مجلس و دولت سوار بر یک کشتی هستند و هر گونه تصمیم و عملکرد اشتباه به همه آسیب می زند.

وی افزود: هیچ کس مخالف انتقاد نیست تضارب آراء خوب است اما بر مبنای همدلی و وحدت و باید بدانیم که هر گونه اختلاف افکنی بین مردم و یا بین مسئولان و یا بین دستگاه ها بازی کردن در پازل دشمن و مخالف فرمایشات رهبری است.

یوسفی خاطرنشان کرد: باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم که هر گونه اختلاف افکنی و ایجاد دودستگی در نهایت ناکارامدی دستگاه های مختلف و انباشت مشکلات مردم را در پی خواهد داشت، در نتیجه باید از هر گونه اختلاف افکنی و چند دستگی در کشور بپرهیزیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: مجلس و دولت در کنار هم می توانند مشکلات کشور را حل کنند و قطعا همراهی مجلس با دولت می تواند انجام امور را تسریع کند.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان در خطبه های نماز عید فتطر بر حفظ وحدت میان قوا و دستگاه های مختلف تأکید کردند و عنوان کردند که انتقاد خوب است اما باید ضمن بیان انتقادات از هر گونه تخریب تحت عناوین مختلف پرهیز شود.

دیگر خبرها

  • تجربه تازه مجلس برای بررسی «سند دخل و خرج کشور»
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • حل مشکلات در گرو ارتباط تنگاتنگ مجلس و دولت است/ هرگونه اختلاف افکنی بازی در پازل دشمن است
  • ببینید | تصاویری از ایجاد دریاچه‌ای از زباله در اطراف تهران؛ بی‌توجهی مسئولان به وعده‌ خود!
  • پنجشنبه یا شنبه؛ کدامیک آخر هفته تعطیل می‌شود؟
  • فرزانه فصیحی، اولین بانوی ایرانی در دوومیدانی لیگ الماس
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان
  • میرزازاده: مسئولان به آرامش کشتی در المپیک کمک کنند