Web Analytics Made Easy - Statcounter

مازندمجلس:امید کرمانی ها - الهه محمدی: کمی قبل از اینکه صدای اذان ظهر بلند شود سردار قدیمی جنگ به همراه دوست و منتقد قدیمی اش به خبرآنلاین آمدند تا اینبار با یک موضوع انتخاباتی رودروی هم به مناظره بنشینند. حاج حسین الله کرم و صادق زیباکلام سال هااست که با یکدیگر رفیقند، از آن رفیق‌هایی که به قدمت همان دوستی قدیمی‌شان آبشانبا یکدیگر در یک جوی هم نرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی‌شان منسوب به یکی از تندروترین جناح هایاصولگرا یعنی انصار حزب الله و یکی شان از فعالان به شدت اصلاح طلب. اما این هادلیل نمی شد که نماز ظهر که شد پشت سر هم نماز نخوانند. آن ها به محض رسیدن بهحیاط خبرآنلاین به تحریریه رفتند و زیباکلام تصمیم گرفت با کنار گذاشتن تماماختلافات سیاسی و فکری شان به حاج حسین اقتدا کند. 

بعد از نماز اما آن ها شمشیرهایشان را علیه یکدیگر تیز کردند و باز هم مناظره ایداغ و شنیدنی را رقم زدند. مناظره ای که پیش از شروع جدیش با شوخی های این دودرباره محل زندگی شان همراه بود. الله کرم، می گفت زیباکلام بالاشهر نشین است و او جنوب شهرنشین و زیباکلام هم ... 

هرچند در شروع مناظره حسین الله کرم با بیان اینکه صادق زیباکلام پیشکسوت است وبهتر است شروع مناظره با او باشد میدان را به او سپرد، اما  بعد از گرفتن فرمان مناظره به تندی به زیباکلام،همفکران و نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان یعنی حسن روحانی تاخت.
زیباکلام هم البته با زیر سوال بردن عملکرد سال های اخیر اصولگرایان، نامزدهایمورد تایید این طیف را عاملانی برای ترس دانست؛ ترس از بازگشت احمدی نژادیسم.

زیباکلام و الله کرم درباره میزان انطباق شعارهای نامزدها با عملکردگذشته آنها، میزان عملیاتی یا پوپولیستی بودن برنامه نامزدها، افزايش مطالبات مردمبر اثر وعده های انتخاباتیِ غيرقابل تحقق و تأثیری که بر نااميدي مردمی از نظام میگذارد، سخن گفتند. در حالی زیباکلام وعده های ایجاد 5 میلیون شغل، پرداخت 250هزار تومان به بیکاران بالای 18 سال و 3 برابر کردن یارانه ها را برآمده از تفکراحمدی نژادیسم و پوپولیسم توصیف کرد که الله کرم این دیدگاه را رد کرد و گفتاینها پوپولیسم علوی است که منتهی به کاهش فاصله طبقاتی می شود.

البته دامنه مباحث به انتخابات شورای شهر نیز کشیده شد و الله کرم که کاندیدای شورای شهر هم شده است برنامه های خود را برای مبارزه با فساد در مدیریت شهری وکارآمدتر و خلاقانه تر کردن این مدیریت در آینده نیز تشریح کرد، اقدامی که باکنایه زیباکلام مواجه شد و خطاب به الله کرم گفت: مراقب باش استکبارجهانی در رأسشآمریکا این طرح ها را ندزدد!

مشروح مناظره خواندنی حسین الله کرم و صادق زیباکلام را در ادامه بخوانید.

*****

خبرآنلاین: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری برخیکاندیداها به شعارهای پوپولیستی روآورده اند. آیا قبول دارید این چیزی که الان درحال مطرح شدن است پوپولیسم است؟ به نظر شما این روش در انتخابات جواب می دهد یاخیر؟

زیباکلام:برخی از نامزدها مسائلی را مطرح می کنند که شاید بیشتر نشان دهنده این است که ضربو تقسیم را یاد نگرفته اند؛ این نامزدها شاید هم ضرب و تقسیم می دانند اما به خاطراینکه توده ها را با خودشان همراه کنند وعده یارانه 250 هزار تومانی می دهند. در سالگذشته کل بودجه عمرانی که تخصیص پیدا کرد 13 هزار میلیارد تومان بود. البته بودجهمصوب 38 هزار میلیارد تومان بود اما آنچه که عملا دولت در دست داشت که برای عمرانو آبادانی کشور خرج شد، 13 میلیارد تومان بود. در همین سال 95، 43 هزار میلیاردتومان برای یارانه 45 هزار تومانی پرداخت شد. به عبارت دیگر اگریارانه 250 هزار تومان بشود همه تشویق می شوند ثبت نام کنند وقطعا تعداد یارانهبگیران ما بیشترمی شود و 5 برابر می شود. منظورم این است که از اولین سالی که هریکاز آقایان رئیسی و یا قالیباف رئیس جمهور شوند، این بودجه بالای 220 هزار میلیاردتومان نیاز دارد. من سوالم این است که آقای رییسی یا قالیباف یا روحانی این پول رااز کجا می خواهید بیاورید که وعده می دهید؟

اصل یارانه فله ای اشتباه بود. صادق زیباکلام به عنوان استاد تمام دانشگاه تهران 7میلیون تومان حقوق می گیردو ایرج ایامی که آبدارچی دانشکده است 700 هزار تومانحقوق می گیرد. او 45 هزار تومان یارانه می گیرد و منهم همینقدر می گیرم! چنین چیزیدر تاریخ بشریت سابقه نداشته که به صورت فله ای به 70 میلیون نفر 45 هزار تومانیارانه پرداخت شود. منشاء این موضوع چه بود؟! منشاء آن پوپولیسم بود که از سویاحمدی نژاد و اصولگرایان شروع شد. حالا یارانه مثل چپق سرخپوستان شده است و همهمتوجه شده اند که این یارانه ها چه فاجعه ای برای کشور بوده است؛ هیچ کس جسارت و  شهامت ندارد که بگوید این یارانه، کشور را داردنابود می کند. در کدام کشور چیزی حدود 4 برابر بودجه عمرانی اش یارانه می پردازد؟!این غایت پوپولیسم است و کسی که بخواهد این یارانه ها را بیشتر بکند یا جدول ضرببلد نیست یا اعداد را نمی داند. پوپولیسم که شاخ و دم ندارد!

الله کرم: ما دونوع پوپولیسم داریم، یک نوع پوپولیست معروف است که در غرب شکل گرفتهکه مردم فریبی است. مثلا آمارهای دولت های ما اکثرا پوپولیستی است. پوپولیست دیگرپوپولیست علوی است. این نوع پوپولیسم یعنی وعده ها را بر اساس خواست مردم اعلامکردن. به نظر من دادن یارانه حق مردم بود؛ آنهم وقتی قرار است سوبسید ها را قطعکنید. زیباکلام نمونه پوپولیست غربی است، چون میگوید منبع یارانه کجا است؟! معلومکه منبع این کار سوبسید است. مثل اینکه آقای زیباکلام نظام اسلامی را نمی شناسد. درنظام اسلامی همه باید مساوی از بیت المال بردارند. زمانی که قرار شد به مردم 45هزار تومان یارانه بدهیم دلار 1000 تومان بود، در حال حاضر که دلار 4 هزار توماناست معلوم که باید به مردم 200 هزار تومان یارانه بدهیم. من معتقدم که این مقداریارانه باید به فقرا و محرومین داده شود اما به دکترزیباکلام ها نباید اختصاص پیداکند.

آقای رئیسی یکی از کاندیداها گفت به سه دهک پایین یارانه بدهیم او می خواهد به تویزیباکلام یارانه ندهد! اگر لجت گرفته یک حرفی دیگر است. قالیباف هم می گوید 250هزار تومن به بیکارها می دهم  که کم هم هست.این حرف پوپولیستی نیست این یک نوع پوپولیسم علوی است خواست عموم جامعه را مطرح می کند.

زیباکلام: اولین دلیلم که چرا «آری» به روحانی و چرا «نه» به رییسی، این است که تصور می کنم که دوباره احمدی نژادیسم به کشور بازخواهد گشت. من حافظه ام یاری می کند که چه بر سر این کشور رفت

زیباکلام: از سال 87 هم که این داستان یارانه مطرح شد قرار بود که به دهک های پایین تخصصپیدا کند، اما نتوانستند و این داستان مشکل آفرین شد. گفتن اینکه به فقرا یارانهبدهیم خیلی راحت است. اعلام می شود که فقرا بیایند ثبت نام کنند و 75 میلیون نفردر سال 92 ثبت نام کردند. این روش که جواب نمی دهد.از دی 89 که پرداخت یارانه شروعشد این مساله مطرح بوده که به ثروتمندان یارانه ندهیم و در عوض به فقرا بدهیم اماعرضه نداشتیم. مسوولان اجرایی ما چه در دوران احمدی نژاد و چه در دوران روحانی چهدر مجلس چه در دولت و چه در مجمع تشخیص مصلحت نظام نتوانستند تصمیم بگیرند که بهچه کسی این مبلغ را بدهند و به چه کسی ندهند.من معتقدم که روش درست همان روشی استکه غربی ها می کنند و آن 43 هزار میلیارد تومان را فله ای پخش نمی کنند. بخشی ازآن را به فقیران واقعی می دهند، بخشی از آن را به آموزش و پرورش و جاده ها و خدماتعمومی اختصاص بدهند

 

خبرآنلاین: به نظر شما چه ویژگی هایی در آقایانقالیباف، رئیسی و روحانی وجود دارد که تمایل دارید به آن ها رای دهید؟

 

الله کرم:جریانی که من قبول دارم جریان انقلابی است. شاخصه این جریان عدالتخواهی و ظلمستیزی، ساده زیستی، پاکدستی، دین مداری، ولایت مداری و اعتقاد به جامعه مهدوی وولایت فقیه است  و به نظر من اینخصوصیات  در آقایان رییسی و قالیباف خصوصارییسی وجود دارد. او می تواند کشور را از بیکاری که پایه آسیب های اجتماعی مثلطلاق و مواد صنعتی مخدر و... رهایی ببخشد. 

نه به روحانی نه به بیکاری، نه به مشکلات معیشتی و نه به سقوط ساختارهای سیاسی درارتباط با غرب است. دیگر عزتی برای مردم ایران نمانده است. الان نزدیک به 40 درصدمردم رای نه به روحانی دارند. بنابراین یک جریان انقلابی با تفکر جهادی که معتقداست که چیزی را نه برای خودش که برای همه می خواهد، باید روی کار بیاید. چون درگذشته اقتصاد دست محافظه کاران بود و معتقد به غرب بودند هیچ پیشرفتی نکردند اماییسی معتقد است که نگاه اقتصادی باید به داخل برگردد. ما می توانیم از منابع نفتیاستفاده کنیم. نه به روحانی حفظ کارخانه ها است. فقط کارخانه از بین نرفته است.بازگرداندن عزت و کرامت به انسان بیکار مهم است. من می دانم کاندیداهای مورد حمایتمن که آقایان قالیباف و رئیسی هستند می توانند این مشکلات را مرتفع کنند.

الله کرم:آقای رئیسی یکی از کاندیداها گفت به سه دهک پایین یارانه بدهیم او می خواهد به توی زیباکلام یارانه ندهد! اگر لجت گرفته یک حرفی دیگر است. قالیباف هم می گوید 250 هزار تومن به بیکارها می دهم که کم هم هست. این حرف پوپولیستی نیست این یک نوع پوپولیسم علوی است خواست عموم جامعه را مطرح می کند.

زیباکلام: بزرگترین و مهمترین دلیلی که من می خواهم دوباره به روحانی دهمبازنگشتن احمدی نژادیسم به کشور است، اینگونه اظهارات آقای الله کرم و کسانیمانند آقای رئیسی یادآور سال 88 است. آقای احمدی نژاد هم در آن سال می گفت میخواهد اب اشرافی گری و تجمل گرایی مبارزه کند و حق محرومان را به آن ها بدهد و 8سال بلایی بر سر این مملکت آوردند که خیلی ها معتقدند 8 سال جنگ ایران را از پاننداخت که 8 سال مدیریت احمدی نژاد ایران را از پا انداخت.

الله کرم: آقای زیباکلام باید به وضع کنونی پاسخ بدهد؛ چهارسال آمدند و فرافکنیکردند، الان باید بگویند وقتی به کدخدا اعتماد کردیم، سر ما را تراشیدند و ما رادور زدند و تحریم های بانکی و مالی را برنداشتند برای کشور مشکل به وجود آمد. بازمی خواهید همه چیز را گردن احمدی نژاد بیندازید؟ یک روز می گویند برای رفع تحریمها به روحانی رای دهید، یک روز می گویند از ترس بازنگشتن احمدی نژادیسم رای دهیداما در حال حاضر اساسا رای  نه به روحانییک برند شده است. مردم اعتمادشان را به دولت روحانی از دست داده است. مگر روحانینبود که خطاب به دانشگاهیان گفت که چرا خوابند و از دولت حمایت نمی کنند؟! او فکرمی کرد دانشگاه هم مثل دولت است و اساتید دانشگاه هم نوکر او هستند. فرد دانشگاهییک نقاد است اما برای روحانی عادت شده است که به همه توهین کند. روحانی نمیتواند مشکلات را حل کند  فقط بهفکر فرافکنی است. پوپولیسم همین موضوع است که نمی توانند پاسخ بدهند و فقط میگویند که همه چیز را دولت قبل خراب کرده است.

زیباکلام: دوباره تاکید می کنم اولین دلیلم که چرا آری به روحانی و نه به رییسی این استکه تصور می کنم که دوباره احمدی نژادیسم به کشور بازخواهد گشت، من حافظه ام یاری میکند که چه بر سر این کشور رفت از مفاسد اقتصادی و تحریم ها گرفته تا شیوه مملکتداری و... بنابراین چون من نمیخواهم کشورم به سال ها 84 تا 92 برگردد و بنابرایننباید به رییسی رای بدهیم.

من معتقدم که ما فله ای نمی توانیم در مورد روحانی اظهارنظرکنیم که بگوییم هیچ کاری نکرده است. من اصلا کاری به سال های قبل از سال 92 ندارماما درباره اینکه از مرداد 92 تا امروز که اردیبهشت 96 است دولت روحانی چه کردهاست باید بگویم که یا باید در این زمینه سیاسی برخورد کنیم و بگوییم هیچ کارینکرده و یا اینکه من میگویم که مثل کارنامه یک دانش آموز ببینیم کارنامه روحانی چهنمره ای می گیرد. من عملکرد روحانی و دولتش را به سه حوزه اصلی تقلیل می دهم: حوزهسیاست خارجی، اقتصاد و توسعه سیاسی و جامعه مدنی.من در سیاست خارجی به دولت روحانینمره 19 می دهم. چون توانست کشور را از چاه وِیلِ هسته ای که اصولگرایان ملت را درآن انداخته بودند بیرون بیاورد. به آن ها این نمره را می دهم چون روحانی و ظریف  از مساله هسته ای برای استکبارستیزی استفادهنکردند برخلاف احمدی نژاد که از هسته ای برای آمریکا ستیزی استفاده می کرد.

من در اقتصاد به روحانی نمره 11 می دهم، چون تورم پایین آمده و رشد بالا رفته استاما چون بیکاری و رکود و مفاسد اقتصادی هنوز وجود دارد نمیتوانم نمره بالایی به اوبدهم. من صرفا به خاطر اینکه تورم را توانسته کنترل کند قبول نمی کنم بلکه به خاطراین موضوع هم هست  که اصولا چقدر از اقتصادکلان کشور به عهده دستگاه اجرایی کشور است و دولت در آن دست مستقیم دارد و چهمیزان زیر نظر سپاه، آستان قدس، بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان است؟ نهادهایی که یکریال هم مالیات نمی دهند. بنابراین باید بگویم که اقتصاد ایران یک اقتصاد ناکارامددولتی است که به هیچ وجه موفق نخواهد شد، صرف نظر از اینکه چه کسی رییس جمهورباشد. چرا موفق نخواهد شد؟ برای اینکه از قرن  18 که انقلاب صنعتی شده تا به امروز یک نمونهاقتصادی دولتی نشان بدهید که موفق بوده است. آخرینش اتحاد جماهیر شوروی بود که باصورت به زمین آمد! اقتصاد دولتی در ایران، کره شمالی، سوریه و زیمباوه و چند تاکشور دیگر هنوز وجود دارد. این ها دلایلی است که باعث می شود سقف انتظارات من ازروحانی بالا نباشد.

زیباکلام: من در سیاست خارجی به دولت روحانی نمره 19 می دهم. چون توانست کشور را از چاه وِیلِ هسته ای که اصولگرایان ملت را در آن انداخته بودند بیرون بیاورد. به آن ها این نمره را می دهم چون روحانی و ظریف از مساله هسته ای برای استکبارستیزی استفاده نکردند برخلاف احمدی نژاد که از هسته ای برای آمریکا ستیزی استفاده می کرد.

 هر وقت بعد از برجام خارجی ها آمدند در ایران سرمایه گذاری کنند آقایان فریاد زدندکه ای وای استعمار وارد کشور شد! بزرگترین اتهامی که به آیت الله هاشمی رفسنجانیزدند این بود که او می خواهد ایران را ژاپن اسلامی کند!  احمدی نژادی ها و همین الله کرم ها بر سر کسانیچون روحانی و آیت الله هاشمی فریاد کشیدند که ای وای ایران از دست رفت.

اما در آخر در حوزه توسعه سیاسی به روحانی نمره 8 می دهم. برای آزادی مطبوعات،برای انتخابات آزاد و مساله حصر و زندانیان سیاسی  روحانی را رد می کنم. گفته می شود مگر حصر وزندانیان سیاسی دست روحانی است؟ مگر بازداشت خبرنگاران دست آقای روحانی است؟! منمی گویم که من عقلم می رسد که این مسائل دست روحانی نیست اما از روحانی انتظارداشتم که لااقل در این 4 سال حصر را به زبان بیاورد و نشان دهد که دارد به حصر فکرمی کند.وضعیت من در رابطه با  روحانی مثلاین است که زنی از شوهرش در روز تولدش به شوهرش می گوید که من می دانم تو وضع مالیخوبی نداری اما حداقل می توانستی به من بگویی دوستت دارم! آقای روحانی حداقل بایدنشان می دادی که داری به حصر فکر می کنی تا من و بخشی از آن 19 میلیونی که به تورای دادیم از تو راضی باشیم.

خبرآنلاین: آقای الله کرم آیا به نظر شما ایندغدغه هایی که آقای زیباکلام مطرح کردند یک مطالبه عمومی میان مردم است؟

الله کرم:زیباکلام و دوستانش دچار نوعی ارتجاع گرایی هستند، احمدی نژادیسم یک مکتبنیست. برای من و امثال من وجود عدالت خواهی مهم است. من اساس به سیاست خارجی شکست خورده روحانی نمره قبولی نمیدهم. قرار بود چرخ هسته ای بچرخد و همزمان چرخ زندگی مردم هم بچرخد. اما نه تنهاچرخ زندگی مردم نچرخید که چرخ هسته ای هم نابود شد. آقای روحانی مارا می خواست از آوار هسته ای بیرون ببرد. ما 15 همسایه داریم که 80 درصد روابطاقتصادیمان با آنها است. ما که صدها سال است با ترک ها روابط مثبت داریم اما روحانیکاری کرد که هر روز اردوغان به ما حمله می کند. ظریف به کدخدا چسبید اما اروپا وهمسایگان را از دست داد. به خاطر همین موضوعات به روحانی نمره قبول نمی دهم.

در اقتصاد به دولت نمره زیر صفر می دهم؛ چون روحانی گفت احمدی نژاد پول داشت مننداشتم. احمدی نژاد در طول 8 سال 668 هزار میلیارد پول داشت و آقای روحانی در سه ونیم سال 680میلیارد پول داشت. کدام یک بیشتر است؟!  در مساله عمران، احمدی نژاد از هر 100 تومان 22 تومان به عمران می داد اماروحانی از 100 تومان 11 تومان به عمراه اختصاص داده است. در مقایسه فروشنفت احمدی نژاد متوسط فروش نفت 79 دلار بود اما آقای روحانی متوسط فروش نفتش 82دلار بوده است.

مالیات ارزش افزوده از 9 درصد به بالای 38 درصد رسید که به محرومین فشار آورداماکاهش مالیات بر درآمد حاصل شد که به نفع مرفهین است. روحانی چند بار برداشتغیرمجاز از خزانه داشت که یکی از آن ها برداشت 100 میلیار دلار برای مساله آب بود.روحانی قرار بود پول های بلوکه شده ایران را برگرداند اما پول های فروش نفت  را هم برنگرداند. به نظر من رشد نقدینگی از 460هزار میلیارد دلار به 1250 هزار میلیارد دلار رسید که فاجعه است. حقوق های نجومی ووام های نجومی در این دوره اتفاق افتاد. برند های صنعتی ما همچون ارج، آزمایش وداروگر که در جنگ اتفاقی برایشان نیفتاد ببینید الان چه وضعیتی دارد. دولت فعلی فقط صنعت هسته ای را نابود نکرد بلکه صنعت و کشاورزی کشوررا ن

منبع: مازند مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mazandmajles.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مازند مجلس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۴۷۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟

نگارعلی_ این روزها بازار پر شده‌است از آگهی‌های فروش حواله‌های خودروهای جانبازان، حواله‌هایی که با قیمت واحدهای مسکونی در شمال شهر تهران برابری می‌کنند؛ ماجرای شکل‌گیری بازار سیاه خرید و فروش حواله‌های خودروهای جانبازان از تخصیص یک امتیاز ویژه برای این قشر سرچشمه می‌گیرد، امتیازی که اجاره واردات خودرو د حجم بالا و قیمت‌های نجومی را به آن‌ها می‌دهد. این اولین بار نیست که در راستای تخصیص امتیازی ویژه به قشری خاص از مردم بازار سیاه خرید و فروش حواله آن شکل می‌گیرد؛ پیش‌تر شاهد ان بودیم که با اجرای طرح جوانی جمعیت، حواله‌های خودروهای این طرح در بازار سیاه با قیمت‌های نجومی خرید و فروش شدند. نکته جالب اجرای این طرح‌ها و تخصیص امتیازی ویژه برای قشر خاصی از مردم آن است که معمولا این قشر بضاعت کافی برای شرکت در این طرح‌ها را ندارند و با فروش حواله‌های آن‌ها، سرانجام این امتیاز ویژه نسیب ابرثروتمندان می‌شود و یا با رانت‌های اطلاعاتی و رابطه‌هایی که وجود دارد، دلالان دست به واردات خودروهای طرح‌های ویژه می‌زنند که در نهایت با قیمت‌های نجومی وارد بازار می‌شوند.

اولین بار در اواسط دهه ۸۰ بود که امتیازدهی برای واردات خودرو به گروهی خاص، انجام شد؛ در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶، محمود احمدی‌نژد، رئیس جمهور دولت ششم، از طرح واگذاری ۴۷۰۰ خودرو خارجی با معافیت ۳۰ میلیون تومانی گمرکی به معلولان خبر داد. ۶ سال بعد و در سال ۱۳۹۱، سازمان بهزیستی اعلام کرد، برای اجرای کار هم سایتی برای ثبت نام مددجویان متقاضی خودروهای مناسب‌سازی شده راه‌اندازی شد و بیش از ۲۰ هزار معلول برای دریافت خودروهای مناسب سازی شده ثبت نام کردند. سال ۱۳۹۲ معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت:«: ارسال اسامی معلولان واجد شرایط دریافت خودروی گمرکی به وزارت کار، تعاون و ر فاه اجتماعی ارسال شده و بزودی تکلیف معلولان برای دریافت خودرو مشخص می‌شود.» در سال ۱۳۹۴ خبر آمد که مجوز واردات ۱۰۶ خودرو برای معلولان صادر شده‌است؛ تا به امروز اما خبری مبنی بر موفقیت معلولان برای واردات خودرو منتشر نشده‌است.

با این وجود سنت تخصیص امتیازهای ویژه اقتصادی به گروهی خاص، پس از محمود احمدی نژاد، همچنان پا برجا است. در مرداد ماه سال ۱۴۰۲ با پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران، برای تخصیص امتیاز واردات خودرو به ایثارگران موافقت شده‌است؛ در حالی که واردات خودرو به کشور کج‌دار و مریز اتفاق می‌افتد اما با این وجود روند ابلاغ آیین‌نامه و انجام ثبت‌نام برای واردات خودروهای جانبازان به شکل مرتب، منظم و به سرعت در جریان است.

امتیاز ویژه صرفا به واردات برندهای غیرچینی و گران‌تر برای جانبازان محدود نمی‌شود، امتیازات دیگری هم وجود دارد، از جمله این که واردات خودرو برای این قشر هم توسط خودشان و هم از طریق شرکت‌های معرفی شده از سوی وزارت صمت ممکن است، ممنوعیت ثبت خودروهای کارکرده تا سقف پنج سال هم برای جانبازان حذف شده و واردات برای آن‌ها بدون پرداخت سود بازرگانی خواهد بود.

افزایش سقف ارزی برای واردات خودروی جانبازان و وجود برندهای اروپایی، کره‌ای و ژاپنی در لیست مجاز برای واردات این گروه، سبب ایجاد احساسات متناقضی در جامعه شده و این سوال را ایجاد کرده که چرا افراد عادی که توانایی مالی دارند با ممنوعیت قانونی برای واردات خودروی دلخواهشان روبرو هستند و مجاز به انتخاب و واردات خودروهای کمتر از ۲۰ هزار یورو و چینی هستند و محدودیت‌های ارزی برای جانبازان که البته بیشتر آن‌ها ممکن است حتی توانایی تامین بخشی از این ارز را نداشته باشند، حل و فصل شد؛ پس این به معنای آن است که باز هم پای دلالان در میان است. سوال دیگر هم آن است که اصلا چرا در شرایطی که واردات خودرو کند است و هنوز اکثر ثبت‌نامی‌های سال گذشته خودروی خود را دریافت نکرده‌اند، روند واردات خودروهای جانبازان به جریان افتاده است.

پشت‌پرده اصرار برای واردات خودرو به هر شکلی

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفت و گو با خبرآنلاین گفت:« کل مسیر واردات خودرو رانتی است؛ ما ارزهایی در خارج از کشور داریم که بلوکه شده‌است و از مسیر رسمی نمی‌توان برای آوردن آن‌ها به کشور اقدام کرد و واردات خودرو یکی از بهترین راه‌ها برای دور زدن‌ تحریم‌ها و رانت‌خواری است. سال‌های گذشته به اسم طرح‌های جوانی جمعیت، به یک شکل رانت تخصیص داده شد و امسال و سال آینده نیز به عنوان مثال با طرح واردات خودرو برای جانبازان رانت توزیع شد. رانت‌خواری، رانت‌دهی و ضربه زدن به صنعت خودرو قطعا کار اشتباهی است.»

قیمت نجومی حواله خودروی جانبازان در بازار

فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو، در این خصوص به خبرآنلاین گفت:« واردات خودرو به اسم جانبازان انجام می‌شود و سپس سهم آن‌ها در بازار فروخته می‌شود. این طرح اشتباه است و اگر واردات خودرو به صورت گسترده صورت گیرد، خیلی بهتر آن است که با تخصیص امتیازهایی به گروه خاصی تعلق گیرد. در حال حاضر در بازار حواله‌ واردات خودروی جانبازان تا ۳ میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود.»

طرح واردات خودرو برای جانبازان راه دررو واردات خودروهای لوکس

نادری در ادامه گفت:« در حال حاضر خودروهایی وارد کشور می‌شوند که حجم موتور آن‌ها بالا است و قیمت آن‌ها نیز در بازه ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومانی است؛ مشخص نیست این خودروها به چه شکل وارد کشور می‌شود و چه کسی پشت این واردات است. طرح واردات خودرو برای جانبازان راهی برای عده‌ای باز کرد تا بتوانند خودروهای خاص را به کشور وارد کنند. طرح واردات خودرو برای جانبازان راه واردات خودروهای لوکس به کشور را باز کرد و به تعدادی از افراد و سازمان‌ها این راه را نشان داده‌است که با رابطه‌هایی که با گمرک و راهور دارند، دست به واردات خودرو بزنند.»

جامعه نسبت به مسئولان بدبین است

سعید مدنی، جامعه‌شناس، در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین و در خصوص واکنش جامعه به اجرای این قبیل از طرح‌ها، گفت:« ذهن جامعه به این سمت است که در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته، بسیاری از قوانین رانتی بوده‌است و یا دور زده شده‌است، در نتیجه هر رفتاری که مسئولان در پیش بگیرند، با تفسیر منفی از سوی جامعه همراه خواهد شد. نظام‌هایی که با چالش عدم همراهی مردم مواجه هستند، با این مشکل مواجه می‌شوند. در نتیجه با هر اقدامی از سوی مسئولان، هرچند اگر درست باشد، برخورد منفی می‌کنند.»

امتیاز دادن‌ها نباید منجر به فساد و فاصله اجتماعی شود

او در ادامه گفت:« اگر قانونی درست اجرا شود، مشکلی برای آن‌ نیست اما اگر امتیاز دادن‌ها منجر به فساد و فاصله اجتماعی شود، برایند و نتیجه مفیدی نخواهد داشت؛ در تصویب چنین قوانینی باید در نظر گرفته شود که آیا جانبازان بضاعت واردات خودرو را دارند یا خیر. اگر توانایی این کار را ندارند، این قانون خود به خود به محل رانت‌خواری تبدیل می‌شود؛ در نتیجه اجرای چنین طرحی هم فساد ایجاد می‌کند و هم جانبازان را بد نام می‌کند.»

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898551

دیگر خبرها

  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲ برابر شد!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • (ویدئو) تنها فیلم با صدای رضا شاه پهلوی بعد از ۹۰ سال؛ صدای واقعی رضاخان را بشنوید!
  • داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟
  • زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها
  • اقامتگاه ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی اینجاست
  • آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود