Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-06@13:20:32 GMT

یارانه ۱۵۰ هزار تومانی با بازار ارز چه می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۵۱۵۳۹

یارانه ۱۵۰ هزار تومانی با بازار ارز چه می‌کند؟

اقتصاد>اقتصاد کلان - رییس اسبق کانون صرافان گفت: اما در شرایط حاضر به نظرم اصلا سه برابر کردن یارانه‌ها شدنی نیست و اگر کسی کمر به نابودی اقتصاد کشور بسته باشد، تبعات آن بسیار خطرناک خواهد بود.

اصغر سمیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره بار تورمی شعار افزایش یارانه به 150 هزار تومان اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم این‌که این کار، یعنی سه برابر کردن یارانه عملی هست یا خیر، جای سوال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد باید ببینیم به فرض عملی بودن، آیا کار صحیحی هست یا خیر و در وهله آخر اینکه چه تبعاتی برای اقتصاد کشور دارد.

وی افزود: به طور معمول کاندیداها در همه جای دنیا سعی می‌کنند با دادن وعده‌هایی، رای بیشتری به دست آورند؛ خیلی هم کاری ندارن به این‌که عملی هست یا نه.

رییس اسبق کانون صرافان تصریح کرد: شما بهتر از می‌دانید که این وعده یا باید عمل نشود و در حد یک وعده باقی بماند و یا باید امیدوار بود که ناگهان از راه‌های بی‌گمان، درآمدهای بزرگ برای کشور نازل شود، یا با استقراض از بانک مرکزی و چاپ کردن اسکناس، این پرداخت‌ها انجام شود.

سمیعی با بیان این‌که هر کدام از این اتفاقات، تبعات خود را دارد و نتیجه‌اش یکسان نیست، عنوان کرد: آقایانی که می‌گویند فلان مقدار کار ایجاد می‌کنیم، خودشان می‌دانند که برای ایجاد یک شغل حداقل 50 هزار دلار سرمایه‌گذاری نیاز است و باید بگویند با دادن ماهانه حدود 4 میلیارد دلار یارانه، بعد با کدام پول می‌خواهند شغل ایجاد کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که بار تورمی افزایش یارانه‌ها روی بازار ارز چه خواهد بود؟ متذکر شد: راجع به قیمت ارز هم باید بگویم همین حالا هم قیمت واقعی نیست؛ چه برسد به این‌که با چاپ اسکناس و بالا رفتن نرخ تورم، پول ملی از این هم ضعیف‌تر شود. در کل بستگی به این دارد که از چه محلی یارانه‌ها پرداخت شود.

رییس اسبق کانون صرافان ادامه داد: اگر نفت 250 دلار شود و صادرات ما هم دو برابر شود، ممکن است دلار را ارزان‌تر هم فروخت؛ هر چند که در آن صورت هم کاری غلط است.

سمیعی گفت: اما در شرایط حاضر به نظرم اصلا سه برابر کردن یارانه‌ها شدنی نیست و اگر کسی کمر به نابودی اقتصاد کشور بسته باشد، تبعات آن بسیار خطرناک خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در کل تغییر قیمت ارز بستگی به خیلی از عوامل دارد؛ از جمله درآمدهای نفتی، تصمیم مسوولان اقتصادی کشور، بازی توازن ارزهای خارجی با یکدیگر، واقعی شدن یا نشدن علامت‌ها و... .

رییس اسبق کانون صرافان متذکر شد: مسلما با شرایط حاضر اگر کسی بخواهد یارانه را بیشتر کند، یا باید پول چاپ کند یا از سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف و مهم بکاهد که آن هم در درازمدت تبعات منفی خودش را خواهد داشت و اگر پول چاپ کند، به همان مقدار باعث تورم و گرانی خواهد شد.

سمیعی عنوان کرد: الان بعد از 34 سال برای اولین‌بار تراز بازرگانی ایران مثبت است، نرخ تورم کاهش چشم‌گیر داشته و به حدود 10 درصد رسیده و تلاطمات بازار ارز محدود شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تلاش در جهت تعاملات بین‌المللی انجام شده و ادامه دارد و فروش نفت هم وضعیت بهتری پیدا کرده است؛ این‌ها نشانه‌های خوبی است.

35225

کلید واژه‌ها : توزیع نقدی یارانه - یارانه -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۵۱۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک، دنا و تارا + جدول

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو با افزایش بدون تغییر به قیمت ۳۵۰ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز به قیمت ۳۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رود.

در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در بازار ۲ میلیون تومان کاهش یافته و ۶۵۸ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ هم با کاهش ۵ میلیون تومانی، ۸۰۰ میلیون تومان به فروش رفت. اما پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰ میلیون تومانی، یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ بدون تغییر، ۷۱۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. اما پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ با افزایش ۵ میلیون تومانی، به قیمت ۸۴۰ میلیون تومان رسید. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ اما با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۸۶۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.

بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار با افزایش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۹۸۰ میلیون تومان و تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۳ با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۸۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳، با افزایش ۲۰ میلیون تومانی یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ اما ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

راناپلاس مدل ۱۴۰۳ در حدود ۵ میلیون تومان گران شد و ۶۵۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. راناپلاس مدل ۱۴۰۲ در بازار با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۶۲۰ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۳ در بازار با افزایش ۵ میلیون تومانی ۴۴۵ میلیون تومان و ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۵ میلیون تومانی ۴۱۵ میلیون تومان قیمت خورده است. اما سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار با افزایش ۵ میلیون تومانی ۸۲۵ میلیون تومان فروخته شد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۸۵۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۲ در بازار با افزایش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۸۱۵ میلیون تومان رسیده است. همچنین کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ به قیمت ۴۵۰ میلیون تومان به فروش رفت. کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۲ هم به قیمت ۴۲۵ میلیون تومان رسید.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903084

دیگر خبرها

  • گردش مالی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی بازار خودرو
  • سرک دلار به کانال ۶۰
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک، دنا و تارا + جدول
  • رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ ریزش شدید قیمت‌ها در بازار
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ مثقال در کانال ۱۴ میلیونی بسته شد
  • پیش بینی قیمت دلار ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / خواب کاهش دلار تعبیر می‌شود؟
  • بازار طلا از خواب خوش صعود، می‌پرد؟
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهر‌های جدید
  • بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید