Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@07:17:22 GMT

اعتماد انتخاباتي مردم به رسانه ملي

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۵۶۰۴۹

خبرگزاري آريا - تازه‌ترين نظرسنجي مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسيما نشان مي‌دهد رسانه ملي همچنان در صدر مرجعيت خبري بوده و مورد اعتماد و وثوق مردم است.

به نظر مي‌رسد با وجود گسترش شبکه‌هاي مجازي در سال‌هاي اخير، سازمان صداوسيما همچنان مورد اعتمادترين رسانه‌ براي مردم است و مخاطبان براي کسب آخرين اخبار و تحولات دوره دوازدهم انتخابات رياست جمهوري همچنان رسانه ملي خود را به عنوان مرجع خبري مدنظر قرار مي‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جام‌جم در گفت‌وگو با استادان ارتباطات و جامعه‌شناسي دلايل اقبال بي‌سابقه مردم به رسانه ملي را در آ‌ستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري مورد مداقه و واکاوي قرار داده است.
چندصدايي؛ جذابيت اصلي مناظره‌ها
دکتر منصور ساعي معتقد است، مهم‌ترين اتفاقي که در زمان برگزاري مناظره‌هاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در رسانه ملي رخ داده، توجه به اصل چند صدايي و اجراي دقيق آن در اين برنامه‌ها بوده است.
اين مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با جام‌جم تصريح کرد: صدا و سيما مي‌تواند محمل و محل رجوع همه صداها باشد. اين سازمان به عنوان يک رسانه جمعي که مخاطبان گسترده‌اي در کل کشور دارد، اگر بتواند مانند دوره برگزاري مناظره‌هاي انتخاباتي تريبون آزادي براي همه صداهاي مختلف اجتماعي باشد، خواهد توانست اعتماد اجتماعي بيشتري را جلب کند يا به عبارتي سرمايه اجتماعي خود را توسعه بدهد.
وي افزود: از سياستگذاران صدا و سيما، کساني که در تبيين خط‌مشي اين رسانه و اجراي برنامه‌هاي آن تاثيرگذار هستند، خواهش مي‌کنم اين رويه چندصدايي را که در مناظره شاهد بوده‌ايم، ادامه بدهند و مطمئن باشند که اين رويکرد مي‌تواند اعتماد اجتماعي را جلب کند و باعث شود مردم از شبکه‌هاي ماهواره‌اي روي برگردانند.
اين پژوهشگر ارتباطات تصريح کرد: به اعتقاد من مي‌توان همان‌ چيزهايي را که فکر مي‌کنيم خيلي بحراني است و رسانه‌هاي فارسي‌زبان فرامرزي مطرح مي‌کنند، در تلويزيون خودمان بررسي کنيم و ببينيم که چطور همين امر به همگرايي ملي، انسجام اجتماعي، حفظ منافع ملي و هويت ايراني کمک مي‌کند. اين يکي از درست‌ترين رويکردهايي است که رسانه ملي طي برگزاري مناظره‌ها داشته و مي‌تواند آن را تداوم ببخشد.
دکتر ساعي تاکيد کرد: به عنوان کسي که در حوزه ارتباطات فعاليت حرفه‌اي دارم و نظرم شخصي نيست، بلکه کارشناسي است، ترديد ندارم که چندصدايي جذابيت اصلي مناظره‌ها خواهد بود.
اعتبار منبع براي رسانه ملي
دکتر عباس اسدي، آمارهاي به دست آمده درباره ميزان وثوق تلويزيون نزد مردم و رشد ارجاع مخاطبان به رسانه ملي را در عين طبيعي بودن، مبارک توصيف کرد و درباره دلايل آن توضيح داد: طبيعي است که مردم مي‌خواهند ره‌آوردها، برنامه‌ها و عملکرد و حتي عمل و عکس‌العمل نامزدهاي انتخاباتي را بي‌واسطه تماشا کنند تا مطمئن شوند که کدام نامزد مي‌تواند مصالح کشور را تامين کند.
اين مدرس ارتباطات آمارهاي به دست آمده از ميزان مراجعه و اعتماد مخاطبان به رسانه ملي را ناشي از افزايش اعتبار تلويزيون به عنوان يک منبع پيام توصيف کرد و گفت: تلويزيون به عنوان يک رسانه در دوره برگزاري مناظره، مورد اعتماد قرار گرفته و برگزاري مناظره‌هاي تلويزيوني به صورت زنده و طرح بي‌واسطه ديدگاه‌هاي مختلف نامزدها سبب شده، مردم اعتماد کنند و رسانه ملي را به عنوان يک منبع موثق بپذيرند. دکتر اسدي ضمن ابراز خشنودي از افزايش مراجعه مردم به رسانه ملي افزود: اميدوارم تلويزيون بتواند از ظرفيت ايجاد شده استفاده کند و اين روند را رشد بدهد.
تصوير زنده و کامل از نامزدها
دکتر افسانه مظفري معتقد است: تلويزيون در مناظره‌هاي تلويزيوني توانست تصويري دقيق و بي‌واسطه و البته کامل از نامزدهاي رياست جمهوري ارائه کند و همين مساله به افزايش مراجعه مخاطبان به تلويزيون منجر شده است.
اين مدرس ارتباطات درباره ويژگي‌هاي مناظره‌هاي انتخاباتي در تلويزيون توضيح داد: موضوع انتخابات براي مردم اهميت دارد اما اين‌که براي انتخاب اصلح به تلويزيون و مناظره‌هاي تلويزيوني مراجعه کرده‌اند به اين سبب است که آنها فقط روي حرف‌ها و نظرات و ديدگاه‌هاي نامزدهاي انتخاباتي حساب نمي‌کنند بلکه از هر نظر آنها را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند؛ رفتار و تعامل آنها با يکديگر، کنش‌ها و واکنش‌ها و حتي زبان بدن نامزدها را.
دکتر مظفري زنده بودن مناظره‌هاي تلويزيوني را يکي از مهم‌ترين و تاثيرگذارترين تدابير رسانه ملي دانست و توضيح داد: عنصر شفافيت نقش تعيين‌کننده‌اي در جلب اعتماد مخاطب دارد و البته اين نکته را نبايد فراموش کرد که تلويزيون همچنان دردسترس‌ترين رسانه کشور است و مردم وقتي مي‌توانند از اين رسانه به صورت زنده اطلاعات و آگاهي لازم را به دست آورند، سراغ هيچ رسانه ديگري نخواهند رفت.
اين استاد ارتباطات ضمن تاکيد بر وجود شفافيت در مناظره‌هاي تلويزيوني، تاکيد کرد: در شرايطي که شبکه‌هاي ماهواره‌اي صرفا عيب‌جويي و انتقاد مي‌کنند و فضاي مجازي آغشته با شايعه است، تلويزيون در مناظره‌هاي انتخاباتي توانست يک خلأ مهم را برطرف کند.
اهميت به نگاه و راي مردم
به اعتقاد يک استاد جامعه‌شناس، در برنامه‌هايي که براي انتخابات رياست جمهوري تدارک ديده‌اند، بويژه در مناظره‌ها به مردم و خواسته‌هاي آنها توجه شده و به همين دليل ميزان اعتماد و مراجعه مخاطبان هم به صدا و سيما افزايش پيدا کرده است.
دکتر مجيد حسيني‌زاد در اين باره توضيح داد: وقتي يک رسانه به مردم و خواست و نظر آنها توجه داشته باشد حتما مورد اقبال قرار خواهد گرفت؛ فرقي ندارد اين توجه درباره مساله مهمي مانند انتخابات رياست جمهوري و سرنوشت کشور باشد يا حتي موضوعي مرتبط با تفريح و سرگرمي.
وي از دلايل ديگر افزايش ميزان وثوق و اعتماد مردم به رسانه ملي را طرح حقايق در مناظره‌ها دانست و تصريح کرد:معمولا در مناظره‌هاي تلويزيوني موضوعات پشت پرده مطرح مي‌شود و حقيقت مسائلي که همواره درباره آنها در دنياي واقعي و فضاي مجازي شايعه‌سازي شده از زبان نامزدها بيان مي‌شود؛ به همين سبب است که مناظره‌هاي تلويزيوني مورد توجه مخاطبان قرار مي‌گيرد.
حسيني‌زاد تداوم و افزايش ميزان اعتماد مخاطبان به رسانه ملي را در گرو همراهي با مردم دانست و گفت: در زمانه‌اي که رسانه‌هاي مجازي مي‌توانند تعاملي عمل کنند، رابطه پيام دهنده و گيرنده پيام، دو سويه است و مخاطبان مي‌توانند نظر بدهند و در توليد يا انتشار محتوا مشارکت داشته باشند، کار راديو و تلويزيون کمي دشوار است، اما هميشه صداقت و توجه به خواست و نظر مخاطبان مي‌تواند راهگشا باشد.
لزوم سنجش تاثير رسانه‌ها
دکتر حسينعلي افخمي، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي اما معتقد است:تحليل ‌اخبار، اطلاعات،ميزان نفوذ و تاثيرگذاري رسانه‌ها در انتخابات کار آساني نيست. مردم گرچه ممکن است تماشاچي و بيننده برنامه‌اي باشند يا رسانه ويژه‌اي را در طول مدتي خاص دنبال کنند، اما اين لزوما به معناي اثرگذاري اين رسانه بر آنها نيست و براي سنجش تاثير رسانه‌ها، بايد مدت زمان بيشتري را در نظر داشت.
وي به تشريح مفاهيم تاثير، اعتماد و تفاوت آنها از هم پرداخت و گفت: تاثير و اعتماد، دو مقوله کاملا جدا از هم است؛ مراجعه هم به همين صورت است و اين مفاهيم در علم ارتباطات، ماهيت‌هايي جداگانه از هم دارند. در اين‌که مردم در طول اين انتخابات و بويژه دوران پخش مناظره‌ها به رسانه ملي مراجعه کرده‌اند، شکي نيست و اين اتفاقا امري مثبت هم هست، اما مطالعه اتفاقات و تغييرات بعدي، نياز به فرصت و زماني بيشتر دارد و نظر دادن در خصوص تاثيرات اين مناظرات کار آساني نيست.
يک استقبال بي‌سابقه
نظرسنجي مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسيما که 10 ارديبهشت‌‌ماه در تهران و 32 مرکزاستان انجام شده، گوياي اين واقعيت است که در فاصله قبل و پس از برگزاري اولين دور مناظرات انتخابات رياست جمهوري
(6 تا 10 ارديبهشت‌) ميزان مراجعه مردم به شبکه‌هاي راديويي و تلويزيوني براي کسب اطلاع از اخبار و رويدادهاي مربوط به انتخابات از 67/2 به 74/8 درصد رسيده است. اين حجم استقبال و مراجعه در دو سال گذشته بي‌سابقه بوده است. اين در حالي است که در همين فاصله زماني، ميزان اقبال عموم به شبکه‌هاي مجازي و در راس آنها تلگرام با کاهش همراه بوده و از 23/4 به 21/1 درصد رسيده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۵۶۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه تند تراکتور علیه تلویزیون سهند تبریز

به گزارش "ورزش سه"، در روزهای گذشته اختلاف بین باشگاه تراکتور و چند برنامه تلویزیونی در شبکه استانی تبریز موسوم به تلویزیون سهند، بالا گرفته و حالا باشگاه تراکتور پاسخ این تلویزیون را داده و مدعی شده باتوجه به اینکه این شبکه در مورد سه مسئله «کیفیت پخش بازیهای تراکتور، حق پخش تلویزیونی و پخش سراسری بازیهای تراکتور» تلاش و پیگیری انجام نداده، نمی‌تواند مدعی دلسوزی برای این تیم باشد.

بیانیه تراکتور را بخوانید:

تراکتور ایامی سخت و گذری دشوار را گذراند و طبیعی است که همراه بودن مدعیان دلسوزی، در این مقاطع عیان می‌شوند. با عِلم به انتقادها و گلایه‌های به حقی که از سوی هواداران، رسانه‌ها و صفحات مجازی مطرح شد، باشگاه تراکتور همواره در مقابل تمامی آنان سر به احترام خم می‌کند؛ امّا رویکرد و رفتار رسانه ‌ملی (شعبه استانی) تأسف‌بار است.

سال‌هاست که حربه موج‌سواری برای بالا رفتن از دیوار هواداران پرشمار تراکتور دیگر کارساز نیست و بهتر است که عزیزان رسانه ملی (شعبه استانی) راه دیگری را برای پوشش ضعف‌های خود برگزینند.

مطالبه‌گری صرفاً به شعار نیست که عزیزان با دستاویز قرار دادن آن، از مسئولیت و تعهد بگریزند! حال که رسانه ملی(شعبه استانی) با دستاویز قرار دادن مطالبه‌ هواداران و از راه نخ نمای مزه‌ پراکنی مجریان و گزارشگران که صرفاً با تقلید کورکورانه‌ای از همتایان خود در رسانه ملی (شعبه مرکزی) کمر به تضعیف باشگاه تراکتور بسته‌اند، یکبار برای همیشه به سه مطالبه دیرین و مشترک باشگاه و هواداران تراکتور از رسانه ملی پاسخی روشن دهند!

- چه زمانی کیفیت پخش بازی‌های خانگی تراکتور، حداقل به سطح شعبه مرکز خواهد رسید و هواداران پیگیری بازی از طریق پخش زنده یک شبکه اجتماعی را به تماشای آن از شبکه سهند ترجیح نخواهند داد؟

- چرا بازی‌های تراکتور که هواداران فراوانی در اقصی نقاط کشور و دنیا دارد و به استناد آمارهای بین‌المللی جزو پُر هوادارترین تیم‌های آسیا است، از شبکه سراسری پخش نمی‌شود تا اکثریت آنان از تماشای بازی‌ تیم محبوب‌شان محروم نباشند؟

- و در نهایت مسئله حق پخش باشگاه‌ها چه زمانی حل خواهد شد؟ عایدی و درآمدی که بابت تبلیغات قبل و بعد از مسابقه فوتبال دریافت می‌کنید، کجاست؟ مگر روال آن نیست که ابتدا «حق» محقق گردد و سپس «مطالبه‌گری» صورت گیرد؟

چنین به نظر می‌رسد که رسانه شما بهترین دفاع را در حمله می‌بیند و با بهره‌گیری از عنوان نماینده افکار عمومی، در پی ورود به جزیی‌ترین تصمیمات باشگاه‌ها بوده و به بیانی سعی در پاکسازی از پایین دست دارد؛ از جمله این موارد، شفاف‌‌سازی در خصوص مسئله حق پخش است که طی سالیان متمادی ناقض اصول حرفه‌ای فوتبال کشورمان و همچنین موضوع بهبود کیفیت پخش مسابقات که عامل سرافکندگی است، اشاره کرد.

باشگاه تراکتور به پشتوانه هواداران میلیونی خود، رسانه‌ای فراگیرتر و پُرمخاطب‌تر در اختیار دارد و همه ما با هواداران زندگی می‌کنیم و در همین راستا کاملاً به مطالبه‌ آنان آگاهیم و باور داریم انتقاد و خواسته هواداران همواره حق مطلق است و ما به عنوان خادم، اهتمام بی‌دریغ در جهت بهبود شرایط موجود و برآورده ساختن خواسته هواداران در تمامی زمینه‌ها به کار خواهیم گرفت.

در پایان از مسئولان دور اندیش رسانه ملی دعوت می‌کنیم که ضمن جلوگیری از ماهیگیری برخی مجریان و گزارشگرانش از آب گِل‌‌آلود، در رسیدن به آنچه که شایسته و مطلوب هواداران و باشگاه بزرگ تراکتور است، اهتمام ورزند.

دیگر خبرها

  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید
  • دستگاه قضا با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهد
  • حدیث میرامینی ، بازیگر : مردم می‌گویند با این تلویزیون دروغگو همکاری نکن!
  • مناظره‌ای در مورد حجاب
  • ضبط مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیمای اصفهان
  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
  • بیانیه تند تراکتور علیه تلویزیون؛ چرا در مورد حق پخش چیزی نمی‌گویید؟
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • بیانیه تند تراکتور علیه تلویزیون سهند تبریز