Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@13:39:57 GMT

سواد رسانه‌اي و شاخ‌‌هاي مجازي

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۵۶۵۶۴

خبرگزاري آريا - از کجا آمده‌اند و به کجا مي‌خواهند برسند؟! فازشان چيست؟ شاخ‌ها و پلنگ‌هاي اينستاگرام را مي‌گويم! رنگ و وارنگ هستند. از هر طيف و قشري در ميانشان پيدا مي‌شود. تعداد دنبال‌‌کننده‌هايشان سر به فلک مي‌زند؛ هزار هزار. يکي‌‌شان هماني است که با دخترخاله‌ و عمه‌زاده‌اش آن عکس‌هاي آنچناني را انداخته بود و تاکيد داشت که پليس فتا حواسش به همه چيز هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ديگري‌شان هم دختري است که به عشق واهي آن خواننده زيرزميني تازه به آن طرف آب رفته، طناب بر گردنش مي‌انداخت و زار زار مي‌گريست. يکي هم دندانش را روکش کرده، بدفرم و ناشيانه و عشق لاکچري دارد و باشد و باشد مي‌کند. آن يکي خودش را شاهزاده خودخوانده‌اي مي‌داند که قصد سلطنت بر ايران دارد!! يکي هم طناز است و مهربان است و مخش رد داده؛ کامل کامل. ديگري‌شان، ناقص‌العقلي است که استاد لقبش داده‌اند و بيچاره را هرازگاهي جلوي دوربين مي‌نشانند تا ياوه بگويد و خيالات ببافد و سوژه خنده و استهزا شود و يکي ديگر؛ جاهلي که خودش را پهلوان مي‌نامد و براي ديگران رجز مي‌خواند. باز هم هستند؛ فراوان. فحش مي‌خورند اما لايک هم مي‌شوند. بازار کل‌کل هم در ميان خودشان گرم است و يکديگر را با رکيک‌ترين کلمات و واژگان مي‌نوازند.
فارغ از آن‌که اين جماعت بيکار از چه خاستگاهي برخوردار هستند، بايد اين پرسش اساسي را مطرح کرد که چرا اين تعداد دنبال‌کننده دارند و به چه دليل تا اين ميزان مورد اقبال و توجه کاربران فضاي مجازي قرار مي‌گيرند؟ آيا شهوت شهرت باعث مي‌شود که اين‌چنين خود را در معرض ديد و البته قضاوت و بعضا توهين و تحقير ديگر کاربران قرار دهند؟ و اصولا اين در کانون توجه بودن کاذب، چه عوارض و پيامدهاي سوء و ناگواري را براي خودشان به ارمغان خواهد آورد؟ آيا کساني که اين چنين درگير زندگي در فضاي مجازي و حواشي آن هستند، مي‌توانند خود را با واقعيات زندگي حقيقي وفق دهند و به يک دوگانگي و تناقض روحي نرسند؟
شايد بخشي از اين معضل به ديگر کاربراني برگردد که با لايک پست‌هاي بيمارگونه چنين افرادي، آنها را تشويق مي‌کنند به ماندن و استمرار در کجراهه‌اي که در پيش گرفته‌اند و هر چه بيشتر به ناکجاآبادي که انتظارشان را مي‌کشد، نزديک‌شان مي‌سازند.
هر رابطه‌اي، گيرم که معيوب هم باشد، دو طرفه است و حاصل يک کنش دو سويه. اين افراد اگر توجه و اقبال نبينند، چه بسا در رفتار و منش خود تجديدنظر کنند و به راه راست برگردند. استقبال ديگر کاربران است که آنها‌ را ترغيب و حريص مي‌کند به گذاشتن پست‌هاي عجيب و غريب. هر لايک، حتي کامنت تحقيرآميز، نقش مشوقي را بازي مي‌کند براي بارگذاري دوباره چنين پست‌هاي مبتذل و سخيفي.
به‌نظر مي‌رسد بخشي از «سوادرسانه‌اي» که کارشناسان و خبرگان فضاي مجازي براي همه کاربران اين فضا، واجب و لازم مي‌دانند در اين مقوله کاربرد خاص و عملي پيدا مي‌کند. اگر بدانيم با چنين افرادي در فضاي مجازي چگونه برخورد کنيم، آنگاه نه‌تنها روزبه‌روز بر تعداشان افزوده نمي‌شود که همين بساط و بازار گرم امروزي‌شان هم به مرور رو به زوال نهاده و به سردي مي‌گرايد. اگر به فوايد و کارکردهاي مثبت شبکه‌هاي اجتماعي واقف باشيم، ديگر مجالي براي خودنمايي و عرض اندام اين اراذل و اوباش فضاي مجازي که به زبان عاميانه شاخ و پلنگ و انگل خوانده مي‌شوند، باقي نمي‌ماند. راه‌اندازي پويش‌هايي چون «احمق‌ها را معروف نکنيم» از سوي برخي کاربران شايد يکي از اقدامات هر چند دير، اما مثبت و موثر در مواجهه و مقابله با چهره‌‌هاي بي‌ريشه و پوشالي فضاي مجازي باشد. رويکرد و حرکتي که بايد اميدوار بود امتداد و استمرار يابد.
محسن محمدي
دبير گروه راديو و تلويزيون

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۵۶۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم

خبرگزاری مهر نوشت: سردار احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی کل کشور در اجتماع مردم قم در مواجهه با شعارهایی در حمایت از نیروی انتظامی برای اجرای طرح حجاب و عفاف اشک ریخت. این ویدئو پربازدید شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
  • ۲ شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست
  • برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۱۵۰ معلم در قزوین
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • بازداشت شیادان بی‌سواد در نقاب دلسوزان مجازی کنکور
  • بازداشت شیادان بی سواد در نقاب دلسوزان مجازی کنکور
  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی