Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کوالالامپور- ايرنا - مناظره رقباي انتخاباتي به ويژه انتخابات رياست جمهوري و فرمانداري جاکارتا پايتخت اندونزي نقش اساسي در شناخت مردم نسبت به نامزد مورد نظرشان ايفا مي کند.

به گزارش ايرنا، مناظره هاي انتخاباتي در اندونزي به دو شکل، رو در رو در يک تجمع و يا تلويزيوني صورت مي گيرد، اما مناظره تلويزيوني با توجه به برد بالاي آن نقش مهمي در نتايج انتخابات اندونزي دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس قانون، در انتخابات رياست جمهوري اندونزي رئيس جمهور و معاون وي با راي مستقيم مردم انتخاب مي شوند و رقابت سختي بين نامزدها شکل مي گيرد و با مناظره هاي تلويزيوني به اوج خود مي رسد.
اين مناظره در انتخابات اخير فرمانداري جاکارتا نيز رخ داد، تا جايي که رقابت بين دو طيف مختلف در انتخابات به مناظره تلويزيوني کشيد، اما بايد توجه داشت که در اندونزي به عنوان سومين دموکراسي جهان اخلاق و قانون تلاش مي شود به خوبي در مناظره ها رعايت شود.
در چند مناظره تلويزيوني انتخابات گذشته رياست جمهوري اندونزي در سال 2014 ميلادي `جوکو ويدودو` و `يوسف کالا` معاون وي در يک طرف مناظره از طرف حزب تلاش دموکراتيک و `پراباوو سوبيانتو` و معاونش از حزب جنبش کبير (گريندار) در طرف ديگر شرکت داشتند.
مناظره دو طرف به صورت ايستاده و با حضور گسترده مردم در استوديو برگزار شد و در هر يک از 5 مناظره يک محور اصلي از جمله `توسعه اقتصاد و رفاه اجتماعي`، `چشم انداز دولت منتخب`، `سياست داخلي و امنيت ملي`، دموکراسي، حکومت خوب و حاکميت قانون و ... مدنظر قرار گرفت.
مجري تلاش مي کرد سئوال هايي را که پيش از اين در سخنراني ها و يا رسانه ها دو طرف يکديگر را به چالش کشيده اند مطرح تا افکار عمومي نسبت به ديدگاه هاي دو طرف بيشتر آشنا شوند.
اين مناظره توسط تلويزيون ملي اندونزي انجام و چند ايستگاه مختلف به ويژه ايستگاه هاي بخش خصوصي پوشش مي دادند.
در مناظره هاي تلويزيوني اندونزي، ارائه چشم انداز و برنامه هاي دولت هر يک از نامزدها که از طرف احزاب و ائتلاف ها پشتيباني شده اند، بيشتر مورد توجه است و هر دو نامزد مشتاق به نشان دادن احساسات ناسيوناليستي و وطن پرستي هستند.
مردم در شبکه هاي اجتماعي پس از اين مناظره ها به جزييات نامزدها توجه نشان دادند و لباس، عينک، ساعت و کلاه آنها را زير ذره بين خود بردند. هر يک از نامزدها در اين مناظره ها تلاش داشتند از نظر ظاهر با رنگ لباس و شکل آن خود را به يکي از قهرمانان اندونزي نزديک کنند.
اين 5 مناظره تلويزيوني شامل بخش هاي مختلف بود که يک مجري معروف اندونزي آن را هدايت مي کرد و بخش نخست ارائه چشم انداز و ماموريت نامزدها در دولتشان در صورت پيروزي بود که هر دو تيم مانند همه جهان بر بهبود وضعيت فعلي دموکراسي تاکيد کردند.
دمکراسي ابزاري براي رسيدن به رفاه مردم اندونزي، نياز دولت براي گوش دادن به صداي مردم، محترم شمردن کثرت گرايي و برخورد با هرگونه تبعيض و اهميت احترام به قانون اندونزي از محورهايي است که در مناظره هاي تلويزيوني انتخابات رياست جمهوري اندونزي بر آن تاکيد مي شد.
جالب ترين بخش از اين مناظره هاي تلويزيوني اصولا بخش چهارم است که هر دو تيم مي تواند يک سوال از معاون مورد نظر نامزد رياست جمهوري بپرسد که در دوره گذشته `يوسف کالا` معاون رئيس جمهوري حال حاضر اندونزي از رقيب خود در مورد نقض حقوق بشر سئوال کرد چون نامزد رياست جمهوري به عنوان يک نظامي به نقض حقوق بشر در گذشته متهم شده بود.
گفته شد حدود 50 ميليون اندونزيايي هر يک از مناظره هاي تلويزيوني چهار مرد (دو نامزد رياست جمهوري و دو نامزد معاون رياست جمهوري) را در مورد سياست هاي دولت آينده به تماشا نشستند.
در پايان `پراباوو سوبيانتو` از حزب جنبش کبير (گريندار) بازنده انتخابات رياست جمهوري شد، وي در مناظره هاي تلويزيوني بر عکس ويدودو جسورانه سخن گفت اما کارشناسان همان زمان تاکيد کردند اين لزوما در مباحث کارآيي ندارد، بلکه فشار بي امان، سخن کوتاه و فصاحت و استدلال در اين کارزار پاسخ خواهد گرفت.
کارشناسان همان زمان تاکيد کردند سخنان سوبيانتو براي تجمع هواداران در يک ورزشگاه مناسب است و کارآيي در مناظره تلويزوني ندارد و اين نشان تفاوت گفتمان در موقعيت هاي متفاوت است.
افرادي که مناظره هاي تلويزيوني انتخابات اندونزي را پيگيري مي کردند معتقدند `در سياست، اختصار همه چيز است`.
در انتخابات ماه گذشته و جنجالي فرمانداري جارکارتا پايتخت اندونزي و رقابت بين يک نامزد مسيحي چيني تبار و يک نامزد مسلمان نيز بحث ها به مناظره تلويزيوني کشيده شد.
اين انتخابات از اهميت زيادي برخوردار بود و مي توانست در انتخابات رياست جمهوري آينده تاثيرگذار باشد و به اين دليل براي روشن شدن مسائل مناظره هاي تلويزيوني برگزار و در آخر نامزد احزاب مسلمان پيروز انتخابات شد.
کشورهاي جنوب شرق آسيا به دليل نوع حکومت و نداشتن انتخابات رياست جمهوري مناظره هاي تلويزيوني نيز برگزار نمي کنند، اما اکثر رسانه هاي منطقه جنوب شرق آسيا پس از برگزاري مناظره هاي تلويزيوني اندونزي در سال 2014 آن را مورد توجه قرار داده و برگزاري اين مناظره ها را بين رقباي انتخاباتي نشانه اي زيبا از دمکراسي دانستند که بايد در اين کشورها نيز ديده شود.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپيمان يغمايي



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۵۷۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم تحلیف دور جدید ریاست جمهوری ولادیمرپوتین

دریافت 11 MB کد خبر 6099324

دیگر خبرها

  • آغاز رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری پوتین پس از ادای سوگند
  • مراسم تحلیف دور جدید ریاست جمهوری ولادیمرپوتین
  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • پخش مناظره‌های انتخاباتی از صدا و سیمای فارس
  • پخش مناظره‌های انتخاباتی نامزد‌های مجلس ۱۲ از قاب شبکه همدان
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس