Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا-وزير راه و شهرسازي گفت: مسکن مهر يک طرح گمراه‌ کننده با بهره‌وري بسيار پايين بود و بيشتر اتلاف منابع ملي و تشديد مهاجرت را به عنوان سياست‌هاي ضد توسعه‌اي به همراه داشت.
به گزارش خبرگزاري آريا ،عباس آخوندي افزود: وزارت راه وشهرسازي حقوق خريداران مسکن مهر را مورد توجه دارد و از آنان حمايت مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


** هزاران ميليارد تومان ارجاع کار، بدون مزايده - شرکت ترکيه اي
به گفته وي، هزاران ميليارد تومان کار ارجاع شده، بدون يک مزايده بوده و ‌1391 که به ‌عنوان ‌سال اشتغال و توليد ملي نامگذاري شده، ساخت ٥٣‌ هزار واحد مسکن مهر، به يک شرکت ترکيه اي واگذار شد .
وزير راه وشهر سازي افزود: مسوولان مربوطه بايد جواب دهند که ساختمان ‌سازي مسکن مهر چه پيچيدگي فناوري براي ايران داشته که ٥٣‌ هزار واحد مسکوني در پرديس و پرند را به يک شرکت خارجي واگذار کرده‌اند.
آخوندي گفت: حجم کاري که به شرکت خارجي مزبور ارجاع داده‌اند، بيش از 30 هزار ميليارد ريال ( سه ‌هزار‌ميليارد تومان) بوده، چنانچه قيمت‌هاي وقت مورد توجه قرار گيرد، حدود سه ميليارد دلار کار در کنار پايتخت به يک شرکت خارجي ارجاع شده، در حالي ‌که هيچ دليل فناوري براي آن نداشته‌اند.
** 117 هزار واحد مسکوني مهر بدون تقاضا
وزير راه وشهرسازي خاطرنشان کرد: ١١٧‌هزار واحد مسکوني مهر فاقد متقاضي است، معني آن اين است که از مردم پول اخذ شده در محل مشخصي ساختمان سازي صورت گيرد، اما در نقطه اي خانه ساخته‌اند که متقاضي ندارد و آيا اين عملکرد خيانت در امانت نيست؟
آخوندي تصريح کرد: گزارش سازمان بازرسي کل کشور در دولت قبل اين موضوع را آشکار ساخته و مشاهده مي شود اين طرح داراي تخلف و اتلاف منابع ملي است و ظاهري دارد، چگونه مي توان آن را افتخارآميز دانست؟
وي گفت : واقعيت اينکه بازار مسکن را دچار سوداگري کرده‌اند که آرام کردن آن يکي از کارهاي اقتصادي مهم دولت يازدهم شده است.
** سال 85 متوسط يک متر مربع خانه در تهران 830 هزار تومان
به گفته وزير راه وشهرسازي، قيمت متوسط يک مترمربع واحد مسکوني در تهران در ‌سال 1385 حدود هشت ميليون و 300 هزار ريال (٨٣٠ هزار تومان) بوده و اين رقم در‌ سال ١٣٩٢ به حدود 40 ميليون ريال (چهار‌ ميليون تومان) رسيد، يعني حدود ٥ برابر شد.
وي يادآورشد: نتيجه اشتباه دوم مسکن مهر اين بود که مشکل تامين خانه به جاي خود باقي ماند و با چاپ پول، نرخ تورم در کشور به سطح ٤٥ درصد رسيد. آخوندي افزود: نتيجه دو سياست اشتباه، موجب تحريک تقاضاي سوداگرانه در کشور شد و همزمان با اين سياست دولت با سياست شهرفروشي شهرداري، ساخت بيش از ٢,٥‌ ميليون دستگاه خانه خالي آغاز شد که ارزش اقتصادي آنها بيش از ٢٥٠‌ ميليارد دلار است، اما نرخ بهره‌وري آنها صفر است.
به گفته وي، منتقدان در يک فرار رو به جلو دولت را متهم مي‌کنند که در بخش مسکن دچار رکود شده، درحالي که سوداگري و بورس‌بازي زمين و مسکن متوقف شده است.
** دستور کار دولت يازدهم خانه اولي ها،بافت هاي فرسوده و حاشيه هاي ناکارآمد
وزير راه وشهرسازي ضمن يادآوري ساخت مسکن براي خانه اولي‌ها و بازآفريني بافت‌هاي فرسوده و حاشيه‌هاي ناکارآمد شهري در دولت يازدهم اظهارداشت: ‌سال ٩٥ بانک مسکن براي ساخت ١٣٠‌ هزار واحد مسکوني به مبلغ 67 هزار ميليارد ريال ( 6هزار و 700 ‌ميليارد تومان) تسهيلات داده که نسبت به سال پيشين داراي ٤٧ درصد رشد بوده و نيز اين بانک براي خريد ١٤٢هزار واحد61 هزار ميليارد ريال ( 6 هزار و 100 ميليارد تومان ) تسهيلات داده که نسبت به‌ سال پيش از آن ٧٤ درصد رشد داشته است.
به گفته وي، بانک مسکن براي ١٨٧هزار واحد مسکوني مبلغ 62 هزار ميليارد ريال ( 6 هزار و 200 ميليارد تومان) تسهيلات فروش اقساطي داده و تعداد پس‌انداز‌کنندگان نزد بانک مسکن از ١٦٠هزار فقره گذشت و اين موضوع يعني تمام اين افراد متقاضيان واقعي‌ سال ٩٦ بازار مسکن هستند و افزون بر اينها آمار خريد و فروش مسکن در ‌سال ٩٥ بيش از پنج درصد رشد را نسبت به ‌سال قبل از آن نشان مي‌دهد.
آخوندي گفت: اطلاعات مزبور نشانه خروج مسکن از رکود، بدون افزايش قيمت است و مهمتر اينکه بازيگران اين بازار، اکنون خريداران واقعي محسوب مي شوند و انديشه سوداگري در آن تا حد زيادي کنترل شده ‌است.
** تراکم فروشي شهرداري تهران
وي افزود: سياست‌ خانه ‌سازي را تنها دولت در اختيار ندارد، بلکه تراکم‌ فروشي شهرداري تهران هم يکي از مسائل اين بخش است که به تازگي رييس‌ جمهوري هم به آن پرداخت.
وزير راه وشهرسازي يادآورشد: آمار ‌سال ٩٥ حاکي است در تهران ٤٩٠‌ هزار واحد مسکوني خالي وجود دارد که چنانچه حداقل ١٠٠‌هزار دلار براي هر دستگاه واحد مسکوني نرخ تعيين شود، يعني ٥٠‌ ميليارد دلار پول مردم تهران هدر رفته است و در مناطق ٢٢، ٤، ٥ و ١٧ تهران تعداد 3.9‌ميليون واحد مسکوني ساخته شد که ظرفيت سکونت‌پذيري اين واحدها بيش از ١٣‌ميليون نفر جمعيت است.
وي گفت: شهرداري تهران طي دوره 92- 1386 براي منطقه يک تهران 101 ‌هزار پروانه ساختماني صادر کرده که حدود ٣٠٠‌ هزار نفر را فقط به جمعيت منطقه يک تهران اضافه کرده‌ است و اين امر به معناي تخريب گسترده باغ ها و فضاي سبز تهران است.
وزير راه وشهرسازي خاطرنشان ساخت: دولت يازدهم در شروع فعاليتش هدف‌هاي خود را تعيين کرد و سه گروه که مشکل مسکن دارند، خانه اولي‌ها، بافت‌هاي فرسوده و حاشيه‌ نشين‌ها مشخص ساخت.
** تسهيلات 160 ميليون توماني براي زوج ها
آخوندي اضافه کرد: براي خانه اولي‌ها صندوق پس‌انداز مسکن يکم راه‌اندازي شد و بيش از ١٦٠‌هزار نفر هم تا کنون درآن پس‌انداز کرده‌اند، ابتدا اين افراد مي‌توانستند 200 ميليون ريال (٢٠‌ميليون تومان) تسهيلات بگيرند و اکنون به ازاي هر نفر 800 ‌ميليون ريال ( 80 ميليون تومان ) و يک زوج مي‌توانند ١٦٠‌ميليون تومان تسهيلات بگيرند. نرخ سود تسهيلات از بالاي ٢٠‌ درصد به هشت‌ درصد رسيد .
وي گفت: توانمند سازي خانه اولي‌ها، ساکنان بافت‌هاي فرسوده و حاشيه‌نشين‌ها در دستور کار قرار گرفت و در مورد گروه‌هاي کم توان هم کميته امداد، سازمان بهزيستي و يا سازمان تأمين اجتماعي تقويت شدند و چنانچه کسي مشمول هيچيک از نهاد ياد سازمان هاي يادشده، نباشد توسط بنياد مسکن انقلاب اسلامي اقدام مي شود.
** پل صدر نمونه شهر فروشي در تهران
وزير راه وشهرسازي اظهارداشت: پل صدر نمونه بارز شهرفروشي در تهران است و بيش از يک‌ ميليارد دلار هزينه احداث اين پل شده، نه ترافيک محلي را برطرف ساخت و نه کمکي براي سبک سازي ترافيک عبوري شهر کرد.
وي گفت: شهرک اکباتان فضايي بالغ بر 19.5 هکتار عرصه سبز مشاع ساکنان را گرفته‌اند و يک مرکز خريد ايجاد کرده‌اند، اما زماني نمايندگان ساکنان به جلسه شورايعالي شهرسازي و معماري آمدند و معترض بودند که چرا شهرداري در فضاي سبز مشاع ملک محل ، اجازه ساخت مرکز خريد داده است؟
آخوندي افزود: مشابه اين وضعيت در شهر مشهد هم وجود دارد، بيش از ٢٦٥ هکتار فضاي سبز و کاربري عمومي را تغيير کاربري انتفاعي داده‌اند و براي بيش از ٢٨ برج بلند پيرامون حرم امام رضا(ع) خارج از ضابطه، پروانه صادر کرده‌اند.
به گزارش ايرنا،اکنون 2 ميليون و 62 هزار واحد مسکوني مهر داراي متقاضي است و اکنون 111 هزار واحد مسکن مهر متقاضي ندارد و 126 هزار واحد در مرحله نيمه تمام قرار گرفته که کمتر از 100 هزار واحد در مرحله سفت و نازک کاري است .

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۶۰۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین سایت طرح نهضت ملی مسکن خراسان رضوی در گناباد است

ناصر چیتگر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سایت ۲۴۰ هکتاری گناباد بزرگترین سایت برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان خراسان رضوی است اظهار کرد: پنج هزار واحد مسکونی در این سایت احداث می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گناباد از واگذاری حدود یک هزار و ۱۰۰ قطعه زمین از این سایت به متقاضیان دارای شرایط بر اساس قرعه‌کشی خبر داد و افزود: در این زمین‌ها که هر قطعه به دو نفر واگذار شده است در مجموع دو هزار و ۱۸۸ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن گناباد در ۱۲ سایت در حال اجرا است گفت: ۹۷۰ واحد نهضت ملی مسکن گناباد در مرحله پی ریزی (فوندانسیون)، ۵۲۰ واحد اسکلت بندی و سقف و همچنین ۲۰۰ واحد نازک کاری و مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

گفتنی است؛ عملیات اجرایی سایت ۲۴۰ هکتاری نهضت ملی مسکن گناباد ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۲ با حضور خدایی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی آغاز شد.

کد خبر 6089779

دیگر خبرها

  • ۴۵ هزار هکتار زمین برای متقاضیان مسکن ملی تأمین شد
  • ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن ملی در حال ساخت است
  • بهره برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی شد
  • مازندران در تعهد ساخت ۷۰ هزار واحد مسکن حمایتی عقب ماند
  • بهره برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی
  • بهره‌برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن کمیته امداد خراسان رضوی‌
  • بزرگترین سایت طرح نهضت ملی مسکن خراسان رضوی در گناباد است
  • جهاد اسلامی: نسخه آمریکایی آتش‌بس غزه بدتر و گمراه‌کننده‌تر است
  • سند ۱۱۰هکتاری نهضت ملی مسکن اشکذر صادر شد
  • مصوبه مجلس درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها