Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشخبرنگارحوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه ابتکار معاون ریاست جمهوری در امور محیط‌ زیست و همچنین رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در بیستمین کنگره سراسری آسم و آلرژی که هم‌اکنون در مرکز همایش‌های بیمارستان امام خمینی تهران در حال برگزاری است، با اشاره به اقدامات و برنامه‌های کلیدی دولت در خصوص کاهش وضعیت آلودگی هوای کشور اظهار داشت: قطعا برنامه‌های مهمی از سوی دولت در این ارتباط در حال انجام است که یکی از مهمترین آن‌ها ارائه لایحه ویژه هوای پاک در مجلس دهم است و خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته و اهتمام ویژه مجلس نسبت به این مهم هفته آینده با تصویب قانونی جدید در این رابطه در مجلس قانون هوای پاک را خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه در دوره نهم بسته پیشنهادی و لایحه هوای پاک به مجلس ارائه شده بود، گفت: متأسفانه در آن دوره به دلایل مختلف این مساله حیاتی مورد توجه مجلس نهم قرار نگرفت و همین موضوع یکی از علت‌های اصلی در ایجاد برخی مشکلات در زمینه آلودگی هوا در کشورمان است و طبق آخرین آمارهای به دست آمده متأسفانه ایران دارای ۳ میلیون هکتار کانون گرد و غبار است.

رییس سازمان محیط زیست همچنین با اشاره به وضعیت آب و هوایی وخیم خطه جنوبی کشورمان و با بیان اینکه بالغ بر ۳۰ درصد کانون‌های گرد و غبار در ایران به ویژه در نواحی جنوبی مربوط به کانون‌های خارجی هستند، افزود: این کانون‌های خارجی کشورهای عراق، عربستان، افغانستان، ترکمنستان و همچنین نواحی مرزی سوریه و اردن هستند به گونه‌ای که هم‌اکنون کشور عراق دارای ۸ میلیون هکتار کانون و همچنین عربستان دارای بیش از ۱۱ میلیون هکتار کانون گرد و غبار هستند و متأسفانه مستقیماً بر اثر طوفان و شرایط جوی نواحی جنوبی کشور خصوصاً استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات گرد و غبار در دوره‌ای نیز ظرفیت دام کشورمان به بیش از ۴ الی ۵ برابر گنجایش مراتع کشور رسیده بود که همین موضوع نیز در از بین بردن فضای سبز و افزایش مشکلات آب و هوایی نقش مهمی ایفا کرد، علاوه بر آن مداخله در برخی از طرح‌های توسعه کشور همچون اعمال برخی دخالت‌ها در ۱۰۰ مورد از این طرح‌ها که به سد‌سازی‌ها، کانال کشی‌ها و نظایر آن انجامید نیز در این میان بی تأثیر نبوده‌اند.

رییس سازمان محیط زیست همچنین با بیان اینکه اگر روند خشکی دریاچه نمک به علت انسداد ۱۶ رودخانه منتهی به آن و هدایت آن‌ها ادامه یابد به زودی طوفان‌ها و گرد و غبار‌های مملو از نمک نیز آن محدوده‌ها را در بر می‌گیرد، از سوی دیگر در زمینه تالاب‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس و دریاچه ارومیه نیز اقدامات موثری صورت گرفته است، به گونه‌ای که اگر روند خشکی دریاچه ارومیه ادامه می‌یافت هم‌اکنون تبدیل به یکی از مهمترین کانون‌های نمک‌خیز به همراه طوفان برای بیش از ۱۴ میلیون نفر از ساکنان آن منطقه می‌شد که خوشبختانه با تدابیر دولت این دریاچه روند احیای خود را به پیش گرفته است.

ابتکار با اشاره به علت اصلی ایجاد مشکلات حاد تنفسی در اهواز طی سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴ گفت: در آن اطراف برای اولین بار نوعی بارندگی صورت گرفت و پس از آن طی سال‌های مذکور ۲۶ هزار نفر طی یک روز و یا چند روز با علائم تنفسی شدید به بیمارستان مراجعه کردند که پس از بررسی‌های سازمان محیط زیست و پیگیری‌های ویژه دولت، علت اصلی این وضعیت گرد‌ه افشانی‌های درختچه‌های به نام کالکانئوس بوده که سراسر شهر را در بر گرفته بودند و پس از پیگیری‌های ما از همان سال ۹۲، هرس شدید این درختچه‌ها اتفاق افتاد، علاوه بر آن برای کاهش میزان گرد و غبار مالچ‌پاشی‌های مداوم در کانون‌های گرد و خاک خیز خوزستان نیز انجام گرفته و ادامه دارد.

در حال تکمیل/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۶۰۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال وقوع گرد و غبار خارجی در خوزستان از اواخر وقت امروز

اداره کل هواشناسی خوزستان در اطلاعیه‌ای نسبت به وقوع گرد و خاک همرفتی از اواخر وقت امروز؛ دوشنبه هشدار سطح نارنجی صادر کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، به نقل از اداره کل هواشناسی خوزستان در این اطلاعیه آمده است: بالا بودن ضرایب ناپایداری، وزش بادهای متوسط تا نسبتا شدید همراه با تندباد لحظه ای و احتمال رخداد گرد و خاک همرفتی روی کشورهای همسایه و تاثیر آن بر مناطقی از استان از اواخر وقت امروز دوشنبه تا اوایل وقت چهارشنبه هفته جاری در مناطق غرب، جنوب، جنوب غرب و مرکزی استان پیش‌بینی می‌شود.

مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: براساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، از امروز صبح تا اواسط روز شاهد تاثیر گرد و خاک عراقی بر برخی مناطق استان به ویژه بخش های غربی و مرکزی هستیم.

محمد سبزه زاری افزود: به تدریج طی بعد از ظهر به سبب وزش بادهای جنوبی، از شدت گرد و خاک کاسته خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین از اوایل وقت فردا تا اوایل وقت چهارشنبه، احتمال گرد و خاک خارجی وجود دارد.

سبزه زاری با بیان اینکه طی بعد از ظهر امروز احتمال بارش پراکنده در برخی مناطق استان دور از انتظار نیست، گفت: در روز سه شنبه سامانه بارشی فعال و فراگیری از سمت جنوب غرب و غرب وارد استان خواهد شد و تا اواخر شنبه سبب رگبار و رعد و برق، وزش بادهای متوسط تا شدید و ریزش تگرگ می‌شود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان یادآور شد: بیشترین حجم و شدت بارش‌ها در روزهای پنجشنبه و جمعه در بخش‌های مرکزی، جنوبی و مناطق مرتفع شمالی، شمال‌شرقی و شرقی خواهد بود.

وی اضافه کرد: از امروز تا اوایل هفته آینده دما روند کاهشی دارد، به طوری که روز جمعه نسبت به امروز بیش از 10 درجه افت دما در اغلب مناطق استان را تجربه خواهیم کرد؛ شمال خلیج فارس نیز از اواسط فردا تا پایان هفته مواج و متلاطم است.

سبزه زاری تصریح کرد: در شبانه روز گذشته گتوند با 40.2 و ایذه با 13.8 درجه سانتیگراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان و حداکثر دمای اهواز 39.7 و حداقل 25.2 درجه سانتیگراد گزارش شده است.

به گزارش تسنیم، امروز؛ دوشنبه مدارس نوبت صبح شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون و حمیدیه و مدارس نوبت بعدازظهر و تمام مقاطع شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، دشت‌آزادگان، هویزه، شوش و کرخه به دلیل گرد و غبار امروز دوشنبه غیرحضوری برگزار شد.

اداره کل هواشناسی خوزستان پیش از این نسبت به وقوع گرد و غبار در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری هشدار سطح زرد صادر کرده بود.

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز از مراجعه یک هزار و 69 نفر به بیمارستان به دنبال مشکل تنفسی ناشی از گرد و غبار خبر داد. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پهپاد کشاورزی ایرانی مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی ایران اکسپو
  • رفع مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی رفع شد
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • حل مشکل تردد و ورود موقت وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران
  • امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • احتمال وقوع گرد و غبار خارجی در خوزستان از اواخر وقت امروز
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار