Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مازند مجلس»
2024-05-04@03:18:53 GMT

دستاوردهای دولت یازدهم به روایت یک نماینده مجلس

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۶۲۹۹۷

مازندمجلس: فریده اولاد قباد ، با تشریح دستاوردهای دولت در حوزه های مختلف اظهار کرد: دولت یازدهم در شرایطی آغاز به کار کرد که اقتصاد کشور درگیر یک بحران تمام عیار اقتصادی بود، رکود تورمی بی سابقه ای بر اقتصاد ایران حاکم بود و  دولت تلاش کرد علیرغم تنگناهای ناشی از تحریم های اقتصادی و کاهش قیمت نفت، با ارائه مجموعه هماهنگی از سیاست مالی، پولی، تجاری و ارزی، اقتصاد را از وضعیت وخیم رکود تورمی خارج سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اهم اقدامات انجام شده توسط دولت در حوزه اقتصاد گفت: یکی از این اقدامات بازگشت رونق اقتصادی پس از دو سال تجربه رشد منفی اقتصادی ۶/۸- درصد و ۱/۹- درصد در سالهای ۹۱ و ۹۲ بوده که با روی کارآمدن دولت یازدهم، اقتصاد کشور رشد مثبت ۳ درصدی را تجربه کرد و علیرغم کاهش شدید قیمت نفت و تداوم تجربه های اقتصادی در سال ۹۴ رشد مثبت اقتصادی نیز حفظ شد و با استفاده از فرصت های پسابرجام و تداوم اجرای سیاست های صحیح اقتصادی و علیرغم کاهش شدید درآمدهای نفتی کشور، خوشبختانه موفق شدیم.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه بیان کرد: در سه ماهه نخست سال ۹۵ رشد اقتصادی کشور ۴/۴+ درصد افزایش داشت که  توانستیم جهش قیمت ها را متوقف کنیم. همچنین نرخ تورم که در مهر ماه ۹۲ به بیش از ۴۰درصد رسیده بود در خرداد ماه ۹۵ کاهش یافت بنابراین استمرار کاهش نرخ تورم در طول سه سال اخیر یک موفقیت بزرگ برای دولت در بازگرداندن ثبات و آرامش به بازارهای کالاها و خدمات محسوب می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان این که وابستگی بودجه دولت به نفت کاهش یافت، افزود:  وابستگی بودجه دولت به نفت اقتصاد ایران را آسیب پذیر ساخته بود و البته پایان پذیری منابع نفتی و بی ثباتی قیمت نفت بودجه دولت را ناپایدار و پر نوسان ساخته بود. کاهش اندازه و هزینه های دولت، افزایش بهره‌وری و بهره‌گیری بهینه از ظرفیت صندوق توسعه ملی، از سیاست‌های دولت است که دولت برای دستیابی به این هدف پیگیری های لازم را انجام می دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: موفق شدیم سهم درآمد غیرنفتی در منابع عمومی دولت که درسال ۹۲ برابر ۵۷ درصد بود را به ۶۸.۶ درصد در سال ۹۴ برسانیم. همچنین اتکا به منابع نفت در بودجه عمومی دولت از ۴۳ درصد در سال ۹۲ به ۳۱.۴ درصد در سال ۹۴ کاهش پیدا کرد که  این مسیر را باید تا حذف کامل وابستگی بودجه به نفت ادامه دهیم.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در ادامه با اشاره به اهتمام دولت به مساله وفاق ملی و اتحاد و نشاط اجتماعی در کشور در عرصه سیاست اظهار کرد: تلاش جهت احیاء و اجرای حقوق شهروندی و عینیت بخشیدن به شعارهای دوران انقلاب، حضور همه گرایش‌ها و سلیقه‌های مختلف در مدیریت کشور و تعامل سازنده با یکدیگر و پذیرش نقدهای منصفانه به دور از حب و بغض از جمله اقدامات دولت بوده است.

وی افزود: استفاده از  تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مدیریتی یکی دیگر از دستاوردهای دولت تدبیر و امید است که به دو ر از گرایشات مذهبی و قومی در حال اجرا می‌باشد.

اولادقباد تصریح کرد: رویکرد دولت یازدهم توجه به قابلیت ها و توانایی اقوام، مذاهب به عنوان شعار محوری  و درخواست از استانداران برای اجرایی کردن آن از ابتدای شروع به کار دولت در سفرهای استانی بوده است، ضمن این‌که با وجود بروز جنگ‌های نیابتی و ناامنی در کشورهای منطقه با سعی و کوشش، جامعه امن کشور در شرایط کنونی منطقه جزو مولفه های رضایتمندی عمومی قرار گرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این که دولت تدبیر و امید موفق شد در روابط خارجی کشور تحولات عمده‌ای را به وجود آورد، ‌ گفت: پیشبرد موفقیت آمیز مذاکرات هسته‌ای و تثبیت حق غنی سازی، از طریق مذاکره همزمان با توقف روند تحریم های فزاینده علیه جمهوری اسلامی ایران از روزهای آغازین دولت و در نهایت پایان دادن به قطعنامه های شورای امنیت و تحریم های ظالمانه، دفع تحریم‌های حوزه انرژی، حمل و نقل، بیمه و حرکت به سمت دفع مشکلات پولی و مالی، تثبیت جایگاه کشور در حل و فصل بحران های منطقه‌ای و ایفای نقش موثر در مهار داعش  در توسعه نفوذ در عراق و سوریه از اهم اقدامات دولت در بعد سیاست خارجی بوده است.

وی همچنین بابیان این که  دولت تدبیر و امید اصلاحات فرهنگی و اجتماعی زمینه ساز پیشرفت و توسعه درهمه عرصه ها را در دستور کار خود قرار داد، اظهار کرد:  دولت با گسترش گفتمان اعتدال فرهنگی بر متوازن ساختن نقش های نظارتی و حمایتی در عرصه فرهنگ تاکید دارد. ضمن این که آسیب شناسی اجتماعی و اقدام مبتنی بر برنامه برای دفع این آسیب ها از اولویت های دولت است.

اولاد قباد گشایش فضای فرهنگی و یا بازگرداندن فضای امن و آرام برای فعالان عرصه فرهنگ و هنر و  زمینه افزایش تولید فرهنگی و تنوع و تضارب آرای اصحاب فرهنگ و هنر را از دیگر برنامه‌های انجام شده توسط دولت عنوان کرد و افزود: افزایش ناشران کشور از ۱۰  هزار و ۹۳۹  واحد در سال ۹۰، به ۱۲ هزار و ۹۵۵  واحد در سال ۹۴، افزایش تعداد دفعات اجرای صحنه موسیقی از ۹۰۸ دفعه در سال ۹۱ به ۳۵۲۵ دفعه در سال ۹۴ و افزایش تعداد کتابخانه های عمومی کشور از دو هزار و ۸۸۴ باب در سال ۹۱ به ۳ هزار و ۲۷۸ باب در سال ۹۴ از جمله کارهایی انجام شده در دولت یازدهم بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس به بازگشایی خانه سینما در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت:تقویت نقش و کارکرد شورای اجتماعی کشور، ساماندهی امور اجتماعی  و فرهنگی در نقاط حاشیه نشین و تدوین و اجرای برنامه های حمایت از زندانیان و خانواده های آنان از دیگر برنامه‌های انجام شده است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اقدامات انجام شده جهت پیشرفت علمی کشور و ارتقاء سطح فناوری اظهار کرد: رتبه علمی ایران در پایگاه اسکوپوس، از ۱۸ در سال ۹۲ به ۱۶ در سال ۹۵ و در پایگاه ISI از ۲۱ در سال ۹۲ به ۱۶ در سال ۹۵ ارتقاء یافته، افزایش درصد سهم ایران در تولید علم دنیا در پایگاه ISI از ۱.۳۴ درصد از سال ۹۲ به ۱.۸۲ درصد در سال ۹۵، افزایش سه درصدی سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان، افزایش ۷.۴ درصدی تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاه ها و مراکز علمی آموزش عالی، جهش در شکل گیری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان تا پایان تیرماه سال ۹۵ بیش از ۲۵۰۰ شرکت دانش بنیان تایید صلاحیت شده‌اند، اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار به عنوان سرمایه صندوق توسعه نوآوری از سوی دولت و اشتغال مستقیم ۴ هزار نفر در شرکت‌های دانش بنیان و کسب درآمدهای بالغ بر ۱۱۰ هزار میلیارد ریال توسط این کشورها از جمله اقداماتی است که در حوزه علم و فناوری انجام شده است.


این عضو  فراکسیون محیط زیست مجلس در ادامه با بیان این که دولت تدبیر و امید با درک اهمیت فوق العاده چالش های محیط زیست، بهبود محیط زیست را جزو اولویت های اصلی خود قرار داد اظهار کرد: احیای شورای عالی محیط زیست بعد از هشت سال و تقویت و تجهیز دبیرخانه اجرای قوانین محیط زیست، راه اندازی صندوق ملی محیط زیست، تصویب اساسنامه صندوق و اخذ امتیاز سالانه به منظور تامین سرمایه اولیه صندوق به میزان ۵۰ میلیارد ریال در ردیف قانون بودجه سال جاری و همچنین اجرای برنامه محیط زیست و تالاب های پریشان، گندمان و کمیجان با هماهنگی مقامات محلی،

توزیع بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو ۴ در کلان‌شهرها و لغو مصوبه هیئت وزیران در مورد فروش اراضی پارک طبیعت پردیسان به مساحت ۲۷۵ هکتار از اهم اقداماتی بوده که توسط سازمان محیط زیست و در این دولت اجرایی شده است.

این عضو فراکسیون زنان مجلس در ادامه با اشاره به اقداماتی که طی ۴ سال توسط دولت در حوزه زنان و خانواده انجام شده است، ‌گفت: پیگیری تصویب لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل دارای شرایط خاص، تدوین لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت، پیشنهاد بند مربوط به استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه زمینه ها و در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، پیگیری انتصاب زنان درپست‌های مدیریتی در چارچوب وعده‌ها، شعارها و برنامه‌های رئیس‌جمهور از طریق ارائه پیشنهاد افزایش سالالنه ۱۰ درصدی تعداد مدیران زن در قالب طرح اصلاح نظام اداری و ارائه برنامه تعادل جنسیتی مدیریت در سند برنامه ششم توسعه از مهمترین برنامه های انجام شده در حوزه زنان است.

وی همچنین بیان کرد: پیگیری اختصاص ۳۰۰ فرصت شغلی جدید به زنان در آزمون فراگیر استخدامی، پیگیری اختصاص اعتبار جهت تجهیز و احداث پارک‌های بانوان در ۳۱ استان کشور، توسعه تعاملات بین‌المللی  دوجانبه با سایر کشورها از طریق امضای تفاهمنامه در اجلاس منطقه ای و بین‌المللی، توانمندسازی زنان و دختران در سکونتگاه‌ها  و بافت‌های ناکارآمد شهری از طریق تبادل تفاهم‌نامه، ارائه طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در ۱۵ استان کشور و رفع قوانین مزاحم در کسب وکار بانوان از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است.

این نماینده مجلس با بیان این که در حوزه بهداشت و درمان دولت با اجرای طرح تحول سلامت دگرگونی اساسی در ارائه خدمات سلامت بهداشت و درمان کشور به وجود آورد، گفت: کاهش پرداخت از جیب مردم در مراجعه به مراکز درمانی کشور به میزان ۲۰ درصد با افزایش دسترسی از طریق افزایش ۲۰ هزار تخت بیمارستانی و توزیع ۱۰ هزار پزشک و متخصص، کاهش ۴۰۰ میلیون دلاری واردات دارو و افزایش دو برابری صادرات آن، قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پرمصرف همچون لنز داخل چشمی و استنت های قلبی به طور متوسط ۴۲ درصد کاهش یافته است همچنین در این طرح به مناطق محروم، شهرهای کوچک  و حاشیه نشین ها توجه ویژه ای شد به طوری‌که ۲۵۰۰ خانه بهداشت  و مرکز بهداشتی در نقاط محروم ساخته شد.

منبع: مازند مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mazandmajles.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مازند مجلس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۶۲۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند

طبق اعلام گمرک، تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش ایسنا، از مجموع صادرات و واردات کشور هفت میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و دو میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

بر اساس این گزارش، تراز تجاری کشور با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان چهار میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار مثبت بوده است.

همچنین صادرات بدون احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی، برق و صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت به میزان سه میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار رسیده و تراز تجاری کشور بدون نفت در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه قبل ۴۳۰ میلیون دلار مثبت بود.

صادرات نفت خام، کوره و میعانات گازی نیز در فروردین ماه سال جاری چهار میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده است.

این گزارش حاکی است؛ ارزش صادرات کشور در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸۵ درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین سه قلم عمده کالای صادراتی در فروردین ۱۴۰۳ به پروپان مایع شده با ۲۱۸ میلیون دلار، متانول با ۲۰۱ میلیون دلار و قیر نفت با ۱۸۰ میلیون دلار اختصاص داشت و میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت با ۷.۹۶ درصد کاهش به رقم ۳۲۸ دلار رسیده است.

در این مدت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶۶ درصد کاهش داشته است.

عمده ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عمان بوده است که این هفت کشور، ۷۸ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

براساس این گزارش، در فروردین ماه سال جاری، میزان صادرات کالاهای پتروشیمی سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن ۲۵.۷۷ درصد و از حیث ارزش ۲۴ درصد کاهش نشان می دهد.

لازم به ذکر است؛ در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، اوره و میله‌های آهنی و فولادی از بیشترین افزایش و گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و بوتان مایع شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.

در خصوص واردات کالا به کشور در فروردین ماه سال جاری نیز اعلام شده که دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۳۳.۳۸ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۱.۳۶ درصد کاهش داشته است.

در این میان ذرت دامی با ۳۵۳ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۱۸۱ میلیون دلار و گوشی‌های تلفن هوشمند با ۱۰۶ میلیون دلار سه قلم عمده کالاهای وارداتی در فروردین ماه سال جاری بوده‌اند.

همچنین بیشترین افزایش در بین ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی به طلا به اشکال خام، کنجاله سویا و روغن دانه آفتاب‌گردان و بیشترین کاهش در ارزش نیز به قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری، دانه سویا و برنج اختصاص داشت.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در فروردین ماه سال جاری هم ۱۱۲۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳.۵۴ درصد کاهش داشته است.

طبق آنچه گمرک اعلام کرده، هفت کشور اول طرف معامله با ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هلند، آلمان، هند و هنگ‌کنگ در مجموع ۷۲ درصد از وزن و ۷۸ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند و میزان ترانزیت خارجی کشور از مسیر ایران در فروردین ماه سال جاری با ۴۷ درصد افزایش به رقم یک میلیون ۶۰۰ هزار تن رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شکست نفت در فرار از بزرگترین کاهش هفتگی ۳ ماه گذشته
  • کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • بازدید ۴۰ هزار نفر از مراکز صنعتی ایلام
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • افزایش اعتبارات شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در برنامه هفتم توسعه
  • نرخ بیکاری در کشور به ۸.۱ درصد کاهش یافت
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند
  • فرصت سوزی و خستگی برای امروز کشور ممنوع است
  • امیدواریم مجلس یازدهم یکی دو لایحه مهم را قبل از رفتن تصویب کند/ هیچ تنشی میان دولت و مجلس نیست
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟