Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رييس جامعه جراحان در نشستي به مسائلي مانند خطاهاي پزشکي، هجمه عليه پزشکان، مباحث مربوط به طرح تحول نظام سلامت، سلامت در انتخابات، توريسم درماني و ضعف‌هاي آن و .... اشاره کرد.

به گزارش ايسنا، دکتر ايرج فاضل در نشستي خبري که به مناسبت برگزاري چهل و يکمين کنگره جامعه جراحان که از دوشنبه 18 ارديبهشت ماه آغاز مي‌شود و تا 22 اين ماه ادامه دارد، گفت: با توجه به گستردگي رشته‌هاي جراحي، مباحث مربوط به اين کنگره به طور همزمان در چند سالن برگزار مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به سخنراني دکتر محمدجواد ظريف در کنگره جامعه جراحان، گفت: در اين کنگره به شايع‌ترين و مهمترين مسائل پزشکي و جراحي مانند بحث‌هاي سرطان، تومورها، تروما و ... پرداخته مي‌شود و بحث‌هايي درباره اين موضوعات جزء برنامه ريزي‌هاي کنگره است.
وي با اشاره به بالا بودن تعداد مقالات در اين کنگره گفت: البته ما مجلاتي را براي انتشار مقالات داريم که هر دو ماه يکبار منتشر مي‌شوند. بنابراين در طول سال مقالات برجسته را منتشر مي‌کنيم و بنابراين مباحث کنگره بيشتر به مسائل علمي مي‌گذرد. در عين حال تمرکزمان در کنگره‌ها روي متخصصان و پزشکاني است که در کشور خودمان زحمت مي‌کشند و نمي‌خواهيم با دعوت چند چشم آبي به کنگره اعتبار دهيم بلکه معتقديم پزشکي مملکت ما بسيار پيشرفت کرده و در اين کنگره هم از افراد برجسته کشور خودمان استفاده مي‌کنيم. البته به دليل برجسته بودن اين کنگره افرادي از کشورهاي مختلف براي شرکت در آن ثبت نام مي‌کنند.
وي با بيان اينکه در کنگره هر سال از شخصيت‌هاي برجسته پزشکي خوشنام که جان‌هاي بسياري را نجات دادند، تجليل مي‌کنيم، گفت: امسال نيز چهار نفر از پيشکسوتان پزشکي را مورد قدرداني قرار مي‌دهيم. همچنين ما کتاب‌هايي را تهيه مي‌کنيم که به نام پيشگامان جراحي ايران که به نوعي در حوزه جراحي پايه گذار بوده‌اند، ماندگار کنيم. چرا که بايد به تدريج عادت کنيم که خوبي‌ها را در جامعه ببينيم.
فاضل درباره ميزان پيشرفت پزشکي در کشور گفت: اکنون در شرايطي قرار داريم که مي‌توانيم سرمان را بالا بگيريم و افتخار کنيم و بگوييم که امروز در کشور کسي مجبور نيست براي درمان به خارج برود. سه دهه قبل مردم براي انجام تمام پيوندها و اعمال جراحي پيش پا افتاده مجبور بودند با هزينه‌هاي هنگفت به خارج از کشور بروند و اين براي ما سرافکندگي بود، اما امروز تمام جراحي‌ها و درمان‌هايي که در دنيا انجام مي‌شود در ايران هم وجود دارد. در عين حال به عنوان مثال ما اولين کشوري بوديم که پيوند روده باريک را در خاورميانه انجام داديم و اين يک سربلندي براي کشور است. مي‌توان به صراحت اعلام کرد که هيچ قسمتي از کشور به اندازه حوزه پزشکي به خودکفايي نرسيده است.
وي با بيان اينکه در گذشته مردم براي درمان نازايي هم مجبور بودند به خارج از کشور بروند، گفت: اما در حال حاضر همه اين خدمات در کشور ارائه مي‌شود، البته نمي‌گويم که خدمات در همه مناطق وجود دارد، بنابراين اکنون بايد تلاش کنيم که اين خدمات در کشور گسترش يابد و اين موضوع مستلزم وجود بيمه‌هاي قوي است که بتوانند رابطه مالي ميان بيمار و پزشک را از بين برده و به خوبي از مردم حمايت کنند.
فاضل در پاسخ به سوالي درباره تعرفه‌هاي پزشکي 96 که با وجود گذشت دو ماه از سال هنوز اعلام نشده‌ است، گفت: مسئله تعرفه‌ها موضوعي بغرنج است که انگار نمي‌خواهد التيام يابد. بايد بدانيم که تعرفه‌هاي پزشکي هم بايد ضابطه‌مند و قانونمند باشد. قانون مي‌گويد تعرفه‌ها بايد به طور عادلانه و متناسب با تورم به روز شوند. اما اين اتفاق در کشور رخ نداده است.
رئيس جامعه جراحان تاکيد کرد: اين موضوع بازي کردن با سرنوشت مردم است به ويژه اينکه بيمه‌ها هم ناکارآمد هستند و اين بار را بر دوش مردم مي‌گذارند. همچنين بايد توجه کرد که صرف تغيير يک نرخ مشکل را حل نمي‌کند بلکه بايد در اين حوزه فکري اساسي کنيم. ما با ايجاد نرخ‌هاي کاذب براي مردم مشکل ايجاد مي‌کنيم در حاليکه نرخ‌ها بايد کاملا عادلانه باشند. يکبار پيشنهاد کرديم که شش کشور فقيرتر از ما مانند بنگلادش، سوريه، عراق، پاکستان، هند و ... را از نظر نرخ‌هاي پزشکي با ما مقايسه کنند و خودمان اين کار را انجام داديم و ديديم که معدل نرخ‌هايشان دو تا سه برابر بيش از ماست. البته يک دليل ناعادلانه بودن نرخ‌ها، ناتواني در پرداخت‌هاست که البته دليل خوبي نيست.
مشکلي که بايد رفع شود
فاضل يکي از مشکلات طرح تحول نظام سلامت را تشريح کرد و گفت: يک مشکل طرح تحول اين است که هر بيماري هر دردي که داشته باشد براي درمانش خدمت رايگان مي‌گيرد و اين درست و عملي نيست. بنابراين بايد محدوده خدمات رايگان را ضابطه‌مند کنيم و روي آن نظارت دقيقي قرار دهيم. در غير اينصورت با مشکل مواجه مي‌شويم. به همين دليل است که در حال حاضر طرح تحول هم با مشکلاتي مواجه شده و بايد روي بخش‌هايي از آن بازنگري شود.
مناظره‌هاي رياست جمهوري جهت‌دار هستند
وي در پاسخ به سوالي درباره مطرح نشدن موضوعات حوزه سلامت در اولين مناظره دوازدهمين دوره رياست جمهوري گفت: اين مشکل در نفس اين مناظره‌هاست. اين شکل سوال طرح کردن درست نيست؛ چرا که سوال‌ها جهت‌دار هستند. اگر در اين مناظره‌ها هيچ يک از نامزدها درباره حوزه سلامت صحبت نکردند به اين دليل بود که سوالي درباره آن پرسيده نشد. ما بايد در اين کشور آزادي گفتار داشته باشيم. هزاران مسئله در اين کشور وجود دارد که بايد مورد بحث قرار گرفته و حل شوند.
فاضل ادامه داد:‌ اينکه درباره مسکن زوج‌هاي جوان سوال پرسيده مي‌شود، درست نيست. بلکه بايد براي جوانان شغل ايجاد کنيم که خودشان بتوانند خانه و زندگي‌شان را فراهم کنند. بنابراين بحث‌هاي مطرح در مناظره بايد آزاد باشد و نامزدها بتوانند مسائل را به چالش بکشند.
هجمه عليه پزشکان تازگي ندارد
وي با بيان اينکه در اين کنگره ميزگردي درباره قوانين پزشکي و هجمه‌هايي که طي چند سال اخير نسبت به پزشکان مطرح شده، برگزار مي‌کنيم، گفت: در اين زمينه با يک سري مشکلات اجتماعي مواجهيم که اصولا داشته‌هايمان را به راحتي نفي مي‌کنيم. بايد توجه کرد که پزشکي يکي از حرفه‌هاي اين مملکت است. البته اين مسائل تازگي هم ندارد. در سال 68 صدا و سيما برنامه‌هايي با عنوان طنز پخش مي‌کرد و من به عنوان رئيس نظام پزشکي نامه تندي براي رئيس وقت صدا و سيما نوشتم و آنها مرا به شوراي عالي صدا و سيما دعوت کردند. يکي از مسائل تکان دهنده‌اي که در آن جلسه فهميدم اين بود که هر کدام از آنها يک خاطره تلخ از پزشکان داشتند. بنابراين يک سر قضيه مربوط به خودمان است و پزشکان بايد رفتار خوبي با مردم داشته باشند.
فاضل ادامه داد: البته يک مسئله ديگر هم اين است که ما در جامعه شاهد سقوط اخلاق هستيم و هر سال وضعيتمان نسبت به سال قبل مشکل‌تر مي‌شود و نسبت به روند اخلاقي جامعه هشدار مي‌دهم. بايد پرسيد چرا ديگر کسي از اختلاس کردن خجالت نمي‌کشد. چرا اين افراد مجازات نمي‌شوند. برخي مملکت را تا لبه پرتگاه بردند و نابود کردند و دوباره مي‌خواستند رئيس جمهور شوند. اين مسائل جامعه را به سمت جايگاه بدي مي‌برد. البته حرفه پزشکي قداست دارد و حتي اگر کل جامعه از نظر اخلاقي سقوط کرد، پزشک نبايد به خودش اجازه سقوط دهد.
رئيس جامعه جراحان در پاسخ به سوالي درباره خطاهاي پزشکي و عدم رسيدگي مناسب به آنها اظهار کرد: اين بحث‌ها به اين سادگي نيست و ريشه يابي آن مهم است. وقتي براي پزشک شدن يک دروازه گشاد داريم و يک نفر صرف نمره آوردن مي‌تواند پزشک شود و هر کاري انجام دهد و با آبروي اين حرفه بازي کند. بنابراين ما از پله اول مشکل داريم. يک نوجوان 18 ساله نمي‌تواند تصميم بگيرد که پزشک شود و هيچ جاي دنيا تحصيلات پزشکي پيوسته نيست. بلکه دانشجو بايد يک دوره ليسانس را بگذراند و با فضاي دانشگاه آشنا شود و سپس انتخاب کند. در اينجا ما جوانان را در يک دالان هشت ساله گير مي‌اندازيم که نه راه پس دارند و نه راه پيش و اين اشتباه است.
وي با بيان اينکه کنکور کار مناسبي براي پذيرش دانشجو نيست بلکه بايد مسائلي ديگري را هم در نظر بگيريم، افزود: بنابراين نيازمند تغيير اساسي در آموزش پزشکي هستيم. يکي از اقدامات ما در فرهنگستان اين بود که وضع موجود را بسنجيم و آن را با شرايط ايده‌آل مقايسه کنيم. ما اين کار را انجام داديم و پيشنهادي هم به مسئولان داديم، اما هنوز اين پيشنهادات دارند خاک مي‌خورند.
بزرگ کردن بيش از حد خطاهاي پزشکي غلط است
فاضل همچنين درباره قصورهاي پزشکي، گفت: اشتباه در همه جاي دنيا وجود دارد، اما بايد تلاش کرد که اين اشتباهات رخ ندهد و بزرگ کردن بيش از حد آن هم غلط است. در عين حال بايد توجه کرد که عنايت مردم به حوزه پزشکي بسيار زياد است و اين حوزه براي مردم بسيار مهم است. مردم به جامعه پزشکي علاقه دارند و به همين دليل از ما ايراد مي گيرند تا کارمان را درست‌تر انجام دهيم. در عين حال بايد توجه کرد که مگر در دادگاه‌ها يا حوزه‌هاي ديگر کم زيرميزي گرفته مي‌شود. چرا خبرهاي آنها اينقدر ديده نمي‌شود.
توريسم درماني نبايد باعث قانون شکني شود
رئيس جامعه جراحان در پاسخ به سوالي درباره توسعه توريسم درماني در کشور گفت: توريسم درماني يعني اينکه پزشکي کشور آنقدر پيشرفته باشد که از کشورهاي ديگر براي انجام درمان‌هايشان به ايران بيايند و براي کشور درآمد در پي داشته باشند. اما در کشور ما اينطور نيست. ما در حوزه پيوند کليه توريسم درماني داشته‌ايم اما چرا اين اتفاق افتاده؟ زيرا فروش کليه در کشورهاي مجاور ممنوع است اما در اينجا با پول کمي مي‌توان يک کليه خريد. به همين دليل افراد از اين کشورها به ايران مي‌آيند و کليه ايرانيان را مي‌خرند و همين جا جراحي مي‌کنند. اين کار توريسم درماني نيست، بلکه نوعي بدبختي است. توريسم درماني يعني اينکه طب مملکت پيشرفته باشد.
وي ادامه داد: گاهي اوقات ايرانياني را مي‌بينم که در آمريکا زندگي مي‌کنند و در آنجا تحت پوشش بيمه‌اند. حال براي انجام يک عمل کيسه صفرا که در آمريکا 30 هزار دلار است، به ايران مي‌آيند و با سه ميليون تومان اين عمل را انجام مي‌دهند. بعد هم از ما نوشته مي‌گيرند و در آمريکا 30 هزار دلار از بيمه‌ها دريافت مي‌کنند. اين توريسم درماني نيست، تورسيم درماني يعني اينکه اعتبار علمي کشور زياد باشد نه اينکه براي قانون شکني به ايران بيايند، بلکه آمدن‌شان براي دريافت خدمات پيشرفته باشد. همچنين توريسم درماني بايد به درآمد کشور کمک کند نه اينکه افرادي از کشورهايي بيايند که قرار باشد يک چيزي هم به آنها بدهيم.
دولت يازدهم مملکت را به ثبات رساند
وي در پاسخ به سوالي درباره عملکرد دولت يازدهم در حوزه سلامت و در کشور گفت: آقاي روحاني که سر کار آمدند، مملکت در شرايط بسيار سختي بود، رمقش را کشيده بودند که معتقدم اين کار با نقشه صورت گرفته بود؛ چرا که هر کجا که اندوخته‌اي در کشور وجود داشت ته مانده‌اش را هم جارو کردند و از سر تامين اجتماعي هم نگذشتند و يک مملکت ورشکسته را تحويل دادند. انصافا دولت يازدهم مملکت را به ثبات رساند.
وي افزود: البته نمي‌گويم که اين دولت بي نقص عمل کرد اما شرايط کشور را بهبود بخشيد. من امروز آبرويي را در خودم حس مي‌کنم که بيش از گذشته است. خود بنده در اين کشور مسئول بوده‌ام و مي‌دانم که کارها سخت پيش مي‌رود. خوشبختانه در اين دولت مي‌بينيم که ديگر هر روز يک اتفاق وحشتناک نمي‌افتد و کشور به ثبات رسيده است. در عين حال موضوع برجام هم به ما کمک زيادي کرد و ذره‌اي آرامش يافتيم. يک قسمت خوب ماجرا اين بود که آدم‌هاي کاردان را سر کار خودشان گذاشتيم. به عنوان مثال آقاي ظريف ديپلماسي و زبان ديپلماسي را بلد است و به همين دليل مسائل را به خوبي حل کردند. بايد بدانيم که به زبان ديپلماسي بين‌المللي حرف زدن بسيار مهم است و ما براي اين افراد کف مي‌زنيم.
وي در پاسخ به سوالي درباره عملکرد طرح تحول نظام سلامت گفت: در هيچ کجاي دنيا نتوانسته‌اند تمام خدمات را به تمام بيماران به صورت رايگان ارائه دهند، مگر اينکه محدوديت‌هايي را در بسته خدمتي قائل شده باشند. به عنوان مثال اعلام کنند که عمل جراحي ضروري و خدمات اورژانس به صورت رايگان انجام مي‌شود. بنابراين بايد حتما اين موضوع سقف داشته باشد و روي آن کنترل و نظارت باشد. در کشورهاي ديگر بيمه‌ها اين اقدامات را انجام مي‌دهند، اما در ايران بيمه‌ها توان اين کار را ندارند.
بيمه‌ها پول بيمارستان‌ها را نمي‌دهند
فاضل ادامه داد: بيمه‌هاي ما درآمدهاي بي‌حد و حصر دارند، اما پول بيمارستان‌ها را هم نمي‌دهند. بايد توجه کرد که ما به اين ميزان بيمه نمي‌خواهيم و اينطور نمي‌توانيم طب را اداره کنيم. به نظر من اولا بايد بيمه‌هاي فرعي برچيده شوند و دو يا سه بيمه قوي درست کنيم که طبق ضوابط مشخص وظايف‌شان را اجرا مي‌کنند. در عين حال کتاب تعرفه‌هاي فعلي هم يک ريال ارزش ندارد؛ چرا که در آن دست برده‌اند.
وي در پايان صحبت‌هايش به چهل و يکمين کنگره جامعه جراحان اشاره کرد و گفت: تمام اين کنگره تلاشي است براي به روز کردن دانش جراحان اين کشور؛ چرا که علم جراحي و پزشکي هر روز در حال پيشرفت است. بنابراين اميدواريم سال به سال بتوانيم اين کنگره را بهتر اجرا کنيم تا جراحان‌مان به جاي رفتن به خارج از کشور در داخل دانش‌شان را به روز کنند.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۶۳۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردهمایی جامعه جراحان ایران در تهران/ تبادل اطلاعات علمی

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل افشارفرد گفت: جامعه جراحان ایران همزمان با برگزاری چهل و پنجمین کنگره علمی سالیانه، چهلمین سالگرد تأسیس جامعه جراحان را نیز با افتخار اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه جامعه جراحان یکی از قدیمی ترین و عظیم‌ترین تشکل‌های علمی گروه پزشکی است و از سال ۱۳۶۳ فعالیت خود را با برگزاری کنگره‌های علمی سالیانه آغاز کرده، افزود: در کنگره امسال از مشارکت ۱۶ انجمن علمی و تخصصی برخوردار هستیم که برنامه‌های خود را طی هفته پیش رو در هشت سالن مختلف مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران اجرا خواهند کرد.

افشارفرد گفت: جامعه جراحان ایران نیز در سالن اصلی طی پنج روز برپایی کنگره برنامه‌های علمی متنوعی خواهد داشت که در این برنامه‌ها ۱۸ میزگرد (پانل) و چهار سخنرانی کلیدی اجرا می‌شود.

دبیر اجرایی جامعه جراحان ایران افزود: سعی شده موضوعات روز و مبتلابه رشته‌های جراحی، بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا همکاران رشته‌های مختلف فرصت تبادل نظر داشته باشند.

استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه انجمن‌های علمی در سالن‌های فرعی برنامه‌های اختصاصی و تعیین شده خود را با حضور اعضا اجرا می‌کنند، ادامه داد: امیدواریم برنامه‌های علمی کنگره امسال، موجب توجه ویژه و افزایش رضایتمندی همکاران رشته‌های مختلف قرار بگیرد.

دبیر اجرایی جامعه جراحان ایران با بیان اینکه امسال چهل و پنجمین کنگره علمی سالیانه جامعه جراحان ایران ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد، گفت: سال ۱۳۶۳ با همت بزرگان رشته‌های مختلف جراحی، جامعه جراحان ایران تشکیل شد و از آن زمان به طور سالانه یک کنگره بزرگ در تهران و یک کنگره میان دوره‌ای به همت شاخه‌های استانی در شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این کنگره تبادل اطلاعات علمی و تکنیک‌های جراحی میان همکاران جامعه جراحان در رشته‌های مختلف است، تاکید کرد: ضمن مطرح شدن مسائل علمی و پزشکی که در نهایت به نفع بیماران و جامعه خواهد بود، مشکلات جراحان کشور به ویژه جراحان جوان نیز مطرح خواهد شد.

افشارفرد گفت: جامعه جراحان ایران نماد جراحان کشور است و از تمامی همکاران در رشته‌های گوناگون جراحی تقاضا دارم در این همایش بزرگ شرکت کرده و توان علمی و اجتماعی خود را مطرح کنند.

وی در پایان گفت: ثبت نام برای کسب امتیاز بازآموزی این کنگره به صورت آنلاین برقرار است و روز کنگره نیز امکان ثبت نام وجود دارد ولی بهتر است همکاران هر چه سریع‌تر به طور آنلاین ثبت نام کنند.

کد خبر 6095623 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • مردم ۷۰ درصد هزینه‌های آزمایشگاهی را از جیب پرداخت می‌کنند
  • تروما چهارمین علت مرگ در دنیا
  • دو مشکل آزمایشگاه‌های پزشکی با بیمه و تعرفه
  • دو مشکل آزمایشگاه های پزشکی با بیمه و تعرفه
  • گردهمایی جامعه جراحان ایران در تهران/ تبادل اطلاعات علمی
  • در دولت سیزدهم بیشترین مجوز برای جذب معلم صادر شده است
  • در دولت سیزدهم بیشترین مجور برای جذب معلم صادر شده است
  • نباید با معلم‌مان کشتی بگیریم/ دولت‌ها تا یک سال اول‌شان به معلم‌ها توجه می‌کنند/ حضور طلاب در مدارس مسبوق به سابقه است/ «نیرزاده» هم طلبه بود
  • آغاز به کار بیست و چهارمین کنگره مغز و اعصاب کودکان
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟