Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - خبرگزاري ميزان – گروه سياسي:


مطابق قانون، نظارت بر انتخابات شوراها و احراز صلاحيت داوطلبين اين انتخابات در زمره مسئوليت‌هاي شوراي نگهبان نيست و مجلس اين وظيفه را برعهده دارد. با اين حال رد صلاحيت برخي چهره‌هاي شاخص بخصوص در تهران اعتراضاتي را در پي داشته است.


محکومين ردصلاحيت مي‌شوند


بيست و چهارم فروردين ماه در شرايطي که هنوز اسامي تاييد صلاحيت شدگان انتخابات شوراهاي پنجم اعلام نشده بود، محمودي شاه‌ نشين رئيس هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراها به ميزان گفت:هر کسي به هر طريقي امر خلاف قانون داشته باشد، فرقي نمي‌کند به هر عنواني باشد که محکوميت قطعي و موثر محسوب شود حتما مدنظر قرار خواهد گرفت و رد صلاحيت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




تذکر در مجلس؛ پرونده داوطلبان را نمي‌دهند


به فاصله 72 ساعت پس از اين اظهارات محمودي شاه نشين، از خانه ملت خبر رسيد که محمدعلي پورمختار نماينده مردم کبودرآهنگ و بهار در مجلس طي تذکري در صحن علني گفته که هيأت‌هاي اجرايي و فرمانداري‌ها پرونده‌هاي نامزدهاي شوراها را در اختيار هيأت‌هاي نظارت قرار نمي‌دهند و فقط در اين رابطه ليست ارائه مي‌دهند که امکان ارزيابي و احراز صلاحيت در اين رابطه وجود ندارد.





علي لاريجاني رئيس مجلس نيز در همان جلسه در پاسخ به تذکر پورمختار گفت: هيأت‌هاي اجرايي بايد پرونده‌هاي نامزدهاي انتخابات شوراها را در اختيار هيأت نظارت قرار دهند و در اين رابطه نبايد تخلف انجام دهند؛بنابراين از وزيرکشور مي‌خواهم حتما دستور دهند که هيأت‌هاي اجرايي پرونده‌ها را به هيأت‌هاي نظارت ارائه دهند تا به اين موضوع رسيدگي شود؛به دليل اينکه با ارائه ليست نمي‌شود که اظهارنظر صورت گيرد.


احراز صلاحيت‌ها در پايتخت


در روز 28 فروردين، محمدرضا رحيمي رئيس هيات عالي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي استان تهران طي مصاحبه‌اي از تاييد صلاحيت 9288 کانديداي انتخابات شوراها در استان تهران در هيات‌هاي اجرايي خبر داد و گفت که از اين تعداد 763 نفر در هيات‌هاي اجرايي رد صلاحيت شدند.


پيش از آن محمودي شاه نشين رئيس هيئت مرکزي نظارت به ميزان گفته بود که امکان ردصلاحيت اعضاي فعلي شوراي شهر نيز وجود دارد.

ملاک احراز صلاحيت‌ها


پس از آنکه در روز دوم ارديبهشت ماه، آمار نهايي تائيد شدگان در انتخابات شوراها اعلام شد و بخصوص در تهران برخي اعضاي شوراي فعلي ردصلاحيت شدند و همچنين برخي افراد مسئله دار مجوز حضور در اين انتخابات را گرفتند، عليرضا رحيمي رئيس هئيت نظارت استان تهران طي مصاحبه‌اي درخصوص ملاک‌هاي رد داوطلبان در شوراهاي نظارت گفت: در انتخابات شوراها مرجع تشخيص هم هيئت اجرايي و هم هيئت نظارت است و نظر مراجع 4 گانه هم ملاک است، در عين حال تشخيص نهايي هيئت نظارت و هيئت اجرايي مدنظر بود و نهايتا هم براساس راي گيري اعضاي هيئت نسبت به صلاحيت داوطلبان اظهارنظر مي شد.


رحيمي پيرامون برخي از اظهارنظرها در شبکه اجتماعي مبني بر اينکه عده‌اي از يک جناح سياسي بعد از تائيد در هيئت‌هاي اجرايي در هيئت‌هاي نظارت صلاحيت‌شان مورد تائيد قرار نگرفته است، عنوان کرد: مصداقي در باره فرد خاصي نمي‌توانم اظهارنظر کنم چون عضو هيئت نظارت استان هستم و قاعدتا رسيدگي ما بعد از اتمام فاز شکايت‌ها شروع مي‌شود.

شائبه مهندسي آراء

از دوم ارديبهشت به بعد که نتايج احراز صلاحيت داوطلبين انتخابات شوراي پنجم، اعلام شد، انتقاداتي نسبت به برخي رفتارها در احراز صلاحيت‌ها اعلام شد؛ مجتبي شاکري عضو جمعيت ايثارگران و از اعضاي فعلي شوراي شهر طي مصاحبه‌اي با اشاره به انتشار اخباري مبني بر رد صلاحيت اصولگرايان توسط هيات نظارت گفت: رد صلاحيت افراد در انتخابات شوراها بايد با استناد اعلام شود اگر مدارک مستند براي رد صلاحيت اعلام نشود شائبه مهندسي آرا بوجود مي آيد.






وي بررسي بي طرفانه صلاحيت نامزد هاي انتخابات شوراها را آزموني براي اصلاح طلبان که مسئوليت هيات نظارت و اجرايي در اين انتخابات را برعهده دارند خواند و گفت: برخورد سياسي با صلاحيت نامزد هاي انتخابات شوراها باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات مي شود.



رضا تقي پور سخنگوي شوراي شهر تهران نيز در اين رابطه گفت: دسته‌بندي‌هاي سياسي باعث شده که چهره‌هاي مطرح و سرشناس شوراي شهر تهران رد صلاحيت شوند و قطعا ما اين موضوع را از طريق هيات رئيسه مجلس پيگيري خواهيم کرد.


هيات نظارت جناحي عمل کرده است


مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران نيز در واکنش به رد صلاحيت برخي از چهره‌هاي فعلي شوراي شهر تهران گفت: متأسفانه هيات نظارت بر انتخابات به صورت جناحي عمل کرده و قطعا شورا اين موضوع را پيگيري خواهد کرد.






در همان مقطع زماني محمودي شاه‌نشين طي مصاحبه‌اي پيرامون اعتراض برخي نامزدها به سياسي‌کاري در بررسي صلاحيت‌هايشان اظهار کرد: اين افراد مي‌توانند به هيأت عالي نظارت بر انتخابات شوراها اعتراض کنند، ما پرونده‌هايشان را بررسي مي‌کنيم، براي اعتراض تا ششم ارديبهشت ماه فرصت دارند که ابتدا اين اعتراضات در هيأت نظارت استان و در صورت شکايت مجدد، در هيأت عالي نظارت بر انتخابات شوراها بررسي خواهد شد.


محمودي شاه نشين در جريان نشست خبري خود در سوم ارديبهشت ماه نيز در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه 11 نفر از اعضاي فعلي اصولگراي شوراي شهر از جمله آقاي طلايي احراز صلاحيت نشده‌اند و اين موج نگراني ايجاد شده که چرا از جناح مقابل اصولگرايان چنين اتفاقي نيفتاده گفت: پيش داوري کردن درست نيست و اسامي به صورت محرمانه ابلاغ شده و بايد صبر کنيم تا 18 ارديبهشت ماه که اسامي افراد به صورت عمومي مطرح مي شود نتايج نظارت ها را ببينيم.






رايزني با رئيس مجلس


فرداي نشست خبري محمودي شاه نشين، مهدي چمران در گفت‌وگو با ميزان با اشاره به رد صلاحيت تعدادي از اعضاي فعلي شوراي شهر تهران اظهار کرد: اين رد صلاحيت‌ها شائبه دخالت خط فکر سياسي را تقويت مي‌کند که در نهايت موجب خدشه وارد شدن به اعتماد مردم نسبت به نهاد عمومي خواهد شد.


وي افزود: با توجه به رد صلاحيت تعداي از اعضاي با تجربه و متخصص شوراي شهر تهران، رايزني‌هايي با رئيس مجلس شوراي اسلامي صورت گرفته تا از اين طريق مشکل افرادي که بي‌دليل رد صلاحيت شده‌اند برطرف شود.






چمران با انتقاد از عملکرد هيئت نظارت بر انتخابات خاطرنشان کرد: اين طور به‌نظر مي‌رسد که اقدام اخير هيئت نظارت بر انتخابات در راستاي گرفتن وقت از اصولگريان براي بستن ليست اعضا باشد.


وضعيت افراد رد صلاحيت شده بايد مشخص شود

هفته گذشته نيز چمران به ميزان گفت: رايزني‌ها براي باز گرداندن افراد رد صلاحيت شده به چرخه انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران همچنان ادامه دارد.


وي افزود: هنوز پاسخي در اين رابطه داده نشده و تنها از طريق شوراي شهر، رايزني هايي با رئيس مجلس و اعضاي هيئت رئيسه انجام شده است.


رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با تاکيد بر اينکه "وضعيت افراد رد صلاحيت شده بايد مشخص شود" تصريح کرد: اميدوار هستيم تکليف افراد رد صلاحيت شده هر چه سريع تر مشخص شود زيرا اعتقاد داريم در رد صلاحيت ها جناحي عمل شده است.


چمران بيان کرد: تعيين و تکليف اعضاي رد صلاحيت شده به هر دو طيف اصولگرا و اصلاح طلب شوراي شهر فرصت مي دهد که ليست خود را معرفي کنند.


وي با اشاره به لزوم اعلام دلايل رد صلاحيت اعضاي شوراي شهر تهران خاطرنشان کرد: از هيئت نظارت درخواست کرده ايم که دلايل رد صلاحيت هر يک از اعضا را به طور جدا و با جزئيات اعلام کند.


رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص نحوه اعلام دلايل رد صلاحيت هاي برخي از اعضاي شوراي شهر تهران اذعان کرد: دلايل رد صلاحيت ها به طور کلي گفته شده و از جزئيات آن اطلاعاتي در دسترس نيست.


شاهد مهندسي انتخابات شوراي شهر تهران هستيم

ديروز نيز پرويز سروري، رئيس ليست خدمت در جريان نشست خبري خود، گفت: شاهد مهندسي انتخابات شوراي شهر تهران هستيم و مي‌خواهند رقيب را در فراز و فرود اسير کنند و امکان تبليغات انتخاباتي را از او بگيرند.






وي تصريح کرد: برخي افراد در انتخابات شوراها تاييد صلاحيت شده‌اند که محکوميت موثر دارند و بعضا ماه‌ها و سال‌ها در زندان بوده‌اند.

اما موضع گيري‌ها نسبت به نحوه احراز صلاحيت داوطلبين انتخابات شوراها تنها به اعضاي شوراي شهر و اعضاي هيئت نظارت منحصر نماند و ساير شخصيت‌ها نيز در اين رابطه به اعمال نظر پرداختند.

تعدادي از کساني که صلاحيت‌شان تأييده شده، سابقه محکوميت دارند

حجت الاسلام والمسلمين منتظري دادستان کل کشور اوايل هفته جاري در جريان بازديد از خبرگزاري تسنيم در پاسخ به اين سئوال که يکي از اتفاقات عجيب در انتخابات شوراها، تأييد صلاحيت افرادي بود که پرونده‌هاي قضايي داشتند، افزود: بحث انتخابات شوراها به نظر من نقص قانوني زياد دارد و خود مجلس شوراي اسلامي که اين قانون را گذرانده، نقايص را قبول دارند.

حجت الاسلام والمسلمين منتظري اضافه کرد: در همه انتخابات‌ها، يک مراکزي تعبيه و پيش‌بيني شده که خارج از دست‌اندرکاران حلقه انتخابات است اما در انتخابات شوراها اين نقص قانوني را داريم. من کاري به جناح و افراد خاصي ندارم. نقص قانوني در اين حوزه آن است که دو - سه مرحله براي بررسي صلاحيت داوطلبان شوراها پيش‌بيني شده که اولاً نظارت کننده خارجي بر آنها وجود ندارد؛ ناظر بايد يک مقام خارج از مجموعه باشد و اين نقص در انتخابات شوراها وجود دارد.





وي گفت: مسئله دوم در انتخابات شوراها، مقام رسيدگي کننده نهايي است. مجلس شوراي اسلامي، مقام رسيدگي کننده نهايي را شوراي نگهبان تعيين کرده بود اما شوراي نگهبان رد کرد و گفتند در توان‌شان نيست. به نظرم بايستي قانون‌گذاران براي اين مسئله يک فکري کنند و اين به نقص قانون بازمي‌گردد و حتماً در اين زمينه، عده‌اي ممکن است، حق‌شان ضايع شود و عده‌اي افراد که واجد شرايط و صلاحيت نيستند، وارد عرصه شوند.

دادستان کل کشور اظهار کرد: هرچند اطلاعات ما فراگير و همگاني نيست اما طبق اطلاعاتي که داريم تعدادي از کساني که صلاحيت‌شان تأييده شده، فارغ از وابستگي به جناح يا گروه خاص، سابقه محکوميت دارند. البته محکوميت‌ها دو نوع است؛ برخي محکوميت‌ها مؤثر و برخي هم مؤثر نيست. مثلاً اينکه فردي تصادف کرده و ديه پرداخته باشد، دليل نمي‌شود فرد صلاحيت کارهاي اجتماعي نداشته باشد اما ممکن است از لحاظ سياسي يا ساير ابعاد، افرادي جرايمي مرتکب شده باشند و جرم‌شان به قدري سنگين باشد که شايستگي و صلاحيت نداشته باشند.

به نظر مي‌رسد بايد منتظر ماند تا دوشنبه هفته بعد 18 ارديبهشت تا نتايج نهايي نامزدهاي احراز صلاحيت شده از سوي هيئت عالي نظارت بر انتخابات شوراها اعلام شود.

انتهاي پيام/






منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۶۴۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست نامزدهای دور دوم انتخابات با رئیس هیات نظارت بر انتخابات خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان ، رئیس ستاد انتخابات خوزستان در این نشست گفت : تبلیغات نامزدها دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان باید در چارچوب قانون انجام شود .

ابوالحسن معماری افزود : در این نشست  ابهامات و سوالات  نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان در خصوص تبلیغات و مقررات انتخابات مورد بررسی قرار گرت .

همچنین در این نشست نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند .

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان برای تعیین نمایندگان دو نماینده حوزه انتخابیه آبادان و نماینده حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر در روز بیست و یکم اردیبهشت ماه برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است
  • انجام وظیفه در شورای شهر دشوار و دایره نظارت آن بسیار وسیع است
  • عزل و برکناری ۱۲ عضو دوره ششم شوراهای مازندران
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • نشست نامزدهای دور دوم انتخابات با رئیس هیات نظارت بر انتخابات خوزستان
  • شوراهای اسلامی به‌منظور حکمرانی مردمی شکل گرفتند
  • ۱۴۶۰ نفر عضو شوراهای شهر و روستای استان بوشهر هستند
  • بهره‌برداری از طرح‌های مختلف همزمان با روز شوراها در بوشهر