Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@00:12:38 GMT

جزئیات ۵ مصوبه مسکنی شورای پول و اعتبار

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۶۵۵۴۷

جزئیات ۵ مصوبه مسکنی شورای پول و اعتبار

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به جزئیات ۵ مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار در حوزه مسکن گفت: سقف تسهیلات پرداختی بدون سپرده به زوج‌های جوان به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

به گزارش مشرق، سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تشریح جزئیات 5 مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار گفت:‌ این 5 مصوبه با هدف ایجاد رونق و تقویت قدرت خرید متقاضیان مسکن در شب گذشته به تصویب شورای پول و اعتبار رسید در حالی‌که در سال گذشته بانک‌های کشور درخواست‌های مختلفی را در این زمینه به بانک مرکزی ارائه داده بودند که پس از طرح در کمیسیون اعتباری بانک مرکزی و ارسال به شورای پول و اعتبار خوشبختانه به تصمیم‌های مهمی در این زمینه منتهی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برخی از این مصوبات مربوط به زوج‌های جوان، برخی انفرادی و یک مورد در خصوص تسهیلات جعاله است که بر اساس آن تمامی تسهیلات‌گیرندگان بخش مسکن می‌توانند بدون سپرده‌گذاری از آن استفاده کنند.

این مقام مسئول با اشاره به جزئیات تغییرات جدید در حوزه تسهیلات اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) گفت: ارائه تسهیلات از محل این اوراق بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار برای تهران پیش از این تا سقف 60 میلیون تومان و برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت تا سقف 50 میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری تا سقف 40 میلیون تومان بود که بر اساس مصوبه دیشب این شورا مقرر شد در کنار تسهیلات ناشی از حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به صورت انفرادی برای افراد بدون سپرده،‌ این تسهیلات تا مبلغ 10 میلیون تومان افزایش یابد. بنابراین در کنار دریافت 60 میلیون تومان تسهیلات ناشی از اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن مبلغ 10 میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده نیز افراد می‌توانند دریافت کنند که به این ترتیب سقف تسهیلات اعطایی به 70 میلیون تومان در شهر تهران افزایش می‌یابد.

میرمحمد صادقی اظهار داشت: برای زوج‌های جوان اما این مبلغ 10 میلیون تومانی به 20 میلیون تومان افزایش یافته که به این ترتیب با احتساب سقف تسهیلات 100 میلیون تومانی برای زوج‌های جوان و افزوده شدن تسهیلات 20 میلیون تومانی بدون سپرده‌گذاری، این افراد می‌توانند تا سقف 120 میلیون تومان تسهیلات برای خرید مسکن از بانک مسکن دریافت کنند.

به گفته وی تغییرات در سقف تسهیلات زوجین جوان برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر و همچنین سایر مراکز استان‌ها شامل مبلغ 20 میلیون تومانی جدید شده به‌طوری‌که زوج‌های جوان در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر که پیش از این تا سقف 60 میلیون تومان می‌توانستند تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند، علاوه‌بر این می‌توانند از تسهیلات 20 میلیون تومانی بدون سپرده‌گذاری نیز استفاده کنند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در عین حال با اشاره به مصوبه دیگر شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش سقف تسهیلات جعاله مسکن (تعمیر و ساخت) گفت: بر اساس این مصوبه سقف جعاله از مبلغ 10 میلیون تومان به 20 میلیون تومان برای تسهیلات بدون سپرده‌گذاری افزایش یافته است. این در حالی است که تسهیلات جعاله بدون سپرده‌گذاری در تهران که پیش از این تا سقف 50 میلیون تومان بود و با این مصوبه، مبلغ 20 میلیون تومان دیگر افراد می‌توانند بدون تعهد سپرده دریافت کنند که در مجموع به مبلغ 70 میلیون تومان این تسهیلات افزایش می‌یابد.

وی افزود: امکان دریافت تسهیلات بدون سپرده زوج‌های جوان توسط بانک‌های تجاری و بانک مسکن در حالی برای هر پلاک ثبتی مبلغ 50 میلیون تومان بود که با مصوبه شورای پول و اعتبار هر یک از زوجین تا مبلغ 50 میلیون تومان و در مجموع مبلغ یکصد میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده بر روی یک پلاک ثبتی را می‌توانند دریافت کنند. در کنار این موضوع امکان دریافت تسهیلات 20 میلیون تومانی جعاله برای زوجین نیز امکان‌پذیر بوده که درنهایت میزان تسهیلات دریافتی برای زوجین بدون سپرده در بانک به مبلغ 120 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

میرمحمد صادقی در ادامه با اشاره به اینکه تأکید بانک مرکزی همواره در راستای افزایش مشارکت مردم و بانک‌ها و ایجاد حساب‌های تعهدی بوده است، گفت:‌ بر اساس مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار افرادی که در سه حساب پس‌انداز مسکن، پس‌انداز مسکن جوانان و صندوق پس‌انداز ساخت مسکن در بانک مسکن سپرده‌گذاری کرده‌اند، به ازای هر امتیازی که از این سه حساب دریافت کرده‌اند می‌توانند مابقی دوره افتتاح حساب خود را تا سقف 60 میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده از بانک مسکن دریافت کنند. به طور مثال چنانچه سپرده‌گذاری در سه حساب مذکور از امتیاز 30 میلیون تومانی دریافت تسهیلات برخوردار شده، می‌تواند بر روی پلاک ثبتی یک واحد مسکونی تا مبلغ 30 میلیون تومان دیگر تسهیلات بدون سپرده دریافت و به این ترتیب برای خرید مسکن در تهران از تسهیلات 60 میلیون تومانی برخوردار شود.

این مقام مسئول بابیان اینکه سقف تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم بانک مسکن همچنان بدون تغییر تا مبلغ 80 میلیون تومان خواهد بود،‌ عنوان کرد: در حالی پیش از این برای حساب پس‌انداز مسکن جوانان به طور انفرادی اقدام به افتتاح حساب و سپرده‌گذاری می‌شد که با توجه به مصوبه جدید شورای پول و اعتبار اگر هر دو زوج در صندوق پس‌انداز مسکن جوانان حساب داشته باشند، می‌توانند پس از تجمیع امتیاز خود، به طور یکجا تسهیلات از صندوق پس‌انداز مسکن جوانان دریافت کنند.

وی در خصوص اجرای مصوبه دیشب شورای پول و اعتبار از طریق بانک‌های تجاری و مسکن گفت: این 5 مصوبه شورای پول و اعتبار باید ابتدا به بانک مسکن و بانک‌های تجاری ابلاغ شود که به نظر می‌رسد تا هفته آینده صورت خواهد گرفت. پس از آن باید دستورالعمل داخلی بانک‌ها بر روی این مصوبات ارائه و به شعبات سرپرستی ابلاغ شود که به احتمال زیاد طی دو هفته پس از ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار به بانک‌ها به طول خواهد انجامید. ازاین‌رو باید متقاضیان دقت کنند که هنوز هیچ ابلاغیه و یا آیین‌نامه اجرایی برای مصوبه جدید شورای پول و اعتبار به بانک‌ها ابلاغ نشده است.

میرمحمدصادقی ارائه مجوز به بانک توسعه تعاون به‌منظور ارائه تسهیلات به تعاونی‌ها را از دیگر مصوبات مهم دیشب شورای پول و اعتبار عنوان کرد و گفت:‌ از این پس بانک توسعه تعاون نیز مجوز گرفت که تسهیلات ساخت و خرید مسکن را به تعاونی‌های مسکن بدهد که برای استان تهران تا سقف 60 میلیون تومان و برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر 50 میلیون تومان و در سایر شهرها تا سقف 40 میلیون تومان خواهد بود. همچنین برای اعطای تسهیلات ساخت مسکن، این بانک تا 80 درصد هزینه ساخت را به انبوه‌سازان و یا سایر سازندگان پرداخت خواهد کرد.

وی مبنی بر اینکه تعاونی‌های مسکن مهر شهری یا روستایی نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند،‌پاسخ داد: تعاونی‌های مسکن مهر ضابطه جداگانه‌ای داشته و بر اساس دستورالعمل خود عمل می‌کنند. ازاین‌رو مصوبات شورای پول و اعتبار شامل تعاونی‌های مسکن مهر نمی‌شود،‌ اما سایر تعاونی‌هایی که اقدام به ساخت‌وساز برای اعضای خود می‌کنند، می‌توانند با مراجعه به بانک توسعه تعاون از جزئیات این تسهیلات مطلع شوند.

میرمحمد صادقی بابیان اینکه تمام مصوبات جدید شورای پول و اعتبار مشروط به میزان مصارف و منابع بانک‌ها نسبت به تقاضای تسهیلات‌گیرندگان است، عنوان کرد: نرخ سود تسهیلات فوق بر اساس همان نرخ مصوب قبلی شورای پول و اعتبار است به‌طوری‌که نرخ سپرده‌گذاری تعهدی از 8.5 درصد تا 12.5 درصد، نرخ تسهیلات حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) 17 درصد و نرخ تسهیلات بدون سپرده ازجمله جعاله 18 درصد است.

وی عنوان کرد: نحوه پرداخت اقساط این تسهیلات به‌گونه‌ای تعیین شده که چنانچه زوجین بخواهند آن را با شرط پلکانی پرداخت کنند، توانایی آن را داشته باشند به‌طوری‌که چنانچه یک زوج اقدام با اجاره یک ملک کند، اقساط پرداختی در حد اجاره آنها خواهد بود. ژ

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه با توجه به فرآیند ابلاغ و اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار چه تمهیداتی برای جلوگیری از هیجان کاذب به‌منظور خرید اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) در فرابورس در نظر گرفته شده، گفت: با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر اجازه همه بانک‌ها برای عرضه اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، مقرر شد تا بانک‌ها با ارائه گزارشی به بانک مرکزی از این امکان برخوردار شوند. بر این اساس تاکنون سه بانک به منظور عرضه اوراق تسه در فرابورس به بانک مرکزی درخواست داده‌اند که پس از بررسی و ارائه مجوز به این بانک‌ها، حجم عرضه اوراق تسه در فرابورس افزایش یافته و به این ترتیب بازار این اوراق متعادل خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به بانک‌ها اجازه داده شده تا در دوره بازپرداخت اقساط خودشان برنامه‌ریزی کنند و این در حالی است که نظر بانک مرکزی در این زمینه این است که حتی‌المقدور برای سپرده‌های تعهدی زوجین تا سقف 12 سال در نظر گرفته شود.

به گفته میرمحمد صادقی در سال گذشته حدود 540 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها پرداخت شد که از این حجم حدود 12 درصد تسهیلات مربوط به بخش مسکن بوده است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۶۵۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد

تین نیوز

از تاریخ اول خردادماه ۱۴۰۳ وراث متوفیان ۱۳۹۵.۱.۱ و بعد از آن می توانند بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی ذیربط و صرفاً با مراجعه مستقیم به شعبه بانک ذیربط نسبت به پرداخت مالیات سپرده های متوفی و دریافت مابقی سپرده، اقدام کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تابناک اقتصادی؛ سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: "در راستای تسهیل و تسریع بهره مندی مؤدیان مالیات بر ارث از سپرده های متوفیان نزد بانک ها و مؤسسات اعتباری، از تاریخ ۱۴۰۳.۱.۱ وراث متوفیان ۱۳۹۵.۱.۱ و بعد از آن می توانند بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی ذیربط و صرفاً با مراجعه مستقیم به شعبه بانک ذیربط نسبت به پرداخت مالیات سپرده های متوفی و دریافت مابقی سپرده، اقدام کنند.

بر این اساس پس از درخواست وراث با ارائه اسناد و مدارک مربوطه از جمله اسناد هویتی و گواهی حصر وراثت، بانک ذیربط مالیات مربوط به سپرده متوفی و سود متعلق به آن (تا تاریخ پرداخت سپرده به وراث) را محاسبه و از مبلغ سپرده و سود آن کسر کرده و مابقی را به وراث پرداخت می کند."

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • لزوم تعیین تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان
  • لزوم تعیین و تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان
  • رونمایی از پست بانک متحول شده
  • ۷۵۲ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به مددجویان ایلام پرداخت شد
  • سه وام قرض الحسنه از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومن بدون نیاز به سپرده و ضامن!
  • جدیدترین خبر درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳/ مصوبه دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟
  • هزار و ۴۱۵ متقاضی در نهضت ملی مسکن گرمه تایید شدند
  • انعقاد قرارداد تسهیلات ۴۵۰ هزار واحد مسکونی