Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-24@04:04:16 GMT

اخبار روز اول نمایشگاه کتاب تهران

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۶۸۲۳۵

اخبار روز اول نمایشگاه کتاب تهران

فرهنگ>کتاب - اولین روز سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب تهران با برگزاری نشست‌های تخصصی و هم چنین کارگاه‌های آموزشی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سی امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، امروز چهارشنبه 13 اردیبهشت به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

در اولین روز این رویداد فرهنگی، غرفه ایتالیا به عنوان کشور مهمان این دوره افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین نشست‌های تخصصی بین‌المللی و داخلی با موضوعات از جمله راه ابریشم برگزار شد.

همچنین نشست رییس گروه انتشاراتی چین با قائم مقام سی امین نمایشگاه کتاب به منظور رایزنی فرهنگی برای نمایشگاه کتاب پکن در سال آینده پیش از ظهر امروز در محل نمایشگاه برگزار شد.

در ادامه بخشی دیگر از اخبار این دوره از نمایشگاه کتاب تهران را می‌خوانید:

اختصاص 500 مترمربع فضا برای نمایشگاه کتاب ایران در پکن

تان یوئه رئیس گروه انتشاراتی چین پیش از ظهر امروز در دیدار با امیر مسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام سی‌‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بر افزایش روابط فرهنگی ایران و چین تاکید کرد و گفت: «این دیدار در رابطه با دو مسئله مهم برای حضور ایران در نمایشگاه کتاب پکن از جمله افزایش فعالیت‌های فرهنگی و انتشارات ایران با چین و دعوت از ایران به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن صورت گرفت. از این رو در نمایشگاه سال 2017، 500 متر مربع فضا در اختیار غرفه ایران قرار خواهد گرفت.»

او افزود: «ایران ظرفیت‌های بالایی برای گسترش فرهنگ و دیپلماسی با چین دارد به همین منظور دعوت از ایران در نمایشگاه پکن نقطه عطفی بر این فعالیت‌هاست.»

یوئه همچنین گفت: «گروه انتشاراتی چین که بزرگترین گروه انتشاراتی حرفه‌ای و تجاری در چین به شمار می‌رود آمادگی کامل دارد تا امکانات مورد نیاز مقامات فرهنگی ایران در نمایشگاه پکن را فراهم آورد.»

امیرمسعود شهرام‌نیا نیز در ادامه این دیدار افزود: «با توجه به اختصاص 500 مترمربع فضا برای حضور ایران در نمایشگاه پکن که در بخش دانشگاهی در نظر گرفته شده است. پیشنهاد تغییر مکان این فضا از بخش دانشگاهی به بخش بین‌الملل نمایشگاه پکن را دادیم که خوشبختانه موافقت چینی‌ها را نیز در بر داشته است.»

او تصریح کرد: «ایران علاقه‌مند است که علاوه بر اختصاص 500 متر فضا برای حضور در نمایشگاه کتاب پکن امسال، فضاهای جانبی نیز برای نمایش فیلم‌های فرهنگی و اجرای نمایش تئاتر نیز از طرف چینی در نظر گرفته شود.»

قائم‌مقام سی‌‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیشنهاد حمایت یک نهاد چینی از کتاب‌های چاپ شده ایرانی به چینی‌ها را در نمایشگاه پکن خواستار شد و در ادامه اظهار کرد: «درخواستمان از طرف چینی این است که نهادی را معرفی کند که از چاپ کتاب‌های کودک و نوجوان، ادبیات داستانی و رمان به طور خاص حمایت کنند که این هم مورد توافق چینی‌ها واقع

ایستگاه نقاشی در غرفه‌ بوشهر

رییس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد بوشهر درخصوص برنامه‌های غرفه این استان با عنوان بوشهر پایتخت ایران در ایام برگزاری نمایشگاه توضیح داد.

فریماه بوشهری گفت: «بوشهر به مدت سه سال در طرح پایتخت کتاب ایران شرکت کرده بود تا اینکه در سال 95، بوشهر به عنوان برتر کشور در طرح پایتخت کتاب ایران برگزیده شد.»

بوشهری در تشریح طرح پایتخت کتاب ایران گفت: «در این طرح همه‌ شهرهای کشور طرح‌های مختلف در زمینه‌ کتاب و کتابخوانی ارائه می‌دهند که بعد از بررسی و داوری، پنج طرح به عنوان برتر دست پیدا می‌کنند و در نهایت یک شهر به رتبه‌ برتر در طرح پایتخت کتاب ایران معرفی می‌شود که بوشهر سال گذشته به این رتبه دست یافت.»

او با بیان اینکه در این غرفه 100 عنوان کتاب از نویسندگان استان در همه‌ موضوعات تخصصی حضور دارد، افزود: «علاوه بر کتاب، طرح‌های برگزیده‌ پایتخت کتاب ایران، صنایع دستی استان و فضایی برای دلنوشته‌های بازدیدکنندگان درنظر گرفته شده است.»

بوشهری با اشاره به برنامه‌هایی که قرار است طی مدت برگزاری نمایشگاه در این غرفه انجام گیرد، افزود: «روز 19 اردیبهشت نشست بوشهر، پایتخت کتاب ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سرای اهل قلم برگزار می‌شود. در این نشست کتاب «همزاد با دریا» نوشته‌ محمود ابراهیمی و حسن عبداللهی در دو جلد و کتاب «فرهنگ‌نامه بوشهر» نوشته‌ سیدجعفر حمیدی هم در دو جلد رونمایی می‌شود. کتاب «همزاد با دریا» درباره‌ شهرستان کنگان و آداب و رسوم این شهر و کتاب «فرهنگ‌نامه بوشهر» هم دربرگیرنده‌ کلیه‌ اصطلاحات و کلمات و واژه‌های استان بوشهر است.»

رییس اداره‌ فرهنگی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه قرار است در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب، نماینده‌ مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی هم در این غرفه حضور پیدا کند، ادامه داد: «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، یک روز غرفه اختصاص به اهدای کتاب به کودکان با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی و روز پایانی نمایشگاه هم به اهدای کتاب به عموم افراد اختصاص پیدا می‌کند. علاوه بر اهدای کتاب یک روز هم به ایستگاه نقاشی برای کودکان در غرفه درنظر گرفته شده است.»

بازدید 80 هزار دانش‌آموز از نمایشگاه کتاب تهران

سخنگوی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بازدید 80 هزار دانش‌آموز در قالب اردوهای یک روزه به سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

همایون امیرزاده درباره حضور دانش‌آموزان در نمایشگاه کتاب تهران گفت: «طبق پیش بینی‌های انجام شده 80 هزار دانش‌آموز از نمایشگاه کتاب امسال دیدن خواهند کرد.»

او ادامه داد: «مقرر شده است این دانش آموزان در قالب اردوهای یک روزه توسط مربیان آموزشی در نمایشگاه حضور داشته باشند. در راستای تفاهم انجام شده کتاب‌های مورد نیاز مدارس توسط نمایندگان مدارس انتخاب شده و‌پس اتمام نمایشگاه کتاب‌ها با تخفیف 30 درصد از ناشرین خریداری خواهد شد. در این طرح 600 مدرسه شهرستان‌های استان تهران و ۴۰۰ مدرسه شهر تهران در نمایشگاه حضور می‌یابند.»

امیرزاده در پایان خاطر نشان کرد: «برای این طرح مبلغ 10 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.»

اقوام ایرانی در آیینه‌ نشر

نشست اقوام ایرانی در آیینه‌ نشر، روز پنج‌شنبه 14 اردیبهشت در محل سرای اهل قلم علمی و فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود.

روزپنج‌شنبه چهاردهم اردیبهشت دو کارگاه از مجموعه کارگاه‌های هم‌اندیشی سرای اهل قلم تحت عنوان مهارت‌های نگارش کتاب و راه‌های کاهش سرقت علمی با سخنرانی مهدی علیپور حافظی در ساعت 10:30 و همچنین کارگاه خبرنگاری حوزه‌ کتاب در ساعت 14:30 با حضور فرامرز پوررستمی در سالن سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

در محل سرای اهل قلم علمی و فرهنگی شهر آفتاب، نشست آرمان‌های توسعه‌ پایدار به پیشنهاد سازمان ملل و نشست اقوام ایرانی در آیینه‌ نشر به پیشنهاد اداره‌ کل مجامع و تشکل‌ها به ترتیب در ساعت 14:00 و 15:30 برگزار می‌شود.

آمادگی مهمانسرای حرم مطهر برای پذیرش 5 هزار دانشجو

مدیر کمیته اجرایی و رفاهی سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از آمادگی مهمانسرای حرم امام خمینی (ره) برای میزبانی از دانشجویان در ایام نمایشگاه کتاب خبر داد.

حسین صفری دراین باره اعلام کرد: «مهمانسرای حرم مطهر امام خمینی(ره) با افزایش ظرفیت اسکان برای دانشجویانی که در قالب تورهای دانشگاهی در نمایشگاه حضور یابند امکانات رفاهی تدارک دیده است.»

او در مورد مهمانسرای امام توضیح داد: «همزمان با آغاز به کار سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این مهمانسرا با همکاری حرم مطهر امام خمینی(ره) و سامازن بهشت زهرا به مدت یک روز آماده پذیرایی از این دانشجویان خواهد بود.»

صفری خاطرنشان کرد: «دانشگاه‌‌های متقاضی می‌‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در مهمانسرای امام خمینی(ره) با شماره تلفن‌‌های 96067569-021 و 09335589621 تماس حاصل نمایند.»

برگزاری چهار نشست درخصوص آثار بالکان، صربستان و روسیه

روز پنج‌شنبه 14 اردیبهشت ماه چهار نشست تخصصی با محوریت بررسی ترجمه‌ی آثار بالکان، صربستان و روسیه در محل سرای اهل قلم بین‌المللنمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود.

نشست اول سرای اهل قلم بین‌الملل روز پنج‌شنبه ساعت 10:30 با موضوع آسیب‌شناسی در ترجمه برگزار می‌شود که آقای خانی گلکار و خانم نسترن زندی از سخنرانان آن خواهند بود.

در نشست دوم سرای اهل قلم بین‌الملل که از ساعت 14 برگزار می‌شود، شجاعی و رفعت‌جو تحلیلی از ترجمه‌ متون سیاسی، اجتماعی و روسی ارائه خواهند شد.

نشست سوم سرای اهل قلم بین‌الملل در روز پنج‌شنبه، ساعت 15:30 تحت عنوان کارگاه آشنایی با سواد رسانه‌ای و نشر دیجیتال و با سخنرانی آقایان افراسیابی، پازوکی و صمدی تشکیل می‌شود.

همچنین نشست چهارم این سرا ساعت 17 با سخنرانی نسترن زندی و نوروزی و با موضوع بررسی ترجمه‌های ادبیات فارسی به روسی و ادبیات زنان نویسنده برگزار می‌شود.

تجهیز سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در برابر باران‌های بهاری

مدیر کمیته‌ اجرایی و فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران از تجهیز سی‌‌اُمین نمایشگاه در برابر باران‌های بهاری خبر داد.

حسین صفری در اولین روز نمایشگاه اعلام کرد: «به موجب بارش‌های بهاری سال گذشته، تست آسیب‌شناسی از غرفه‌های سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صورت گرفته است و اغلب مشکلات غرفه‌ها در برابر بارندگی رفع شده است. تمهیدات لازم برای ایمن‌سازی چادرها پیش‌بینی شده و غرفه‌های واقع در فضای باز، مجهز به پالت کف در مواقع بارندگی خواهند بود.»

او تصریح کرد: «سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دارای پوشش بیمه‌ای بوده که در دو بخش حوادث و مسئولیت مدنی فعال هستند.»

مدیر کمیته‌ اجرایی و رفاهی سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره‌ حفاظت نمایشگاه کتاب تهران در برابر حریق گفت: «در راستای مدیریت پیشگیری از حریق، پایگاه ستاد مدیریت بحران در نمایشگاه مستقر است.»

صفری درباره‌ فعالیت‌های ستاد مدیریت بحران نمایشگاه کتاب افزود: «در این ستاد بیش از دویست نفر نیروی آتش‌نشان مجهز به خودرو، موتورسیکلت و تجهیزات آتش نشانی در چند ایستگاه حضور دارند. علاوه بر این در سالن‌های نمایشگاه نیز غرفه‌هایی در جهت استقرار نیروی امدادی فعال است.»

عرضه‌ی 150 عنوان کتاب در غرفه‌ اتریش

مسئول غرفه‌ انجمن فرهنگی اتریش در نمایشگاه کتاب گفت از عرضه بیش از 150 عنوان کتاب در حوزه‌‌های مختلفی چون اتریش‌شناسی، پزشکی و سلامت، رمان و زندگینامه‌ افرادی از ایران و اتریش و... خبر داد.

سیدعلی نکونظر آزاد مسئول غرفه‌ انجمن فرهنگی اتریش درباره‌ علت حضور این کشور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: «کشور اتریش از نظر فرهنگی کشوری غنی محسوب می‌‌شود و پر از پتانسیل‌‌های فرهنگی است.»

او با اشاره به کتاب‌‌های موجود در این غرفه گفت: «امسال کتاب‌‌های برجسته‌ سال 2016 منتشر شده در اتریش که در نمایشگاه ملی وین شرکت کرده بود عرضه می‌‌شود؛ علاوه بر این عناوین و ترجمه‌‌هایی از کتاب‌‌هایی از اساتید ایرانی که در انجمن فرهنگی اتریش ترجمه شده هم در این غرفه حاضر است.»

سیدعلی نکونظر آزاد با بیان اینکه اتریش بعد از چند سال وقفه به نام نمایشگاه وین در نمایشگاه کتاب تهران حاضر شده است. ادامه داد: «انجمن فرهنگی اتریش بزرگ‌ترین کتابخانه‌ آلمانی زبان ایران را در تهران تاسیس کرده است. سابقه و رابطه‌ تبادل فرهنگی ایران و اتریش از دیرباز فراهم بوده و این انجمن در حدود 60 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون هیچ دلیلی مانع از ارتباط فرهنگی میان ایران و اتریش نبوده است.»

دبیر اول سفارت سوئد:اتمسفر خوبی در نمایشگاه کتاب حاکم است

دبیر اول سفارت سوئد با اشاره به فضای نمایشگاه بین‌المللی کتاب، از اتمسفر و فضای خوب حاکم بر نمایشگاه حاکم تعریف کرد و از برخوردی که می‌‌توان با مردم در سطوح مختلفی فرهنگی و اجتماعی داشت ابراز خشنودی کرد.

پِر لینر دبیر اول سفارت سوئد که در غرفه‌ این کشور در اولین روز از نمایشگاه حضور داشت، گفت: «من سه سال است که در ایران حضور دارم و اخبار را دنبال می‌‌کنم. امسال از طریق شرکت برگزارکننده‌ نمایشگاه‌‌های فرهنگی در کشور در جریان برگزاری نمایشگاه کتاب قرار گرفته‌ام و درصدد حضور در این نمایشگاه برآمده‌ام تا اینکه غرفه کشور سوئد برای ما آماده و مهیا شد.»

او با اشاره به عناوین موجود در غرفه‌ سوئد گفت: «کتاب‌‌هایی که در این غرفه عرضه می‌‌شود در ایران منتشر نشده است. از جمله کتاب‌‌هایی که در این غرفه عرضه می‌‌شود می‌‌توانم به کتاب «پدر و طلبکاران» اثر آگوست استیریندبرگ و «ماجرای سیرک»، «مسابقه فوتبال و مومیایی» اثر مارتین ویدمارک که با اجازه‌ کپی‌رایت در ایران منتشر شده‌اند، اشاره کرد.

به گفته‌ لینر علاوه بر کتاب‌‌ها، بروشورهای مختلفی درباره‌ کشور سوئد و فرهنگ مردم آن برای شناخت بیشتر این کشور به مخاطبان عرضه می‌‌شود.

لینر افزود: «طی مدت برگزاری نمایشگاه، مراسم رونمایی از کتاب در این غرفه برگزار نمی‌شود اما احتمال حضور سفیر سوئد در ایران برای بازدید از نمایشگاه کتاب و غرفه سوئد وجود دارد.»

او با اشاره به وجود فرهنگ بالای کتابخوانی در کشور سوئد گفت: «تعداد مردم کتابخوان در سوئد با توجه به نرخ صددرصدی باسوادی در این کشور بالاست و بسیاری از مردم کتابخوان از کتاب‌‌های دیجیتال هم برای مطالعه استفاده می‌‌کنند، زیرا مردم کتاب‌‌های زیادی را از طریق آنلاین خریداری می‌‌کنند.»

سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار یک کتاب بیشتر بخوانیم از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه‌ نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود.

57243

کلید واژه‌ها : بازار کتاب - نمایشگاه کتاب -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۶۸۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران پیش از آغاز دویست و سی‌امین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران اظهار کرد: این جلسه با دعوت مهدی چمران و با حضور اکثریت اعضا صبح امروز برگزار شد.

وی درباره موضوعات مطرح شده در جلسه هم‌اندیشی تصریح کرد: موضوعات داخلی در جلسه امروز مطرح شد و درباره کلیات برنامه‌ها و اقدامات شورا تا یک سال و نیم عمر این شورا نکاتی مطرح شد تا بتوانیم بر مبنای همدلی، همبستگی اقدامات را پیگیری و دنبال کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره شکایت دیوان عدالت اداری از شورای شهر تهران در رابطه با یکی از مصوبات شورا تصریح کرد: جزئیات این موضوع را نمی‌دانم و از ریاست شورای شهر تهران پیگیری بکند.

نادعلی در رابطه با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال جاری تصریح کرد: بنا بر برنامه‌ریزی انجام شده و با توجه به اعلام معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال در مصلی برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نمایشگاه پرمخاطب از جمله نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار نمی‌شود، گفت: تاکید شورا بر این است که چنین نمایشگاه‌هایی در محل شهر آفتاب برگزار شود، اما مساحت مورد نیاز برای نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب فراهم نشده و به همین جهت این نمایشگاه امسال نیز در محل مصلی برگزار خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که مسئولان نمایشگاه شهر آفتاب اعلام کردند که مشکلی برای تامین مساحت مورد نیاز نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب ندارند، گفت: نمایشگاه کتاب یک رویداد ملی و بین‌المللی است و قاعدتا در برگزاری این نمایشگاه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و همچنین در نهایت در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تصمیم می‌گیرد و امیدواریم ان‌شاءالله سال آینده، سال آخر این دوره از مدیریت شهری، سرانجام نمایشگاه کتاب در محل شهر آفتاب برگزار شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • استقبال از غرفه ایران در نمایشگاه دفاعی بغداد
  • کانون پرورش فکری با چندعنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید؟
  • بهای اجاره غرفه‌ در نمایشگاه‌کتاب منصفانه یا کاسب‌کارانه؟
  • محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ اعلام شد
  • «شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم
  • نمایشگاه کتاب در سال آینده در شهر آفتاب برگزار خواهد شد
  • ثبت‌ نام کتابفروشی‌ ها در سامانه «بازار کتاب»
  • جزئیات برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد
  • ایرانیان همچنان عاشق کتاب فیزیکی هستند/ کتاب‌هایی که از نمایشگاه تهران خریده‌ام به اندازه یک کتابخانه بزرگ است
  • ایرانیان همچنان عاشق کتاب فیزیکی هستند/کتاب‌هایی که از نمایشگاه خریده‌ام به اندازه یک کتابخانه بزرگ است