Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@23:29:36 GMT

توافق پوتين و اردوغان درباره بحران سوريه

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۶۸۶۴۲

خبرگزاري آريا- پوتين اعلام کرد: روسيه و ترکيه براي حل مسالمت آميز بحران سوريه توافق کردند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، شبکه تلويزيوني الجزيره مباشر در خبري فوري به نقل از ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در کنفرانس مطبوعاتي مشترک با رجب طيب اردوغان، همتاي ترکيه اي خود در سوچي روسيه، اعلام کرد، روسيه و ترکيه درباره ضرورت حل مسالمت آميز بحران سوريه توافق کرده اند، در اين مسير بايد بر مذاکرات مسالمت آميز اعتماد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همين حال الاخبار گزارش داد همزمان با آغاز دور جديد مذاکرات آستانه ميان نمايندگان دولت سوريه و مخالفان و کارشکني برخي از گروههاي مخالف و خروج آنها از مذاکرات ، ناظران از طرح جديد روسيه و موافقت ترکيه و گروههاي مخالف سوري با اين طرح خبر داده اند.
به نوشته روزنامه الاخبار، همزمان با گفتگوي رئيس جمهور روسيه و آمريکا درباره راههاي هماهنگي تلاشها « بر ضد تروريسم » ، مذاکرات آستانه با حضور کامل اعضا به روند خود بازگشت ، تا جايي که ممکن است زمينه براي طرح مجدد توافقنامه آتش بس پيشين که در پي از سرگيري نبردهاي گذشته از بين رفته بود ، فراهم شود. دور جديد مذاکرات آستانه با حضور گسترده طرفهاي مختلف امروز در حالي آغاز شده است که با دور پيشين تفاوتهاي بسياري دارد. دور قبل شاهد غيبت مخالفان، محکوم کردن مسکو به عدم پايبندي به تعهداتش و به نوعي دلسردي ترکيه از مذاکرات و در عين حال اميد آنکارا به دولت دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا بود که قول داده بود راهبردهاي باراک اوباما در سوريه را تغيير خواهد داد. آغاز دور جديد مذاکرات پس از تماس تلفني ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه و ترامپ همتاي آمريکايي او در خور توجه است.
کاخ کرملين درباره اين تماس اعلام کرد: دو طرف بر امکان هماهنگي تحرکات آمريکا و روسيه براي مبارزه با تروريسم و تکميل مذاکرات تا دستيابي به توافق آتش بسي پايدار که زمينه را براي اجراي فرآيند واقعي حل و فصل اختلافات فراهم مي کند، تاکيد کردند. علاوه بر آن درباره طرح روسيه براي تدوين نسخه اصلاح شده درباره « مناطق امن» که شايد پاسخگوي بخشي از خواسته هاي ترامپ باشد، نيز بحث و گفتگو شد. پيش از آغاز دور جديد مذاکرات آستانه نشستي کارشناسي بين هيئتهاي روسيه، ترکيه و ايران برگزار شد.
طبق روال نشستهاي پيشين محمد علوش رياست هيئت مخالفان مسلح (سوري) را به عهده داشت و بشار الجعفري نيز رئيس هيئت دولتي (رسمي) سوريه بود. در همين زمينه وزارت امور خارجه (قزاقستان) خاطر نشان کرد: استفان دي مستورا در رأس هيئتي بلند پايه در اين نشست حضور خواهد يافت. معاون وزير امور خارجه آمريکا در امور خاورميانه (منطقه غرب آسيا) به نمايندگي از آمريکا بعنوان ناظر در اين نشست حضور دارد. نواف وصفي التل مشاور وزير امور خارجه اردن نيز (به نمايندگي از اين کشور) و بعنوان ناظر در اين نشستها حضور خواهد داشت. حضور (تمام اعضاي شرکت کننده) در نشست آستانه با توجه به رويدادهاي دوره گذشته که تهديدي براي برگزاري مذکرات بود، در خور توجه است، زيرا درگيريهاي خشونت آميز در جبهه هاي مشمول توافق آتش بس از جمله در محور درعا، جوبر و حومه شمالي حماه رخ داد.
پس از آنکه اسناد نشست آستانه درباره مبارزه با تروريسم براي جدا کردن اين گروه از مخالفان آماده مي شد تا زمينه را براي تلاشهاي نظامي مشترک عليه اين گروه و گروه داعش آماده کند، هيئت تحريرالشام با آن جنگها تلاش کرد بار ديگر گروههاي مسلح را در محور خود متمرکز کند. همچنين کشورهاي غربي به عمد با انتقاد يکپارچه از روسيه در پي حمله شيميايي به خان شيخون، تلاش کردند مانع از به نتيجه رسيدن تلاشهاي نشست آستانه شوند و همه پرونده هايي را که اين نشست به آن مي پردازد به چارچوب نشست ژنو برگردانند که درآن اين کشورها از حاشيه نفوذ بيشتري برخوردار بودند. اما درباره درز خبرهايي درباره پيشنهاد (طرح) مسکو بايد بگوييم تاکنون مسکو وجود طرحي را تاييد نکرده است.
ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه بر اين باور است که در نشست آستانه بايد براي تثبيت آتش بس شکننده تلاش کرد. وي پس از گفتگو با انگلا مرکل صدر اعظم آلمان در سوچي در نشستي مطبوعاتي گفت: ماموريت ما ايجاد شرايط مطلوب براي وحدت و توقف اقدامات نظامي و ايجاد شرايطي براي همکاري سياسي است. وي افزود: مشارکت آمريکا براي حل و فصل درگيريها ضروري است. در عين حال حضور مرکل در اين نشست مطبوعاتي براي تاييد ايجاد مناطق امن در سوريه شايد احتمال وجود (طرح) روسيه را تقويت کند، بويژه اينکه شماري از منابع مخالفان موافقتهاي اوليه خود را با اين برگه اعلام کرده اند و ترکيه نيز به طور رسمي از آن استقبال کرده است، زيرا وزارت امور خارجه ترکيه با تقدير از طرح روسيه تصريح کرد: اين طرح امروز در ديدار پوتين با رجب طيب اردوغان همتاي ترکيه ايش در سوچي بررسي خواهد شد. اردوغان در اظهارات اخير خود گفت با پوتين درباره فرآيند احتمالي در منبج و الرقه گفتگو خواهد کرد. وي اظهار اميدواري کرد مذاکرات آينده با پوتين و ترامپ منجر به آغاز مرحله جديدي در سوريه و عراق شود. موضوع سندي که گفته مي شود به بيرون درز پيدا کرده است، پس از تاکيد بر تماميت ارضي سوريه، شامل استقلال و يکپارچگي درباره ايجاد مناطقي براي کاهش تنش از ادلب و حومه شمالي حمص گرفته تا غوطه شرقي دمشق و جنوب سوريه است.
همچنين اين سند به اسم سه کشور ضامن (توقف درگيريها) يعني روسيه، ايران و ترکيه تاکيد بر توقف اقدامات نظامي و (تامين شرايط لازم) براي ورود فوري و ايمن کمکهاي بشر دوستانه، تامين شرايط لازم براي بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان و تامين امنيت هيئتهاي حکومتي محلي تصريح دارد البته مشروط بر اينکه نمايندگان نيروهاي دولتي و مخالفان مسلح که به تواقفنامه آتش بس ملحق شده اند به بازرسي و کنترل در محل استقرار خود در مرزهاي اين مناطق اقدام کنند. علاوه بر اين امکان استقرار يگانهاي نظامي وابسته به کشورهايي که اين مناطق را کنترل مي کنند از ديگر موارد مطرح شده در اين طرح است. اين سند از کشورهاي ضامن برقراري آتش بس درخواست کردهاست اقدامات و تدابير لازم را براي جنگ با داعش ، جبهه النصره و گروههاي وابسته به آن پس تشکيل گروهي مشترک که نقشه محل استقرار گروههاي مسلح را در سوريه اتخاذ کنند. در همين زمينه يحيي الريضي مشاور هيئت مخالفان گفت: با وجود برخي ملاحظات و بندهايي که نياز به توضيح دارد مانند بند مربوط به مشخص شدن هويت کشورهاي شرکت کننده به عنوان نيروهاي ناظر ، مخالفان مسلح با طرح پيشنهادي روسيه مخالفتي ندارند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۶۸۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور دستور آغاز آماده‌سازی برای انجام رزمایش‌های نظامی در زمینه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک را صادر کرده است.

براساس گزارش المیادین، وزارت دفاع روسیه با اشاره به اینکه این رزمایش‌ها به زودی برگزار می‌شود، گفت: به منظور افزایش آمادگی نیرو‌های هسته‌ای غیراستراتژیک برای انجام مأموریت‌های رزمی، ستاد کل آماده‌سازی با تشکیلات موشکی منطقه نظامی جنوبی را آماده کرده است.

این وزارتخانه اعلام کرد که هدف از این رزمایش حفظ آمادگی پرسنل و تجهیزات واحد برای استفاده رزمی از سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک برای پاسخگویی و تضمین امنیت و حاکمیت قلمرو این کشور در پاسخ به اظهارات تحریک‌آمیز و تهدید‌های برخی مقامات غربی علیه روسیه است.

ریگوری ماشکوف، سفیر وظایف ویژه در وزارت خارجه روسیه پیشتر گفته بود که برنامه‌های آمریکا برای استقرار موشک‌های میان برد و کوتاه برد در منطقه آسیا و اقیانوسیه به ناچار به یک مسابقه تسلیحاتی موشکی منجر می‌شود و روسیه مجبور است به تهدیدات جدید برای امنیت خود پاسخ و اقداماتی را برای تضمین آن از جمله در صورت لزوم در زمینه بازدارندگی هسته‌ای انجام دهد.

ماشکوف به اسپوتنیک گفت: روشن است که این نوید خوبی برای ثبات جهانی نیست. طرح‌های آمریکا در صورت اجرا، ناگزیر موج قدرتمندی از یک مسابقه تسلیحاتی موشکی چندجانبه را با تمام عواقب ناشی از آن تحریک خواهد کرد. 

مترجم: مینا عظیمی

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • مراسم تحلیف «پوتین» فردا برگزار می‌شود
  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد
  • پوتین رزمایش هسته‌ای برگزار می‌کند
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • بورل: همه اعضای اتحادیه اروپا روسیه را «تهدید» نمی‌دانند
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است
  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم