Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-25@06:41:03 GMT

روحانی گرانی‌ِ یکباره نان، گوشت و مرغ متوقف کرد

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۷۱۳۳۲

قیمت نان سنگک از 75 به 600 و بربری از 50 به 500 تومان رسید این اتفاق در سال های دولت نهم و دهم رخ داد که سال‌های رشد شتابان قیمت ها بود. قیمت نان به عنوان مهم ترین کالای سبد خانوارهای ایرانی در این دوره رشد 800 درصدی را تجربه کرد؛ قیمت نان در چهار سال اخیر فقط 35 درصد افزایش داشته است.

در ایام انتخابات، برد سیاسی برای برخی نامزدها از هر چیزی مهمتر است و برای این اتفاق، گاهی بداخلاقی های سیاسی دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، یک اتفاق بزرگ نسبت به دوره قبل حل شده و حالا کمتر درباره ان صحبت می‌شود.

به گزارش صدای ایران سحر –پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی - گرانی‌های لحظه ای که از سال 89 تا 92، اقتصاد ایران و جیب مردم را هر روز به سوی ضعف و نابودی پیش می‌برد، حالا دیگر وجود ندارد. آن روزها هر روز یک کالا گران می‌شد و برخی کالاها در برخی روزها، چند بار در روز تغییر قیمت داشتند.

آن روزها حالا تمام شده است و برخی از سیاسیون با خیالی راحت از ثبات برقرار شده، آن وقایع را نادیده می‌گیرند و نمی گویند کشور در چه شرایط بحرانی تحویل به این دولت شد و حالا در چه شرایطی به دولت آینده خواهد رسید.

تورم تولید کننده ومصرف کننده در این دوره کنترل شد تا قیمت ها و روند افزایشی هر روزه‌شان کنترل شود.حالا با کنترل این وضعیت، منتقدان هیچ اهمیتی نمی دهند که روند بد گذشته کنترل شده است.

کاهش تورم تولید کننده

در این دوره، نرخ تورم تولید کننده نشان دهنده میزان رشد هزینه بخش تولید است به عنوان هزینه ای که قیمت کالاها را بالا می‌برد کنترل شده است. در دولت یازدهم تورم تولیدکننده 40درصد کاهش داشته تا واقعیتی مهم رونمایی شود.

اواخر سال95 تورم تولید کننده به محدوده 5 درصد رسید که نسبت به ابتدای دولت یازدهم یک رکورد 40 درصدی را نشان می دهد.

تورم تولیدکننده به عنوان تورم «پیش نگر» یاد می‌شود؛به این معنا که کاهش یا افزایش آن درآینده به کاهش یا افزایش تورم مصرف کننده منجر می شود.

این موضوع درمجموع نشان می‌دهد که کنترل گرانی‌ها در این مدت، با برنامه بوده و در صورت حفظ وضع موجود، در آینده نزدیک هم گرانی نخواهیم داشت.

با رشد هزینه مصرف کننده تا سال 1392، نرخ تورم تولیدکننده نیز در اواخر دولت قبل به شدت افزایش داشت؛به طوری که دربهمن 91تورم نقطه به نقطه تولیدکننده به 49 درصد و برای شهریور 92 این شاخص برای متوسط 12 ماهه به 46.1 درصد افزایش یافته بود.

پایان رشد 800 درصدی قیمت نان

اما درحوزه مصرف، به یاد دارید که قیمت نان سنگک از 75 به 600 و بربری از 50 به 500 تومان رسید! این اتفاق در سالهای دولت نهم و دهم رخ داد که سال‌های رشد شتابان قیمت ها بود. قیمت نان به عنوان مهم ترین کالای سبد خانوارهای ایرانی در این دوره رشد 800 درصدی را تجربه کرد؛ در حالیکه قیمت نان در چهار سال اخیر فقط 35 درصد افزایش داشته که قابل مقایسه با دوره های قبل نیست .دولت یازدهم مانع رشد جهشی قیمت نان شد تا فشار بیشاری بر دوش مردم وارد نشود.

بررسی تحول قیمت نان بیانگر آن است که در بازه زمانی 84 تا 92 یعنی در دولت نهم و پیش از هدفمندی یارانه ها ، قیمت نان رشد 4.5 درصد شد، برای نمونه قیمت هر قرص نان سنگک از 750 به 6 هزار ریال ، بربری از 500 به 5 هزار ریال و لواش از 50 به 1600 ریال رشد یافت.در دولت یازدهم قیمت نان تنها یک بار و آن هم در آذر ماه سال 92 تغییر کرد؛ در این نرخ گذاری قیمت هر قرص نان بربری 7 هزار ریال، سنگک 8 هزار ریال و لواش 2100 ریال تعیین شد.

از گرانی 16 درصدی گوشت تا گرانی 510 درصدی

خاطرتان هست گوشت در دو دولت قبلی چقدر گران شد و اکنون چقدرر گران شده است؟ بدنیست برای کسانی که منتقدانه و بدون سند وضعیت را بد نشان می دهند یادآوری کنیم که پس از سال 92 دولت با مهار تورم از رشد بی رویه گوشت قرمز و انبوهی کالای مصرفی مردم جلوگیری کرد. دولت فعلی در حالی‌ روی کار آمد که قیمت گوشت قرمز 510 درصد یاقته بود و شرایط ادامه گرانی هم وجود داشت. اما در چهارسال اخیر، این رشد تنها نزدیک 16 درصد بوده است. سال 1384 قیمت هرکیلو گوشت گوسفندی با استخوان 51 هزارریال؛ گوشت گوساله بی استخوان 45 هزار و 800 ریال و گوشت مرغ 14 هزارو 700 ریال و تخم مرغ هشت هزارو 900 ریال بود.

ابتدای سال 92 گوشت گوسفندی با استخوان 322 هزارو 230 ریال، گوشت گوساله بی استخوان 321 هزارو 970 ریال ، گوشت مرغ 69 هزارو 400 ریال و تخم مرغ 93 هزارو 330 ریال شد. حال با تثبیت نرخ ها، در سال 95 قیمت گوشت گوسفندی با استخوان به 3784 هزارو 380 ریال، گوشت گاو و گوساله بی استخوان 367 هزارو 620 ریال، گوشت مرغ به 53 هزارو 200 ریال و تخم مرغ به 86 هزارو 620 ریال شد.

قیمت مرغ ۳ سال ثابت ماند

در یکی دیگر از اقلام پر مصرف هم بررسی گرانی ها ،گواه تغییرات گسترده است. در شرایطی که نایاب شدن مرغ و گرانی‌های چند باره در سال‌های پیش از 92 بارها مردم را آزار داده بود، حالا 3 سال است که قیمت مرغ ثابت و کم نوسان است.

در این حوزه، محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی می‌گوید: قیمت فعلی مرغ در ۳ سال گذشته تا به امروز تغییر نیافته است. در بازار عمده فروشی مرغ با قیمت هر کیلوگرم 5 هزار و 700 تومان عرضه می‌شود.

او 7 هزار و 500 تومان را قیمت مصوب عرضه مرغ دانست و افزود: مرغ زنده امروز به صورت مدت‌دار 2 ماهه با قیمت 4 هزار و 500 تومان عرضه شده است. گفتنی است برای سال جدید هم، مرغ گرم به مقدار لازم توزیع و نیازی به توزیع مرغ منجمد در بازار احساس نشد که این موضوع هم در سالهای اخیر رخ نداده بود.

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۷۱۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گوشت مرغ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت گوشت مرغ، امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ شامل ران مرغ، مرغ زنده، مرغ بدون استخوان، فیله مرغ، پا مرغ، مرغ کشتار روز، ران مرغ با پوست و مرغ سبز اعلام شد.

منبع: انتخاب

tags # گوشت مرغ سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم
  • فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد
  • بررسي قيمت گوشت با قيمت هاي نامتعارف در جلسه تنظيم بازار استان
  • قیمت دلار این‌گونه ۷ هزار تومان ریزش کرد/ خرید دلار متوقف شد
  • عفو بین‌الملل: آلمان ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند
  • قیمت گوشت مرغ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • قیمت گوشت مرغ امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو