Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشخبرنگارصنعت، تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،کشور ایران از حیث اقلیمی و جغرافیایی از توانمندی های بالقوهِ متعدد و متنوعی برخوردار است و به واقع،چهار فصل بودن این مرز و بوم،مزیتی است که با بهره گیری سازنده از آن قادر خواهیم بود،روند پیمایش توسعه و شکوفایی اقتصادی را با سرعت و شتاب هر چه بیشتری طی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به واقع در حصول و تحقق اهداف مرتبط با عرصه سیاست های اقتصاد مقاومتی،بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های بومی و داخلی،عنصر و مولفه ای حائز اهمیت و اساسی به شمار می رود و یکی از این توانمندی ها به حوزه تولید،پرورش و صادرات گل معطوف می شود که با عنایت به بستر مناسب اقلیمی و جغرافیایی موجود در ایران به عنوان اساسی ترین پیش نیاز فعالیت در این بخش،دستیابی به موفقیت های برجسته در عرصه اشتغالزایی و ارز آوری دور از دسترس نخواهد بود.
فریبا یزدان یار،یکی از فعالان حوزه پرورش گل،در گفت و گو باخبرنگارصنعت، تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به وجود موانع،مشکلات و چالش های متعدد،در عرصه پرورش گل و گیاه زینتی در کشور،اظهار داشت:یکی از نارسایی های جدیِ موجود در این عرصه،به عدم دسترسی کافی به علم و فناوری روز معطوف می شود.
وی افزود:مشکلات بالقوه عرصه حمل ونقل،ناآگاهی و بی اطلاعی فعالان این حوزه به آفات گل و به تبع آن، تحمیل ِخسارت ها و ضرر و زیان های مالی،واسطه گری و حلقه ها و لایه های متعدد دلالی در بازار گل و گیاه از نمونه چالش هایی محسوب می شود که فعالیت در حوزه مذکور را سخت و دشوار ساخته است.
یزدان یار عنوان کرد:از سوی دیگر نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که در هر فعالیت اقتصادی،عنصر سرمایه گذاری،نقش حائز اهمیت و خطیری را ایفاء می کند.
این فعال در عرصه پرورش و تولید گل های زینتی گفت:متاسفانه به دلیل رکود حاکم بر بازار،کمبود نقدینگی و عدم حمایت کافی و وافی از فعالان این حوزه،میل و رغبت چندانی به سرمایه گذاری در این بخش مشاهده نمی شود که در چنین شرایطی،سودآوری حاصل از این فعالیت نیز با اُفت و کاهش مواجه خواهد شد.
وی افزود:به عنوان مثال،در کشوری همچون ژاپن برای تولید یک گل خاص،میلیون ها دلار سرمایه گذاری می شود و جالب اینجاست که منفعت این سرمایه گذاری،به بیش از 10 تا 12 برابر تخمین زده می شود و این واقعیت،موید ضریب سود آوری قابل توجه فعالیت مذکور می باشد.
یزدان یار گفت:یکی دیگر از مشکلات اساسی موجود در پرورش گل و گیاه،به مساحت محدود و اندکِ اراضی و اماکن پرورش دهنده گل وگیاه زینتی باز می گردد که این محدودیت،ضریب سود آوری را کاهش داده و در چنین بستری،توسعه فعالیت ها امکان پذیر نخواهد بود.
وی افزود:در کشورهایی همچون هلند،بلژیک،کانادا و...عموما متراژ اماکن پرورش دهنده گل و گیاه،حداقل چهار هکتار می باشد و این در شرایطی است که بسیاری از مجموعه های اینچنینی در ایران،در قطعات یک هزار متری فعالیت می کنند و در چنین شرایطی،توسعه فعالیت ها و به تبع آن،کاهش هزینه های تولید به عنوان یکی از مولفه های اساسی در فرآیند تولید،آنچنان که شایسته است محقق نمی شود.
لزوم حمایت از صادر کنندگان گل و گیاه /ضرورت حرکت در مسیر مکانیزه کردن گلخانه ها
احمد محرابیان،یکی دیگر از فعالان حوزه تولید و پرورش گل،در گفت و گو باخبرنگارصنعت، تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به ظرفیت های بالقوه موجود در عرصه پرورش و تولید گل و گیاه و امکان ارزآوری بسیار مطلوبی که در سایه فعالیتِ حرفه ایِ بخش مذکور وجود دارد،عنوان کرد:بدون تردید، سود آوری گل،به عنوان یکی از اقلام و محصولات غیر نفتی،بسیار چشمگیر خواهد بود و این ادعا با محاسبه سود حاصله از فعالیت از این محل در کشورهایی همچون ژاپن،بلژیک،هلند و...قابل اثبات خواهد بود.
وی افزود:البته برای نائل شدن به این میزان از سودآوری اقتصادی،باید در جهت مکانیزه کردن گلخانه های فعال در کشور و شهرستان هایی همچون محلات به عنوان مهد پرورش گل و گیاه در ایران،گام های سازنده تری برداشته شود.
محرابیان عنوان کرد:رفع قوانین دست و پاگیر،کاهش حداکثری دریافت هزینه از صادر کنندگان داخلی،افزایش وسعتِ گلخانه ها،راه اندازی پایانه های مناسب ،ارائه تسهیلات ویژه و کم سود،دستیابی به علم روز و آموزش حرفه ای پرورش گل وگیاه از نمونه مولفه هایی است که با اتکای به آن،قادر خواهیم بود،بسیاری از بازارهای منطقه راتسخیر نماییم.
این فعال حوزه تولید و پرورش گل و گیاه عنوان کرد:به واقع عرصه مذکور،فرصتی ویژه در توسعه صادرات غیر نفتی به شمار می رود که با برنامه ریزی مدون و اصولی و استفاده از تمامی ظرفیت های بالقوه موجود،می توان سودآوری از محل صادرات چنین محصولاتی را تا یک میلیارد دلار ارتقاء داد و قطعا نادیده انگاشتن چنین ظرفیتی،از مصادیق بارز فرصت سوزی به شمار می رود.
از توانمندی های روستاها در راستای پرورش گل،بهره گیری شود
امین ریحانی،کارشناس حوزه کشاورزی،در گفت و گو باخبرنگارصنعت، تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به ظرفیت های متعدد موجود در حوزه پرورش گل و گیاه زینتی گفت:یکی از سودآور ترین فعالیت ها در زیرشاخه کشاورزی به پرورش گل و گیاه معطوف می شود که البته تحقق سودآوری حداکثری در این بخش،مستلزم تامین پیش نیازهای مرتبط با این عرصه خواهد بود.
وی افزود:در صورت طراحی برنامه ریزی هدفمند،قادر خواهیم بود از این ظرفیت،در جهت توسعه اشتغالزایی در شهرستان ها و بخصوص اماکن و مناطق روستایی گام های شایسته تری را برداریم.
ریحانی گفت:قطعا هر آنچه زمینه و ضریب اشتغالزایی در روستاها افزایش یابد ،کمتر شاهد پدیده مهاجرت از روستاها به شهرها و خالی شدن مناطق مذکور از سکنه خواهیم بود.
کارشناس کشاورزی در خاتمه یادآور شد:متاسفانه وجود دلالان متعدد و بی شمار در این حوزه فعالیتی از یکسو و نا آشنایی فعالان این عرصه به ظرفیت های علمی نوینِ پرورش گل و گیاه در جهان،باعث کاهش ضریب سود آوری فعالیت از این محل شده و قطعا هر آنچه لایه های واسطه گری از این بخش حذف شود و نسبت به دستیابی به علم روز تلاش بیشتری عملیاتی شود،میزان کسب موفقیت در بخش اشاره شده با ارتقاء فزاینده تری همراه خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۷۱۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم معلمان، زمینه تحول همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند

ایسنا/خوزستان نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: معلمان طلایه‌داران عرصه جهاد تربیتی هستند و تکریم این قشر، زمینه تحول در همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالنبی موسوی‌فرد در دیدار با جمعی از معلمان خوزستان که امروز (۸ اردیبهشت‌ماه) به مناسبت هفته معلم در مسجد رضوان اهواز انجام شد، بر اهمیت تکریم معلمان به عنوان مهمترین نقش‌آفرینان عرصه تحول در جامعه تاکید و اظهار کرد: توجه به سه ضلع خانواده، معلم و دانش‌آموز، اساس فعالیت‌های تربیتی در راستای تحقق تعلیم و تربیت اسلامی است و بر این اساس، امروز آموزش و پرورش باید بر این مهم تاکید ویژه‌ای داشته باشد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: وجود مدیران جهادی نعمت است. مدیران جهادی با ایفای نقش فعال در برنامه‌های تحولی، گام‌های ارزنده‌ای در عرصه‌های مختلف و به ویژه مجموعه تعلیم و تربیت برمی‌دارند. آموزش و پرورش با فعالیت‌های جهادی، مثمر ثمر بوده است‌.

امام جمعه اهواز گفت: معلمان طلایه‌داران عرصه جهاد تربیتی هستند و تکریم این قشر، زمینه تحول در همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند.

در ادامه عبدالله حبیبی سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: به منظور پاسداشت مقام معلم، برنامه‌های متنوعی در اداره‌کل و مناطق ۴۰ گانه در نظر گرفته شده است که در این راستا امروز خدمت نماینده ولی فقیه در خوزستان بودیم. همچنین برنامه دوره ای خدمت اعضای مجلس خبرگان رهبری و علمای بزرگ خوزستان خواهیم داشت.

وی افزود: در راستای بزرگداشت مقام معلم برنامه ای با حضور معاون وزیر برای تکریم معلمان نمونه و سایر معلمانی که در یک سال گذشته در این زمینه تلاش کردند، برگزار می‌شود.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به زیارت گلزار شهدا و گرامیداشت شهدای معلم و دانش‌آموز در هفته بزرگداشت مقام معلم گفت: همچنین در یکی از شب‌های این هفته، جشن میدانی برای همکاران به همراه خانواده‌شان برگزار می‌شود و امیدواریم جشن متفاوتی برگزار شود تا مردم، بیشتر متوجه ارزش و جایگاه معلم شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود
  • سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد
  • ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است
  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • دعوت معاون استاندار فارس از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
  • رونمایی از ۲۰ محصول جدید استان فارس در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • طلوع فارس بر قله توانمندی‌های ایران
  • تکریم معلمان، زمینه تحول همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند
  • ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور داریم
  • چالش‌ها و فرصتهای اکوسیستم استارتاپی در سال ۱۴۰۳