Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست اساتید قرآن مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با خادم‌القرآن عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس عصر روز چهارشنبه، 13 اردیبهشت‌ماه در محل تالار اندیشه جوان صحن مصلای آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار شد.
در ابتدای این نشست قرآنی، داود لاچینانی، قاری قرآن کریم و از کارکنان مرکز آموزش قرآن آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) به تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید پرداخت و در ادامه نیز معتز آقایی، مسئول اداره آموزش مرکز آموزش قرآن کریم آستان حضرت عبدالعظیم(ع) طی سخنان کوتاهی عرض ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه شعبان و اعیاد شعبانیه، به ارائه گزارش عملکرد این مرکز قرآنی در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال گذشته با وجود محدودیت‌هایی که وجود داشت و برگزاری کلاس‌های قرآنی که در فضاهای مختلف آستان مقدس برگزار شد، تعداد 3911 نفر قرآن‌آموز در رشته‌های مختلف قرآنی در این مرکز تحت آموزش قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسئول اداره آموزش مرکز آموزش قرآن کریم آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به آموزش مجازی خردسالان در سال گذشته، ادامه داد: طی سال گذشته برای اولین بار کلاس‌های آموزش تدبر در قرآن کریم زیر نظر اسفندیار، از اساتید تدبر در قرآن در محل مسجد جامع آستان مقدس برگزار شد که با استقبال فراوانی از سوی علاقه‌مندان و قرآن‌آموزان رو به رو شد.
آقایی در ادامه تصریح کرد: همچنین، طی سال گذشته جلسات مختلفی با اساتید مفاهیم قرآن کریم برگزار شد و کارگاه‌هایی نیز در این رابطه زیر نظر مربیان مجرب مفاهیم قرآن برگزار کردیم که در این زمینه جزوه‌ای نیز حاوی نقطه‌نظرات اساتید قرآنی برای قرآن‌آموزان تهیه و در اختیار ایشان گذاشته شد.
وی در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته در خدمت 66 نفر از حافظان کل قرآن کریم در محل مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) بودیم، افزود: کلاس‌هایی نیز برای حافظان کل قرآن کریم داشتیم که تعداد 29 نفر نیز موفق به حفظ کل قرآن کریم شدند.
مسئول اداره آموزش مرکز آموزش قرآن کریم آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به برگزاری جشنواره فرهنگی، ورزشی و کارگاه وقف و ابتدا زیر نظر سیدجواد سادات فاطمی، اظهار کرد: همچنین، مراسم جشن دهه کرامت و هفته ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) و نیز برپایی نمایشگاه محصولات قرآنی در محل متروی شهر ری نیز از دیگر برنامه‌های مرکز در سال گذشته بود.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری 30 کمیته قرائت، حفظ و مفاهیم قرآن کریم و نیز برگزاری کلاس‌های تخصصی قرائت، صوت و لحن قرآن تصریح کرد: تعدادی از قرآن‌آموزان مرکز در مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی به اجرای برنامه پرداختند که با استقبال فراوانی نیز رو به رو شد.
آقایی در پایان سخنان خود در این زمینه اظهار کرد: طی سال گذشته تعداد 3 مراسم اختتامیه نیز در مناسبت‌های مختلف برگزار کردیم که طی این مراسم نیز از تعداد 360 نفر از منتخبان در رشته‌های مختلف قرآنی تجلیل و تقدیر شد.
همچنین، در ادامه این مراسم قرآنی، عباس سلیمی، خادم‌القرآن و معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام ماه شعبان المعظم و اعیاد مبارک این ماه خدمت مسئولان و مربیان قرآنی مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس اظهار کرد: یقینا اگر برخی از کمبودهای اقتصادی رایج در کل کشور که آثار آن به این آستان مقدس نیز تسری پیدا کرده، نبود، این چهار هزار نفر از نوجوان و جوان پاک‎نهادی که در سال گذشته در مرکز آموزش قرآن آستان مقدس با قرآن آشنا شدند، بدون مبالغه به دلیل توانمندی‌های این مدیران و اساتید شایسته امکان آن وجود داشت که تا سقف 10 برابر نیز افزایش پیدا کنند.
معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در ادامه با بیان اینکه در رابطه با جایگاه و منزلت معلمان قرآن گفتنی‌ها را خداوند متعال و رسول گرامی اسلام(ص)، ائمه اطهار(ع) و بزرگان فرموده‌اند، افزود: اولین معلم قرآن خود خداوند متعال است که فرمود «الرَّحْمَنُ؛ عَلَّمَ الْقُرْآنَ» و حرکت همه معلمان قرآن از حضرت پیامبر ختمی مرتبت(ص) تا شما عزیزان بزرگوار در ادامه این حرکت خدایی است.
سلیمی در ادامه با بیان اینکه اگر می‌بینیم که در مثال روایات ما اشاره به این می‌کند که معلم قرآن را تمام ذرات عالم دعاگو هستند، «حَتَّی الحوُتَ فِی البَحرِ»، حتی ماهیانی که در دل امواج متلاطم اقیانوس‌ها به سر می‌برند، این نشانه جایگاه و عظمت معلمان محترم قرآن است، اظهار کرد: اگر در بیان بلند امیر مؤمنان حضرت علی(ع) برخورد می‌کنیم که می‌فرماید «مَن عَلَّمَ رجُلاً القرآنَ فهُو مَولاهُ»، «کسی که به دیگری قرآن آموزش دهد، مولای اوست» یعنی شاگردان قرآن از رهگذر حضور در جلسات اساتید قرآنی تحت ولایت ایشان قرار می‌گیرند و معلمان قرآنی مولا و سرپرست آن‌ها تلقی می‌شوند.
وی گفت: اگر موارد دیگری را می‌بینیم در برخوردی که مولود فرخنده سوم شعبان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، امام بزرگواری که ارتباط او با قرآن آنقدر عمیق بود که حتی بعد از شهادت رأس مقدس او بر فراز نیزه تلاوت قرآن می‌کرد، برخوردی که این امام همام با یک معلم قرآن دارند و همه ما شنیده‌ایم، این‌ها برای همه ما ملاکات تکریم معلمان قرآن است و این نشانه آن است که معلم قرآن به قدری مقام والایی دارد که واقعا هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که پاداش شایسته و در خور به او داده است.
معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) اظهار کرد: جامعه ما، دولت ما و حکومت ما باید قدردان معلمان قرآنی باشند و هستند. در عین حال باید از یاد نبریم که این منزلت و این مرتبتی که خداوند به عزت انس معلمان قرآن به ایشان مرحمت فرموده، بسیار مسئولیت آفرین است و در کنار این جایگاه و اینکه معلمان با تربیت هزاران جوان و نوجوانی که در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی افتخار آفرینی می‌کنند، در حقیقت خدمتی را به جامعه ارائه می‌دهند که بسیار ستودنی است و در عین حال ما باید به مسئولیت‌هایی که متوجه یک معلم قرآن است توجه کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه مسئولیت معلمان قرآن به صرف آموزش دادن در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف بسنده نمی‌شود، تصریح کرد: تمام اقدامات تخصصی که معلمان محترم قرآن انجام می‌‌دهند به منظور وصول و نیل به تربیت قرآنی جامعه است چراکه تربیت قرآنی جامعه می‌تواند سعادت و عزت و تعالی یک ملت را رقم بزند و با توجه به این مطلب سؤالی که امروز جای دارد آحاد جامعه قرآنی، مدیران و متولیان امور قرآنی و اساتید محترم قرآنی از خود مطرح کنند، یک واقعیتی است که با توجه به اینکه بنده بنا دارم از زاویه دیگری به این قضیه نگاه کنم، هم خدایی ناکرده موجب سوء تفاهم و هم موجب تکدر خاطر هیچ عزیزی نشود چراکه بنا بر این است با یکدیگر تعاملی سازنده داشته باشیم و اگر نظریاتی را در حیطه احساس تکلیف شرعی خود مد نظر قرار می‌دهیم با همان اساس با هم سخن بگوئیم.
سلیمی افزود: سؤالی که امروز ممکن است برای هر قرآنی اندیشمندی به ذهن برسد این است که چرا قرآن باعظمتی که یک روز می‌توانست فقط با یک آیه فضیل سردسته راهزنان و سارقان را تبدیل به یک محدث وارسته و یک مرد زاهد کند، امروز در ارتباط با تربیت جوانان و نوجوانان و نسل حاضر ما کارایی لازم را ندارد؟ آیا این عدم کارایی از قرآن است که العیاذ بالله، آیا از عملکرد ماست که قابل بحث است. در عین تکریم و ابراز ارادت و کوچکی به محضر اساتید قرآنی و همه کسانی که در این زمینه تلاش می‌کنند، باید از خود سؤال کنیم که چرا امروز که حکومت ما اسلامی است، ترییت قرآنی به صورت فراگیر و مؤثر به نحوی که بازدارنده از ارتکاب جرایم، تخلفات، نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌های فرهنگی باشد، مشهود و ملموس نیست و بالعیان مشاهده نمی‌شود؟.
معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) اظهار کرد: بنده فکر می‌کنم در یک عبارت علت آن این است که ما باید در نقشه راه خود بازنگری کنیم و در شیوه‌های خود تجدید نظر کنیم. ای کاش! در جامعه ما با همت همه سازمان‌های قرآنی و دلسوزان قرآنی که دغدغه قرآن را دارند، سالانه یا دوسالانه یک مجمع عمومی بدون خط و ربط‌ها و مرزهای ساخته شده برقرار می‌شد و طی سه روز همه اندیشمندان قرآنی پیشنهادات و انتقادات خود را ارائه می‌دادند تا ببینیم راه برون رفت از مشکلات و نگرانی‌های تربیتی و فرهنگی چیست چراکه این موارد حتما راه دارد.
وی ادامه داد: بنده به شخصه به این نکته رسیدم که ما جای اصل و فرع را با یکدیگر در مسئله آموزش جا به جا گرفته‌ایم. پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید « لِكلِّ شيءٍ حِليَةٌ و حِليَةُ القرآنِ الصَّوتُ الحَسَنُ؛ برای هر چیز یک زیور و زینتی وجود دارد و زینت قرائت قرآن صوت زیباست» در این مطلب باید بیندیشیم و اگر عمیقا به بیان پیامبر(ص) توجه کنیم به این نکته می‌رسیم که مقولاتی چون صوت، لحن و حتی تجوید و وقف و ابتدا صرفا از مقدمات و فروع قضیه هستند چراکه باید قرآنی در اصل باشد که ما آن را با صوت زیبا بخوانیم و اگر ما در بینش خود اصالت و تقدم را به صوت قرآن دهیم، راه را اشتباه رفتیم.
معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با اشاره به اینکه اگر بخواهیم واقع‌بینانه مسئله را تحلیل کنیم، اهم، متن قرآن و کلام خداست و سپس واژگانی چون قرائت، صوت، لحن، صوت و لحن تخصصی، مسابقات، جشنوار‌ه‌ها، حفظ و ... مطرح می‌شود، افزود: آنچه که عامل هدایت و تربیت قرآنی جامعه می‌شود، صوت و لحن نیست (با اینکه جایگاه بسیار والایی دارد و باید تمام آموزش‌های مربوط به آن با دقت و تلاشی صدچندان شرایط حاضر ادامه پیدا کند) و آنچه که موجب تربیت جامعه قرآنی می‌شود، فهم قرآن و عمل به قرآن است که فهم قرآن از رهگذر آشنایی عمومی مردم با متن قرآن به دست می‌آید یعنی در حقیقت اگر ما بخواهیم جامعه به تربیت قرآنی برسد باید طرح‌های آموزشی ما مبتنی بر سه رویکرد باشد و آن سه به ترتیب عبارتند از روخوانی، روان‌خوانی و مفاهیم کاربردی یعنی اگر کسی این سه مورد را فرا بگیرد، حتی اگر صوت زیبا نداشته باشد زمینه سعادت او فراهم است.
وی در ادامه ضمن ارائه پیشنهادی به مسئولان مرکز آموزش قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، از ایشان خواست تا با استفاده از تجارب اعضای کمیته‌های علمی مرکز امسال طرحی را تحت عنوان طرح جامع آموزش قرآن نوجوانان بر مبنای این سه محور روخوانی، روان‌خوانی و مفاهیم کاربردی تبیین کنند.
پیشکسوت قرآنی کشور گفت: اگر بخواهیم این تربیت قرآنی را به نحوی که امروز شاهد پر شدن زندان‌ها از جوانان تنومند و شاداب این کشور نباشیم و در کل شاهد برخی از آمارهای ناراحت کننده در زمینه ناهنجاری‌های اجتماعی نباشیم، داشته باشیم، باید درصدد تربیت قرآنی باشیم که جز از راه فهم به قرآن و عمل به قرآن به آن دست نخواهیم یافت و در این رابطه معلمان محترم قرآن مسئولیت فراوانی دارند.
وی ادامه داد: دشمن به ویژه در شبکه‌های مجازی روز به روز جوانان ما را برای اثبات اینکه این قرآن تحریف شده و این قرآن دروغ است و از جانب خدا نیامده، بمباران می‌کند که در این زمینه معلمان قرآن مسئولیت سنگین و فراوانی دارند تا منطق استوار و زیبائی‌های خیره‌کننده قرآن را نه فقط با آموزش بلکه با عملکرد و نوع زندگی خود به جوانان آموزش دهند که این مستلزم یک جهاد مبتنی بر تقواست تا بتوانیم به وظیفه خود در قبال قرآن عمل کنیم.
سلیمی اظهار کرد: نکته دیگر اینکه برداشتی که بنده از سخن گهربار پیامبر اکرم(ص) که فرمود «حِليَةُ القرآنِ الصَّوتُ الحَسَنُ» دارم، این است که صدای زیبا در تلاوت قرآن که تمام زندگی بنده از دوران طفولیت بر مبنای عشق ورزیدن به همین محور شکل گرفته است و اصلا در صدد انکار عظمت یا تأثیر آن نیستم، در حقیقت یک پیرایه و یک اضافه‌ای بر اصل قرآن است که من نام آن را پیرایه موجه می‌گذارم.
معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) بیان کرد: مصیبت ما آنگاه شروع می‌شود که پیرایه‌های غیر موجه نیز به بازار و به میدان می‌آیند. یک مسئول قرآنی به زعم خود و به بهانه نوآوری خواننده‌ای را در جایگاه تلاوت قرآن می‌آورد تا به اصطلاح وی هنرنمایی کند و وقتی به این مسئول برادرانه تذکر می‌دهیم، توجیه می‌کند که ما نمی‌خواهیم جواب بدهیم. بنده عرض می‌کنم که شما جوابی ندارید بدهید. ما می‌گوئیم شأن قرآن بالاتر از این است که در مسابقات بین‌المللی قرآن در نظام جمهوری اسلامی ایران که بیش از 220 هزار شهید برای برپایی آن داده، خواننده‌ای با آلات و ادوات موسیقی برنامه اجرا کند ولو اینکه به عدم درک مبانی هنری متهم شویم که این هیچ ایرادی ندارد چراکه از آغاز تاریخ اینگونه اتهامات و موارد همواره رایج بوده و اصلا برای ما موجب اعجاب و شگفتی نیست. شما این توجیه را می‌کنید که این برنامه را به جهت نوآوری راه انداخته‌ایم که آن خواننده نیز جسارت کرده و می‌گوید ما برای اینکه جوانان را با قرآن آشتی دهیم به این صحنه آمده‌ایم!.
وی در ادامه با بیان اینکه کار جامعه قرآنی به کجا کشیده که این‌ها این‌گونه تحلیل می‌کنند و پاسخ می‌دهند، افزود: اولا که قسمت اول حرف این فرد غلط و بی اساس است چراکه جوانان ما با قرآن قهر نکرده‌اند ثانیا اگر خدایی ناکرده چنین شرایطی در بخشی از جوانان ما به خاطر عملکرد نادرست برخی از افراد در قالب دین گریزی اتفاق افتاده باشد، آیا تمام حوزه‌های علمیه، تمام فقها، تمام مراجع عظام ما، همه اساتید و فرهیختگان، همه اساتید و حفاظ و قاریان قرآن، همه والدین دلسوز ولایی درمانده شده‌اند که جوانان را با قرآن آشتی دهند و باید یک خواننده بیاید و مردم را با قرآن آشتی دهد؟ این حرف‌ها کاملا بی اساس است.
سلیمی با بیان اینکه مسئولیت جامعه قرآنی و معلم قرآن زیبا خواندن قرآن و آموزش زیبا خواندن قرآن به فرزندان مردم نیست، تصریح کرد: اگر مراقب این تعهد نباشیم، همان نگرانی که پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده‌اند «خوف دارم از روزی که برسد و شما دین را به تمسخر بگیرید و قرآن را همراه با ساز و آواز بخوانید» پیش خواهد آمد.
وی افزود: معلم قرآن باید در کنار آموزش قرآن به همه این مسئولیت‌ها توجه کند و در این زمینه هم متولیان قرآنی و هم آحاد جامعه قرآنی مسئول هستند و همگان بدانند هر زمانی که اقتضا و ایجاب کند قطعا و بدون ملاحظه تذکر خواهیم داد. بنده از مسئولان مرکز آموزش قرآن آستان مقدس درخواست دارم که تقدم و اولویت را در مورد سه مسئله روخوانی، روان‌خوانی و مفاهیم کاربردی قرآن در دستور کار خود قرار دهند و از اساتید بزرگوار نیز تقاضا دارم در این زمینه با عنایت بیشتری به مسئله نگاه کنند.
سلیمی در ادامه سخنان خود در این زمینه اظهار کرد: ما یک قرآن صامت و چهارده قرآن ناطق داریم و ملازمت بین قرآن صامت و قرآن ناطق در بیان مستحکم پیامبر اکرم(ص) که به همه امت فرمودند «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي» و در ادامه نیز فرمودند «و انهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض»، به وضوح آمده است.
معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در پایان تصریح کرد: امیدوارم که خداوند متعال به همه اساتید و معلمان ارجمند قرآن توفیق خدمت بیشتر به قرآن، حرکت در مسیر تحقق فهم قرآن، عمل به قرآن و حاکمیت تربیت قرآنی و سبک زندگی اسلامی با شاخص قرآنی را مرحمت کند تا ملت ما مانند همیشه سرافراز و پیشتاز در مسیر زمینه سازی ظهور پرسرور حضرت ولی عصر(عج) که در آستانه ولادت آن امام بزرگوار نیز هستیم، حرکت کنند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۷۳۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، حجت‌الاسلام سید میکائیل باقری، عصر امروز _سه‌شنبه، یازدهم اردیبهشت_ در جمع شرکت‌کنندگان مسابقات استانی قرآن، عترت و نماز کهگیلویه و بویراحمد که به میزبانی شهرستان چرام برگزار شد، اظهار کرد: در ۷۴۰ منطقه آموزش و پرورش کشور، ۱۶۰۰ نفر به مرحله استانی راه یافتند که پس از برگزاری مسابقات استانی ۷۵ هزار نفر به مرحله کشوری راه می‌یابند.

وی افزود: مسابقات پسران در اوایل مرداد به میزبانی مشهد مقدس و دختران در نیمه مرداد به میزبانی استان مازندران برگزار می‌شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: مسابقات قرآن، عترت و نماز در ۱۲ رشته و در دو بخش آوایی و پژوهشی برگزار می شود.

وی تصریح کرد: دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مرحله آموزشگاهی قرآن، عترت و نماز در سطح کشور شرکت کردند.

در ادامه محمد جمالی‌آرند سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در مرحله استانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی در شهرستان چرام تعداد ۱۲۰۰ نفر پسر و دختر در ۱۲ رشته شرکت کرده‌اند.

وی افزود: داوری این مسابقات را ۳۸ نفر بر عهده دارند که پس از داوری تعداد ۶۰ نفر به مرحله کشوری راه پیدا خواهند کرد.

کد خبر 749505

دیگر خبرها

  • سابقه دیرینه دارالقرآن الکریم حرم رضوی در زمینه ترویج قرآن کریم
  • دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی، منادی قرآن و معارف اهل بیت(ع)
  • لزوم توجه به رویکردهای اساسی برای تفکیک زباله از مبدا
  • امام جمعه اصفهان: گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • تجلیل از ۸۰ خادم قرآنی در امام زاده نرمی اصفهان
  • در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد
  • شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
  • ۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است
  • شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی